Alt det med ESP

06.01.2009 23:31

Camping Fritid side61

Her skrives om ESP og bilens ESPknap

Jeg Kan ikke forstå, hvad der menes?
Prøver artiklen at fortælle at ESP skal afbrydes når der køres med campingvogn?
I så fald, hvorfor være kryptisk i ordvalget!
Med venlig Hilsen
Jørn Brandt

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 10

07.01.2009 16:26

ja, der er vel ingen grund til at gøre det nemt og forståeligt, når man med en smule omtanke og omhu kan gøre det uforståeligt for mange.:-)

13.01.2009 12:28

ESP til eller fra

De moderne ESP med et fabriksmonteret anhængertræk kan føle på bevægelserne i trækket og dermed holde vogntoget under kontrol. Behold ESP til.
ESP og ATC eller IDC på campingvognen er en glimrende kombination, og ESP skal ikke slås fra. Behold ESP til

Gammelt ESP uden anhængerføling.
I den situation qua mit uheld med Volvo C30 og cv sidste år på FDM Sjællandsringen og Frede Petersens oplevelser i år med Renault Laguna og cv i år har givet os stof til eftertanke for at forklare bilens og campingvognens bevægelser i de to omtalte situationen. Måske ville vogntoget have opført sig anderledes udramatisk uden ESP.
Det er vores opfattelse at ESP ikke entydigt hjælper ved voldsomme udsving med cv, når denne ikke er udstyret med ATC eller IDC. Derfor denne anbefaling. MEN du skal altid gøre det, som du selv er mest tryg med.!!!!!! LÆR dit vogntog at kende.

DOG skal det siges at vores data ikke er tiltrækkelig til helt at afskrive gammelt ESP. Det er vores ønske at lave en større test, hvor vi kan afprøve alle aspekter af problematikken. Dertil behøver vi nogle moderne campingvogn som eventuelt bliver helt smadret og et par modige testkører, som ikke er bange for at rulle rundt med vogntoget, hvis det kommer dertil.

Så testkørslen er på tegnebrættet. Hvornår vi kan gennemfører den ved vi pt ikke

13.01.2009 13:47

Henning Klibo Oprettet: 13/01-2009 - 12:28 skriver bl.a.:

&quote;... et par modige testkører, som ikke er bange for at rulle rundt med vogntoget, hvis det kommer dertil.&quote;

Hvorfor melder du dig ikke selv til dit sidsyge projekt?

Tør du ikke???????

13.01.2009 14:21

Jo da

Selvfølgelig tør jeg det. Det er ikke problemet

13.01.2009 14:32

Og hvordan ved man lige om ens ESP hører til de moderne?

Min Altea XL (2008) registrerer godt nok, at der er cv på, det vises f.eks. når der blinkes, ved at der kommer et ekstra symbol frem i displayet.

Mvh.
Outzen.

13.01.2009 15:08

Kontakt din bilforhandler

Det står i instruktionsbogen. En betingelse er at anhængertrækket er monteret på fabrikken. Og ikke her i landet.
Der er forskel fra mærke til mærke, hvornår de nye ESP (EPC)-systeme blev introduceret og hvad de hedder.
Derfor spørg hos forhandleren.

13.01.2009 16:57

Hej Henning
Det kan måske også tænkes at vogntoget var røget af banen længe før de begyndte at vippe i jeres test, hvis bilen ikke havde haft ESP.

Så ESP har hævet grænsen for hvornår det går galt, men med den følge at det så går rigtig galt når grænsen overskrides.

Jeg kan ikke se noget farligt i at bilen bremses ned når campingvognen begynder at skubbe sideværts.
Det bliver først farligt når man bruger den ekstra hjælp til at hæve sin hastighed, akkurat som vi så i testen af Volvoen

mvh
Steen

14.01.2009 11:20

Hej Steen
Jeg kan helt tilslutte mig dit, Steen Æbeløes, synspunkt.

mvh
Ole

14.01.2009 12:09

Hej
ESP sikrer bilen,der sidder jeg og min familie!
VH BJ.

14.01.2009 16:54

Campingvognen fungerer som et pendul. Kører man med de rigtige svingninger med bilen, så kommer campingvognen i svingninger også.

Reglen om at man skal køre et stykke lige ud ved slalomkørsel for at holde bilen stabil ... ja, det stykke er måske ikke nok, når man har cv bagefter og måske er det stykke vej man skal køre lige ud for at få bilen stabil lige det der skal til for at få cv´en i svingninger.