Aktion DÆKOMBYTNING

13.03.2002 21:46

Jeg er een af de heldige, som har fået tilbud om en gratis dækombytning på min Hobby campingvogn.

Problemet er blot, at jeg mistede slidbanen på det ene dæk i Italien sidste sommer - med en kaskoskade på mere end 10.000 som følgevirkning. Vel hjemkommet på reservehjulet blev skaden repareret og det andet dæk selvfølgelig udskiftet. Med selvrisiko en regning til mig selv på ca. 5.000 kr.

Men ikke nok med det - for at få ombyttet dæk skal man naturligvis være i besiddelse af dæk. Og det er jeg jo ikke, så forhandleren beklager meget .............

Konklusion: Fin service overfor de, der ikke er kommet galt af sted (endnu) - og ualmindelig dårlig behandling af de (få?), der har været anledning til hele miseren.

Har andre DCU medlemmer oplevet det samme ??? Lad os lave en debat om emnet!

Og forestiller DCU sig iøvrigt at ville gøre noget i den anledning ???

Alt er naturligvis foregået hos den autoriserede HOBBY forhandler, som med sin moralske støtte er enig i mit synspunkt, som han blot ikke har kunnet få gennemslag for.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 40

13.03.2002 22:32

Hej Jens.
Jeg har også fået tilbudt nye dæk via Knaus. Jeg er også i den situation at jeg i sommeren 2002 havde 2 dækeksplosioner på de originalt monterede dæk - dog uden følgeskader. Det ene måtte skiftes i Frankrig, men jeg forventer da at jeg får byttet alle 3 dæk (inkl. reservehjul).
Hvis der er de problemer som du omtaler mener jeg også at det er interessant hvad DCU gør for os.
DCU bør som forbrugerorganisation gå ind i denne sag

14.03.2002 00:25

Fabrikken må jo vide hvilke vogne der er monteret med de uheldige dæk, og så ud fra dette også kende de aktuelle stelnumre og ad denne vej finde frem til dem der skal have ombyttet, uanset I har de gamle dæk eller ej. Når I så som Jens, har fået bekostet en større reperation i forbindelse med en punktering, og desuden fået den lavet ved en autoriseret HOBBY forhandler, ja så er der da vist en forhandler (fabrikant)der har røde ører.
GOD JAGT!

14.03.2002 19:03

Hej Jens!

Jeg er også en af de uheldige. På vej til Italien
sidste sommer, nåede vi ikke længere end
Brande, da det første dæk eksploderede, så vi
gjorde holdt ved Give Dækcenter og købte et nyt
dæk. Det andet dæk eksploderede på motorvejen i Østrig, så vi måtte købe et nyt dæk
i Italien, da vi ikke turde køre hjem uden reservehjul. Efterfølgende har vi kontaktet Hobby, som sagde at det var bare ærgeligt, men
vi kunne da prøve at skrive til det tyske dækfirma KUOMO, som jeg så fik adressen på.
Spørgsmålet er så, om det kan betale sig???

14.03.2002 20:21

I forbindelse med dækeksplotion fik jeg begge dæk udskifet samt et fælg der var ødelagt, det ene dæk og det ødelagte fælg beholdt autoværkstedet det andet fik jeg med hjem.
Jeg har idag været i forbindelse med campingvogns forhandleren og har fået oplyst at det er kun de dæk der afleveres der udleveres nye for, det synes jeg er for dårlig når jeg har kvitering for nye dæk fælg ect. samt billeder af det defekte dæk.
Er der nogen der har en ide, også gerne D.C.U
Med venlig hilsen
Niels Chr.B.Pedersen

16.03.2002 08:40

Hallo med jer.
Godt jeg har jeres oplevelser tilgode puha.

MEN for jeres og vores andres skyld tror jeg ikke det er nok, at bede DCU om at tage sagen op i dette forum. Henvend jer direkte til DCU i et brev. Gerne sammen. Det kan måske være med til at de følger op OG i sidste ende redder menneskeliv.

Jeg syntes i øvrigt de forhandlere der ikke holder jer skadesløse, og tager sagen med deres leverandører, svigter fælt her. Måske deres navne på nettet kan hjælpe os andre hvor man handler og hvor man bestemt ikke gør!

Mange hilsner

Søren

16.03.2002 12:01

Nu er det jo ikke forhandlerne som har et problem men dækleverendøren til fabrikkerne, så det er jo dækleverendøren som skal erstatte disse skader, forhanleren vidste jo ikke at dækkene var dårlige da han solgte vognene.

man kunne så sige at forhandlernes organisation burde gå ind og tage fat i problemet ligesom vores organisation (dcu hvis man er medlem) burde gå ind og representere os.

Hilsen Jørgen

17.03.2002 18:19

Jeg var lørdag ved den forhandler der har solgt min vogn.Her blev der sagt at der var et samarbejde omkring hvilke vogne det drejer sig om, man går efter stelnummer ved hjælp af dette kunne de få oplyst hvem der ejer de vogne der er i den kedelige situation med dækkene ( jeg slap pga. der ved køb var sat andre dæk på ),så derigennem skulle ejerne få besked, men de var meget i tvivl omkring hvis der havde været skader som følge af de dårlige dæk.

Jeremiassen

19.03.2002 22:28

Er vi enige om at det kun er størrelserne 195/70 R14 og 185 R 14, der er et problem? Jeg har det (de) pågældende firma(er)s dæk i størrelsen 185/70 R 13 monteret på en vogn fra -96, som jeg lige har købt.
De beskrevne oplevelser lyder ikke betrykkende

19.03.2002 22:57

Hej Finn.
du bør under alle omstændigheder skifte dine dæk da de, hvis de er fra 1996, er over 5 år gamle.
CV dæk bliver ikke slidt men mørner op i stedet,

Hilsen Jørgen

21.03.2002 19:14

Hej Jens !
Søg venligst under kumho,her i debatforum ,og du vil se at der er der 15 besvarelse på dette emne.

Vi var også uheldige i sommeren 2001, med vores HOBBY fra 1998, men med &quote;nye&quote; KUMHO dæk, produceret i uge 51-1996 og uge 08-1997, begge dæk sprang, men det sidste med en følgeskade på 31.000,00 til følge, så se godt efter allesammen, når man køber en ny c.v.eller spørg!hvornår er dækkene fabrikeret ?

Forsikringselskabet betalte denne skade, men min mening er, at dækfabrikanten har et produktansvar.

Med venlig hilsen
Jørn Søballe

22.03.2002 11:34

Spørgsmål til Jørn (og andre) med forstand på Kumho-dæk!

Hvordan præcis ser I, hvornår Kumho'erne er produceret? Jeg har ingen problemer med at finde koden på andre fabrikater (f.eks. de dæk, vi har på bilerne), men jeg har nu med lys og lygte ledt efter en trecifret kode på cv'ens Kumhodæk (fra 90'erne), der giver mening læst både forfra og bagfra. Er koden bygget ind i noget andet? Håber, nogen vil hjælpe!

mange hilsner

Annette

22.03.2002 17:37

Til Anette og andre!

Fabrikationsugen står kun på den ene side af dækket, lige efter DOT mærket, der kommer nogle bogstaver og tal, en oval ring hvori der er udstandset eks. 516 = uge 51 1996, fra år 2000 er det firecifret.

Med venlig hilsen
Jørn Søballe

22.03.2002 22:18

Hej jeg er også blevet tilbudt dækombytning via
Knaus.Men desværre (eller godt for det) havde jeg selv udskiftet dem i juni 2001 for ellers var de sprunget på vej på ferie til Portugal.
Jeg vil opfordre alle (ihvertfald med Knaus) til at udfylde det skema, som er tilsendt fra Knaus, og aflevere det ved jeres forhandler, sammen med en kopi af regningen på de nye dæk.Forhandlerne vil så sende dem til Knaus I DK, som så igen vil ligge pres på dækfirmaet i Tyskland. Hilsen Jørgen.

23.03.2002 18:46

Jeg har også fået tilbud om ombytning af dæk.

Jeg kørte til forhandleren, med de tilsendte papir i udfyldt tilstand.
Jeg havde ikke de gamle dæk med, fik udleveret 3 nye, kørte til hjulcentret samme dag og kørte derfra med 3 nye dæk uden problemer.
På mine dæk, kunne koderne kun læses på reservehjulet.da de andre, sad på indersiden
Så hent dækkene først og så løs problemerne hvis de opstår og ikke før.

Venlig hilsen
Kim Frederiksen

Kim Frederiksen

25.03.2002 19:43

Jeg har lige fået ombyttet dæk på min Hobby fra 1997. Jeg var igrunden meget tilfreds med producentens ansvarsfølelse overfor kunderne.
MEN - da dækmontøren fortalte at mine kassable dæk var produceret i 1985 har jeg fået et andet syn på tingene.
Dækkene har ligget på lager i 12 år og er nu 17 år. Campingvognsejere bliver altid rådet til dækskift efter 5 år. Det vil sige at allerede fra fabriksny var et dækskift aktuelt.
Min tilfredshed er blevet til harme, Hobby fører sig frem med sikkerhed m.v.- vor herre bevares.

Preben S. -Randers

25.03.2002 22:54

Det var dog imponerende - måske er resten af vogne også fra 1985. du burde checke det med din &quote;dæk&quote;montør for det lader til han er en klog mand.

02.04.2002 10:58

Kommentar til Kurts indlæg af 25-3-02

Jeg læser dit indlæg som en hån mod min troværdighed.
Min reg. attest viser april 1997.
Min autoriserede dækmontør forklarede at, hvis der i forbindelse med det sidste 5tal findes et trekantsymbol, var dækket produceret i 95, men der var ingen symboler- så dækkene var produceret i 1985.

Jeg mener det vil være en god ide for andre campingvognsejere at sætte sig ind i hvordan man tyder koderne.

Preben S - Randers

02.04.2002 17:27

Hej !

Jeg lurer på hvor mange (forskellige mærker) der allerede har fået henvendelse om ombytning ?
Jeg har talt med min forhandler (Antons C), og de virker ikke synderligt interesserede i at få det overstået.
Jeg fik at vide at det &quote;gik sin gang&quote;, og jeg bare skulle vente...
Jo tak, men jeg ville gerne have det checket FØR jeg triller til Italien :-)
Såvidt jeg umiddelbart kan se her har Knaus-kunder fået brev ? Hvad med andre ?

Jeg har selv en Adria 542TK Excl. fra 1999, monteret med Kumho Power Star 756, 195/70 R14, og koden tyder på produktionsår 98 (098).
Iflg. de artikler jeg har læst passer dimensionerne på de dæk der skal ombyttes...
Dækkene er ganske vist normeret til 615kg/stk, og da vognen har en egenvægt på 1025 er det nok nogenlunde OK...man smider jo nemt et par hundrede kg. i vognen :-), men jeg vil nødig køre på for smal en margen, som nævnt ovenfor.
Dækkene er anderledes end på 542TK (ikke excl.) - de er kun normeret til 580kg.
Faktisk sprang min svogers dæk af den type sidste sommer - vognen var en 97' !

Nu ved jeg så ikke om min egen vogn/dæk er omfattet af ombytningsordningen...jeg kunne ikke få noget klart svar.

Hvor kan man gå hen og få noget at vide ??
Skal man vente på et brev - og hvor kommer det fra ?

Mvh
Jakob Nielsen

02.04.2002 21:26

Til Jacob Nielsen.

Jeg har selv en Adria, samme størrelse og årgang som din.
Jeg blev også utålmodig, og sendte derfor den 14. marts 2002 en mail til Adria importøren.
7 minutter efter fik jeg svar fra Direktøren H: Schmidt.
Han svarede at alle som er omfattet af dækombytningen (kun størrelse 195/70R14)ville i løbet af godt 14 dage modtage brev fra Centralregistret om de praktiske foranstaltninger.

Så i løbet af få dage burde vi få svar.
Men jeg forventer med de oplysninger vi har fået, at få mine dæk byttet.

02.04.2002 23:23

Hej allesammen.
Jeg har også fået nye Kumho dæk til min Eifelland (Knaus). Jeg havde fået papirerne fra importøren og udfyldt dem som jeg Skulle. Jeg henvendte min til min forhandler i Kibæk, og fik udleveret to nye dæk, endda i en større dimension end de gamle, da jeg ønsker at montere alu-fælge på vores campingvogn og den større dimension har også større belastningsevne. Altsammen uden merpris og uden at forhandleren skulle se, om jeg stadig havde de originale dæk.
Til dem der bliver nægtet nye dæk under henvisning til at de ikke har de gamle dæk mere, vil jeg foreslå at man blot udfylder formularen fra importøren og går til sin forhandler og får nye dæk udleveret.
Med venlig hilsen
STIG

03.04.2002 00:15

til Jakob Nielsen.

du skriver at du mener koden på dine dæk indikerer at de er fremstillet i 1998. (098)

Jeg mener de er produceret i uge 9/1988.
Hvis der ikke er en trekant efter 8 tallet, er det ikke produceret i 90 erne.
Se iøvrigt mit indlæg om samme emne 25-3,
som handler om præcis samme dæk som dine.

Preben S - Randers

03.04.2002 03:45

Hej Kjeld,

Tak for hurtigt svar - rart at vide besked :-)

Er det bare mig...(eller rettere: min forhandler :-) der ikke virker særlig interesseret i at sælge mig en ny CV engang ?
Jeg går nu en gang derhen hvor jeg føler jeg får en god sevice...

Nå, strøtanke :-)
Glæder mig til brevet - eller rettere visheden !
(Ærgerligt at det ikke skete for en uge siden...nu har vi lige smidt vognen på forårsplads i Stensager :-)

Mvh
Jakob Nielsen

03.04.2002 09:41

Hej Kjeld
Har du den mail adresse til Adria importøren,
jeg kunne godt tænke mig at spørge ham om det også gælder mine dæk.
jeg syntes at man får forskellige svar , når man spørger folk
Jeg har en Adria 562 up fra 1999

mvh Kurt Hansen

03.04.2002 21:01

Hej Kurt

Den der adresse til Adria ?

Glemte du den ?

mvh Per

03.04.2002 22:48

Det er uheldigt med den dæksituation - hvorfor det kan undre, at der intet sker fra DCU's side. Hvad får vi for vort kontingent i retning af juridisk assistance...

04.04.2002 00:30

Adressen på adria er, nu ikke grine, WWW.ADRIA.DK ;-)

Hilsen Jørgen

04.04.2002 09:24

Hej Jørgen
Det var nu ikke adrias hjemmeside jeg ikke kunne finde.

Men det var en mail adresse til en person hos adria, (så vi behøver ikke at grine)

Kan du have en god sommer

Mvh kurt Hansen

04.04.2002 18:21

Hej igen !

Mht. fremstillingsdato på dæk kan jeg ikke forstå at de skulle være fremstillet i 88' !
Det er jo totalt uansvarligt at sælge et køretøj med for gamle dæk. Uanset slid bør de jo skiftes senest hver 5. år, pga. nedbrydning af gummiet, der så mørner...

Det andet med ombytning: Jeg fik at vide af min forhandler, at jeg når jeg fik brev fra ?? og fik det udfyldt, skulle komme op med vognen, få dækkene udleveret, og derefter køre til et dækcenter og få dem monteret.
Er der nogen der har fået monteret HOS forhandleren, eller er det forskelligt fra forhandler til forhandler ?

Jeg havde en lille diskussion med fyren jeg talte med hos forhandleren: Min vogn er som sagt en Adria 542 Unica B Exclusive, og den er født med alufælge OG et reservehjul.
Det med reservehjulet mente han nu ikke den var - og det var dog dér jeg havde købt den.. ?!
Nå, men jeg fik dengang(99') at vide at det var en af den håndfuld forskelle der var på &quote;normal&quote; og &quote;exclusiv&quote; modellerne...

Derfor vil jeg mene jeg skal have 3 dæk udleveret, når tiden kommer.

Nu får vi se...jeg har oplevet &quote;nærighed&quote; fra dem før...
Fx. skulle jeg betale for et glidebeslag(klik) til en af ruderne ved køjerne, skifte det ud, og komme tilbage og få pengene tilbage.
Jeg havde det ikke med, da jeg var i Videbæk i andet ærinde. Men der må have været molbo-gener et eller andet sted :-)
Sidste sommer var vi ved at kradse af pga. en defekt dyse i gasbrænderen til køleskabet.
Vi bruger kun køleskab på gas, når vi ligger på rasteplads på vej til og fra Italien, og det virkede fint det første år (00').
I 01', på den første rast ved Kassel gik vi tidligt i seng efter at have tændt køleskabet (der virkede - flamme i den lille rude).
De andre 2 familier vi fulgtes med blev hængende udenfor med en go'natbajer, og efter 5 minutter bankede det på døren: Der var noget der lugtede mærkeligt fra udluftningsristen!! Og ganske rigtigt, der var slikkende flammer nede ved brænderen!
Vi fik vores madvarer over i de andres køleskabe, og fortsatte...let rystede !
Nu kan jeg jo ikke bevise præcis hvornår dysen gik i udu, men jeg gik jo til forhandleren med det samme vi kom hjem...og måtte slippe 350,- for en reparation. Og de havde endda lige scoret en bunke ved en forsikringssag, hvor jeg skulle have skiftet hele højre side, da jeg havde lavet en bule...den side var iøvrigt 3/4 ÅR om at komme til Danmark...Først da jeg sagde at jeg egentlig godt ville have det lavet et andet sted - og NU - kom den pludselig på en uge...?!

Nå, jeg ved da godt at der folk der snyder , og det står ikke på deres pander, men alligevel...kodeordet er &quote;Service&quote;, også for dem der sælger CV !
Jeg ved ihvertfald hvor jeg IKKE skal hen, når jeg skal skifte vogn...

Undskyld - det blev lidt omfattende, og mindre relevant :-)

Mvh
Jakob Nielsen

22.04.2002 19:52

Et forsinket tak til Jørn Søballe for oplysningen om DOT-kode på indersiden af dækket. Nogle af indlæggene i denne tråd sammenholdt med resultatet af mine anstrengelser under cv'en bevæbnet med en lommelygte, har givet mig en mistanke.

Da vi i 1999 købte en cv fra 1993 brugt, mente vi at kunne se på dækkene, at de var splinternye. Da vi et år efter fik en service på vognen hos en af de store forhandlere, kommenterede mekanikeren dækkene med følgende udsagn: ja, de har jo ikke kørt mange kilometer! Det bekræftede så vores opfattelse.

Men ifølge DOT-koden er dækkene fremstillet i 1991!!! Kan det mon tænkes, at man i branchen køber &quote;overgemte&quote; dæk ind til billige penge? Hvis det nu er sådan, at dæk ikke tager skade af at blive opbevaret på forsvarlig måde på dækproducentens lager, så er det vel OK i forbindelse med køb af ny cv, hvis blot man informerer kunden. Men det gør jo, at man ved køb af brugt cv er på herrens mark, fordi DOT-koden ikke kan bruges til en hujende!

Så mine spørgsmål til branchen er (og vi ved jo godt, at I læser med derude):

1) er min mistanke rigtig?

2) nedbrydes dæk først, når de er monteret/bruges?

3) hvis min mistanke er rigtig, hvad så med lidt forbrugerinformation??

Mange hilsner

Annette Zimmermann

22.04.2002 22:02

1) Der gjelder sannsynligvis ikke en gang bare montering på CV- men sogar også biler. Selv når man kjøper nye dekk hos en gummiforhandler skal man sjekke DOT-koden.

2. Nedbrytingen starter når dekket er produsert. Her er en ting CV, men enda viktigere på for eksempel vinterhjul. Norske tester viser at vinterdekk eldre enn cirka fem år får radikalt dårligere bremseegenskaper fordi gummien blir stiv og hard.

09.12.2002 19:52

Solstrålehistorie om Kumho dæk. Denne sommer i Frankrig mistede vi slidbanerne på begge dæk- ret hurtigt efter hinandne. 3 måneder efter vi kom hjem, kom brevet vedr. dækombytning. Jeg skrev et brev til Adria for at få mine penge refunderet. Det kunne de ikke gøre, men jeg fik 2 nye dæk leveret, selv om de gamle lå i Frankrig. FLOT-FLOT. Så fortvivl ikke. Venlig hilsen Rie Petersen, Grindsted

10.12.2002 11:15

Hej Rie.

Meget fint du fik 2 nye dæk leveret, men hvis du gemmer dem til om ca. 5 år, når dine dæk fra Frankrig skal skiftes, ja, så er dine &quote;nye&quote; dæk vist for gamle, eller hvad?

Og så kan du jo ikke bruge dem vel?

Efter min mening burde Adria ha' refunderet dine udgifter til nye dæk, det ville i min verden være en solstrålehistorie.

De bedste Julecampinghilsner fra

Marianne

11.12.2002 15:04

Når man læser denne tråd synes jeg det er ufatteligt, at &quote;forbrugerorganisationen&quote; DCU ikke reagerer!
De er vel for faen til for at hjælpe medlemmerne?? eller er der noget jeg helt har misforstået?
Det skulle vel heller ikke være nødvendigt at flere hundrede medlemmer retter henvendelse til DCU om problemet FØR DCU reagerer. Problemet er vis åbentlyst for enhver?

25.12.2002 13:37

Jeg har også haft problemer med Kumho dæk på min hobby fra 96. Allerede det første år, faktisk på den første tur havde vi problemer. Jeg har nu smidt alle tre kumho dæk ud, jeg gider ikke rende rundt til forhandlere og få mærkelige forklaringer på, hvorfor netop de ikke kan skifte mine dæk. Efter at have skiftet til et FULDA Carat og oppumper til max tryk, har jeg oplevet at cv,. køre meget mere stabilt. Når man tænker på hvilken risiko man løber ved at benytte dårlige dæd er det beskæmmende at så mange forhandlere er passive. Jeg mangler også en reaktion fra DCU. men de er måske på &quote;sommerferie.&quote;

26.12.2002 12:05

Hvis du går ind på Camping Fritid artikeldatabase, kan du læse om ombytning af dæk.
Livsfarlige campingdæk tilbagekaldes.
I de kommende måneder indkaldes næsten alle campingvogne, der er solgt i perioden fra 1996 til 1999 til gratis dækskifte. Det er den største tilbagekaldelse af materiel i campingbranchens historie.
Med campinghilsen

06.01.2003 08:46

Johs. Laursen
2 spørgsmål til dit indlæg:
Hvor findes den omtalte &quote;artikeldatabase&quote;?
Det du opremser, er det blot en opremsning fra den &quote;gamle&quote; dækombytning fra foråret eller er der en ny ombytning på vej, eftersom du skriver, at &quote;næsten alle campingvogne tilbagekaldes&quote;??

06.01.2003 10:44

Artiklen om dækombytning finder du, ved at skrive ?Dæk? i søgefeltet under Camping Fritid.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/082_084.pdf
Uanset hvornår artiklen er skrevet, er den aktuel for alle der har købt en campingvogne med KUMHO dæk.
Noget tyder på, at ikke alle har læst artiklen.
I en sag som denne, er det vel meget logisk, at ikke alle campingforhandler takler sagen ens.
Hvis man har brug for yderlige informationer, står der et telefonnummer i artiklen.
Hvis din interesse skylles, at du selv køre med KUMHO dæk. Er det en god ide, at få dem udskiftet.
Jeg har selv haft KUMHO dæk der eksploderede, det er en kedelig oplevelse.
M.v.h.

07.01.2003 09:42

Tak for dit svar Johs. Laursen.
Jo, jeg læste godt artiklen på daværende tidspunkt.
Da jeg læste dit indlæg, troede jeg, at en ny ombytning var på vej, idet du skriver &quote;næsten alle campingvogne fra 1996 til 1999&quote;. Jeg kan godt se, at det stod der også i den oprindelige artikel, og ordlyden er måske en smule overdrevet.
Jeg kører på Marshal dæk, men ikke nøjagtig den størrelse, der tilbagekaldes. Jeg har forsøgt at få importøren af LMC til at garantere, at der ikke er noget galt med min dækstørrelse - uden større held. Er blot blevet lovet, at jeg ville høre, såfremt jeg var omfattet af udskiftningen. Da jeg ikke har hørt noget endnu, må jeg jo regne med, at dækkene er OK.

07.01.2003 12:47

Jeg kan kun anbefale, at skifte campingvognens dæk ud.
Hvis de er af tvivlsomt fabrikat og nogle år gamle.
Uanset om man kan, få leveret nye dæk gratis.
Især hvis man kører hurtigt, på motorveje i ferierne.
Køb de såkaldte varevogns - dæk, i et anerkendt mærke.
M.v.h.

15.03.2003 21:42

Hej
Muligt jeg spørger dumt, men...
jeg har lige opdaget at der står kumho på vores dæk på vores personbil købt her i dec. 2002. Har vi et problem??
Venlig hilsen Helle