Akkumulator

15.01.2009 12:23

Erfaringer med akkumulator til cv/mover
Hvilken type er bedst,AGM ,SMF, BLY.?
ah 75 eller100.?

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 30

15.01.2009 13:13

Størrelsen af batteri, er helt afhængig af hvor meget du vil bruge det til, og hvor længe, men jeg har valgt et 75 Ah og bruger det til belysning, cv- og vandpumpe, varmeplæseren og radio/TV.
Dette har endtil nu givet os frihed for stikkontakt i 2-3dage uden problemer.
Der er dog ingen Mover på vores vogn.
Med hensyn til type af batterie, vil jeg anbefale AGM, også ud fra forskellige anbefalinger og test jeg har læst fra tyske campingsider.

15.01.2009 13:25

Ja! Hvad er bedst for den enkelte? billigste, letteste vægt, dyreste, osv.? et svært spørgsmål som kan besvares med gamle ord som
&quote;smag og behag er forskellig, derfor bliver al mad spist og alle kvinder gift&quote;
eller &quote; nogen synes om datteren og andre moderen&quote;
Begge er jo gamle udsagn og kan i dag opfattes diskriminerende, men OK det er ikke meningen
Min egen historie: &quote;Euromover&quote; (Truma version M1)
75A såkaldt &quote;Marinebatteri&quote; ALDI (Syre)
Elektronisk 12 A automatisk lader indkøbt hos Biltema ( har dem ikke mere, er ophørt med syrebatterier). Udrustningen gå nu ind på 5 år med fuld tilfredshed, og jeg forventer også det 6 år med. Hvis du senere vil have at vide hvordan jeg behandler og bruger det kan du bare spørge her i tråden

15.01.2009 13:28

Ja! Hvad er bedst for den enkelte? billigste, letteste vægt, dyreste, osv.? et svært spørgsmål som kan besvares med gamle ord som
&quote;smag og behag er forskellig, derfor bliver al mad spist og alle kvinder gift&quote;
eller &quote; nogen synes om datteren og andre moderen&quote;
Begge er jo gamle udsagn og kan i dag opfattes diskriminerende, men OK det er ikke meningen
Min egen historie: &quote;Euromover&quote; (Truma version M1)
75A såkaldt &quote;Marinebatteri&quote; ALDI (Syre)
Elektronisk 12 A automatisk lader indkøbt hos Biltema ( har dem ikke mere, er ophørt med syrebatterier). Udrustningen gå nu ind på 5 år med fuld tilfredshed, og jeg forventer også det 6 år med. Hvis du senere vil have at vide hvordan jeg behandler og bruger det kan du bare spørge her i tråden

15.01.2009 19:53

Hvis man kikker på hvilket batteri, der er det mest egnede, skal man afgøre hvilken type forbrug man har.
Et AGM batteri er en udmærker sig ved at kunne levere store strømme, og derfor velegnet som start batteri eller i andre situationer hvor der kortvarigt trækkes store strømme, er dog også ganske velegnet forbrugs batteri.
GEL batterier er især velegnet som forbrugs batteri, men mange af de nyere kan også levere store strømme, mange GEL batterier egner sig især ved deres egenskab til at tåle dybe afladninger mange gange.
Syre batterier er som bekendt ganske udmærkede start batterier, men er sjældent helt vedligeholdelsesfri, og der er stor risiko for udslip som kan volde stor skade, i modsætning til mange AGM / GEL batterier som virkelig skal skades voldsomt før der sker udslip af syre.
Personligt ville jeg vælge mellem AGM eller GEL hvis de skal bruges i en campingvogn, uanset at prisen er noget højere, og aldrig et syre batteri, risikoen er ganske enkelt for stor.

Samtidig bør man vælge en kvalitets lader, en dårlig lader er kun en god forretning for batterileverandøren, det man sparer i anskaffelse, skal man forvente at sætte til igen i en kortere levetid af batterierne.
en god tommelfinger regel for størrelsen på lader er at ladestrømmen skal være 10-15% af batteriets Ah, dvs hvis man har et 75Ah batteri vil en ca 10 Amperes lader være passende.

MVH
Steen

15.01.2009 20:29

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er bedst, men de &quote;store&quote; mærker som kommer fra fabrikken af med indbygget akkumulator er et bly batteri. Vi har selv en Kabe med et bly batteri og det fungere rigtig fint.

Lars

15.01.2009 21:27

Akkumulator.

Min mower køre med et gelbatteri på 75 amp/t, det kører perfekt.
Jeg har lige konstateret at moweren køre fint selv ved en spænding på 9,5 v.
Fordelen ved gel er bl. a., at man kan anbringe det inde i vognen uden nogen form for udluftning, men det må ikke stå i gaskassen (gnistfare).

16.01.2009 06:28

obs.

Der er både BLY og SYRE i alle de batterier der normalt kommer på tale til både biler og campingvogne.

Det er derfor lidt uklart hvad der menes når man enten siger, at man ikke vil ha et blybatteri eller et syrebatteri. :-))

Blyet er der altid - og syren /elektrolytten = svovlsyre og vand og &quote;processen&quote; med mellemprodukter, gemme strøm, kan så være mere eller mindre smart og effektivt &quote;emballeret&quote;.

Her er en god side http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_2.htm

Mvh

16.01.2009 08:31

God artikel om de forskellige batterier du henviser til Sten, så mangler der bare fordele og ulemper ved de forskellige typer netop i forbindele med anvendelse i cv.
Jeg anvender selv pt. et af de såkaldte Marine/fritidsbatterier, har dog ulempen at elektrolytten/syren er flydende og der skal være en udluftningsslange til de afgivne gasser. Men prisen kompenserer noget for de to ulemper, selv om jeg nok i dag ville vælge et AGM batteri, for at undgå de to ulemper, og prisen på AGM er også blevet mere fornuftig.

16.01.2009 08:48

Erfaring.

Hej alle tak for svar.
Er der ikke nogen der har prøvet SMF=
(Lukket vedlh.fri)Fra f.eks,Biltema,de er
til en god pris.
Men jeg ved ikke med kvaliteten.

16.01.2009 10:25

Hej Jan
Biltemas varer er generelt af god kvalitet, og hvis du selv har lyst mener jeg ikke du behøver at være bange. Du skal dog afpasse din lader til disse batterityper

Klip fra Biltema side:
&quote;SMF batterier, forseglet, vedligeholdelsesfrit
Tætte og vedligeholdelsesfrie batterier til bil, båd og fritid. Baseret på kalcium/kalcium-teknologien. Batterierne har lang levetid og er virkelig vedligeholdelsesfrie. Opladningen holder længere end i et konventionelt batteri. En ladeindikator viser batteriets tilstand. Særlig ventilation der minimerer risikoen for at dampe kan trænge ud. Ingen risiko for syrelækage. Integreret flammebeskyttelse. Meget stor holdbarhed mod vibrationer og slag. Huset er fremstillet af forstærket polypropylen og er desuden flammebeskyttet. Et indbygget håndtag gør batteriet let at håndtere. 12 V.&quote;

16.01.2009 11:32

Kalcium blandes bl.a. af Exide i blyet der danner pladerne i cellerne.

Se fordelene forklaret her

http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF

Klik m høje mus på dokumentet og skriv Kalcium i søgefeltet.

men det er stadig et bly syre batteri.
:-)

Mvh

16.01.2009 12:13

Ja Sten Basbøl der er nok syre i dem Men! Laderen skal afstemmes efter batteritypen for optimal anvendelse af dette

Til Jan
Jeg glemte at skrive at Biltema giver 3 års garanti.
Dette gør ALDI forsåvidt også når de her i foråret ofte sælger Marinebatterier til omkring små 500 kr/Stk (Ca 75Ah)

16.01.2009 13:22

Akku

Hej alle.
Jeg forstår det sådan at SMFeren ikke
skal have udluftningsslange gennem
bunden.?.
Er den så væske,måtte eller gele.?.
Jeg har en CTEK XS 7000 den skulle vel
være ideel.
PS.Tak for svarene fra alle.

16.01.2009 17:03

Hej Jan
Måske kommer der mere fyldestgørende svar til dig .
Fra mig derfor kun dette:
Biltemas SMF fritidsbatterier er med vædske, men vedligeholdelsesfrie og risiko for dampe og syrelækage er som de skrive uhyre lille. Der skal derfor ikke slange gennem gulvet. Kan end ikke tilsluttes, de er helt lukkede

Jeg kender ikke den omtalte lader, men når jeg har skrevet at laderen skal afstemmes efter batteriet er det fordi:

1. På min lader (Elektronisk) står må kun anvendes til blybatterier (Acidtype) med 14,6 v ladespænding

2. den optimale ladespænding på andre batterityper kan så vidt jeg husker afvige herfra

Betegnelsen &quote;Syrebatterier&quote; er normalt underforstået den gængse type som ventilerer gennem ventil (marinebatterier) eller gennem de sædvanlige propper som på mange bilbatterier.

Mit eget batteri er anbragt i en Batterikasse også fra BIltema og med slange gennem gulvet.

16.01.2009 17:32

et er ganske rigtig at der er syre og bly i alle batterierne, men syre er ikke flydende i GEL og AGM batterier, syre er bundet i en Glasfiber masse i AGM batterier og Ligeledes i GEL batterierne er syren bundet i en masse og altså ikke flydende, dette giver en klart større sikkerhed mod udslip, jeg kan nævne at nogle AGM og GEL batterier kan være udsat for meget kraftige påvirkninger hvor kassen skkades uden at der forkommer udslip, et syrevæske batteri vil her forårsage store skader pga udslip af syre.
Med hensyn til ladere kan de fleste kvalitetsladere instilles til forskellige typer batterier, idet spændingen ved gaspunktet er forskellig for forskellige batterier, typisk ligger for et GEL batteri på 14,2V AGM 14,35V og syre batteri 14,5V.

MVH
Steen

16.01.2009 19:40

Hej Steen Andersen
Millioner af biler har gennem 100 år været udrustet med alm. &quote;syrebatterier&quote; uden problemer,
Hvorfor i al verden skulle det så være et større problem i en campingvogn ?

16.01.2009 19:58

Jeg kunne også vælge livrem og seler,
ved at bruge en batterikasse,for rent teknisk udslip.
Sker det ved færdselsuheld er cv.nok
faldet skilt ad inden det går ud over
akkumulatoren.
Nå,men jeg kan fornemme at i år 2009
er det AGM der er in.

16.01.2009 21:57

Hej. Kan det passe man læste om en der havde fået Canpingvognen totalskadet af en batteri der bare stod i vognen og ikke tilsluttet, den eksploderede vist og vognen blev totalskadet?
Mvh Vagner

16.01.2009 22:09

Ja - der har været en tråd om det- og detn var god nok.

16.01.2009 22:14
16.01.2009 22:33

Hvad er så årsagen til at et batteri uden videre kan explodere?
Uden overhovedet at være tilsluttet lader eller lignende.

Mvh. Poul

17.01.2009 10:01

I alle batterier findes en form for udluftning enten som ved syrebatterierne hvor det sker til det fri, eller som såkaldt selvventilerende. I sidstnævnte skulle der dog være en form for &quote;sikkerhedsudluftning&quote; i form af en &quote;klap&quote; som blæses ud. Udluftningen sker da til det fri.og mit bud er overophedning i forbindelse på et øget tryk stammende fra overladning.
Udluftnings muligheden må derfor være hindret i det pågældende batteri.
Laderen og den måde ladningen foregår på, er derfor yderst vigtigt. og som livrem og seler anbring batteriet i en batterikasse som ortager evt syre hvis udslip skulle ske

17.01.2009 11:00

Akkumulator

Man skal være klar over at, ved ladning på et alm. syrebatteri dannes der dampe, som hedder knaldgas. Dennne gasart er den mest eksplosive i hele verden.
I min mekanikertid har jeg set 2 batterier eksplodere. Den første med en gnist fra en vinkelsliber på 2 meters afstand. Den anden var en værkfører som glemte at slukke for ladeapperatet ind han tog klemmerne af, han måtte en tur på sygehuset da vædsken sprang op i øjnene.
Jeg vil ikke tage stilling til batteri fabrikat eller pris, men kun advare om denne eksplosionsfare ved valg af et alm. batteri, samt syre angrebet på alt i jeres campingvogn.
Venlig hilsen
Hans Peter Skovbo

17.01.2009 16:38

Pas nu på ikke at gå i selvsving.
Alle de i tråden nævnte batterier indeholder og fungerer kemisk som syrebatterier. Dvs ved ladning dannes der knaldgas . Denne udledes ved Autobatterier umiddelbart til omgivelserne, gassen kan her antændes umiddelbart ved åben ild eller gnist. Ved marinebatterier udledes gassen nedenud under Cv'en altså til fri luft. og kan selvfølgelig også her antændes hvis der er ild eller gnist . Men!????i

Ved øvrige &quote;selvventilerende Batterier&quote; optages gassen i batteriets kasse som har nødvendig volumen og er stærk nok til at optage dette tryk. Som sikkerhed findes en Klap/&quote;overtryksventil&quote; som springer og udlede gassen inden trykket bliver så højt at kassen revner.

En evt risiko er derfor under iagtagelse af nødvendige forholdsregler uhyre lille, og dette gælder for al omgang med Batterier
Følg derfor brugsanvisninger nøje ved omgang med disse, og ved anvendelse af marinebatterier sørg for at udluftningsslangen er rigtigt anbragt og med fri udluftningsvej.

17.01.2009 17:18

Akkumulator.

For at undgå mere selvsving vil jeg citere Biltema: Gelbatteri, vedligeholdelsesfrit batteri, hvor batterisyren er bundet i en tyktflydende gele, der forhindre lækage, også hvis batteriet monteres med en hældning på 90 grader. Batteriet har en lang levetid og er sikkert at håndtere. Det er helt lukket og der skal ikke påfyldes batterivand. Ingen gas kan sive ud eller lække. Ved opladning afgives hverken gas eller syredampe, og batteriet kan derfor anbringes på svært tilgængelige steder. Gelbatterier tåler flere afladninger end et konventionelt batteri, og en langsom selvafladning kombineret med en god evne til gendannelse efter kraftig afladning gør det ideelt til sæsonmæssig eller sporadisk anvendelse. Ved længere tids opbevaring bør batteriet vedligeholdelsesoplades.
SÅ SKULLE DE N GED VÆRE BARBERET.

17.01.2009 17:53

Hvis du skal have den inde i CV'en, f.eks i et magasin. Så skal det være en forseglet eller et med udluftning ud gennem cv'ens bund. Ellers får du knaldgas i &quote;beboelsen&quote; = fare.

17.01.2009 17:57

Vi kører selv med et 75AH forseglet gelbatteri. Bruger det til mover, 12V installation + en inverter. Funger fint.
I vores er det lavet sådan, at hvis 230 volt udefra falder ud, så kører vi videre på inverteren. Det er meget praktisk, især sydpå hvor strømudfald er normalt.
Batteriet lades fra 230 volt og fra bilen.
Planen er pt, at få et solcellepanel på til sommer. Så skulle vi kunne holde sommerferie uden tilkobling af 230 volt.

17.01.2009 18:00

... Glemte lige ....
Hvis du vil installere inverter også, så er det ikke ligemeget hvad du vælger !

En Sinus inverter er at foretrække. De billige er modif. sinus og det er ikke alt der kan køre på dem. Inverteren skal passe til batteriet, dvs. flere inverter-watt er ikke nødvendigvis bedre.

Vi har selv en 350 W inverter fra Scanpocon. Den kan varmt anbefales.

17.01.2009 22:33

Hej Ole
For lige at &quote;færdigbarbere geden&quote;
Gel og andre lukkede batterier er selvventilerede dvs at der ikke sker ventilering til det fri som Biltema anfører, men opladningsprocessen i de nævnte batterier er alle ens,så misforstå derfor ikke Biltemas
Citat :&quote;Ingen gas kan sive ud eller lække. Ved opladning afgives hverken gas eller syredampe, og batteriet kan derfor anbringes på svært tilgængelige steder&quote;
Her menes jo kun at intet slipper ud! Ikke at processen ikke finder sted inde i batteriet.

18.01.2009 00:26

Akkumulator.

Er det ikke ret ligegyldigt for brugeren?
Jeg synes det er en strid om kejserens skæg. Jeg står hermed af denne tråd.