Gode råd og ideer

Afmelding af Tempo 100 i Danmark Gør det selv-metoden

Skrevet af Hans C. Runekær-h., 17-02-2017 - 09:55

Foranlediget af den noget forvirrende og misinformative debat også her i forum, der har været præget lidt af: Som man råber i skoven får man svar" hvilket blot har bidraget til flere og flere misforståelser, så fremgår det faktisk helt klart af Færdselsstyrelsens: Meddelelse om syn og indretning af køretøjer, når 1996, af den 29.06.2016, at det hele tiden har været et krav om såvel et periodevist syn, såvel som en fornyet godkendelseserklæring hvert andet år.

For de campister, der ikke ønsker at videreføre deres Tempo 100 godkendelse, skal man lige være opmærksom på, at hvis man selv er lidt aktiv, kan man spare et periodisk syn, hvis man selv afmelder sin campingvogn.

Se blot her:
Afmelding af Tempo 100 Opfylder påhængskøretøjet ikke længere betingelserne for at være registreret med tilladelsen ”Tempo 100”, skal tilladelsen ”Tempo 100” fjernes fra køretøjets registrering i DMR, og Tempo 100-mærket skal fjernes fra påhængskøretøjet. Af hensyn til en eventuelt senere genregistrering af tilladelsen er det vigtigt ikke at fjerne den anførte værdi i Køretøjsregisterfeltet ”Maksimal hastighed”. Hastighedsværdien udgør dokumentation for egnetheden ved efterfølgende registreringssyn.

Fjernelse af tilladelsen ”Tempo 100” kan ( enten ske i forbindelse med et registreringssyn hos en synsvirksomhed eller ) ved en henvendelse fra påhængskøretøjsejeren på mail via NemID til SKAT om, at tilladelsen ”Tempo 100” ønskes fjernet.
( Sker afmeldingen i forbindelse med et syn, skal synvirksomheden kontrollere, at det danske Tempo 100-mærke er fjernet inden afmeldingen.)
Sker afmeldingen ved mail til SKAT, skal ejeren sørge for, at Tempo 100-mærket fjernes fra påhængskøretøjet. Afmelding af tilladelsen ”Tempo 100” i DMR bevirker, at påhængskøretøjet ikke længere indkaldes til periodisk syn, og de særlige krav til dækkenes alder og hastighedsmærkning er derfor ikke længere gældende for påhængskøretøjet.

Jeg har sat parentes om de sætninger, der vedrører et periodevist syn, men som ikke er relevante, for de campister, der selv vil afmelde.
Håber det kan være en hjælp til de campister, der fortryder tilvalget.

Venlig hilsen
Hans

Skrevet af Per Madsen, 26-07-2020 - 13:00

Vedr. den nemme måde.
Mine oplysninger er hentet fra en synshal i Hillerød.

Skrevet af Finn Mathiasen, 26-07-2020 - 12:43

Når man har tempo 100 få man automatisk en indkaldelse til syn hvert andet år. Når først indkaldelsen er kommet skal man stille til syn. Hvis ikke man ønsker tempo 100 mere skal det afmeldes inden man får en indkaldelse.

Skrevet af Per Madsen, 26-07-2020 - 11:16

Her er den memme:
Såfremt du ikke møder op til syn med et Tempo 100 godkendt køretøj vil det automatisk blive afmeldt. Men husk at fjerne Tempo 100 mærket.

Skrevet af Hans C. Runekær-h., 17-02-2017 - 15:14

Næh Lotte .. det er jeg ikke. Og hvis jeg var, er det vel ikke relevant, lige så lidt som det at jeg er inkarneret teltcampist har så meget med sagen at gøre ;-)

Jeg har faktisk blot googlet og kigget lidt i de links, der dukkede op.
Men jeg har da overvejet, om jeg ikke skulle søge jobbet, hvis nogen af de der organisationer får brug for en, der synes om at finde relevante links ;-) ;-) ;-) så kunne det jo være der kom lidt format over deres tekniske brevkasser og ikke som nu, hvor man har indtryk af at det mest af alt ender i teknisk brokkasse .. ( undskyld mit forsøg på at være morsom og måske lidt ironisk ) :-)

Skrevet af Unknown Unknown, 17-02-2017 - 11:18

Hans C. Runekær-H.

Du skulle vel ikke være ansat i Justitsministeriet ?

Skrevet af Allan Schmidt, 17-02-2017 - 10:51

Jeg siger tak til Hans ,har fundet ud af at jeg ikke for brug for tempo 100 mere her i Danmark med de korte strækninger vi har betyder det ingenting,men den tyske tempo 100 er mere spiselig,både hvad an går syn og omkostninger.

Skrevet af Bent Lynggaard, 07-04-2022 - 11:02

Skrevet af Finn Mathiasen, 26-07-2020 - 12:43

Når man har tempo 100 få man automatisk en indkaldelse til syn hvert andet år. Når først indkaldelsen er kommet skal man stille til syn. Hvis ikke man ønsker tempo 100 mere skal det afmeldes inden man får en indkaldelse.

Afmelding af tempo 100

Skrevet af PER MADSEN, 26-07-2020 - 11:16

Her er den memme:
Såfremt du ikke møder op til syn med et Tempo 100 godkendt køretøj vil det automatisk blive afmeldt. Men husk at fjerne Tempo 100 mærket.

???? Er lidt i tvivl ! Finn Mathiasen siger at når først indkaldelsen er kommet , så skal den til syn ! men Per Madsen siger at man ikke behøver at møde op ???

Hvad er rigtig ?

mvh

Bent Lynggaard

Skrevet af Kurt B. Andersen, 08-04-2022 - 19:46

Jeg vil holde mig til det, som Finn Mathiasen skriver. Her er hvad FDM skriver

"Hvis du ønsker at afmelde Tempo 100 godkendelsen igen, og dermed ikke skal til periodisk syn i fremtiden, kræver det, at du afmelder tempo 100 godkendelsen hos Skat.

Det er altså ikke nok bare at fjerne Tempo 100 klistermærket fra anhængeren og undlade at komme til syn. Er Tempo 100 ikke afmeldt hos Skat, vil anhængeren figurere som udeblevet fra syn."

 

Når et køretøj figurerer som udeblevet fra syn, så vil et uheldigt møde med det kære politi afstedkomme, at de tager pladerne.

Jeg er ikke klar over om der gælder samme regler, som for biler, for så vanker der også en bøde.

Man skal jo være opmærksom på, at det som nok kom bag på de fleste i forbindelse med indførelse af tempo 100, var at den skal til alm. syn i forbindelse med at man skal have forlænget tilladelsen. Så derfor er det ikke gangbart bare at blive væk.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her