1,8 tsi som trækker

John Kristensen
11.03.2013 17:25

Jeg har tænkt på måske at købe den ny skoda octavia med 1,8 tsi med 180 hk. Hvordan mon den er som trækker har cv. 1500 kg

John Kristensen

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 11

John O. Madsen
11.03.2013 20:37

Turbotrækker

En turbomotor på 180 hk. er en fantastisk trækker(har selv haft Passat 1,8T, 150 hk.) men må en Octavia trække 1500 kg.? Ikke ifølge Towcar.eu men måske kan den vejes op.
Held og lykke
John
http://johnomadsen.dk

Knud Pedersen
12.03.2013 11:00

Trækker

Det er min helt klare opfattelse at motorstørrelse og hk. en næsten ligegyldige.
Det vigtigste for at vælge en trækker er momentet i det ønskede gear og ved normal kørehastighed for campingvognen

En (måske meget klog) campingvognforhandler fortalte mig engang i forbindelse med en handel at han havde følgende anbefalede regneformel: Bil tilladt totalvægt + CV tilladt totalvægt i kg. divideret med 100 og gange dette tal med 6. herved får man det optimale moment ved 80 km/t

Eksempel
Bil totalvægt 2050 kg
CV totalvægt 1500 kg
ialt 3550 kg.
div. med 100 35,5
ganget med 6 213 NM ved 80, km/t

Ovennævnte eksempe skulle give god brændstoføkonomi og rimelig kraftoverskud hvis en overhaling skulle komme på tale:)

God fornøjelse med regnestykket - jeg er overbevist at der er adskillige som ved bedre, men det har virket i 20 år for mig.

Knud

John Kristensen
12.03.2013 12:46

1,8 tsi

Den nyn octavia som kommer til april må trække 1600 kg ifølge data fra en engelsk skoda hjemme side

Poul Thuun-Hansen
12.03.2013 23:49

haft selv skiftet fra TSI til diesel

Hej John

Det er ikke længer siden end 14 dag siden jeg gik tilbage til diesel. Havde en Skoda Superb 1,8 TSI og den var dyr at køre i som trækker.. ved sq ikke hvad der gik af den når der kom en CV bag på, vores cv er ganske normal Fendt Saphir 560´er og en køre tur fra kalundborg og til jesperhus via faaborg, og hjem igen via årre. En tur på 788 km skulle den bruge min. 170L på, så er der ikke med regnet det der var i tanken da vi fyldte den op.

du skal vide at tsi motorene ikke helt lever op til det de lover ang. brændstof økonomi. kendt problem.
Jeg havde bilen fra ny af og 125000 km senere kan jeg kun sige. Jeg har ventet i mere end 3 år på at komme af med den bil, som jeg aldrig kom til kunne lide. men det var købte af vores campingvogn der gjorde udslaget for de passet simpelhen ikke sammen.

Vi havde en Skoda Octavia TDI før, fantastisk bil. Kørte godt og vi havde ingen problemer med at trække Vores Combi-camp 2007. det havde superb´n heller ikke, men sidste år skiftet vi fra Combi-Camp til Campingvogn. Der fandt vi ud af at den planlagte tur til Kroatien ikke skulle forgå en benzin motor. Vi valgte at tage et stort værdi tab på en 250kg danske penge for at få diesel igen ( Toyota Avensis ) en god campingtrækker til en rimlig penge også fra ny af.

Mit råd er, at du skal tænke du godt om før du vælger benzin som brændstof til CV. og især TSI motorene.

Hans J. Christensen
13.03.2013 07:26

benzin eller disel

Det er nok lidt dyrer at trække med benzin biler men hvor mange kilometer kører man med campingvogn om året tror ikke der er mange der kører over 5-6 tusind kilometer det der har stører betydning er hvad man kører til daglig med den campingvogn vi har nu started vi med en Corolle med 64 HK der var ikke meget overskud selv om det var en disel
efter den fik vi en Fiat Marea 147HK benzin god trækker og nu en Peugeot med 136HK det kører også godt ved godt det er dyrt at tanke men med den forskel der er nu på benzin og disel tror jeg ikke der bliver den store forskel en disel bil er jo også væsentlig dyrer vi skal kun kører 10 KM til en forsesongplads I Sindal og så skal vi nok lige til Rebild I pinsen det har været en tredision siden 1981 så den holder vi ved

god sommer mvh Hans J

Winnie Sepstrup
13.03.2013 08:11

Til Knud

Jeg, Keld Sepstrup, vil høre dig om det regnestykke du har lavet. Når du snakker NM ved 80 km/t , hvad svarer det til i omdrejninger ?

Hilsen Keld

Susanne Florin
13.03.2013 08:24

Diesel eller benzin?

Dieselbiler har generelt et større moment ved lavere omdrejninger end benzinbiler og dette gør, at de er specielt egnede som trækkere.
MEN de koster mere i indkøb, grønne afgifter og reparationer så der skal stadig køres mange kilometer får diesel bliver det rigtige valg.
Lad ikke en tur til Kroatien afgøre, om din bil skal køre være en diesel eller en benzin bil.

Det skal altid være det daglige kørselsmønster, der afgør valget - langture og mange årlige kilometer.

Held og lykke
Torben Bo Florin, diëselbilist

Knud Pedersen
13.03.2013 10:49

Til Keld

Når jeg skriver at momentet er ved 80 km/t er det afhængig af hvilket gear man kører i.
Det gear som skal vælges er selvfølgelig det som ligger tættets ved max drejninggsmoment ved 80 km/t ( max drejningsmoment kan ses i instruktionsbog) visse bensinmotorer skal ligge omkring 4000 omdrejninger diesel typisk omkring 1700 omdrejninger

Projektet med at finde ud af hvor ens motor trækker bedst er et studie i sig selv som kræver at man har adgang til momentkurven. Jeg har fået mine momentkurver hos de forskellige forretninger hvor jeg har købt bil dog lige undtaget Ford og Toyota de var begge mere eller mindre håbløse at tale med, bla påstod man hos Toyota at den ikke fandetes, hvilket jeg fik forklaringen på da CV blev spændt bag efter en RAV4 2. 0 tdi som jeg havde investeret i, jeg var i motorrummet for at se efter om der nu var en motor i og ikke en 3,5 HK B&S plæneklippermoter ( det føltes sådan) Toyotaen blev efter 7 mdr. udskiftet med en Susuzki Grand vitara - den kunne trække men var sulten

Mit regnestykke er ikke videnskabeligt men et som jeg fik af en campingforhandler og jeg har brugt den som rettesnor lige siden med det som jeg kalder succes

John O. Madsen
13.03.2013 16:02

Turbo

@ Palle: det lyder godt nok som et voldsomt forbrug, enten har I haft strid modvind i begge retninger eller også tror jeg der er/var noget andet galt. Jeg mener min 1,8T kørte ca. 8,5 km/l med en tilsvarende Fendt. Men godt I er glade for Toyotaen - også en dejlig bil.

@ Torben: Det er mere et spørgsmål om turbo eller ikke turbo end det er et spørgsmål om brændstof. En benzinmotor med turbo har typisk et stort drejningsmoment over et meget bredt område fx fra 1500 til 3500 omdrejninger, og er fuldt så gode trækkere som dieselmotorer med diesel. De er lidt mere tørstige, men som regel også billigere både i indkøb og i afgifter.

Mvh. John

Poul Thuun-Hansen
14.03.2013 00:16

Joh da

John@

Ja vi er rimlige glade for Toyota´n, den trækker noget bedre men er ikke så hurtig som superb´n.Men om den også lever op til vores forventninger, vil kun tiden vise.
Og ja.. vi troede også der var noget galt, vi tjekket campingvognen 2 gange for at være sikker på at bremserne ikke hang..
Men som de fleste brugtvognsforhandler sagde til os " De nye TSI motor fra VAG, holder ikke helt hvad de lover hvad ang. brændstof økonomien.. vel..!! " plus de har en vis turbotøven.. kender godt til de ældre 1,8 T motore.. de har en rimlig økonomi. troede TSI ´n var endnu bedre det var faktisk grunden vi gik fra diesel til benzin i første omgang.

Hans J @

Du har da så evig ret, hvis du ikke bruger din ret meget i hverdagen og ikke skal slæbe på campingvognen hele tiden da det er en fastlægger nær en.Så er benzin nok valget..
Vores brændstof udgifter lå med superb på mellem 3200 og 4000 kr. pr. mdr det er jo nok meget normalt, vi køre ikke mere end gennemsnittet på omkring 25-30000 km om året.
Min kone er hjemmegående og arbejder der fra og jeg har 3 km på cykel til jobbet. og vi valgte benzin fordi halvdelen var korte ture på under 7 km. godt nok ligger vores sommerhus i ungarn, men der tager vi naturligvis ikke CC og nu CV med ned..

Skal lige siges, det var slet ikke meningen vi skulle have en CV.. men efter et stykke tid uden CC og camping begyndte vi at savne det liv. Og skæbnen ville da vi var over hos nogle venner i Faaborg, og gå en tur på bøjden camping. Stod der en vogn der skulle sælges her og nu som var meget velholdt, to timer efter vi først havde set den og de stakkels mennesker havde tømt den for deres personlige egendele kørte vi ud fra campingpladsen som CV ejer.
Og da vi ikke rigtigt viste hvordan vi vil bruge den..?? satte vi den på vesterlyng campingplads som fastlægger.. vi blev sidst på året enig om, at vores ferier til næste år skulle for gå med CV rundt om i EU og weekenderne i DK & S.
Derfor kørte vi til Jesperhus i uge 42 for at prøve at køre med den, da den alligevel skulle hjem.
Med den ide om at bruge den bruge den, og ikke bare bruge den.. valgte vi så at gå tilbage til diesel også fordi alles beregninger siger vi spare årligt mellem 15-18000 kr i brændstof..

15.03.2013 08:53

Trækkaft ny Skoda Octavia 1,8 tsi (180 HK)

Hej,

jeg ville ikke være betænkelig ved at købe den nye Octavia 1,8 tsi (180 HK) mht. trækkraft, da motoren yder 250 NM fra 1250-5000 omdr./min.

Det er sjældent man ser en motor med max. moment fra et så lavt omdrejningstal som 1250 omdr./min og at det samtidig er konstant op til 5000 omdr./min.

Det der måske kan drille lidt er en for høj gearing i 1. gear, som gør at igangsætning på stigning kan blive lidt træls, men det kan jo komme an på en prøve eller man kan kontakte Skoda importøren og bede om hastighed pr. 1000/omdr. i de forskellige gear.

Hilsen

Torben