1,4 tsi 122 HK eller 1,6 TDI 105 HK

Anders Peter Andersen
02.01.2013 19:56

Er der nogen der har erfaring med disse som trækkere? Totalvægt på CV er 1100 kg.
Hvad med forbrug med CV på 1,4 tsi? og kan motoren holde og kan den undgå at blive overophedet ved stigninger i varmt vejr? Diesel er måske det bedste, men vi kører kun ca. 15000 km. om året, hvoraf en del er korte ture. Hvad med partikkelfilteret? Med CV kører vi i Norge, Tyskland, Østrig og Frankrig.
Har de sidste 12 år kørt Avensis 1,8 benzin men vi vi godt en klasse ned, da vi nu kun er mig og min hustru.
Tænker også lidt på Kia Ceed 1,6 128 hk. diesel.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 4

Ove Lund
03.01.2013 09:56

Begge motorer

Er glimrende til at trække en campingvogn med, og du vil ikke få problemer med dem, og slet ikke med den totalvægt din cv har.
Tror heller ikke at du vil opleve at de bliver overophedet når der er varmt, det er 2 stærke moderne maskiner.
med hensyn til Kia Ceed, har vi i lidt under et år trukket vores vogn med en sådan, en 128 hk, og kan kun anbefale bilen, både som daglig transportmiddel, og ikke mindst som trækker.
Vi har i mange år kørt med vw's 2,0 tdi motorer, og har været udmærket tilfreds, men kan kun sige at vi er mere end tilfreds med vores ceed, den trækker helt uproblematisk vores vogn, der har en totalvægt på 1300 kg, er økonomisk, og holder faktisk bedre fast i vores cv, end den sidste vi havde.
Den eneste anke jeg måske kunne ha' er at Kiae'n er lidt død i styringen, i forhold til andre trækkere vi har haft, samt at kvaliteten af sæderne/betrækket, måske ikke er på højde med De tyske, men køremæssigt, og mekanisk er den fuldt på højde.
Biler/bilmærker er virkelig et meget følelsesmæssigt område at bevæge sig ind på, sikker for mænd et af de vigtigste områder man kan betræde, så der vil være lige så mange meninger som der er bilejere, så god fornøjelse med undersøgelsen.
VH
Ove
www.rullevognen.dk

John O. Madsen
03.01.2013 10:29

Gode motorer

Jeg har haft 2 vw med 1,9 tdi, det var gode trækkere, så fik jeg en 1,8 t, altså turbo-benzin, og den var rigtigt god.
Nu har vi så skiftet til den lille Caddy 1,2 tsi, 85 hk, og den svarer næsten til 1,9 tdi 90 hk. Vi er meget tifredse med den, vi har krydset Alperne flere gange med vores lille cv.
Nu har jeg lige hentet en større vogn, total 1200 kg. Jeg kørte den fra Sæby til Århus, og det gik så fint at jeg ikke er bekymret for at trække den Europa rundt.
Med jeres daglige kørselsbehov ville jeg vælge en tsi.
Mvh. John
http://johnomadsen.dk

10.01.2013 21:14

Bruger Skoda Octavia 1,4 TSI til campingvognskørsel

Vi har en Skoda Octavia Combi 1,4 tsi (122 HK) årg. 2010, som vi er meget glade for. Vi var sidste sommer på tur i Danmark med en CV på 1200 kg. totalvægt. Jeg følte at bilen havde meget nemt ved at trække CV'en.

Motoren føles umiddelbart meget stærkere end en 1,4. Et moment på 200 NM fra 1500 omdr. til 4000 omdr. hjælper en del samtidig med en relativ lav gearing efter dagens standard.

En gearing på 7,9 km/t pr. 1000 omdr. i 1 gear gør igangsætning til en nem opgave. I henholdsvis 4./5./6. gear er der max. drejningsmoment fra henholdsvis 44/55/67 km/t.

Forbruget har jeg ingen konkrete målinger på med CV.

Vores kørselsbehov og kørselsmønster lægger heller ikke op til en diesel. Mit gæt er, at en 1,6 TDI med 105 HK er en del højere gearet..har dog ikke konkrete tal.

Jeg kan tilføje at bilen kun har kørt 23.000 km og motorkæde, kædehjul og kædestrammer er blevet udskiftet på garanti - hvilket ikke har noget at gøre med, at den har trukket CV.

Niels Harder
11.01.2013 16:43

Bruger Fiat Bravo 1,4 T-jet, 120 HK som trækker

Bilen har nu kørt 30.000 km. Trækker CV med totelvægt på 1200 kg. Valgte bilen ud fra overvejesen: Mange korte småture i det daglige, kører ca. 15000 km om året, har behov for "dieseltræk" ved kørsel med CV.
Valget af motor har for os været helt rigtigt. Campingvognen føles nærmest som at køre med en lille trailer. På ferien i Schweitz sidste sommer kørte vi virkelig opad i bjergene med CV'en spændt på. Ingen problemer med at trække. Ingen problemer med overophedning. Vi har ingen reparationer haft på bilen bortset fra en parkerings bule (ingen overbelastning på grund af at trække CV).
Benzinforbrug med CV er dog noget højere når vi har CV'en på slæb, 8-10 Km pr. liter afhængig af hastighed m.m.
Der hvor billedet er taget havde vi heldigvis ikke campingvognen med.