12V strøm til køleskab

15.01.2008 19:06

Jeg kan se, at flere gode medcampister skriver lidt frem og tilbage vedr. 12V strøm fra bilen akkumulator. Jeg har i mange år haft 12V ført frem i trækket og under kørsel har køleskabet kørt på 12V. Hvis vi har holdt pauser over ca. 1½ time har jeg via afbryderen slået køleskabet fra. Om aftenen har vi ofte brugt, at tænde lyset i CVen., men selvfølgelig slået køleskabet over på gas. Det har aldrig givet problemer.
Men: Hvor længe mon man i det hele taget kan holde, før batteriet er tappet så meget for strøm, at bilen ikke kan starte?
Er der nogle el-tekniske genier, som har en lidt mere matematisk udregning.
Hilsen Preben Hoffmann

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 16

15.01.2008 19:17

Jeg tror du kan opstille alle de matematiske formler det skal være, i sidste ende handler det hele jo om hvilken kondition, alder mm. det aktuelle batteri har.
Jeg har pt. mit skab ude af vognen for fejlfinding, jeg har netop i går prøvet at sætte et 12v. 60 amp. fuldt opladet startbatteri i forb. med køleskabet.
Jeg vil sige 2 timer som tommelfingerregel, så er det nede på 50% kapacitet, og så skal man ikke gå længere.
Preben s.

15.01.2008 19:59

med et korrekt monteret 13 polet stik, er i ude over problemet med, at køleskabet &quote;snupper&quote;strømmen.
Forbindelsen til Køl + evt lader til batteri i cv´en afbrydes, når tændingsnøglen drejes, men konstantstrømmen til lys+ vandpumpe er stadig aktiv, så man lige kan tænde en lampe og skylle ud i det lille rum.
Så få lavet det 13 polede på såvel bil som cv.
mvh
Svend

16.01.2008 08:32

(Ah x 0.8)/10=antal timer.

Ah: Batteriets kapasitet i Ah ved de givne forhold så som alder temperatur m.m.
0.8 da du max. kan hente ca. 80% ud af et givet batteri.
10 er det typiske strømforbrug fra et absorbtionskøleskab, og det trækker det hele tiden, ved 12 V drift køres der ikke over termostat.

Med ovennævnte finder du ud af hvornår der ikke er mere strøm på batteriet. Hvis du vil udregne hvor lang tid du kan køre med køleskabet og stadig kunne starte bilen er tiden meget mindre, og her kommer der en række andre åben spørgsmål, så som hvor meget strøm bruger bilen ved den givne situation, ud fra temperatur, hvornår var bilen startet sidst etc.
Hvis du nu er i tvivl om hvad du skal regne med, ville jeg gribe til Svends løsningsforslag, det andet er alt for usikkert.

Ole

16.01.2008 12:59

strøm til køleskab

Hvis man har 175 l køleskab og kører til eks. spanien kan der godt være problemer med 12 v vi kører altid med gassen tændt. Det er ved nogle biler på grund af der bruges klimaanlæg med mere.
mvh
Ove

16.01.2008 15:34

Man må i følge Dometic s brugervejledninger IKKE køre med gassen tændt i Frankrig. (Og Australien).

Jeg ved ikke om det er tilladt med den nye Truma Sucu Motion gasregulator med slangebrudsventil.

Tyskerne forlanger nu 1.1 08 at der skal være slangebrudsventil i regulatoren hvis gassen er åben. http://www.campingforum.at/campingforum/nuwiki.php?do=history.compare&t=...
På Tysk.

BP og andre sælger billigere gasregulatorer med slangebrudsventll. Men jeg ved ikke om der er forskel på dem i forhold til trumas. Man ku måske forestille sig at den er mere solid i låsen til flasken?? i markedsføringen og pris læses den da som noget særligt. Der kræves måske en særlig mærkning af tyskerne?

Man kan i følge min forhandler, ved at ryste regulatoren høre kuglen i slangebrudssikringen klikke. Jeg er usikker på om det er en entydig sikker identifikation. :-) Der kan vel være så meget der rasler i sådan en &quote;dims&quote;.

Kuglen løftes over et vist flow og spærrer for gassen

A/C i biler trækkes ikke af bilens strøm men direkte af motoren.

Hvis man ikke har strøm nok i CV skyldes det andre årsager/dårlig ledningsføring.

Mvh

16.01.2008 16:24

Davs
For midt vedkommende ca 1-1½ time
så er der ikke mere strøm på bateri

Det i skriver med slangebrudsventil hvor står det og hvor dan virker det og er det lov krav
min cv forhanler kender ikke til det???
mvh
Flemming

16.01.2008 17:54

Hvis man kun har 7 pol stikkontakt på bil og cv kan man montere et relæ i campingvognen der automatisk afbryder køleskabet.
Man forbinder simpelthen spolen i relæet paralelt med det ene baglygte og forbindelsen til køleskabet forbindes gennem relæets kontaktsæt. Så er der kun strøm til køleskab når kørelyset lyser. Dog skal man ikke holde i længere tid med p-lys da relæet så også trækker og danner forbindelse til køleskabet.

16.01.2008 18:35

Vil det sige at når man har 13 pol og batteri i cv på 115 ah. så kan man bare ligge sig til at sove på en rasteplads og lade køleskabet tappe strømmen af cv´s batteri og det vil ikke samtidig tappe strøm fra bil, når bare denne er slukket.

Vil der være nogen problemer med det.

mvh.
Tom

16.01.2008 18:41

Tom, hvis det er korrekt monteret - ja.
Men vær så lige sikker på, at dit køleskab kan er tilkoblet batteri i cv´en, ellers bliver der nok smålunt i skabet :-))
du kan jo med en prøvelampe konstatere om ben 10 er til køleskabet og om det afbrydes når du drejer nøglen.
mvh
Svend

16.01.2008 19:08

Hej Tom, selvfølgelig kan du køre køleskabet fra et indbygget batteri i cv'en, men uafhængigt af om batteriet er i cv'en eller bilen er der kun kort tid nok strøm nok til køleskabet.
Den eneste fordel du har et du selvfølgelig stadig derved kan starte bilen.
Ole

16.01.2008 19:54

Tak Svend og Ole

Jeg plejer at hive stikket ud af bilen for at jeg er helt sikker, da jeg har prøvet at holde uden strøm på en rasteplads, kl. 06.00 nede i tyskland. Og den var fuldstændig afladet, men jeg havde da heldigvis både strømkabel, min lillebror og en kode til startspærren med:-))

Men så behøver jeg ikke at hive stikket ud, hvis der ikke er strøm på ben 10. Og det gør ikke noget at aflade alt strøm på batteri. Hvor lang tid skal man så regne med det tager inden man har et fuldt opladet batteri igen, jeg skulle jo gerne kunne få cv på plads med moveren når jeg ankommer til pladsen:-)

Mvh.
Tom

16.01.2008 22:08

Ja - jeg hiver også stikket ud af bilen, og sætter det i det der monteret på min træktriangel, så bruger jeg nemlig også cv´ens batteri til lys og vandpumper, køl på gas, så altid strøm på batteriet næste morgen.
Hvor lang tid det tager at lade batteriet op igen, hvis det er fladt ??, aner det ikke for har aldrig prøvet - ENDNU!!!
MVH
Svend

17.01.2008 10:15

Kjøleskap på 12 Volt

Jeg har en batteri.booster fra Danpower. Der er kjøleskapet koplet slik at når motoren løper, hentes strøm til kjøleskapet fra bilen¨. Når motoren stoppes, tar kjøleskapet strøm fra campingvognens batteri. Det medfører at kjøleskapets strømforbruk på 12 V ikke innvirker på bilens startbatteri når motoren i bilen ikke løper.

17.01.2008 11:11

Hej Tom. Du skriver at det ikke er skadeligt at tømme batteriet.

Men det er det da.

Et tomt eller halvfladt batteri &quote;sulfaterer&quote;, hvilket vil sige at der danner sig en isolerende belægning på pladerne, der dels minsker lademodtageligheden, gør at det er længere om at blive ladet, men også mindsker kapaciteten.

Det sker nu med tiden alligevel men man skal da udsætte det længst muligt. :-)

Hvilket gøres ved aldrig at tømme det :-) og en gang i mellem at sørge for at det r gennemlades 100% ved fuld ladespænding 14.4 volt. Boosteren kan vist køre op på 14.7, men er chipstyret.

De sidste 20% tager lige så lang tid som de første 80% og kan ikke forceres. Det bobler bare mere, men selve ladningen tar den tid den tar. Batteriet gasser svagt (bobler) under den sidste del af ladningen, men det fanges i vedligeholdesfri batterier i propperne og drypper tilbage væsken.

Lukkede batterier må IKKE &quote;gasse&quote; kan ikke efterfyldes og skal lades med en lader beregnet til dem.

Gel og Agm batterier ødelægges hvis de tømmes helt og kan ikke hentes op igen. Kilde Varta.

Ctec laderen der passer til alle battertyper, har en særlig indstilling til tømte halvdefekte batterier der ellers ikke vil ta i mod ladning. http://www.ctek.com/SV/Default.aspx

Man bør ikke aflade bilbatterier under 50% og marinebatterier under 80%
Og så er der en tommelfingeregel om at man af hensyn til levetiden skal installere 100% over forventet forbrug. :-)

Varta har en smart calculator på
http://www.varta-automotive.com/dan/index2.php?p=1&s=5&content=produkter...

http://www.varta-automotive.com/dan/content/produkterne/antrieb_beleucht...

Og her er en masse om batterier 5 mb pdf :-))

http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF

Så i ikke får ærgelser og unødige udgifter.

Mvh
Sten

17.01.2008 17:42

Har lige siddet og &quote;rodet&quote; lidt i gemmerne, og fundet dette link som der måske er nogen der kan ha´ fornøjelse af at læse:

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/s046-051.pdf

Hilsen
Arly

17.01.2008 20:03

Jo og hvis man ikke opdagede det har ctek i batteriladerskolen også en masse guldkorn i afsnittet
Lader og batteri.

http://www.ctek.com/SV/Charger-Academy.aspx

Og ellers - er det måske noget med det her- 20 års levetid og syrefri.
Jeg er sikker på, at vognen IKKE slingrer, om end man skal være forsigt hvis man tænder el-varmen. Aktion/reaktion. Virker også som gyroskop. 20.000 rpm

http://www.beaconpower.com/products/EnergyStorageSystems/flywheels.htm

Hilsen Sten :-)