12v i campingvogn

14.03.2001 16:05

Er der nogle der ved om man selv må rode med 12v i campingvogn, eller om det skal være en installatør der gør det ?

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 17

14.03.2001 17:25

I &quote;gamle&quote; dage omhandlede stærkstrømsrelementet ikke spændinger under 50 Volt og man måtte dermed selv &quote;rode&quote; med det, men i det nye reglement er alt mellem 0 og 400 Volt omfattet og man må derfor ikke selv &quote;rode&quote; med det.

14.03.2001 18:25

Hej min kære gode ven Asger

Hvis Lars har ret, så har du nok tabt en kasse øl til fætter Kurt. Jeg håber dog ikke, at Lars har ret.

Med venlige hilsner fra din gode ven

Anders/Raptus

14.03.2001 20:17

Lars har ret. Ifølge Strækstrømsbekendtgørelsen kapitel 11 afsnit 110.1 og kapitel 712 afsnit 712.1 må man ikke selv &quote;rode&quote; med det. Da mærkespændingen i en campingvogn er under 440V. Så du slipper ikke for at få en elektriker til at lave det.

15.03.2001 17:27

Tak til jer, som har givet mig svar. på min tvivl.

mvh. Asger

15.03.2001 18:25

Til fp

Jeg er godt nok noget tvivlende. Så har jeg gjort noget ulovligt. I min Solifer har jeg monteret Dan-Power. Selv en ny frisk ledning fra bilens generator, over batteri og relæ til mit syvpolede stik er trukket. Der stod intet i vejledningen om at dette skulle foretages af elektrikker - GYS!

fp skriver at stærkstrømsbekendtgørelsen ..., men 12 V er da ikke stærkstrøm?

Selv i haven derhjemme er der 12 V i havebelysningen, så ingen kommer til skade, og her gik jeg og troede ...

Er du 100% sikker?

Men tak for kildeangivelsen, den vil jeg kigge i med interesse.

Med venlig hilsen

Asger Lind Poulsen

16.03.2001 09:51

Hej igen!!
Al spænding under 440 V er pr. definition stærkstrøm.

16.03.2001 10:35

Uanset hvor strømmen er ??

DVS bil, båd, campingvogn, sommerhus, legotog, walk-man og lommelygter.

Endnu en ?!?!?!?!?!? lov.

Henrik

16.03.2001 10:51

Hej Igen!!!

Jeg har nu undersøgt forholdet om stærkstrøm hos vores intallatør her i firmaet.

0 - 1000 V vekselstrøm og
0 - 1500 V jævnstrøm er omhandlet af stærkstrømsreglementet, men der er undtagelser når det gælder isolerede kredsløb der tilsluttes det offentlige net via stikpropper (campingvogn).
I disse tilfælde må man selv lave om på ikke faste installationer.
Dette er ikke en fuldstændig redegørelse for reglerne så man bør selv undersøge reglerne inden man gør noget, da det kan få konsekvenser for evt. forsikringsudbetaling hvis man har lavet noget &quote;forkert&quote;.

Lars

16.03.2001 11:08

Hvordan klarer DCU testcentre, og forhandlerværkstederne det. Har de en elektrikker ansat ????????

Henrik

16.03.2001 11:35

Så må man heller ikke sætte ekstra lygter eller andet elektrisk udstyr på en bil??? Og her har jeg monteret et el-spil 12 volt som trækker op mod ca. 400 amp.

16.03.2001 13:04

Jeg har selv monteret 12 v i stikket til campingvogn direkte fra batteriet til stikket bag bilen. Jeg har også været til syn med bilen, og det eneste man kontrollerede i den anledning var, at jeg havde husket at montere en sikring. Det havde jeg, og så var alt i orden.

16.03.2001 14:54

Ang. el på biler:
Man skal være varsom med at lave noget selv. Hvis man ikke ved hvad det drejer sig om, og ikke bruger de rigtige dele/ledninger, så risikerer man, at forsikringen ikke dækker hvis der sker noget. En accumulator kan smelte en ledning som ingenting og derved forårsage ildebrand.

El på campingvogne: Hvis man ikke rører ved de påkrævede baglygter m.v., så sker der ikke det store ved selv at foretage mindre indgreb, især ikke på 12v-siden. Blot man gør tingene forsvarligt. Hvis man ikke ved hvad det er, så skal man lade være.

16.03.2001 23:54

Af mine meget gode venner kom i en slem økonomisk klemme da hans Campingvogn brændte!

Han troede alt var i orden med forsikringsselskabet, og gik derfor ud og købte en ny campingvogn.

Da forsikringsselskabet havde undersøgt vognen nøje kunne de konstatere, at han selv havde udført
12V installationen som på grund af de meget kraftige sikringer der ofte er 25 A
( der er her faren for brand ligger den er mange gange større end ved 230 V der som oftest kun er sikret med 10A)
og det var netop sikringens størrelse der var årsag til branden de nægtede derfor at betale erstatning, sagen endte
ved retten hvor forsikringsselskabet fik medhold.

Så moralen må være at man hvis ikke man har mange penge, så man bare kan købe en ny vogn
uden at få noget for den gamle, bør man nok tænke sig om en gang !

19.03.2001 22:51

Jeg håber at Preben Ploug læser denne stribe! for han har selv lavet nye tågebaglygter, centerstoplys, bag-bibber og blinklys. Han får ikke en krone fra forsikringen hvis vognen brænder.
Hilsen Gunner

19.03.2001 23:29

Gunner Olsen det kommer da an på om Preben Ploug har lavet sine installationer korekt. Det må være forsikringsselskabet som skal påvise at preben har lavet noget forkert ellers skal de da dække ved brand.

20.03.2001 16:12

Hej Carl
Mener du at det er en korrekt installation at ændre positionslys til blinklys??? Hvis hans vogn brændte og forsikringsselskabet opdager at han selv har lavet en konstruktionsændring, så får han ikke engang til taxaen hjem!!
Hilsen Gunner

21.03.2001 13:33

Det kan da godt være korekt installation. Hvad enten den er udført af en elektrikker eller ham selv så er strømmen er da ligeglad om den løber til positionslys eller blinklys blot ledningsstørelse m.m. er korekte størelser. Det der kan give problemer er måske bilinspektøren ved syn?