12 volt til lys

11.04.2004 08:02

Hej
I vores CV ( Hymer Nova) er der nogle lamper som virker på 12 v når bilen er forspændt og nogle på 220 v når der er strøm på pladsen. Jeg har tænkt på om det er svært ( og bekosteligt) at installere et 12 v batteri i CV'en således at alt lys i vognen er 12 v og 220 kun bruges til køleskab og varmeblæser samt stikkontakter. Ligeledes skulle det være således at bilen lader CV'ens batteri op under kørsel.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 10

11.04.2004 09:47

Det vil koste ca 5000kr, men det er ikke noget du selv må lave! Så snart du piller ved de originale installationer, skal du være el-fagmand / installatør.
Der skal monteres et godt batteri, 220v lader, og en 12v ladebooster. På: www.danpower.com, kan du se udstyr og diagrammer.
Til gengæld sparer du så 25 kr pr overnatning på en campingplads, fordi du ikke skal have strøm.

11.04.2004 10:37

Jeg har også en Hymer Nova. Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Alle lamperne lyser kun med 12 volt - enten fra bilens batteri eller eget batteri, eller 220 volt der transformeres ned til 12 volt når cv.en har 220 volt adgang.

Venligst Lennart

11.04.2004 12:38

du kan nem montere en 12v batt. så du kan bruge 12v og 220v lys tag pluds fra bilen og før til 12v. batt hvis du også montere en 12v. lader kan du oplade med 220v. og bruge lys på 12v/220v mvh
bjarne hansen

11.04.2004 18:01

Hej Hening.
Der må være noget specielt med din Hymer Nova, da HYMER skifter fra 12V til 230 volt uden at ændre hvilke lamper der lyser. Der er en transformator der giver strøm fra lysnettet til de dele af ledningsnettet, som normalt forsynes fra bilen.
Prøv at skrive til HYMER Klubben i Danmark. Jeg kan ikke give dig deres web-adresse da dette mail vil blive slettet hvis jeg gør det. Find det på Google !

Hilsen Per.

11.04.2004 18:14

en mekaniker kan montere en 12v batt og 12v lader på ca 3 timer så har du lys på 12v og 220v jeg har selv lavet det på min egen det vil koste ca1000-1500kr mhh bjarne

12.04.2004 06:28

Tak for svar.

Lennart: har du 12v pærer i alle lamper?

12.04.2004 11:06

Ja der er 12 v pærer i alle lamper. Jeg vil ikke starte en debat om batteri i cv.en, men jeg har det ikke og har aldrig manglet det. Når jeg endelig holder på en rasteplads i mørke, ja så bruger jeg en enkelt lampe med strøm fra bilens trækkrog/stik.

Hilsen Lennart

13.04.2004 10:53

En billig mellemløsning kunne være, at købe et relevant batteri til CV'en - gerne et gel-batteri af fornuftig kapacitet.

Det placerer du, hvor du nemt kan komme til det, ved stop undervejs.

Så tilpasser du et kabel med et hunstik svarende til det, der sidder på din bil - dog blot med de 2 plus/minus strøm poler forbundet. På den anden ende monterer du enten to krokodillenæb, eller helst to rigtige polklemmer.

Når du holder stille for natten, forbinder du CV'ens standard stik med det stik du har fra batteriet, og så har du strøm på alle dine 12V lamper.

Det holder ikke strøm i evigheder, men til en transporttur ned gennem Europa er det godt nok, og vel fremme, kan du lade batteriet med en alm. billig hjemmelader, så det er frisk, til du skal hjem igen. Husk udluftning, hvor du lader.

En fastligger i Rågeleje bruger udelukkende dette system, og tager overhovedet ikke strøm fra pladsen i løbet af forårssæsonen - han må have batteriet hjem til villaen en gang imellem, men ikke ret ofte.

God fornøjelse.

Jan

12.09.2004 11:49

Til Bjarne Hansen - prøv venligst at læse Finn Hangaards indlæg - det med at være autoriseret - det er rigtigt nok!

1 ting er hvad man kan , 1 anden er hvad man må
mvh steen

13.09.2004 21:56

Batter i CV er smart, men hvorfor?

Når vi er på ferie og 4-5 gange overnatter på en rasteplads (for så at køre endnu 500 km) så har vi samme komfort fra vores 80 amp batteri i bilen.

Alt vores lys i cv fungere på 12 volt og det har gennem de sidste 4 år ikke lykkedes os at tappe dette, trods det vi har børn som tænder lys ved deres køje o.s.v. ja vi har sågar en Gasbolier som også får 12volt fra bilen.

Jeg vil kun bruge kr. 5000 på et batteri til min cv, såfremt jeg mere end 50% af min ferie var uden 220 volt ellers er det for mig spild af penge, eller også er der endnu en fordel som jeg endnu ikke har hørt om...!

Vi har selv trukket ledningen fra bilensbatteri, men såfremt man kender en mekanikker kan han gøre det på få timer: husk sikring og relæ o.s.v.

Hilsen

Michael KBH