Truma Mover S

Kaj Petersen
01.10.2015 18:10

Vi har en Adria Arora 472 LU med Truma S Mover, fra 2006, nu har den begyndt at lame jeg har henvendt mig ved forhandleren og fik den beske at det var gear der var gået.
Og at han havde haft to andre i år med samme problem,

Jeg har efter følgende talt med Truma Importør Ernest Bechmann, men ham og forhandler forslog at jeg skulle købe en ny de ville give mig et godt tilbud der var på 12,000.-kr inkl alt. Det syntes jeg ikke om.
Jeg kan nu ikke se hvorfor jeg ikke kan få to ny gaer.
Jeg kan da godt forstå de gerne vil sælge mig en ny for det er jo det de lever af.

Men jeg syntes en Mover der højst har kørt i ca 10 time burde vel ikke være opslit og jeg kan da frygte at det er en svaghed ved truma, der for vil jeg da gerne høre om der er andre der har været ude for det samme.
Forhandleren sagde at man ikke kunne købe reservedele til Truma.
Skal jeg købe nyt bliver der ikke Truma men nok TEST VINDER ENDURO.
Jeg vil gerne høre andres gode råd.
På forhånd tak
Mvh. Kaj

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 11

Henning Robert Hansen
01.10.2015 19:49

Truma

Hvis du går ind på google og skriver Truma S Mover Reservedele og ser under OLYMPIC Lunderskov så er der alle de dele man kan ønske sig
Hilsen Henning

Ole Gottliebsen
01.10.2015 20:23

Ikke slid-rust

Tror ikke din mover er slidt, men den er så stærk, at den kan rykke tænderne af tandhjulene, hvis de efterhånden er blevet lidt rustne og sidder lidt fast, hvilket man kunne have lavet en sikring mod.
Har måttet skifte en SE, for meget vinterkørsel på tyske motorveje. Alle skruer var helt irrede op, så det ville have kostet mange timer at reparere, uden alligevel at have fået noget nyt. Må nok regnes for en driftsudgift, hvis man ikke selv laver arbejdet. Jeg vil prøve at smøre noget mere og rengøre lidt bedre, når jeg kommer hjem efter en tur.
Synes ikke om forhandlerens udtalelse. Nettet er fyldt med reservedele.
Jeg skiftede bare til en ny SE, tror problemet vil være det samme for andre movere.

Knud Hansen
02.10.2015 09:31

Mover

Denne her ligger tørt og godt når den ikke er i brug ;.)

http://www.campingtur.nu/caravan-mover-ego-plug-og-play/

02.10.2015 09:48

Movere

Moverne sidder jo meget udsatte, og ved vinterkørsel med salt på vejene må de være ekstra udsat for korrosion.
Jeg har samtidig opfattelsen af at placering bag hjulene udsættes de for endnu mere sprøjt fra hjulene.
Hvordan er dine movere placeret Kaj Petersen.?
Samtidig skriver du at de er begyndt at "larme" og at forhandler og importør har dømt Gearkasserne ude.
Gear skal smøres og de lukkede snekkekasser har jo været forsynet med fedt eller olie.hvor fedtet med tiden ofte stivner og olien kan løbe ud.
Er der som i min gamle Euromover fra 2004 yderligere en kæde i transmissionen skal også denne smøres.
Manglende omhu kan derfor være en årsag, og mon ikke andre fabrikater kan have samme svaghed. hvis ikke de passes.

Når fabrikanterne af movere ved hvordan disse placeres kan man selvfølgelig undre sig over der ikke er gjort tiltag til at imødegå sådanne skavanker, og dette i særdeleshed når vi ser på de forlangte priser.
Grundmaterialerne inkl skruer som ikke ruster eller korroderer og pakninger som holder tæt burde jo være anvendt, sammen med anvisninger for rigtig placering og evt ansvarsfraskrivning hvis dette ikke overholdes.

Kaj Petersen
02.10.2015 16:54

Vedr. Truma Mover

Alle først tak for jeres Svar det er dejlig at få hjælp.

Jeg kan sige at Mover er monteret bag hjulene.
Den har aldrig været ude at køre om vinteren, da vi på grund af helbred ikke kan tåle kulde, derfor køre vi gerne syd på fra omkring maj til juli.
Og den står inde i en tør lade fra ca august og til april, jeg har smurt den så godt man nu kan komme til den. det er da mærkelig at min forhandler ikke har oplyst mig at man kan købe reservedele, men det er jo også bedst når han kan sælge mig en ny.
Jeg har en søn og svigersøn som nemt kan montere ny gear, jeg er også selv håndværke så det klare vi nemt.
Mvh Kaj

Flemming Udbjørg
02.10.2015 20:25

Garantien er udløbet!

- for længst.

Så dit ønske om at få nye gear sat i, vil du nok ikke få oplyst.

Men selvfølgelig skal dit værksted da give dig et tilbud på en reparation - og hvis du selv leverer reservedelene, så skal du jo k n betale for arbejdstiden. Men garantien vil jo så kun gælde for det udførte arbejde, mens garantien på reservedelene skal ligge hos reservedelssælgeren .

I vejr og vind, med regnvand ind i alle dele, så kan en mover ikke holde evigt. Den skal vedligeholdes - og en smøring "der, hvor man ,lige kan komme til" er ikke altid nok. Der skal smøres med vandfri og vandfortrængende fedt helt ind i de inderste dele.

Lad værkstedet give din nye mover et fuldt service-eftersyn med smøring, hvert andet år - ligesom du bør gøre det med CV'en.

Flemming Udbjørg
02.10.2015 20:26

Garantien er udløbet !

- for længst !

Så dit ønske om at få nye gear sat i, vil du nok ikke få opfyldt

Men selvfølgelig skal dit værksted da give dig et tilbud på en reparation - og hvis du selv leverer reservedelene, så skal du jo k n betale for arbejdstiden. Men garantien vil jo så kun gælde for det udførte arbejde, mens garantien på reservedelene skal ligge hos reservedelssælgeren .

I vejr og vind, med regnvand ind i alle dele, så kan en mover ikke holde evigt. Den skal vedligeholdes - og en smøring "der, hvor man ,lige kan komme til" er ikke altid nok. Der skal smøres med vandfri og vandfortrængende fedt helt ind i de inderste dele.

Lad værkstedet give din nye mover et fuldt service-eftersyn med smøring, hvert andet år - ligesom du bør gøre det med CV'en.

Poul Niels Jensen
03.10.2015 11:04

Reservedele til Truma mover

Hej Kaj
Vil lige gøre opmærksom på at OLYMPIC ikke sælger reservedele til private,har selv prøvet at få tilsendt dele,men måtte købe igennem Billig Camp.
Alternarvtiv er at købe fra oberlink.nl caravanMoverShop.nl
MVH Niels

Frank Christensen
09.10.2015 09:58

Afmontering med problemer

Problemerne er desværre ikke løst med en ny reservedel.
Jeg har en Truma SE R, hvor indspinningsmotorens plast-tandhjul var ødelagt.
Den kunne jeg selv skifte, men afmonteringen af moveren var et større problem. Gearhuset er i aluminium og styringsboltene i rustfri, og sammen med salt giver det korrosion.
Efter 3 uger med rustopløsende middel og varme, måtte jeg først bore boltene ud, for overhovedet at få monteringsrammen af. Derefter fik jeg en mekaniker til med hydraulik at presse resten af boltene ud. Resultatet var et ødelagt gearhus, fordi boltene ikke lod sig rokke.
Min vogn og mover er fra sommeren 2011.

09.10.2015 15:20

korrosion

Frank Christensen
Galvanske spændinger mellem rustfri stål og Al. hindres bedst ved at smøre skruerne med zinksalve , eller andet fedtet stads som hindrer vandets indtrængen. Der skal nok være handelsnavne som kan købes specielt

Alluminium er jo et blandingsmateriale, Og for at gøre det sejt blandes det ofte med en smule kobber. i sådanne tilfælde korroderer det når der tilsættes vand med salt. Måske lidt igegyldigt for den enkelte, men fabrikanterne burde vide det når de får emnerne støbt.

Frank Christensen
09.10.2015 21:47

Korrosion - fortsat

Faktisk forholder det sig sådan, at forhandlerne modtager enhederne fuldt monteret for hver side, og blot skal koble dem på undervognen plus montere den tværgående støttebjælke.
Det er således fabrikanten, der monterer styreboltene, og det kan undre, at de ikke er pakket med det rette smøre- og forseglingsmiddel! Det virker, som de er monteret tørre.