Tempo 100 i danmark....

22.04.2015 17:58

Ja så kan vi vel atter fastslå, at den varme "valgluft" er ved at gå af ballonen igen http://www.dcu.dk/nyheder/dcu-web-tv-rasmus-prehn-arbejder-for-tempo-100 der kan jo ikke nås meget før levebrødspolitikerne skal holde en velfortjent sommerferie, - men der prøves vel igen, igen, igen om en 4 års tid ;-)

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 115

22.04.2015 18:32

LØFTEBRUD!

BLIVER DET VIST KALDT PÅ CHRISTIANSBORGSK!

Ove Lund
22.04.2015 18:44

Det er da en gammel nyhed. :-)

fra 3 februar, men der er da håb forude, og mon ikke det nok skal lykkes.

VH.
Ove.
www.rullevognen.dk

22.04.2015 19:35

Når man ved at tinget lukker for sommerferie d. 5 juni, så vil jeg med statsgaranti garantere at det ikke kommer til at ske, de har alt for travlt med at udstille deres evner, eller rettere mangel på samme. ;-)
Men der er jo ikke det, de gerne kan og vil op til et valg, men som det plejer, - det bliver ved snakken.

22.04.2015 23:54

DCU får opbakning til Tempo 100 og 80 km/t. på landevej

2. April 2014

FOR OVER ÉT ÅR SIDEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trafikpolitisk ordfører for Socialdemokraterne Rasmus Prehns møde med DCU betyder, at der nu kommer forhandlinger med justitsministeren om Tempo 100-godkendelse og højere hastighed for biler og campingvogne

– Det skal ikke skorte på velvilje herfra. Naturligvis skal campingvogne, som opnår Tempo 100-godkendelse til tyske motorveje, også have lov til samme hastighedsgrænse herhjemme.

Så klart og utvetydigt udtrykker Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører, Rasmus Prehn, sig efter et møde med Dansk Camping Unions landsformand, Bjarne Jensen, på Christiansborg.

– Jeg kan ikke længere se forhindringer for at harmonisere de danske regler med tyskernes, al den stund de fleste campingvogne er sikkerhedsgodkendte og opfylder en række regler, som også de danske myndigheder er i stand til at blåstemple, tilføjer Rasmus Prehn.

I forhandlinger med justitsminister (red. Karen Hækkerup)

Derudover vil Rasmus Prehn arbejde for, at de forældede landevejsregler, der betyder, at en bil/campingvogn kun må køre 70 km/t. på landevej i modsætning til den øvrige trafik, bliver ændret.

– Disse to forhold går vi nu i forhandlinger med vor nye justitsminister (red. Karen Hækkerup) om hurtigst muligt, siger han.

I forhandlinger med (red. nyeste) justitsminister (red. Mette Frederiksen, tiltrådt 10. oktober 2014)

(Red. Og nu skal danskerne til Folketingsvalg, senest den 15. september 2015. Så må Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører, Rasmus Prehn se, om han når at få gennemført den lovede TEMPO-100 i Danmark)

Hos DCU's landsformand Bjarne Jensen er der glæde over, at unionens synspunkter nu bliver lyttet til.
– Jeg er meget tilfreds med det møde, jeg sammen med min informationschef, Jørgen W. Fröhlich, havde lejlighed til at holde på Christiansborg. Jeg fornemmede en positiv lydhørhed fra politikersiden for de synspunkter, vi i snart flere år har gjort gældende.

Bjarne Jensen gør også gældende, at både motororganisationen FDM og flere andre aktører i campingsektoren, deriblandt Campingbranchen, bakker op om DCU’s synspunkter.

http://www.dcu.dk/nyheder/DCU-faa-opbakning-til-Tempo-100-og-80-km-pa-la...

http://www.dcu.dk/forum/campingidanmark/tempo100forhaabentligsnartenreal...

Carl Hansen
23.04.2015 07:06

Hvad er løftebrud egentligt.

Lotte Withen.
Løftebrud er at love, som Rasmus Prehn m.fl. her har gjort og så ikke gennemføre selv om de har flertal i folketinget. Kan Rasmus ikke få flertal -så er det ikke løftebrud.

Dansk Folkeparti lovede at forbedre efterlønnen men gjorde det ikke -Det er IKKE løftebrud fordi DF ikke kunne få flertal til at forbedre efterlønnen.
MEN DF lovede også at de ikke ville forringe efterlønnen og det var løftebrud FORDI Dansk Folkeparti havde flertal til at bevare efterlønnen Uændret.

Dermed er den borgelige beskidte probeganda belyst og derfor stemmer vi DCUer da ikke på sådanne nogle banditter som har ødelagt det for mange 60årige at tage ud på camping i disse herlige forårsdage hvor DCU har en rigtig god ordning med pensionistrabat til os 60 årige efterlønnere.

Carl Hansen
23.04.2015 07:09

Hvad er løftebrud

Lotte Withen.
Løftebrud er at love, som Rasmus Prehn m.fl. her har gjort og så ikke gennemføre selv om de har flertal i folketinget. Kan Rasmus ikke få flertal -så er det ikke løftebrud.

Dansk Folkeparti lovede at forbedre efterlønnen men gjorde det ikke -Det er IKKE løftebrud fordi DF ikke kunne få flertal til at forbedre efterlønnen.

MEN DF lovede også at de ikke ville forringe efterlønnen og gjorde det alligevel. Det var løftebrud FORDI Dansk Folkeparti havde flertal til at bevare efterlønnen Uændret.

Dermed er den borgelige beskidte løftebruds-probeganda belyst og derfor stemmer vi DCUer da ikke på sådanne nogle banditter som har ødelagt det for mange 60årige at tage ud på camping i disse herlige forårsdage hvor DCU har en rigtig god ordning med pensionistrabat til os 60 årige efterlønnere.

Ove Lund
23.04.2015 08:53

Mon ikke

Vi alle klarer os indtil det muligvis bliver lavet om, det er dog langt nemmere at sidde bag frontlinien og kritisere, end det er at opnå hurtige resultater i frontlinien, hvor der sidder mange forskellige meninger der skal harmoniseres.

Venlig hilsen
Ove
www.rullevognen.dk

23.04.2015 09:53

Hvad er løftebrud?

Carl Hansen 23. april 2015 Kl. 07:09

Ifølge Rasmus Prehn, Transportordfører (Socialdemokraterne)

er det i almindelighed

Transportminister Magnus Heunicke (Socialdemokraterne)

og i særdeleshed

Justitsminister Mette Frederiksen (Socialdemokraterne)

der lægger hindringer i vejen for, at vi kan få indført Tempo 100 for campingvogne i Danmark

Se tv-klippet her:

https://www.youtube.com/watch?v=GLv4SyazHjo

http://www.dcu.dk/forum/campingidanmark/skalvihavetempo100idanmark/?mode...

Er det stadigvæk Justitsministeriet med Justitsminister Mette Frederiksen (Socialdemokraterne) i spidsen, der agerer "SYLTEKRUKKE" i denne sag?

Svaret kan måske findes i

Ove Lund
23.04.2015 10:40

Det er

simpelthen et underlødigt indlæg Lotte Withen, der er vist blot er en politisk manifest.

man er vel nødt til at følge spillereglerne der er vedtaget på demokratisk vis, så at begynde med at køre politisk propaganda på dette emne er i mine øjne langt ude, og ikke dette forum værdigt.

Ove.

23.04.2015 11:10

Det er simpelthen et underlødigt indlæg Lotte Withen

Ove Lund 23. april 2015 Kl. 10:40

Glemte du ikke lige også at nævne

Carl Hansen 23. april 2015 Kl. 07:09

og sammenhold det med

tv-klippet her:

Ove Lund
23.04.2015 11:37

Det er dig der starter

en gang politisk propaganda, som Carl på udmærket vis prøver at forklare sig ud af.
Ellers har du ret det burde jeg også ha' reageret på, men dit sidste er da langt ude i mine øjne, og tingene er altså ikke sådan lige at ændre derinde i folketinget.

Det er nemt at komme med en masse kommentarer når man sidder godt og trygt bag skærmen, men det ændrer ikke ved at der er spilleregler der skal overholdes, og ting der skal undersøges ordentligt inden det bliver sat i værk.

Måske der også er mere alvorlige sager der skal behandles, end at vi gerne vil køre lidt stærkere på motorvejen med vores campingvogne, så mon ikke vi klarer os indtil det bliver vedtaget.

Ove.

23.04.2015 13:40

Hvad er det nu lige Rasmus Prehn, Transportordfører for Socialdemokraterne

udtaler i tv-klippet her, som OFFICIELT UDNÆVNT TRANPORTORDFØRER FOR SOCIALDEMOKRATERNE:

Hør nu godt efter,

Ove Lund 23. april 2015 Kl. 11:37 helt OBJEKTIVT,

hvad Rasmus Prehn, Transportordfører for Socialdemokraterne

UDTALER!

Er det blot "en gang politisk propaganda"?

Ove Lund
23.04.2015 14:13

Forstår slet

Ikke dine argumenter, Rasmus Prehn kæmper jo netop for at få gennemført forslaget inden et valg, men siger klogt nok at det nu er justits ministeriet der sidder med emnet, og at man venter på eksperternes vurdering, hvad er det man ikke forstår? Rasmus Prehn udtaler jo netop at der er sager der er mere alvorlige end 100 km på motorvejene, og du hører ikke et eneste sted at han er imod at få det gennemført, tværtimod, men som før skrevet så er han ikke alene i folketinget, men må kæmpe for sin sag, hvilket han netop gør.

Ove.

23.04.2015 15:59

Politikerne er positive

måske undtagen Enhedslisten! (tv-klippet: 0:13/7:54)

Justistministeriet er "BEGRÆNSET POSITIVE!"..."MAN HAR ÅBNET LIDT OP!"

(tv-klippet: 0:35/7:54)

Danmark har nogle bedagede regler, der ikke svarer til den tid, vi lever i .......

Som ikke er synkron med det århundrede, vi er i.........

og, som også er i "Mitch Match" med f.eks. Tyskland.......

(tv-klippet: 5:36/7:54)

HÅBLØS DANSK LOVGIVNINGSMAGT!

Hvorfor VIL det danske justitsministerium IKKE tage ved lære af de tyske Tempo 100 erfaringer?

23.04.2015 16:02

Politikerne er positive

måske undtagen Enhedslisten! (tv-klippet: 0:13/7:54)

Justistministeriet er "BEGRÆNSET POSITIVE!"..."MAN HAR ÅBNET LIDT OP!"

(tv-klippet: 0:35/7:54)

Danmark har nogle bedagede regler, der ikke svarer til den tid, vi lever i .......

Som ikke er synkron med det århundrede, vi er i.........

og, som også er i "Mitch Match" med f.eks. Tyskland.......

(tv-klippet: 5:36/7:54)

HÅBLØS DANSK LOVGIVNINGSMAGT!

Hvorfor VIL det danske justitsministerium IKKE tage ved lære af de tyske Tempo 100 erfaringer?

23.04.2015 16:22

Rasmus Prehn (S): Tempo 100 er lige på trapperne

23. april 2015

Tempo 100 kan meget snart blive en realitet på de danske veje, lyder det fra Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn. Det glæder DCU-landsformand Bjarne Jensen, der har kæmpet for sagen i årevis

Af Katja Nathalie Jensen

Meget tyder på, at de danske campister snart kan klæbe Tempo 100-mærkater på campingvognen og sætte farten op på de danske veje.

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, har netop talt med justitsminister Mette Frederiksen, og herfra lyder der positive tilkendegivelser om Tempo 100.

– Sidste nyt fra borgen er, at Tempo 100 er lige på trapperne, siger Rasmus Prehn til DCU.

Mangeårig kamp

Trafikordføreren vil ikke sætte en konkret dato på, hvornår Tempo 100 kommer – men når det sker, vil det være en mangeårig kamp, der bærer frugt for DCU’s landsformand Bjarne Jensen.

– Som formand for Dansk Camping Union er det noget, jeg har kæmpet for i årevis. Det vil være meget prisværdigt, hvis det gennemføres allerede inden sommerferien, så de danske campister kan følge alle andre trafikanter. Det vil få stor betydning for sommertrafikken, siger Bjarne Jensen.

Fra 80 til 100 kilometer i timen

Som lovgivningen ser ud i dag, må bilister med campingvogn på krogen køre 70 kilometer i timen på landevejen og 80 kilometer i timen på motorvejen. Bliver Tempo 100 gennemført, kan campingvogne, der er godkendt til det, køre 100 kilometer i timen på motorvejen – præcis som man kan i blandt andet Tyskland.

Du kan møde Rasmus Prehn og DCU’s landsformand Bjarne Jensen i videoklippet herunder og samtidig se, hvordan du får din campingvogn godkendt til Tempo 100.

http://www.dcu.dk/nyheder/rasmus-prehn-tempo-100-er-lige-paa-trapperne

23.04.2015 16:25

Rasmus Prehn (S): Tempo 100 er lige på trapperne

23. april 2015

Tempo 100 kan meget snart blive en realitet på de danske veje, lyder det fra Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn. Det glæder DCU-landsformand Bjarne Jensen, der har kæmpet for sagen i årevis

Af Katja Nathalie Jensen

Meget tyder på, at de danske campister snart kan klæbe Tempo 100-mærkater på campingvognen og sætte farten op på de danske veje.

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, har netop talt med justitsminister Mette Frederiksen, og herfra lyder der positive tilkendegivelser om Tempo 100.

– Sidste nyt fra borgen er, at Tempo 100 er lige på trapperne, siger Rasmus Prehn til DCU.

Mangeårig kamp

Trafikordføreren vil ikke sætte en konkret dato på, hvornår Tempo 100 kommer – men når det sker, vil det være en mangeårig kamp, der bærer frugt for DCU’s landsformand Bjarne Jensen.

– Som formand for Dansk Camping Union er det noget, jeg har kæmpet for i årevis. Det vil være meget prisværdigt, hvis det gennemføres allerede inden sommerferien, så de danske campister kan følge alle andre trafikanter. Det vil få stor betydning for sommertrafikken, siger Bjarne Jensen.

Som lovgivningen ser ud i dag, må bilister med campingvogn på krogen køre 70 kilometer i timen på landevejen og 80 kilometer i timen på motorvejen. Bliver Tempo 100 gennemført, kan campingvogne, der er godkendt til det, køre 100 kilometer i timen på motorvejen – præcis som man kan i blandt andet Tyskland.

Du kan møde Rasmus Prehn og DCU’s landsformand Bjarne Jensen i videoklippet herunder og samtidig se, hvordan du får din campingvogn godkendt til Tempo 100.

http://www.dcu.dk/nyheder/rasmus-prehn-tempo-100-er-lige-paa-trapperne

23.04.2015 17:42

Til socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn

ÅBENT BREV.

Når Tempo 100 bliver indført i Danmark, forhåbentligt INDEN juni 2015, vil jeg håbe på, at ALLE danske campingvogne med tysk Tempo 100-godkendelse automatisk bliver LOVLIGE i Danmark, uden fornyet syn i Danmark.

De fleste danske campingvogne med tysk Tempo 100 har jo fået Tempo 100-godkendelsen gennem et DANSK AUTORISERET SYNSSTED.

Synspapirer og 100 km.-mærket er ganske vist skrevet med tysk tekst.

Men, mon ikke Dansk Politi kan finde ud af det, i PRAKSIS?

Både Danmark og Tyskland er jo som bekendt medlem af EU.

Vi har jo allerede synsfri sammenkobling af lastbil og påhængskøretøj I EU.

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Om-Trafikstyrelsen/Lovgivning/Lovstofd...

23.04.2015 19:59

Tempo 100

Nej Nu må man altså holde op
Et er at Tyskland tillader udenlandske køretøjer at køre 100 km/t i tyskland hvis køretøjet i h t tysk lovgivning tilfredsstiller denne.

Noget andet er at forlange danske køretøjer skal have tilladelsen til at køre samme hastighed i DK fordi de er godkendte efter tysk lovgivning.

Men selvfølgelig hvorfor overhovedet have egne love i DK Vi kunne jo ligeså godt regeres fra Berlin.

Carl Hansen
24.04.2015 00:30

Nej Keld L. Kristensen.
Hvis kriterierne er de samme som de tyske kriterier vil der da ikke være nogen grund til at FDM bilsyn skal have mit vogntog ind igen og konstatere det de har set før.

Men selvfølgelig er der punkter hvor de Danske krav er anderledes eks. påkræves der ATC (automatic tracking control) så kan man jo ikke bare lige bruge den tyske godkendelse.

Men mon ikke man tilstræber en harmonisering og bruger de samme kriterier.

24.04.2015 10:26

Vi er vel stadig selvstændige

Carl Hansen
Der skal selvfølgelig en dansk registrering til for at sandsynliggøre at CV'en har en tempo 100
tilladelse til at køre i DK. I modsat fald er det jo kun tyskerne som kan bekræfte om køretøjet er registreret som tempo 100

Hvis en dansk politimand skal spørge i tyskland om det er rigtigt at en dansk registreret vogn har tilladelkse til at køre i DK med tempo 100, må jeg sige, så har vi jo dog afskrevet en del af vores selvstændighed.

Hvordan man så vil administrere overgangsordninger i Dk er en anden sag, men registrering af danske køretrøjer til brug i Dk, skal være dansk myndighed og om man så i D stadig vil forlange TÛV godkendelser når man kører i D er en anden sag.som selvfølgelig kan løses

24.04.2015 13:22

Vi er vel stadig selvstændige? Ja! Men, flertallet af danskerne er IKKE nationalister

Kjeld L. Kristensen 24. april 2015 Kl. 10:26

http://da.wikipedia.org/wiki/Nationalisme

Siden 1. januar 1973 har Danmark været medlem af EF og senere EU.

I disse godt 42 år har danskerne ved flere Folkeafstemninger vedtaget, at overdrage en del af vores "selvstændighed" til den overstatslige organisation EU.

http://da.wikipedia.org/wiki/Maastricht-traktaten

Hvad er så problemet med, at harmonisere administrationen af Tempo 100-godkendelsen mellem Tyskland og Danmark.

Dit synspunkt om, at

"der skal selvfølgelig en dansk registrering til for at sandsynliggøre at CV'en har en
Tempo 100-tilladelse til at køre i DK. I modsat fald er det jo kun tyskerne som kan bekræfte om køretøjet er registreret som Tempo 100"

holder jo ikke!

Hvis din campingvogn ALLEREDE har en Tempo 100-godkendelse ved du jo, at du ALTID skal have Tempo 100-godkendelsespapirerne med i camping-trækket på lige fod med de originale Registreringsattester for bil og campingvogn og dit Kørekort.

24.04.2015 14:02

Selvbestemmelse og ikke naivitet

Lotte
Citat :Dit synspunkt om, at osv holder jo ikke!!
Hvor naiv kan du være
Kan du henvise til noget dansk statsregister, som har registreret hvilket køretøj som har tilladelse til at køre med tempo 100. ?????

Dette bør jo selvfølge være registreret i DK på registreringsattesten hvordan og hvorledes vil jeg overlade til sagkyndige, men fri mig da for naiviteter.

24.04.2015 15:49

Naiv er jeg ikke, MEN realist!

Et flertal af den danske befolkning har siden den første Folkeafstemning om EF/EU den 2. oktober 1972 bekræftet, ved gentagne efterfølgende Folkeafstemninger, at danskerne accepterer og ønsker både fordelene ved f.eks. "åbne grænser" og "bagdelene" ved mindre TEORETISK "selvbestemmelse" i form af EU-lovgivning.

Hvilken form for "selvbestemmelse" kan vi opretholde i et lille land med ca. 5½ million danskere mod en Globaliseret Verden med over 6 milliarder mennesker?

Personligt foretrækker jeg, at være MEDBESTEMMENDE blandt vennerne i EU frem for
at være underlagt én eller anden PUTIN-LOV!

http://da.wikipedia.org/wiki/Folkeafstemningen_om_Danmarks_optagelse_i_EF

24.04.2015 15:49

Naiv er jeg ikke, MEN realist!

Et flertal af den danske befolkning har siden den første Folkeafstemning om EF/EU den 2. oktober 1972 bekræftet, ved gentagne efterfølgende Folkeafstemninger, at danskerne accepterer og ønsker både fordelene ved f.eks. "åbne grænser" og "bagdelene" ved mindre TEORETISK "selvbestemmelse" i form af EU-lovgivning.

Hvilken form for "selvbestemmelse" kan vi opretholde i et lille land med ca. 5½ million danskere mod en Globaliseret Verden med over 6 milliarder mennesker?

Personligt foretrækker jeg, at være MEDBESTEMMENDE blandt vennerne i EU frem for
at være underlagt én eller anden PUTIN-LOV!

http://da.wikipedia.org/wiki/Folkeafstemningen_om_Danmarks_optagelse_i_EF

24.04.2015 16:25

Hvor naiv kan man være

Hej Lotte af erfaring ved jeg jo du e r håbløs at diskutere med, men af hensyn til andre vil jeg igen spørge
Kan du henvise til noget dansk statsregister, som har registreret hvilket køretøj som har tilladelse til at køre med tempo 100. ?????

Dit svar er
"Naiv er jeg ikke, MEN realist!"
Hvilken form for "selvbestemmelse" kan vi opretholde i et lille land med ca. 5½ million danskere mod en Globaliseret Verden med over 6 milliarder mennesker? Citat slut

Lad mig så spørge på denne måde:
Hvem mener du så skal registrere danske køretøjer?? og iøvrigt i al anden lovgivning bestemme hvordan vi ønsker at indrette os

Fortsætter du "himmelflugten" stopper jeg. Jeg har ingen vinger.

24.04.2015 17:46

Skal jeg så spørge på denne måde?

Hvem mener du så skal registrere danske køretøjer?? og iøvrigt i al anden lovgivning bestemme hvordan vi ønsker at indrette os

Fortsætter du "himmelflugten" stopper jeg. Jeg har ingen vinger.

For min skyld kan du gå på dine fødder eller hænder til

statsminister af Danmark Helle Thorning-Schmidt (S) på Christiansborg, København

eller til

EU i Bruxelles, Belgien

med dine spørgsmål.

Personligt håber jeg blot på, at flertallet af danskere, sammen med DCU, kan få et længe næret ønske om, at få gennemført

1) Tempo 100 på danske motorveje, på samme betingelser, som i FOREGANGSLANDET Tyskland

2) en hævning af hastigheden fra 70 km./t. til 80 km./t. på landeveje

Ifølge Den Danske Grundlov er du berettiget til én eller anden form for mindretalsbeskyttelse f.eks.

1) ret til FORTSAT at køre maksimalt 80 km./t. på motorvej

2) ret til FORTSAT at køre maksimalt 70 km./t. på landevej

3) ret til at ytre dig, som du gør.

4) Men du har IKKE krav på, at flertallet SKAL gå ind i en debat med dig på dine betingelser.

24.04.2015 18:14

flyvske tanker

Hej Lotte
Spøgsmålet her var jo ikke noget for imod tempo 100 eller øget hastighed på alm. landeveje.
Det som pissede mig af, var at du mener at på dette område skal tysk lovgivning gælde i DK.
så flyv du bare videre,. men i DK er dansk lovgivning gældende uanset om det er kopierering eller selvstændig. og sproget er stadigvæk dansk..

24.04.2015 19:56

Når man kan ringe til AppPlus og få en kopi af de papirer man har smidt væk, så er der jo registreret noget ;-)
Hvis ikke det blev registreret her hjemme, ville der være åbnet en ladeport for fusk, - det var så bare at anskaffe ansøgningen, give den et falskt stempel og sende den til tyskerne, og vupti så kommer mærket, - nahh sådan spiller klaveret nok ikke.

Hilsen.
MANDEN I HUSET

Carl Hansen
25.04.2015 00:04

Historie

Nej Lotte. Når vi nu er inde på EU politik så var det EF vi meldte os ind i i 1972 KUN en samhandelsorganisation.
MEN i 1986 havde vi en folkeafstemning hvor de borgelige OG DFerne som kaldte sig FPer dengang ville afgive den selvbestemmelsesret du taler om.

De borgelige vandt det valg og dermed BRØD de borgelige og DFerne det LØFTE de havde givet befolkningen i 1972.

Socialdemokratiet anbefalede et NEJ til EF-Pakken.
Anker Jørgensen sagde:
(citat) ”Den vigtigste grund er, at EF-Pakken er et første skridt hen imod en Europæisk union, der vil betyde at stadig flere afgørelser om danske forhold skal træffes i EF.
Vi lovede ved folkeafstemningen i 1972, at vi ikke ville gå med til at give institutionerne i EF mere magt, og det er det løfte, vi fastholder ved at sige NEJ til EF-Pakken den 27. februar 1986”

Carl Hansen
25.04.2015 00:15

Løftebrud.

Lottte . Sådan for en god ordens skyld får du lige her DFernes (Fremskridtspartiet) pressemeddelelse fra dengang:

Dansk Folkeparti som dengang hed Fremskridtspartiet udtalte i en pressemeddelelse:
(citat) ”Valget er let for alle-
Den 27. februar 1986 skal vi stemme om en enkelt ting: EF PAKKEN
Kendsgerningen er, at denne pakke indeholder fire særdeles positive ting for Danmark.
1. Flere arbejdspladser i eksportvirksomhederne.
2. Flere kroner i valutakassen.
3. Bedre og billigere varer i danske butikker.
4. Mindre bureaukrati i EF.
Dette skal vi stemme ja til den 27. februar.
Valget er altså lige så let, som hvis spørgsmålet på stemmesedlen havde været: Ønsker De, at det skal gå det danske fodboldhold godt ved VM i Mexico?.”

Og så kan I jo selv dømme hvem der begik LØFTEBRUD som jo er så aktuelt et emne i dag.

25.04.2015 08:36

Danmarkshistorien: Ja til EF 1986

Ved folkeafstemningen den 27. februar 1986 stemte

•56,2% af de deltagende vælgere ja

•43,8% af de deltagende vælgere nej.

http://sekr.uvm.dk/historie/tekster_tidssoejle/tid_hist/dan_ja_1986.html

Maastricht-traktaten 1990-1992

Nederlaget ved folkeafstemningen blev i Socialdemokratiet startskuddet til en revurdering af partiets tilbageholdende europapolitik, som yderligere tog fart ved overgangen mellem 1980’erne og 1990’erne i takt med de afgørende politiske omvæltninger i Østeuropa, afviklingen af den kolde krig og den tyske (gen)forening. Således lykkedes det i 1990 for Socialdemokratiet og regeringen at nå til enighed om et fælles memorandum som oplæg til de nye traktatforhandlinger om en Økonomisk og Monetær Union og en politisk union, der under indtryk af både vedtagelsen af Fællesakten og de store politiske omvæltninger i Europa var sat på EF’s dagsorden. Denne enighed styrkede den danske forhandlingsposition, og det indgåede memorandum er af historikeren Nikolaj Petersen blevet benævnt som ”den hidtil mest pro-integrationistiske tilkendegivelse fra dansk side”.

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/danmark-og-...

Og så tilbage på sporet af

Tempo 100 i Danmark....

Carl Hansen
25.04.2015 09:31

. Nej Lotte - Du er ikke redaktør her. Vi vælger selv spor.
Jeg ved ikke hvor du har fundet det du her kopiere og sætter ind, MEN det har altså intet med Østeuropa at gøre.

Socialdemokraterne efterkommer vælgernes dom.
Valget viste at vælgerne ville afgive magt til EU. Lige som vælgerne ved sidste valg
viste at vælgerne ønskede at forringe efterlønnen og dagpengereglerne og så er det et vi arbejder ud fra.

Så kan det sgu ikke nytte at lønmodtagerne først svigter socialdemokratiet ved at stemme DF og så kommer krybende og piber at det er umenneskeligt.
Ja det er umenneskeligt at dø af sult men sådan har de jo selv valgt det.
Lønmodtagerne må sgu lære at stå til ansvar over for hvor de sætter deres X ved valgene.

Jan Nielsen
25.04.2015 09:49

Tempo 100 i danmark....

Så så kære venner/inder. Ellers en spændende debat/ordudveksling, men vi nærmer os efterhånden et niveau hvor det hele måske skal flyttes over på et andet forum.
Ingen nævnt ingen glemt.
God weekend :-)

Vh

Jan Nielsen

Ove Lund
04.05.2015 17:52

Så er det måske snart

se lige linket her, det bliver godt, og måske inden sommerferien, men ikke sikkert.

http://politik.tv2.dk/2015-05-04-regeringen-vil-lade-campingvogne-koere-...

Venlig hilsen
Ove.

Carl Hansen
04.05.2015 19:15

Måske - måske ikke.

Kan den indføres som en administrativ bekendtgørelse kan det blive aktuelt indsen sommerferien, men skal sagen gennem folketinget bliver det nok ikke i år.

Sådan som det er beskrevet med at det kun kommer til at gælde campingvogne i første omgang og så kommer alm. trailere senere kunne det da tyde på at det ikke skal gennem folketinget, men det bliver en administrativ bekendtgørelse.

Hvis det skal gennem folketinget vil der ikke være forskel på trailere med en 50 cm høj ræk og en trailer med en 2,5 meter høj kasse med vinduer og en dør i, også kaldet for campingvogn.

Jørgen Bohnensack
04.05.2015 20:47

Rasmus Prehn Og tempo 100

Varmluft, valgflæsk eller løftebrud?

Jørgen Bohnensack
04.05.2015 20:50

Rasmus Prehn Og tempo 100

Varmluft, valgflæsk eller løftebrud ?

Ove Lund
05.05.2015 09:00

J Bohnensack

Det er da et underligt indlæg, kan man ikke holde sig til emnet i stedet for at begynde sådan en gang politisk mudderkastning på et forum der handler om camping, det er sgu for langt ude. og minder om en børnehaveklasse.

Ove.

Flemming Udbjørg
05.05.2015 20:26

Samarbejde!!

Hvis betingelserne for en Tempo 100 ordning i DK er de samme som i Tyskland, ligger det da lige til højrebenet, at en tysk godkendelse giver ret i Danmark.

Hvor svært kan det være, at samarbejde, om noget så enkelt??

Men med Kjeld Kristensen ved roret, skal vi danske campister først have én tilladelse for at kunne køre til grænsen og så en ny tysk tilladelse, for at køre gennem Tyskland.

Flere penge i offentlige afgifter - det er da et standpunkt, der er til at forstå.

Og selvfølgelig skal tyske campister - som vi gerne vil have flere af til Danmark - da ikke bare kunne køre på deres tyske tilladelse i Danmark, hvis vi kan komme til at genere dem med en ny godkendelse ved grænsen.

Og når du skriver, at tyske myndigheder ikke skal give ret i Danmark, så er du allerede bagud - for en godkendt og indregistreret tysk bil eller campingvogn er allerede godkendt til at måtte køre i Danmark, og det fælles europæiske udgangspunkt er, at en bil og en køretilladelse/kørekort, som er godkendt i ét medlemsland også er godkendt til kørsel i de øvrige medlemslande.

Vi har ikke brug for mere bureaukrati - men for et fornuftigt samarbejde . Luk vinduet op, og lad solen skinne ind i mørket! Samarbejde gør ikke ondt!

06.05.2015 11:29

tempo 100 ?

Flemming Udbjørg

Hvorfor nu dtte FU
Citat: Men med Kjeld Kristensen ved roret, skal vi danske campister først have én tilladelse for at kunne køre til grænsen og så en ny tysk tilladelse, for at køre gennem Tyskland.

Har du læst mine indlæg med Fandens briller FU?

Det eneste jeg har henvist til at danske køretøjer selvfølgelig skal have danske tilladelser, Og så har jeg også skrevet

Kjeld L. Kristensen
24. april 2015 Kl. 10:26
Citat herfra
Hvordan man så vil administrere overgangsordninger i Dk er en anden sag, men registrering af danske køretrøjer til brug i Dk, skal være dansk myndighed og om man så i D stadig vil forlange TÛV godkendelser når man kører i D er en anden sag.som selvfølgelig kan løses

Hvorfor mine indlæg
Som jo er, at dansk lovgivning på et område bør foretages af det danske folketing, måske i overensstemmelse med internationale konvektioner osv og
danske love overvåges af danske myndigheder.

OG hvorfor er dette så klogt.
Jo tiden står jo ikke stille, alle tempo 100 er jo i dag udstedt af tysk myndighed ( meget fornuftigt. de gælder jo i tyskland.og ikke i DK)
Endvidere hvad nu hvis tyskerne ændrer lovgivningen på området ?.

Skulle tempo 100 blive vedtaget i Dk vil mange danske som ikke i dag har sådanne vil nu også have tempo 100,og her finder jeg det uheldigt hvis nogen er registreret i D og ikke i DK.

Der er ganske vist gjort opmærksom på at de godkendelser som medbringes er skrevet på tysk men at det forventes at danske betjente forstår dette ! (måske rigtig men rimeligt?)

Herudover er der oplyst at godkendelser kan kontrolleres hos App-plus men det rigtigt at danske myndigheder under kontrol skal henvende sig til et privat firma som i denne henseende er agent for TÛV

Så FU hvis du nu i stedet læste med egne briller og smed fandens væk, ville du måske kunne se at "rorgængeren" ikke styrede så tosset endda.
Der er nok heller ingen bomber heri. Jeg er sikker på at danske lovgivere selvfølgelig laver love som styres og og kan kontrolleres af danske myndigheder.

06.05.2015 12:48

Harmonisering af lovgivningen i både Danmark og Tyskland foregår i EU!

Kjeld L. Kristensen 6. maj 2015 Kl. 11:29 slutter af med:

"Jeg er sikker på at danske lovgivere selvfølgelig laver love, som styres og kan kontrolleres af danske myndigheder."

Når EU fremsender diverse "harmoniserings-forslag" til de respektive regeringer, har Det Danske Folketing i København og Deutscher Bundestag i Berlin blot at sige:

"JAVEL" til EU i Bruxelles.

06.05.2015 13:27

EU lovgivning

Ja Lotte Det skal nok være rigtigt at vi retter ind efter EU lovgivning
Men!
Der sker herefter en dansk lovgivning på området således det er implimenteret i dansk lovgivning, og så i øvrigt: Her er der jo slet ikke på dette område tale om en EU lovgivning,så her vil du se mange varianter af nationale lovgivninger.

I dette tilfælde er det jo derfor en aftale mellem DK og D.
Kender jeg f. ekspl S og N korrekt vil loven jo foreløbig i hvert fald ikke her være tilladelig.

Ser vi på F har de langt videre grænser, og i Østrig er det såvidt mig bekendt tilladt for alle at køre 100 km/t uden nogen TÛV godkendelser.

Det er derfor nok en vildfarelse at henvise til EU i dette tilfælde

Kaja Jensen
06.05.2015 13:41

Det det drejer sig om i sin enkelthed

er at vi lovlig kan køre 80 på landeveje og 100 på motorvej så vi på legal vis kan følge den øvrige trafik. Det er der for mig ikke mange ben i.
Jeg synes også at periodiske syn vil være ok for campingvogne, så vi får de vogne der bliver støvet af til en uge i sommerferien bliver set efter.
Kaj S. Jensen

06.05.2015 14:21

EU og Norge

Kjeld L. Kristensen 6. maj 2015 Kl. 13:27 skriver blandt meget andet:

"Kender jeg f. ekspl S og N korrekt vil loven jo foreløbig i hvert fald ikke her være tilladelig."

Ganske vist indretter Norge sig efter meget af den lovgivning, som kommer fra EU.

Men, da Norge IKKE er medlem af EU, står det den norske regering frit, om nordmændene skal overholde diverse EU-lovgivninger eller ej!

06.05.2015 17:28

tempo 100 ?

Nå og ja Lotte, du vil jo diskutere!
Nej Norge er ikke medlem af EU
men EU har jo,heller ingen harmonisereringer og lovgivning på dette område så i den forbindelse kunne jeg også have nævnt Tyrkiet. eller andre udenfor eller indenfor EU.

Alt dette vil jo derfor blive en harmonisering mellem tysk og .dansk lovgivning, hvis dette gensidig ønskes.
For uanset hvad skal du følge national lovgivning på færdselsområdet, i det land du besøger, og du må uanset DK medlemsskab heller ikke køre i højre side i England som jo også er medlemmer af EU

Iøvrigt kender ingen vel i dag den danske lovgivning på området. Hvem siger vi her i Dk overhovedet skal have et 100 km skilt bagpå ??
men skal vi have det sammen med en registrering er jeg sikker på at det bliver efter dansk lov og praksis.

Carl Hansen
06.05.2015 21:14

xxx

Det her har intet med hverken EU eller tysk lovgivning at gøre.
Danmark kan vedtage helt andre regler for Tempo 100 hvis vi vil.
MEN nu er det altså tilladt at kopiere tyskernes succes med ordningen så hvorfor ikke gøre det.
Nøjagtig som dengang vi indførte venstre/højre blink ved vognbaneskift på motorvejen.

06.05.2015 23:33

Rasmus Prehn (S): Tempo 100 bliver gennemført

5. maj 2015

Dansk Camping Union har netop talt med Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn, der fortæller at både Justitsministeriet og Transportministeriet siger god for Tempo 100 i Danmark. I første omgang kun for campingvogne på motorveje.

Af: Anne-Vibeke Isaksen

De danske campister kan snart klæbe Tempo 100-mærkater på campingvognen og sætte farten op på de danske motorveje. Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, har netop talt med justitsminister Mette Frederiksen, og herfra lyder der positive tilkendegivelser om Tempo 100.

Mangeårig kamp

Den nøjagtige dato for indførelsen af Tempo 100 kommer – men når det sker, vil det være en mangeårig kamp, der bærer frugt for DCU’s landsformand Bjarne Jensen.

I begyndelsen vil ordningen kun gælde for campingvogne, der er Tempo 100 godkendt. Senere vil man så se på at udvide ordningen til også at omfatte andre påhængskøretøjer som f.eks. havetrailere, oplyser Justitsministeriet og Transportministeriet til Dansk Camping Union.

Flemming Udbjørg
07.05.2015 16:04

Frem og tilbage er lige langt

Kjeld Kristensen - essensen af dine indlæg er, ganske kort fortalt, at Danmark skal bestemme over den danske løsning og Tyskland over den Tyske løsning.

Sådan i frihedens og nationalismens hellige navn.

Men det må så betyde, at den danske tilladelse stopper ved grænsen, og et en tilladelse til at køre i Tyskland skal gives af Tyskland.

Nu ser løsningen ud til at blive, at danske CV'er som allerede er godkendt til at køre med Tempo 100 i Tyskland, får lov til at køre 100 km/t på danske motorveje!

Det kræver vist ikke nogen særlig administration og dermed heller ingen penge.

Er det så ikke bare en ret smart løsning - selv om det handler om, at en tysk godkendelse gælder i DK??

Men uanset om du er enig eller ej - så er det den vej det går :-)

07.05.2015 19:01

tempo 100 ?

hej Flemming Udbjørg
Lad nu fandens briller ligge FU. De politiske kandestøberier du her kommer med er jo nok læst gennem disse.

I øvrigt har jeg i lighed med dig og andre i dag fået en mail fra DCU som for mig at se bringer ligeså mange spørgsmål som svar på emnet. Så skal vi ikke give os til at lege noget andet, og vente på endelige svar.

Flemming Udbjørg
07.05.2015 19:36

Vi holder våbenhvile

Kjeld - ok vi holder våbenhvile, for denne debatform duer ikke.

Men det er interessant, at se, at når der gives modstand, så bliver du altid sur, personligt angribende og taler om fandens briller m.v.

Et ærgerligt træk, som ikke helt stemmer med en ordentlig debatkultur.

/Flemming U

Erik Krogh Nielsen
20.05.2015 17:11

Tempo 100

Så blev det ikke til denne sommerferie vi fik tempo 100 i DK, har lige læst i dagspressen at på grund af travlhed på Christiansborg er beslutningen udsat til efter sommerferien og vel så til efter et folketingsvalg. gud ved hvad de har så travlt med , ud over at svine hinanden til ??.
Artiklen i dagspressen er af Flemming Damgaard Larsen (MF) Venstre

Med venlig hilsen og god sommer
Erik

Birgit Venø Hansen
20.05.2015 18:28

Tempo 100

Ja det kan de ikke blive enig om, men pant på dåser fra Tyskland.

Manden i huset
Brian

20.05.2015 19:11

Som i Matador - tilbage til start.

At det ikke bliver til denne sommerferie, kommer vel ikke som den store overraskelse.
Det bringer os tilbage til min start af tråden.

Vi skrives ved om 4 år - skal vi vædde ;-)

Hilsen - og god sommer til alle.
MANDEN I HUSET.

21.05.2015 18:57

TEMPO 100 til campingvogne

Birgit Ven Hansen 20. maj 2015 Kl. 18:28 skriver bl.a.:

"Ja det kan de ikke blive enig om, men pant på dåser fra Tyskland."

.... kan regeringen HELLER IKKE blive HELT enige med tyskerne om:

HVIS ordningen nogensinde bliver gennemført, tidligst i 2018, kommer den IKKE til at gælde for

1) Mecklenburg-Vorpommeren med Scandlines Færgerne Gedser-Rostock.

2) bl.a. svenskere og nordmænd!
MEN, KUN FOR PERSONER MED ET DANSK PAS!

ORDNINGEN KOMMER EVENTUELT KUN TIL GÆLDE FOR

3) Slesvig-Holsten med Scandlines Færgerne Rødby-Puttgarden og syd for Den Danske Landegrænse i Sønderjylland.

Der kommer pant på dåserne, når det danske retursystem er udbygget til at kunne tage imod de mange dåser fra grænsehandlen.

Formentlig i 2018?????

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-05-20-fakta-her-er-de-nye-pantregle...

Det kommer ikke til at betyde en geografisk forskubbelse i grænsehandlen, at den pantaftale, som regeringen har forhandlet hjem, kun omfatter Slesvig-Holsten og ikke nabodelstaten Mecklenburg-Vorpommern.

Det forudser miljøminister Kirsten Brosbøl (S) over for Ritzau.

http://www.tveast.dk/artikler/ny-aftale-danskere-skal-betale-daasepant-v...

22.05.2015 15:54

Hvor mange kan egentlig udnytte Tempo 100

Jeg faldt over nedenstående krav i forbindelse med Tempo 100 godkendelse i Tyskland:

Særligt om vægtberegning: FDM beregner den mindste køreklare vægt for det trækkende køretøj. Tempo 100-reglerne forholder sig til totalvægten, som står på registreringsattesten for påhængsvognen, og ikke dens faktiske vægt. Det betyder, at hvis påhængsvognens totalvægt er større end bilens køreklare vægt, opfylder sammenkoblingen ikke betingelserne for Tempo 100.

http://biltest.fdm.dk/faa-din-campingvogn-tempo-100-godkendt

Vil det ikke i praksis betyde at mange campister med store og tunge campingvogne ikke må køre 100 km/t i Tyskland (og i Danmark - hvis/når vi får Tempo 100)?

F.eks. er køreklar vægt for en VW Tiguan 177 HK 4 MOTION: 1.653 kg

Det betyder jo så i parksis at den tilladte (registrerede) totalvægt på campingvognen ikke må være højere 1.653 kg. for at køre 100 km/t i Tyskland med Tempo 100 godkendelse.

Det giver lidt stof til eftertanke.

Hilsen

Torben

22.05.2015 17:34

Fleggaard og dåsepant for personer med DANSK PAS!

FORTSÆTTELSE FRA:

Lotte Withen 21. maj 2015 Kl. 18:57

TEMPO 100, Grænsehandel og dåsepant har da en hel del med hinanden at gøre i dagens Danmark!

Selvom en mulig dåsepant gældende for danske grænsehandlere har været oppe at vende i medierne, er alt stadig som det plejer at være hos Fleggaard. Med andre ord – du skal stadig ikke betale pant for de dåser du køber i vores grænsebutikker - og det kommer du bestemt heller ikke til foreløbig.

Det er rigtigt, at der er indgået en politisk hensigtserklæring vedrørende en pantordning for grænsedåser, men den er langt fra godkendt eller vedtaget ved lov. Desuden skal det bemærkes, at erklæringen udelukkende vedrører de danske grænsehandlere og vores svenske kunder vil således under ingen omstændigheder blive berørt.

Inden en eventuel pantordning bliver til noget, er der stadig mange både tekniske og juridiske forhindringer, der skal ryddes af vejen, og det kommer til at tage adskillige år.

Med venlig hilsen

Fleggaard

Lars Mose Iversen
Salgsdirektør

Få svar på de vigtigste spørgsmål her:

Er der dåsepant i jeres grænsebutikker nu?

Nej der er ingen pant på dåser købt i vores butikker nu. Du kan stadig frit tage dem med hjem til Danmark blot ved at udfylde en eksporterklæring, præcis som du plejer.

Kommer der dåsepant i jeres butikker og hvornår sker det?

Der kommer ikke pant på dåser købt i vores grænsebutikker foreløbigt. Den politiske hensigtserklæring er endnu ikke vedtaget ved lov. Selvom der skulle findes en gangbar løsning vil det tage adskillige år inden en model kan implementeres i praksis.

Hvad kommer dåsepanten til at koste?

Idet dåsepanten for grænsedåser langt fra er vedtaget, kommenterer vi ikke på pantens størrelse. Skulle der komme pant på dåser købt i grænsehandlen regner vi dog med, at det bliver en fair ordning, der hverken forskelsbehandler kunder eller forhandlere, og

at man som kunde får sin pant retur 1:1.

Opdateret 21-05-2015

http://www.fleggaard.dk/info/Info-d%C3%A5sepant_5956l1.aspx

Hvad mon miljøminister Kirsten Brosbøl (S) vil stille op med den udmelding fra Fleggaard, som trods alt tilhører Det Liberale Erhvervsliv med fri prisdannelse?

23.05.2015 09:34

tempo 100 ?

Hej Torben
Reglerne i tyskland er jo klare, og her gælder som du har nævnt at t bilens køreklare vægt skal være lig med campingvognens totalvægt,
Men det er jo ikke kun tunge køretøj du har nævnt, men også de lette hvis ikke dette forhold er i orden.

Ganske vist skal bilen ikke have nogen godkendelse, og lovligheden afgøres mellem føreren og færdselspoliti, men siger man at kun halvdelen af de danske køretøjer lovligtkan køre med tysk tempo 100,er man antagelig ikke langt fra mål.

Nu er der jo ikke en sjæl som kender hvorledes den danske lovgivning på området. vil komme til at se ud.
Spørgsmålet er så om de politikere ( og DCU,s Formand ?) overhovedet kender til de tyske regler som de vil have indført for at få:

" En mere sikker trafik med campingvogne i DK"

For bliver det efter tyske regler har vi jo så et A og et B hold på de danske motorveje,
og da er trafikken vel ikke mere sikker, men selvfølgeligt der kan da kradses flere bøder ind. dels som Fartbøder og dels som ulovligt køretøj.

08.10.2015 08:03

Tempo 100 er med i Folketingets lovforslag, der kommer til afstemning i december.

– Som formand for Dansk Camping Union er det noget, jeg har kæmpet for i årevis. Det vil være meget prisværdigt, hvis det gennemføres, siger DCU’s landsformand Bjarne Jensen.

http://www.dcu.dk/nyheder/sidste-nyt-om-tempo-100?utm_source=20151007-29...

Billedtekst: I december fremsætter regeringen et lovforslag om Tempo 100, der vil hæve hastighedsgrænsen for biler med campingvogne og andre påhængskøretøjer fra 80 til 100 kilometer i timen. (Foto: DCU.dk)

Gunner Hansen
08.10.2015 12:02

Gode råd og ideer ?

Denne side, og lige netop dette emne, er blevet en afløser for gode råd og ideer til nye, uerfarne og erfarne campister.
Nu er halvdelen politiske indlæg fra én person. I bund og grund med indhold som de politikere der omtales, men ikke holder ord. Kun én holder ordet gående, og gående, og gående, og.....
DCU forhandlere :Bliv ved at presse på, tag en politiker med ud på motorvejen, og kør så bag et campingtræk, så han/hun kan se hvor l a n g s o m t trafikken g l i d er ?

Lars Peter K. Trillingsgaard
09.10.2015 20:19

TEMPO 100 ?

Ja det er ok med tempo 100, men hvad med 70 km på landevej og motor trafik vej ??
Jeg syntes det ville være relevant at DCU og andre ville kæmpe for at vi fik sat
hastighederne op til 80 på alm. veje og 90 på m.trafik veje så vi fulgte med
trafikken, i stedet at være en hindring for afviklingen af den normale trafik.
De få gange jeg har kørt 70 har jeg samlet en stor kø af biler bag mig til stor
sene ,og med hasarderede overhalinger til følge, kører altid selv mellem 80-85,
og det er mit indtryk at andre cv jeg møder ligger på samme hastighed.
God vinter og på gensyn til foråret
Lars peter

Knud Hansen
09.10.2015 23:37

Tempo 100

Gunnar Hansen > Nu er det her en lidt gammel tråd MEN..... du kan jo lade være med at læse, endsige kommentere den her, i forum er der plads til ALLE og ikke "kun" nybegynderne, så dit "sure" opstød bidrager i hvert fald ikke til noget som helst. Mvh. Knud

10.10.2015 09:12

Opsamling på Tempo 100

Lars Peter K. Trillingsgaard 9. oktober 2015 Kl. 20:19 skriver bl.a.:

"Ja det er ok med tempo 100, men hvad med 70 km på landevej og motor trafik vej ??"

Foreløbigt er "80 km./t. på landevej for campingvogne" jo med i forslaget om Tempo 100 i Danmark.

Nedenstående lidt opsamling omkring tidligere debatter:

Derudover vil Rasmus Prehn (den 2. april 2014.) arbejde for, at de forældede landevejsregler, der betyder, at en bil/campingvogn kun må køre 70 km/t. på landevej i modsætning til den øvrige trafik, bliver ændret.

Campister må i dag kun køre 80 kilometer i timen på motorvejen og 70 kilometer i timen på landevejen. Ifølge DCU’s forslag skal campingvogne have lov at køre 100 kilometer i timen på motorveje og 80 på landevejene. Campingvognene skal dog være Tempo 100-godkendt, så man sikrer sig, at bilen har ABS-bremser, og at campingvognen er forsynet med velfungerende bremser og støddæmpere.

http://www.dcu.dk/forum/campingidanmark/venstrestoetterdcusforslagomtemp...

10.10.2015 14:07

Opsamling på Tempo 100

Lars Peter K. Trillingsgaard 9. oktober 2015 Kl. 20:19 skriver bl.a.:

"Ja det er ok med tempo 100, men hvad med 70 km på landevej og motortrafikvej ??"

Foreløbigt er "80 km./t. på landevej for campingvogne" jo med i forslaget om Tempo 100 i Danmark.

Nedenstående lidt opsamling omkring tidligere debatter:

Derudover vil Rasmus Prehn (den 2. april 2014.) arbejde for, at de forældede landevejsregler, der betyder, at en bil/campingvogn kun må køre 70 km/t. på landevej i modsætning til den øvrige trafik, bliver ændret.

Campister må i dag kun køre 80 kilometer i timen på motorvejen og 70 kilometer i timen på landevejen. Ifølge DCU’s forslag skal campingvogne have lov at køre 100 kilometer i timen på motorveje og 80 på landevejene. Campingvognene skal dog være Tempo 100-godkendt, så man sikrer sig, at bilen har ABS-bremser, og at campingvognen er forsynet med velfungerende bremser og støddæmpere.

http://www.dcu.dk/forum/campingidanmark/venstrestoetterdcusforslagomtemp...

Knud Hansen
10.10.2015 14:34

Tempo 100

Kjeld L K > Mon ikke DCU´ s formand kender de tyske regler (han har selv én) :-) Efter hvad jeg har hørt skal vi der hænger mere end 750 kg på krogen til at have anhængerkort, så mon ikke der også bliver et A og B hold i DK, når eller hvis dette bliver gennemført, måske det de venter på i lovgivningen

10.10.2015 16:52

Lad os nu afvente

Knud Hansen
Nu er der jo ikke så langt tid til at sagen fremlægges,så skal vi nu ikke afvente med at "kloge os"
Men man må jo sige at uanset B eller BE kort må Campingvognens totalvægt jo stadig ikke efter tyske regler overstige bilens køreklare vægt.
Dette ved formanden jo nok, men han har jo nok glemt at måske halvdelen af danske køretøjer ikke kan leve op hertil, Modsætningen er jo at tyskerne grundet lavere bilafgifter vel forholdsmæssigt kører en større bil som tilgodeser kravene.
Derfor mit udsagn om A og B hold og spørgsmålet om det så giver en mere sikker afvikling af trafikken.

Danske politikere må jo derfor tage disse forhold i betragtning

11.10.2015 19:00

Hmmm

Det skulle ikke undre om vi får T 100, det er jo en oplagt chance for at pålægge os yderligere afgifter, her tænkes periodisk syn, køb af specielt dansk mærke mv.

Peter Jentoft Ebdrup
11.10.2015 20:07

A og B-hold

Kjeld L. Kristensen
Du har ret i dine betragtninger. Jeg er så på B-holdet, for selv om jeg kan få min campingvogn godkendt efter Tempo 100 reglerne, så opfylder mit vogntog ikke betingelsen om, at campingvognens totalvægt ikke må overstige det trækkende køretøjs køreklare vægt.

Derfor vil jeg stadig - og sikkert flere sammen med mig - stadig være henvist til at følge de hastighedsgrænser, som gælder i dag.
Trafikken komme kun i nogen grad til at glide lettere på landevejene, for det er kun indtil jeg og mine ligestillede kører ud på vejene. Vi må stadig kun køre 70 km/t, og så hjælper det jo ikke, at bagfrakommende campister gerne må køre 80 km/t. De må jo så lægge an til overhaling med 10 km/t højere hastighed, og det bliver sikkert hurtigt en ny slags elefantoverhaling (lige som lastbilerne).

Men du har ret - lad os se, hvad lovforslaget reelt kommer til at indeholde, og hvad der så bliver det endelige resultat, inden vi kloger os alt for meget på, hvordan fordele og ulemper vil blive.

11.10.2015 23:34

Anonymt medlem af DCU?

-
11. oktober 2015 Kl. 19:00

Hvordan kan det lade sig gøre?

11.10.2015 23:40

Aldrig hørt om PET. ??

12.10.2015 00:49

PET?

Bliver vi overvåget af POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE?

UHA!

Hvor er det spændende!

Gunner Hansen
14.10.2015 19:56

100 indlæg

Så kan der vist ikke koges mere på den sukkerroe ?
Synd at Knud Hansen ikke har nærlæst diverse indlæg, men blot hugger fra sig.
Skidt med statvrefjelene !

17.10.2015 13:59

Tempo 100 i Julegave til campimgvogne i Danmark i 2015?

Venstre med 34 mandater og Socialdemokraterne med 47 mandater, ialt 81 mandater, i det nuværende Folketing, må formodes at stemme for Tempo 100 i Danmark i december 2015.

Dermed vil lovforslaget kunne gennemføres med yderligere minimum 9 mandater fra de øvrige partier i Folketinget.

Kurt Poulsen
17.10.2015 14:09

Lovteksten

Er der nogen der kan finde lovteksten til tempo100 lovforslaget? Jeg synes ikke at det er tilgængeligt nogen steder.

Mvh Kurt

Walter Schreyer
17.10.2015 15:42

Tempo 100

Jeg har den 10. oktober sendt en mail til DCU hvori jeg forespurgte til de nærmere omstændigheder ved tempo 100. Har desværre ikke hørt noget. Det vil da være på sin plads at kende lidt til om betingelserne i Danmark bliver de samme som i Tyskland og om de tyske tempo 100 erklæringer ville kunne godkendes af de danske myndigheder. Det må da have almen interesse om de tyske tilladelser umiddelbar ville kunne konverteres. Jeg har bestilt en ny bil og kommer til at opfylde de tyske betingelser, men vil afvente tempo 100 godkendelsen her i Danmark ( såfremt det bliver til noget ) Om ikke andet kunne vores forening jo spørge de relevante politiker om der findes et udkast til et lovforslag og hvad det mon kommer til at indeholde.

vh

Walter

18.10.2015 17:16

§ 20-spørgsmål S 1266 Om øget hastighed for campingvogne på motorveje.

Svar dato: 20-05-2015

Spørgsmål fra Karsten Nonbo (V)

Svar fra tidligere justitsminister Mette Frederiksen (S)

Læs venligst:

http://www.ft.dk/samling/20141/spoergsmaal/S1266/index.htm

Fra 22.07.2015. til 16.10.2015. har jeg ikke kunnet finde noget om Tempo 100 for campingvogne i Danmark fra nuværende justitsminister Søren Pind (V).

http://www.ft.dk/Dokumenter/Vis_efter_type/Spoergsmaal/Spoergsmaal.aspx?...

18.10.2015 17:35

§ 20-spørgsmål S 1266 Om øget hastighed for campingvogne på motorveje.

Svar dato: 20-05-2015

Spørgsmål fra Karsten Nonbo (V)

Svar fra tidligere justitsminister Mette Frederiksen (S)

Læs venligst:

http://www.ft.dk/samling/20141/spoergsmaal/S1266/index.htm

Fra 22.07.2015. til 16.10.2015. har jeg ikke kunnet finde noget om Tempo 100 for campingvogne i Danmark fra nuværende justitsminister Søren Pind (V).

http://www.ft.dk/Dokumenter/Vis_efter_type/Spoergsmaal/Spoergsmaal.aspx?...

Nedenstående kan man læse en forklaring på, at der IKKE er indført Tempo 100 for campingvogne så sent som i februar 2013:

Justitsministeriet lørdag 2. februar 2013

Justitsminister Morten Bødskov (S)

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S)

Busser skal kunne køre 100 km/t på motorveje

Justitsministeriet og Transportministeriet har vurderet, at den foreslåede nye hastighedsgrænse på 100 km/t af færdselssikkerhedsmæssige grunde

ikke også bør gælde for bl.a. biler med tilkoblet campingvogn mv.

http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og-presse/pressemeddelelser/2013/bu...

Flemming Udbjørg
18.10.2015 18:27

Information fra ministeriet

Trafikministeren har d. 6. oktober lagt denne information om bl.a. Tempo 100 på ministeriets hjemmeside:

http://www.trm.dk/da/nyheder/2015/regeringen-er-klar-med-en-raekke-faerd...

Som jeg læser nyheden, så lægges der ikke op til et nyt og særligt reglement for Tempo 100 - men en løsning, hvor CV'ser som godkendes efter gældende Tempo 100 - regler vil få ret til også at køre efter disse regler i DK.

Walter Schreyer
18.10.2015 19:11

Tempo 100

Tak for info. Det er jo den slags jeg regnede vores forening kunne komme med. Det er dog fortsat ikke klar om de bestående temp 100 godkendelser fraTtyskland umiddelbar kan godkendes her til lands og de nærmere betingelser med hensyn til evtl syn eller omkostninger i forbindelse med godkendelsen står der jo ikke noget om. Men bedre end ingenting.

vh

Walter

Flemming Udbjørg
18.10.2015 20:52

Ingen grund til bekymringer.

Walter - indtil det modsatte er bevist, tror jeg ordningen bliver en godkendelse af, at de køretøjer som allerede har fået en Tempo-100 godkendelse til at køre op til 100 km/t i Tyskland, får samme rettigheder i i Danmark.

Det er den enklest mulige form, som ikke koster nogen noget - ud over det som allerede skal betales for; En tysk Tempo 100 godkendelse.

Der er intet som tyder på, at der skal gælde andre regler eller være andre godkendelsesmyndigheder end ved den eksisterende ordning. Når tyskerne har godkendt en tysk, dansk, svensk, fransk eller andet lands CV til at kunne køre efter Tempo 100 reglerne i Tyskland, så gælder denne ordning fremover også for kørsel i Danmark.

Jeg ser ikke mange grunde til bekymringer.

19.10.2015 14:48

TÜV godkendelse i tyskland

Walter Schreyer

Hvis du skal til Tyskland og er i tvivl om godkendelse fra DK også kommer til at gælde i D så få dog en TÜV godkendelse efter tysk lovgivning, Den er du sikker på altid gælder i tyskland.
Hvordan en evt dansk lovgivning på området bliver, er der jo tilsyneladende ingen der ved.noget om.

Der er jo mange lobbyer som tilsyneladende trækker i hver sin retning. og hvem siger at vi for et ekspl. ikke kan tillade alle campingvogne at køre henholdsvis 80 og 100 km time oven i købet uden mærkat?
Denne har vi jo ikke på vore vogne om 70 og 80km/t,så hvorfor ved 100 km/t. og hvis det har den store sikkerhedsmæssige betydning som man angiver, vil selv udenlandsk registrerede CV køretøjer også kunne følge den danske lovgivning, og derfor ikke være til hindring for trafikken

Hastighedsgrænserne og betingelserne for CV køretøjer i Europa er forskellige så der er ingen "overlove" men kun nationale love som gælder for det enkelte land,
Altså på dette punkt gælder den nationale selvbestemmelsesret.

Walter Schreyer
19.10.2015 15:23

Tempo 100

Jeg vil nu vente indtil den danske ordning er på plads. Hvis jeg kender de danske myndigheder ret så vil de med glæde kaste sig over en ny indtægtskilde som Tempo 100 vil blive. Det er jo normalt at nye lovforslag kommer i høring for der vedtages nye love. Gad vide om vores forening vil blive inddraget i høringsfasen? Jeg kunne bare ønske mig, at DCU kommer med flere oplysninger end de overfladiske betragtninger som alle, der har fulgt med i debatten, kender alligevel. Hvis foreningen ikke ved mere end de almen kendte kunne man jo passende sige det- jeg blev jo ret nysgerrig da jeg så meddelsen om Tempo 100 havde fundet plads til nyhedsbrevet forleden. Da jeg trykkede på "læs mere" var jeg lige så klog som før :-)

walter

19.10.2015 18:09

Tempo 100

Jo men Walther
Der er vel ingen dansk lovgivning som kan erklære en lov som gælder i tyskland ugyldigt for dette land.
Tempo 100 godkendelser godkendt i tyskland er selvfølgelig da også godkendt under tysk lovgivning, og har en dansk CV denne godkendelse er der selvfølgelig ingen dansk lovgivning som kan fratage denne, at efterleve denne ret i tyskland

Hvordan den danske lov så bliver, og harmoniseres mellem vore lande er en anden sag hvor vi kun har politiske kandestøberier og henholde os til.

Flemming Udbjørg
19.10.2015 18:18

Walther - frygt ej

Jeg har mere end svært ved at tro, at man i DK vil indføre nye syns- og godkendelsesregler, som skulle betyde, at alle de vogne, som nu er godkendt til Tempo 100 i Tyskland, skal gennem en ny godkendelsesprocedure i DK.

Tænk hvr mange forskellige nationaliteter, der har fået Tempo 100 til Tyskland - og så skulle de gennem hele mølle igen, for at køre i DK????

Det er meget lidt sandsynligt - og vil være det rene idioti. Når tyskerne endelig gør noget , så har de ry for at gøre det ordentligt - så de har selvfølgelig en vis dokumentation for, at deres regelsæt omkring Tempo 100 har et fagligt fundament. Og hvorfor skulle man så i DK udtænke helt nye regler - så DK-bilister skal have godkendelse i både DK og Tyskland?? Og campister fra Frankrig, skal så måske have tilladelse både i Tyskland og DK.

Jeg er helt sikker på, at man vælger den nemme løsning; Hvis du er godkendt til Tempo 100 i Tyskland, så er du også godkendt i DK.

Men man kan da frygte så meget - måske også at Tempo 100 droppes i Tyskland, og så er hele fidusen væk.

Walter Schreyer
19.10.2015 18:27

Tempo 100

Jo, jo Flemming, men når man her i landet kan sætte mange milliarder over styr og købe nye togsæt til diesel af en italiensk virksomhed der har erfaring med at fremstille e-tog så kan alt ske:-)

walter

19.10.2015 20:33

Tempo 100

Flemming U
Politiske kandestøberier er jo interessante.
Hvem siger at de danske regler overhovedet skal ligne de tyske.?
Kunne det tænkes at man tillader alle campingkøretøjer at køre henholdsvis 100 km/t på danske motorveje i DK og 80 på landevejene.
Hermed gælder tyske tempo 100 kun i tyskland til glæde for mange, og ærgrelse for ligeså mange

Men!!
Skal vi nu ikke lade være med at gætte? det fører jo intet med sig

Flemming Udbjørg
20.10.2015 21:38

Gætterier

Kjeld, dine gætterier er da vist mere vilde end nogen kunne forestille sig gennemført.

Men når du nu læser notatet fra ministeriet henviser man - i sproglig bestemt form - begrebet Tempo 100. Derfor er det lidt mere end gætteri, at man lægger sig lige p af den eksisterende ordning i Tyskland.

Men du har da ret; Ingen VED noget. Men det gør det vel ikke odiøst at debattere emnet?

Benny Hauge Jakobsen
21.10.2015 09:59

Tempo 100

Hej
Lovliggørelse af hastigheden på motorvejene, vil være det samme som at erkende de faktiske og praktiske forhold.
Efterhånden som lastvognsparken er blevet fornyet er lastvogns hastiheden på motorvejene i Europa gledet fra ca. 85 til 88 - 89 km/t. Det skyldes nok at lastvognene ( bortset fra de engelske, der kan køre 96 km/t) er plumberet til 90 km/t. og det er svært at forestille sig hvorfor chaufførene ikke skulle udnytte de kræfter.
Nu er det en frivillig sag, om man vil køre i den foreslåede hastighed.Jeg finder det praktisk at følge lastvognenes hastighed, så man undgår at blive årsag til de langvarige "elefant overhalinger". Om man vil køre 90 eller 100 km/t er et temperaments spørgsmål for den enkelte. Det har for mig at se ikke den helt store tidsmæssige betydning
I Tyskland er der mange og lange strækninger, hvor der er overhalings forbud for campingvogne så der er det heller ikke et "tag selv " bord..
De snart "allene danske " regler om 70 km/t på gode hovedveje burde afskaffes på stedet - men jeg frygter/ forventer at der vil komme nogle politiker krav eller at embedsmænd og koner skal knytte nogle "særlige danske" krav til en hastigheds ændring.
MVH BJ.

21.10.2015 10:01

Tempo 100 eller 100 km/t på motorvej

Flemming U

Ja mit gæt er jo selvfølgelig også kandestøberi, Men bortset fra Tyskland har flere lande jo hastigheder for campingkøretøjer som er højere end nuværende danske, og som mig bekendt ikke medfører nogen form for ekstragodkendelser, Altså kan danske og andre udenlandske køretøjer her køre med de hastigheder som gælder for pågældende land.

Dette ville også klæde dansk lovgivning om alle campingkøretøjer ville følge disse regler som vistnok i de berørte lande gælder køretøjer under 3500 Kg.
Ingen danske køretøjer ville hermed falde for 1:1 princippet og alle udenlandske svenske norske osv kan da også følge trafikken.uden først at have en dansk (tysk) godkendelse

Vi må jo huske at forslaget er fremsat for at "øge sikkerheden", og trafikafviklingen, hvad enten vi er enige eller uenige i denne påstand.
Skulle dansk lovgivning tilgodese de tyske regler ville kun en del af campingkøretøjerne have tilladelsen til højere hastighed. og dette kan vel ikke siges at højne trafik sikkerhed og afvikling, men kun give mere "mudder" i systemet.

Lad os derfor håbe at sagen ender som med kørekortet, altså i stedet for de profetier som blev spået om BE kort i stedet blev en lempelse af B kortreglerne.

29.10.2015 12:13

Sidste nyt om Tempo 100 for campingvogne i Danmark

Forhøjelse af hastighedsgrænser

Udover at sænke aldersgrænserne for kørekort ønsker regeringen også at øge mobiliteten og fremkommeligheden på vejene ved at hæve hastighedsgrænserne på en række områder.

Regeringen foreslår konkret at sætte hastigheden op fra 90 til 100 km/t på udvalgte motortrafikveje, hvor det vurderes at være trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Med forslaget sikres det samtidig, at hastigheden kan sættes til 100 km/t, når vi bygger nye motortrafikveje.

Regeringen ønsker desuden at indføre en Tempo 100-ordning efter tysk model, hvor campingvogne og trailere kan køre op til 100 km/t på motorvejene og op til 80 km/t på andre veje, forudsat at de lever op til en række tekniske betingelser.

Samtidig vil regeringen give landbruget en hjælpende hånd, når traktorer fremover skal have lov til at køre 40 km/t på landevejene i stedet for de nuværende 30 km/t.

- Vi vil gerne være med til at øge mobiliteten på vejene og gøre det lidt lettere for både privatbilister og erhvervsdrivende at komme rundt i hele landet. Det gør vi på en intelligent måde ved at sætte hastighedsgrænserne op, hvor det kan lade sig gøre, uden at man dermed går på kompromis med trafiksikkerheden, siger Hans Christian Schmidt.

Det indeholder regeringens forslag på færdselsområdet:

• Hastighedsgrænsen på udvalgte motortrafikveje hæves fra 90 km/t til 100 km/t

• Der indføres en ordning, hvorefter biler med påhængsvogne (campingvogne og trailere) og campingbiler kan godkendes til at køre 100 km/t på motorveje og 80 km/t på andre veje mod henholdsvis 90 km/t og 70 km/t i dag, forudsat at de lever op til en række tekniske betingelser (Tempo 100-betingelser)

http://www.trm.dk/da/nyheder/2015/regeringen-er-klar-med-en-raekke-faerd...

Alt Om Camping

TORSDAG, 29. OKTOBER 2015

TEMPO 100 GODKENDELSE KOMMER TIL DANMARK
SKREVET AF BJARNE SØBY TIL 1. APRIL 2013.

http://www.altomcamping.dk/Set-og-Sket/tempo-100-godkendelse-kommer-til-...

Carl Hansen
29.10.2015 12:39

Ja det lyder jo meget godt Lotte men nu frygter jeg at når nu Tempo 100 kommer til at indgå i en "lovpakke" så kan nogen af de andre forslag være med til at flertallet i Folketinget forsvinder.
Både Rådet for Sikker Trafik og Politiet sige at det store fald i trafik dødeligheden skyldes at hastighederne er kommet ned -og så kan man frygte at nogle partier ikke vil stemme for en samlet lovpakke hvori Tempo 100 indgår ?

29.10.2015 14:16

Er den faktiske hastighed sænket for lastbiler til og med 54 ton totalvægt i Danmark?

Carl Hansen 29. oktober 2015 Kl. 12:39 skriver bl.a.:

"Både Rådet for Sikker Trafik og Politiet sige at det store fald i trafikdødeligheden skyldes, at hastighederne er kommet ned"

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Syn-og-koeretoejer/2...

Næh! Disse vogntog kører stadigvæk op til 95 km./t. på motor- og landevejene i Danmark på trods af, at den højeste tilladte hastighed er 80 km./t. / 70 km./t.

Desuden overholder disse "elefanter" heller ikke den nødvendige / lovbefalede afstand til forankørende på 60 - 70 meter.

Ingen ændringer på det punkt!

Mit kørekort?: Tjah! ved den seneste fornyelse i 2014 har jeg erhvervet alle "stempler" undtagen kategori B1 og erhvervskort.

Desuden har det jo vist sig, at trafiksikkerheden er øget på udvalgte motorvejsstrækninger i Danmark, hvor den maksimale hastighed er hævet fra 110 km./t. til 130 km./t., hvilket har øget trafiksikkerheden på nævnte strækninger.

Måske har både Rådet for Sikker Trafik og Politiet udtalt sig om hastigheden ved vejarbejder på lande- og motorveje og i byerne!

Carl Hansen
29.10.2015 23:39

xxxx

Jeg ved ikke hvorfor du siger alt dette Lotte.
Det jeg talte om er konsekvenserne af at den lov vi er interesseret i, Tempo 100 drukner i regeringens lovpakke på området.
Der skal nok være nogle politikere der går imod denne lovpakke netop fordi hastighederne er kommet ned og dermed er trafik dødeligheden er faldet her i 2015
At det så intet har med Tempo 100 at gøre, men alligevel falde, fordi lovforslaget om den samlede lovpakke falder.

Carl Hansen
29.10.2015 23:39

xxxx

Det jeg talte om er konsekvenserne af at den lov vi er interesseret i, Tempo 100 drukner i regeringens lovpakke på området.
Der skal nok være nogle politikere der går imod denne lovpakke netop fordi hastighederne er kommet ned og dermed er trafik dødeligheden er faldet her i 2015
At det så intet har med Tempo 100 at gøre, men alligevel falde, fordi lovforslaget om den samlede lovpakke falder.

Carl Hansen
29.10.2015 23:42

At det så intet har med Tempo 100 at gøre, men alligevel falder, fordi lovforslaget om den samlede lovpakke falder. Det frygter jeg

Gunner Hansen
01.11.2015 19:21

Snart 100 indlæg !

Er der nogen, imellem de mange indlæg, der har foreslået at chauførerne skal aflægge en orienterende køreprøve, som man gør når man vil erhverve BE kørekort, altså kort til vogntog der overstiger 3.500 kg ? Herunder kunne man så også få en belæring om hvordan man læsser en cv, og hvordan man klarer en omgang s-W-i-N-g .
Gad vide hvor mange der magter at køre 100 kmt med et vogntog, FØRTSTE GANG !
Der læsses jo masser af gods på efterløberen, uden at vægten/balancen er blevet kontrolleret..( Set på motorvejen flere gange )
Jeg har ikke lyst til at køre bagved !

Flemming Udbjørg
02.11.2015 22:08

Rolig nu Gunnar

Dit forslag om en orienterende køreprøve er vel ok - meeen jeg synes nu nok, at almindelig erfaring skal have lov til at vinde.

Hvis du/jeg/andre har kørt med CV i årevis (jeg i ca. 40 år) så mener jeg ikke der skal laves mere bureaukrati ud af, at man nu lovligt må køre 100, hvor man i forvejen jo nok kører 86-88-90 km/t på motorvejen herhjemme og har kørt tusindvis af kilometer med en hastighed op i nærheden af de 90+ på autobahn i Tyskland, og har klaret sig godt uden færdselsuheld.

Læring om vægt. læsning, svingning m.v. er alle gode ideer - men så skal vi ud i, at alle som kører med en havetrailer skal op til sådan en orienterende køreprøve.

Hvis du bliver bange for at køre bag en vogn med ny Tempo 100, som ikke har været til køreprøve, hvordan har du det så med at køre bag dem, som kun kører med campingvogn nogle ganske få gange i sommerperioden, og som har taget alt have-grejet med ind i vognen, og holder sig pænt på 80 km/t, men er langt fra erfarne i at håndtere trafikke, læsning m.v. ??

Frygt ikke - stol på, at andre også kan noget, og hold så fri, når vognen er spændt på. Når det kommer til stykket, har vi ret få ulykker med campingvogne.

Ole Mørch
01.12.2015 12:35

Trafik- og Byggestyrelsen - sidste nyt

Kig her:

01.12.2015 13:30

Krav om periodesyn af påhængskøretøjer, der er registreret og godkendt til Tempo 100.

Dette er en stramning af reglerne fra Tempo 100 i Tyskland

Til gengæld ser det ud til, at Tyskland og Danmark vil harmonisere Tempo 100-ordningen i de to lande.

Trafik- og Byggestyrelsen vil snarest tage kontakt til Tyskland med henblik på at drøfte muligheden for gensidig anerkendelse af ordningerne i de to lande.

22.01.2016 14:15

5. maj 2015: Rasmus Prehn (S): Tempo 100 bliver gennemført

Og så skulle det være GANSKE VIST i december i 2015, Rasmus Prehn (S)!

Bliver det inden sommeren 2016, Rasmus Prehn (S)??

Ingvard Dupont
22.01.2016 14:45

Tempo 100

Hej

Læste forleden, i januar måned 2016, regeringen forventer det er klaret inden 1. juli 2016.

Det allerbedste er, at farten sættes op til 80 på hovedvej. Det med tempo 100, betyder for mit vedkommende ikke særligt meget.

Steen Æbeløe
22.01.2016 19:02
Arne Dolleris
22.01.2016 20:05

TEMPO 100 - lovforslaget

Lovforslaget har været til 1 behandling - og i vedlagte fil kan du se hvad de enkelte partiers ordfører på området havde af kommentar til loveforslaget - ikke alle er enige - men som det ser ud er der flertal for lovforslaget - så de er godt på vej

http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l84/beh1/forhandling.htm#dok

22.01.2016 21:24

Det lyder fint med Tempo 100 i Danmark for campingvogne

Lodret imod forslaget er:

Henning Hyllested (EL)

Karsten Hønge (SF)

Betinget støtte:

Nikolaj Amstrup, Alternativet (som IKKE har kørekort)

Det er forfærdeligt at høre på deres usaglige argumenter (SLINGRENDE CAMPINGVOGNE! M.M.)

Tilsyneladende har de ikke sat sig ind i, hvordan Tempo 100 fungerer i Tyskland!

Tilsyneladende vil der blive indført periodiske syn hvert 2. år for campingvogne med Tempo 100.

http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l84/beh1/forhandling.htm#dok

Flemming Udbjørg
22.01.2016 21:45

Periodisk syn - som i Tyskland

Det foreslåede periodiske syn er nok ikke nogen stramning i forhold til reglerne i Tyskland.

Det fremgår af det fremlagte materiale, at der i Tyskland allerede er periodisk syn for campingvogne. Bemærkninger til lovforslaget side 3:

"Der gælder for tyske påhængskøretøjer med et samlet tilladt akseltryk på indtil 3.500 kg et generelt krav om periodisk syn. Disse køretøjer skal synes første gang tre år efter
første indregistrering og herefter med intervaller på to års mellemrum."

Henrik Hjære
29.03.2016 14:18

Tompo 100 danmark

Hej

Er der nogen der ved hvad der sker med hensyn til om tempo 100 kommer til danmark eller hvad der sker i den sag, for jeg står og skal syne campingvognen pga af opvejning, men vil ikke gøre det hvis der kommer et nyt syn ved tempo 100.

Hilsen Henrik

29.03.2016 17:02

tempo 100 ?

Henrik Hj
Storm P sagde: det er svært at spå især om fremtiden. Dette gælder også her

Dog ser det ud til at tempo 100 bliver vedtaget, men har du derfor betænkeligheder om vægtforholdet 1:1 og ønsker tempo 100 bør du nok afvente hvad sker.
Forslaget skal først til tredie behandling, Men ser ud til at følge de tyske regler om godkendelse ( af danske myndigheder) og syn hvert andet år.

"Når Pengene i kisten klinger straks sjælen ud af skærsilden springer" (Citat fra min gamle historiebog om de katolskes aflad)

Flemming Udbjørg
29.03.2016 17:43

3. Behandling 15.04.2016

- og som det umiddelbart kan vurderes ud af den betænkning som udvalget har skrevet efter 1. behandlingen og efter referatet fra 1. del af 2.behandlingen, så er der gået lidt politiske sandkasse i det.

Lige nu er der ingen som helst som debatterer Tempo 100, men om, hvilke virkninger en sådan lovænndring skal have for andre køretøjer - og navnlig om, hvem der bragte dette emne på banen først! :-)

Hvis man kan gøres sig færdig, kan loven have virkning fra 01.07.2016. Hvis.....!

Henrik Hjære
29.03.2016 19:58

syn

Tak

Så tror jeg at jeg venter lidt med at køre til syn for det ville være trals hvis der så kommer noget med at den skal synes til tempo 100 i danmark lige om lidt.

Gunner Hansen
30.03.2016 11:12

100 forskellige meninger ?

Hvem vil sætte rekorden i tempo ( nr.) 100, så vi kan få afsluttet dette emne, som V I ikke kan løse ?
Vi skal jo huske at stemme på de kandidater, der vil tale vores (campisternes) sag, næste gang der skal krydses af ?

Jan Nielsen
30.03.2016 11:45

Tempo 100 i danmark....

Hvis det kan afsluttes.... så napper jeg nr. 100 ;-))

Vh
Jan Nielsen

Anne Lise Hansen
17.04.2016 14:37

TEMPO 100

Er det korrekt, at man skal til syn, selvom vognen allerede er godkendt til tempo 100 i Tyskland.

Anne Lise Hansen
17.04.2016 14:37

TEMPO 100

Er det korrekt, at man skal til syn, selvom vognen allerede er godkendt til tempo 100 i Tyskland.

Anne Lise Hansen
17.04.2016 14:48

Tempo 100 i Danmark

Er det korrekt, at man skal til syn i Danmark, selvom vognen er tempo 100 godkendt i Tyskland.
Hvis det er rigtigt, synes jeg det er meget bureaukratisk. Begge lande er jo med i EU.

17.04.2016 15:24

Tempo 100

Annelise
Landene i EU har mere eller mindre har sine egne love om hastigheder osv. Den tempo 100 som tyskerne indførte, og tillod danskere at deltage i gjaldt kun for færdsel i tyskland.
En kreds af danske folketingspartier har med bag grund i "was ist das? Ein so müssen wir auch haben" fået flertal for en lignende.ordning i Dk.
Denne danske lov skal selvfølgelig følge dansk lovgivning.
Der forhandles derfor nu om gensidig annerkendelse mellem Dk g D, Og her er intet aftalt endnu, så tag du bare at spise brød til og afvent resultatet heraf inden du farer i harnisk,
Personligt tror jeg dog det ender med at danske campingvogne med tysk tempo 100 tilladelse skal synes hvert andet år i lighed med de tyske ligesom danske med danske godkendelser også skal det.
Om de danske med tysk godkendelse så skal ændres til danske må forhandlingerne jo vise