Skal vi have Tempo 100 i Danmark?

09.02.2015 09:39

Skal Christiansborg indføre Tempo 100 nu?
DCU siger ja. Hvad siger du?

Se tv-klippet her: https://www.youtube.com/watch?v=GLv4SyazHjo

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 118

09.02.2015 10:20

SKAL VI HAVE TEMPO 100 I DANMARK?

SELVFØLGELIG SKAL VI HAVE TEMPO 100 I DANMARK MED 100 KM./T. PÅ MOTORVEJE OG 80 KM./T. PÅ LANDEVEJE INDEN SOMMEREN 2015!

HVORFOR ER DANSKE MYNDIGHEDER ALTID SÅ MODSTRÆBERISK MED HENSYN TIL AT INDFØRE GENNEMAFPRØVEDE OG SUCCESFULDE ORDNINGER FRA UDLANDET?

DANSKERNE BRUGER MILLIARDER AF SKATTEKRONER PÅ AT GENOPFINDE "DEN DYBE TALLERKEN", SOM ALLEREDE ER OPFUNDET I UDLANDET!

BESLUTNINGSTAGERNE HOLDER SIG JO ENDELIG IKKE TILBAGE MED HENSYN AT TAGE PÅ SKATTEYDERBETALTE INSPIRATIONS-STUDIEREJSER JORDKLODEN RUNDT.

Benny Hauge Jakobsen
09.02.2015 10:41

Tempo 100

Tjae - hvis nu bare de danske politikere vil lade være med at benytte lejligheden til at indføre nye afgifter og sære kontrol foranstaltninger - husk Hækkerups stænklapper!
Danmark er jo kun et "bette" land - hvorfor lægger man sig ikke bare ind i forlængelse af tysk færdselslov?
MVH BJ.

Ole Bisgaard
09.02.2015 10:58

Jeg er generelt for en øgning af hastigheden for biler med campingvogne,men:

Jeg forstår også godt, at det er en mærkesag for DCU, men hvad opnår vi bilister ved at kunne køre 100 frem for 80, når man tager de relative små afstande i Danmark i betragtning.

Afstanden fra København til Aalborg er ca. 414 km og med 100 km/t i stedet for 80/t vil det tage en time mere. En sølle time.

Er det noget at gå efter?

Vægt – overvægt er der mange, der kan sværge på, at der ikke køres med overvægt.

Så en kombination af højere fart og overvægt giver højere sandsynlighed for færdselsuheld.

Konklusion: med de små afstande i Danmark, den dermed relative lille mulighed for gevinst i tid og øget sandsynlighed for færdselsuheld –

SÅ LAD 80 KM/T VÆRE UÆNDRET FOR BILER MED CAMPINGVOGNE.

Ole

Kaja Jensen
09.02.2015 10:59

Tempo 100

Helt klart skal vi have tempo 100 på motorvej og 80 på landevej, så vi kan glide med den øvrige trafik. Især de 70 på landevejen er efter min mening et fortidslevn fra 1960/70 tiden hvor nogen troede at dæk fra ophuggeren var gode nok til campingvognen når bare der var en god slidbane.
Med de køreegenskaber vore køretøjer har i dag er 80 og 100 ingen problem hvis bare de opfylder kravene for T 100.
Vi har kørt campingvogn siden 1975 og har nr.5 vogn årg.2011 idag.
M.V.H. Kaj.

Ingvard Dupont
09.02.2015 11:13

8o km/t

Hej

For mit vedkommende betyder tempo 100 på motorvej i Danmark ikke så meget, med de forholdsvis små afstande vi har i DK.

Synes det er vigtig at få hævet grænsen på alm. hovedveje til 80 km/t i stedet for 70 km/t.
dette vil give en rigtig god trafik afvikling på hovedvejene.

Hilsen
Ingvard Dupont

Robert Møller Nørby
09.02.2015 11:28

100 og 80

Selvfølgelig 100 på motorveje og 80 på landevejene

Jan Nielsen
09.02.2015 11:33

Skal vi have Tempo 100 i Danmark?

Selvfølgelig skal vi da have tempo 100 i Danmark også og 80 km/t på landevej. Vi skriver da 2015. Sikkerhed på både biler, cv, dæk og øvrigt sikkerhedsudstyr er da væsentligt forbedret i forhold til 1970 erne.
Hvorvidt folk så vil køre 100/80 km/t, er da selvfølgelig op til dem selv.

09.02.2015 11:51

Nej Tak

Nej Selvfølgelig skal vi ikke have tempo 100
og hvorfor så det

For det første
Højere hastighed giver øget ulykkesrisiko Højere hastighed giver øget brændstofforbrug

De maksimale afstande i DK er ca 450 km på motorvej (ekspl Frederikshavn København)
teoretisk varer med tempo 100 4,5 time med 80km/h 5,6 time
Men dette tal er jo meget teoretisk tal, forskellelen ligger nok nærmere en på ca ½ time i praksis

Kun halvdelen af danske campingkøretøjer kan opfylde betingelserne for Bilen og CV´en

Trafikafviklingen vil blive dårligere
Halvdelen af CV kører 80 resten 90-100 km/t,Busser 100, solobilister 110-130 lastbiler 90.. Dette medfører et overhalings kaos endnu større end i dag hvor jumboløb mellem lastbilerne bremser solobilister og den forholdsvis lille del af busser som befinder sig på vejnettet.
Resultatet kan blive at på befærdede strækninger vil campingvognene nu få overhalingsforbud. i lighed med lastbilene og tidsbegrænsningerne vil måske på grund af den øgede hastighedsforskel blive udvidet.

Kørsel med CV er en fritidsbeskæftigelse, hvor en halv til en time i forskel på en distance på 400-500 km ikke burde være et "problem"

Populistiske politikere og DCU burde have en mere rationel tilgang til disse problemer og erkende vi er i DK og ikke i tyskland

so ein ding müssen wir auch haben,er ikke noget "must"

09.02.2015 11:56

Ja tak

Glemte at jeg selvfølgelig gerne ser lastbiler og CV kørertøjer på landeveje køre med samme hastighed som øvrige trafik.

Henning Rose
09.02.2015 12:05

Rart med muligheden

Jeg vil nok fortsat køre 80 km/t på motorvej. Det er mere brændstoføkonomisk og passer til vores bils gearing og momentkurve - men det ville være rart med muligheden for lovligt at kunne lægge sig op til lastbilernes fartbegrænsere, så man bedre kan undgå at have 18 t hængende oppe i bagsmækken.

Så jatak.

Henry Larsen
09.02.2015 12:15

SKAL VI HAVE TEMPO 100 I DANMARK?

Jeg kan kun være enig med de der mener at afstandene er for små i Danmark til at det betyder noget.

Det betyder noget er at vi får lov til at køre smme hastig som lastbiler, altså ca. 90 km/t.
Hvert år ser vi at lastbilchauførerne frygter nå campingvogne kommer på vejene og den eneste grund til dt må være at vi overholder hastighedsgrænsen på de 80 hvor lastbilerne ikke gør.

De eneste steder jeg har bemærket at lastbiler overholder de 80 km/t er ved vejarbejder.

80 km/t gølder vel helemotorvejsnettet, også hvor der ikke er vejarbejde!

Hilsen
Henry

Keld Nielsen
09.02.2015 13:04

Tempo 100

Tempo 100 ja tak - jo før jo bedre, - en underlig fornemmelse man har som det er nu, - når man kommer syd fra og har kørt flere 1000 km. med de lovlige 100 km/T og så kører over grænsen og skal snegle sig op af den danske motorvej, med mindre man tør tage risikoen og blive flået for penge, - hvis man fortsætter med samme hastighed og bliver taget i en fart kontrol.
Det giver ingen mening,- men typisk dansk besserwisser strategi...rent lovgivnings mæssigt.
Vh Keld

Grit Brint Pedersen
09.02.2015 13:18

JA naturligvis skal vi have indføt Tempo 100 nu i DK.

Krav til bilernes kapacitet hører til de skrappeste i verden (hvis ikke DE skrappeste) hvad angår vægt/træk-formåen i forhold til CV.
Campingvognene har gode køreegenskaber og dertil slingrekobling i forhold til tidligere.
Vi ligger og skaber propper på motorvejene, det har intet praktisk formål.
Derudover sikrer reglen om max 6 år gamle dæk også en ekstra sikker i forhold til i dag hvor kravet udelukkende går på slitage.

09.02.2015 13:45

Hjælp til lastvognene med at holde en afstand til forankørende på 60 - 70 meter!

Kjeld L. Kristensen 9. februar 2015 Kl. 11:51

Med Tempo 100 til campingtrækkere på danske motorveje hjælper vi jo blot lastbilerne med at overholde SIKKERHEDAFSTANDEN på 60 - 70 meter til forankørende biler.

Lastbilerne kommer jo heller ikke hurtigere frem ved at ligge med en afstand på 2 - 10 meter til forankørende biler!

Niels Lodberg Pedersen
09.02.2015 14:43

Tempo 100

Ja, naturligvis skal vi have tempo 100. Ikke så meget for at køre hurtigere, men for at legalisere det, som allerede sker.
Det er jo sådan, at de fleste lastbiler allerede kører omkring 90 på motorveje, (og helst også på landevej, hvis de kan komme til det) og for at undgå lastvognsoverhalinger, lægger man sig på samme hastighed med sin campingvogn. Det fremmmer trfiksikkerheden, og mindsker irritationen fra de øvrige trafikanter. På landeveje skal vi også op på 80 for at være i trit med den øvrige trafik. Det vil ikke give højere hastigheder, kun god samvittighed.- Er der iøvrigt nogen som har hørt om lastvognschauffører, som har fået bøde for at køre 90 på motorvej?

Irma Norlev
09.02.2015 15:30

Tempo 100

Ja mange tak, til 100 på motorvej og 80 på alm landevej. og brug bare de Tyske regler. hvorfor skal Danmark altid selv opfinde noget, når der i Tyskland findes gode regler.

09.02.2015 15:38

40 skibusser får bøder efter fartkontrol i motorvejstunnel med maksimalt 90 km./t.

Niels Lodberg Pedersen 9. februar 2015 Kl. 14:43

Jeg ved ikke, om der var lastbiler blandt disse FARTSYNDERE:

Lørdag 7. februar 2015.

Alt for mange blæser på fartgrænsen i tunnelen ved Guldborgsund, har en kontrol fredag eftermiddag og aften afsløret.

40 skibusser er blandt de 860 køretøjer, som blev knipset af betjente fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Alle var på vej mod Rødby, og mange buschauffører var altså blandt fartsynderne.

I løbet af fem timer kørte cirka 3400 forbi stedet, og cirka hver fjerde blev fotograferet.

- Det er en usædvanlig høj andel. Jeg kan ikke huske noget tilsvarende, siger politiets vagtchef, John Andersen, til Ritzau.

Den højst tilladte hastighed gennem tunnelen er 90 kilometer i timen, men 142 blev afsløret i at overskride grænsen med mere end 30 procent.

Fire var oppe på 150 kilometer i timen eller derover og står til en betinget frakendelse af kørekortet. Den hurtigste blev målt til 164 kilometer i timen.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/40-skibusser-faar-boeder-efter-fa...

Claus Nicolaisen
09.02.2015 16:24

Hej

Bare lige for at præciserer hvad hastighed lastbiler og du egentlig køre med rent faktisk.
Speedometeret viser ofte et sted mellem 90 og 95, men hvis man måler det med en GPS over en længere afstand er denne beregning meget mere præcis og den viser mellem 7-10 km/ t lavere altså faktisk hastighed lidt over 80. Så når vi tror at vi køre 95 eller 100 for at overhale en lastbil er den faktiske hastighed kun ca 90.
Jeg taler ikke for og imod tempo 100, men det vil faktisk sige at med de fleste biler kan man køre op mod 110 før der faktisk køres 100. Dette er selvfølgelig helt afgørende hvilke dæk diameter din bil har. Du kan selv teste det med din GPS. speedometer viser ofte lidt for meget.
Alle de nye biler som jeg har haft har denne misvisning med sommer og vinterdæk.
Men en tempo 100 vil selvfølgelig lovliggøre at køre faktisk 90, hvor speedometeret viser lige under 100.

Dette var bare en indskydelse.

Tove Gravesen
09.02.2015 16:29

Tempo 100

Selvfølgelig skal der indføres tempo 100 hurtigst muligt. Vi har tempo 100 godkendelse i Tyskland, så hvorfor ikke også i Danmark.
Når vi kører i Tyskland er hastigheden ca. 90 km/t (lastvognshastighed). Med tempo 100 undgår vi mange overhalinger på alm. landevej, og elefantvædeløb på motorvejen.

Dbh. - Niels

09.02.2015 16:51

Speedometre SKAL vise højere hastighed end GPS-visningen!

Claus Nicolaisen 9. februar 2015 Kl. 16:24

Ifølge et EU-direktiv må

"den viste hastighed ikke være lavere end den virkelige hastighed"

og speedometret må ikke vise mere end

"10 procent plus 4 km/t" for meget.

Det vil sige, at EU vil typegodkende en bil med et speedometer, der viser 70 km/t, når bilen kører 60 km/t.

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE3270606/Fejlvisning+p%C3%A5+speedom...

09.02.2015 17:07

svar på tiltale

Lotte Withen
9. februar 2015 Kl. 13:45

Citat : Med Tempo 100 til campingtrækkere på danske motorveje hjælper vi jo blot lastbilerne med at overholde SIKKERHEDAFSTANDEN på 60 - 70 meter til forankørende biler.

Lastbilerne kommer jo heller ikke hurtigere frem ved at ligge med en afstand på 2 - 10 meter til forankørende biler!:Citat slut

Er glasset halvfuldt eller halvtomt ?
Dette har intet med lastbiler at gøre, det har med sikkerhed, energibesparelse og trafikafvikling at gøre, og om at fritids trafikken bør ødelægge dette, eller tage den halve timer mere maksimalt, at køre de længste afstande i vort land som er muligt på motorvej

De fleste trafikanter i dette land er vel trods alt solobilister og en væsentlig part af disse er bilister som udøver deres erhverv eller er pendlere fra eller til arbejde, Disse skal med tempo 100 afvente jumboløbende CV køretøjer. Mon dette fremmer trafikafviklingen og vil fremme gennemsnitshastigheden på de danske 2 sporede motorveje
Lastbilerne vil jo herudover stadig kæmpe med den halvdel af CV køretøjerne som ikke vil eller må køre hurtigere

En "Kær" folketings politiker har ganske vist i et forsøg på at blive genvalgt erklæret at tempo 100 vil øge sikkerheden, Hvorfor giver han så ikke som i tyskland næsten fri hastighed for solobilisterne ?
Hvorfor ikke også tage lastbilerne med samt alle campingkøretøjer i tempo 100 eller for at gå et skridt videre: Hvorfor ikke indføre franske tilstande, når der skal udøves populistisk trafik politik overfor en gruppe campister

09.02.2015 17:24

Speedometre SKAL vise højere end eller lig med GPS-hastigheden (+/-) usikkerhed!

Claus Nicolaisen 9. februar 2015 Kl. 16:24

Ifølge et EU-direktiv må

"den viste speedometerhastighed ikke være lavere end den virkelige hastighed"

og speedometret må ikke vise mere end

"10 procent plus 4 km/t" for meget.

Det vil sige, at EU vil typegodkende en bil med et speedometer, der viser 70 km/t, når bilen kører 60 km/t.

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE3270606/Fejlvisning+p%C3%A5+speedom...

PS: En Tempo 100 vil lovliggøre, at man faktisk kører 100 km./t. med et speedometer der viser mellem 100 km./t. og 114 km./t.

Speedometervisningen er kun VEJLEDENDE for føreren af en bil.

I tvivlstilfælde er det Politiets måleudstyr, der måler rigtigst!

Erik Pedersen
09.02.2015 17:30

Tempo 100

Vi er et af de få lande i Europa der har så lave hastigheder. Lad os få Tempo 100 nu så vi kan følge med den øvrige trafik. Her tænker jeg på de lastbiler som ikke kan tåle at se en campingvogn uden at de skal overhale. Busserne tænker jeg ikke på, de begyndte for mange år siden kørt noget over 100 km./t..

Samtidig skal vi jo hæve farten på landevejene til 80 km./t.
Jo før jo bedre.
Med venlig hilsen Erik

John O. Madsen
09.02.2015 17:39

Tempo

Det vigtigste og sikreste må være at så mange som muligt kører med samme hastighed. Altså 80 på landevej for alle inkl. cv-er, busser og lastbiler, på motorvej også samme hastighed for busser, cv-er, trailere og lastbiler, om det så er 80, 90 eller 100 synes jeg egentlig er underordnet.
Når vi kører gennem Tyskland med cv. lægger vi os da også bare ind i lastbilrækken - faktisk meget afstressende :-)
Mvh. John

09.02.2015 17:44

Det er netop et spørgsmål om sikkerhed for campingtrækkere,

Kjeld L. Kristensen 9. februar 2015 Kl. 17:07

at, campingtrækkere, i kraft af Tempo 100 kan holde en nødvendig SIKKERHEDSAFSTAND til bagfra-kommende lastbiler på 60 - 70 meter (bremsedistancen for et lastbilvogntog fra ca. 90 km./t. til 0 km./t.)

Livet er fuld af prioriteter!

Livet må absolut prioriteres HØJERE end en eventuel energibesparelse!

Claus Nicolaisen
09.02.2015 17:54

Speedometer hastighed

Det er muligt at reglerne siger max 10% for misvisning og det stemmer jo også overens med det jeg skriver.
Ved lave hastigheder 30-50 km/t passer speedometeret næsten. Og ved højre hastigheder er det ca op mod 10% altså når man tror man køre 110 køre man faktisk ca 100.
Den fejl visning stiger lineært også ved 200-220 er det samme misvisning, altså ca 10% lavere. Er testet i Tyskland.

GPS er meget præcist, og kan sammenlignes med Politiets måling. Hvis man regner hastigheden ud over en længere distance efter pælene i vejkanten som der er 100 m imellem passer det med GPS. men det er selvfølgelig altid føreren der har ansvaret for at overholde de gældende hastigheder.

Men min pointe var ikke at diskuterer speedometer, men at gøre opmærksom på at lastbiler faktisk ikke køre 90 eller 93, men ca 82-84 km/t i snit, og derfor vil en tempo 100 vedtagelse gøre det lovligt at følge lastbil trafikken eller hvis man føler sig presset af lastbiler ( de har det jo med at køre tæt på) kan man lovlig køre fra dem. Det vil helt sikker give mulighed for et bedre flow i trafikken.

09.02.2015 18:43

For busser må hastigheden ikke kunne overskride 100 km/h og for lastbiler må hastigheden ikke kunne overskride 90 km/h.

Ovennævnte hastigheder er VIRKELIGE (IKKE speedometerhastigheder)

Dermed sikres, at lastbilen har et vist kraftoverskud ved den højeste tilladte hastighed på 80 km.t.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=justeret+hastighedsbegr%C3%A6nser+la...

PDF]Hent bilaget i PDF-format her - Folketingets EU-oplysning

www.euo.dk/upload/application/pdf/7b42a3e5/20040655.pdf

1994 om installation og plombering af hastighedsbegrænsere i lastbiler og busser ... I § 8 indsættes efter ”at installere, justere og plombere . samt kontrollere".

09.02.2015 18:57

For busser må hastigheden ikke kunne overskride 100 km/h og for lastbiler må hastigheden ikke kunne overskride 90 km/h.

Ovennævnte hastigheder er VIRKELIGE (IKKE speedometerhastigheder)

Dermed sikres, at lastbilen har et vist kraftoverskud ved den højeste tilladte hastighed på 80 km.t.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=justeret+hastighedsbegr%C3%A6nser+la...

[PDF]Meddelelse 1928 - Trafikstyrelsen

www.trafikstyrelsen.dk/.../C01D7E5C24384809B97F73D11D9D28FA.a...

19/12/2008 - trol af påbudte hastighedsbegrænsere for biler med analogt kontrolapparatet ... installere, justere og plombere hastighedsbegrænsere,.

09.02.2015 19:04

For busser må hastigheden ikke kunne overskride 100 km/h og for lastbiler må hastigheden ikke kunne overskride 90 km/h.

Ovennævnte hastigheder er VIRKELIGE (IKKE speedometerhastigheder)

Dermed sikres, at lastbilen har et vist kraftoverskud ved den højeste tilladte hastighed på 80 km./t.

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=justeret+hastighedsbegr%C3%A6nser+la...

[PDF]Meddelelse 1928 - Trafikstyrelsen

www.trafikstyrelsen.dk/.../C01D7E5C24384809B97F73D11D9D28FA.a...

19/12/2008 - trol af påbudte hastighedsbegrænsere for biler med analogt kontrolapparatet ... installere, justere og plombere hastighedsbegrænsere,.

Niels Lund
09.02.2015 19:12

Tempo 100

Selvfølgelig skal vi have tempo 100 i Danmark, vi benytter det jo næsten allesammen i forvejen, så kan vi ligeså godt få det lovliggjort.

Med venlig hilsen
Niels Lund

09.02.2015 19:25

visse vasse

Lotte Withen
9. februar 2015 Kl. 17:44
"Livet må absolut prioriteres HØJERE end en eventuel energibesparelse!"

Herom er vi enige men ser du i mine indlæg nogle andre påstande?

Iøvrigt er dit indlæg vel noget visse vasse som bør stå forsig selv

Carl Hansen
09.02.2015 19:53

Nu har dette emne været vendt forfra og bagfra flere gange i Tyskland og de indførte en prøveperiode med Tempo 100 inden det her for ikke så længe siden blev vedtaget permanent.
Hvorfor skal danske KlogeÅger komme med alle mulige negative argumenter som Tyskerne har skudt ned for længst ?. Der er altså, med Tyske erfaringer, ingen grund til at diskutere de overvejende fordele med Tempo 100.
Tyskerne har jo, om nogen erfaring med trafik på auto Bahn.

Benny Hauge Jakobsen
09.02.2015 20:56

Tempo 100

Den mest reelle måde at konstatere hastigheden på er med brug af GPS.
Til vores forrige Tyota Avensis var der 6 forskellige fabriks monteringer alt efter fælgstørrelse , sommer eller vinter dæk samt dækbredde. Men ved ingen af de 6 dækmonteringer måtte bilens speedometer vise for lav hastighed. De 6 dæktyper afveg med nogle få cm. i omkreds.
Det er for mig helt forkert at max hastighed er 70 km/t på hovedvej eller bred landevej det medfører bare at lastvogne overhaler hele tiden.Om de nu kører lovligt eller ej.
På hovedvej og landevej må tilladte hastighed være 80 km/t. På gode tyske veje er hastigheden 90 km/t.
Jeg vil ikke købe et tempo 100 skilt, jeg har ikke så travlt, jeg følger lastvogns hastigheden selv om bilens speedometer viser ca. 93 km/t. ( 87-88-km/t på GPS) Men det ville være godt om den hastighed blev lovliggjort.
De som lovpriser tempo 100 er vel også opmærksom på, at på adskillige tyske autobaner har campingvogne, på lange stræk, alligevel over halings forbud (eks. fra Flensburg til Hamburg).
MVH BJ.

Bent Hulsrøj
09.02.2015 21:34

Tempo 100 + 'B+E'

Som betingelse for Tempo 100, kunne man jo sætte den betingelse, at kørekortet skulle udviddes til 'B+E' - det kommer jo nok som et krav inden sålænge.
Mvh. Bent

Claus Nicolaisen
09.02.2015 21:50

Lotte Withen

Det er ikke rigtigt de du skriver. Lastbiler må ikke køre 90 km/t

Hastighedsgrænser for bus, lastbil, campingvogn mv.
Busser
Busser med en totalvægt over 3.500 kg må normalt ikke køre mere end 80 km/t.

Busser godkendt som Tempo 100-busser må dog på motorvej uden påhængskøretøj køre op til 100 km/t.
Læs mere om Tempo 100-busser på retsinformation.dk

Lastbiler og vogntog over 3.500 kg
Lastbiler og vogntog (bus eller lastbil + påhængskøretøj) må aldrig køre over 70 km/t på landevej, og 80 km/t på motorvej. I tættere bebygget område må farten ikke overstige 50 km/t, uanset om der er fastlagt en højere lokal hastighedsgrænse.

Biler under 3.500 kg med campingvogn, påhængsvogn eller trailer
For disse køretøjer gælder det, at hastigheden aldrig må overstige 70 km/t på landevej, og 80 km/t på motorvej.
I tættere bebygget område max 50 km/t dog ved skiltningen med højre tilladt hastighed som eks. 60 eller 70 km/t må hastigheden forøges til skiltet hastighed.

John Olsen
09.02.2015 21:56

Der går mange, mange år . . . .

Det emne er blevet drøftet i årevis, og det vil også blive drøftet i mange, mange år fremover, før det indføres i Danmark!

10.02.2015 00:11

I øvrigt er dit indlæg vel noget vissevasse, som bør stå for sig selv

Kjeld L. Kristensen 9. februar 2015 Kl. 19:25

Tak, i lige måde!

Kirsten Sjöstedt Smed
10.02.2015 09:23

Tempo 100

Ja det syntes jeg, det gør det jo lovligt at følge lastbilers fart, selv om jeg aldrig har hørt om eller selv oplevet at en med campingvogn er blevet stoppet for at køre 90 km/t på motorvej og 80 km/t på landevej selvom politiet flere gange har kørt lige bag os. Tror nu forøvrigt aldrig man vil komme til at køre 100 km/t på motorvej det er alt for uøkonomisk.

Ove Lund
10.02.2015 10:44

Selvfølgelig skal vi have tempo 100

I Danmark, og det kan ikke gå for hurtigt, biler og campingvogne er blevet langt sikrere at køre i, alle kører alligevel stærkere end det tilladte, så få det endelig gjort lovligt.

Venlig hilsen
Ove.
www.rullevognen.dk

Carl Hansen
10.02.2015 16:09

Intet med tempo 100 at gøre.

Benny Hauge Jakobsen
Ikke kun Flensburg Hamburg men alle Tyske 2-sporede auto Bahn med en høj belastning er der overhaling forbudt. Trafikmængden er dog ikke så stor før Kiel auto Bahn løber sammen med 7eren så derfor er det herfra der er overhalingsforbud. Det bliver ophævet efterhånden som deres auto Bahn bliver 3-sporede som f.eks. mellem Hamburg og Hannover.
Jeg kunne forestille mig et lignende forbud på motorvenen ved Odense hvor belastningen også er meget høj indtil Nr. Åby hvor motorvejen bliver 3-sporet.

Benny Hauge Jakobsen
10.02.2015 17:47

Tempo 100

Hej Carl Hansen.
Citat :Intet med tempo 100 at gøre.
Det er da rigtigt, men jeg læser det som at du alligevel ser at et tempo 100 skilt ikke er meget værd alle de steder ( i tyskland) hvor der er overhalings forbud, eller i DK. feks. omkring Ejer Bavnehøj rastepladsen.
MVH BJ.

Benny Hauge Jakobsen
10.02.2015 17:58

Tempo 100

Carl Hansen
Citat: Intet med tempo 100 at gøre.
Det har du jo ret i - men samtidig nævner du at der er mange steder i tyskland hvor der er overhalings forbud, og så er det vel ligegyldigt om man har et tempo 100 skilt.
Jeg synes stadig at det er meget fortidigt at køre 70 km/t på hoved og landeveje. Det vil være realistidk om det blev tilladt at følge lastvognene, som stort set alle kører ulovligt.
De som vil køre 100 km/t må for min skyld gerne, men man er jo ikke forpligtet til at gøre det.
MVH BJ.

Hans Jørn Andreasen
10.02.2015 21:14

Tempo 100

Jeg synes også at vi skal have tempo 100 !
Men jeg mener også (og nu får jeg nok tæsk)
at campingvogne og trailere skal til syn hvert
andet år da der kører mange med dårlige
bremser og især dårligt lys
Hans Jørn

Per Due Frandsen
10.02.2015 22:12

Hvorfor kun krav til teknikken...?

Jeg har det helt fint med at der indføres Tempo 100.

Jeg undrer mig dog over, at der kun stilles krav til campingvogn og bil - ikke til føreren.

Jeg er derfor på bølgelængde med Bent Hulsrøj der nævner, at Tempo 100 og B+E kørekort bør hænge sammen.

Mvh.
Per

Carl Hansen
11.02.2015 05:49

Ikke mere afgift til staten.

Nej den er for langt ude. Det er ene og alene køretøjets beskaffenhed der afgør hvor sikkert køretøjet er og om det opfylder Tempo 100.
Det drejer sig jo også om at harmonisere reglerne i EU og havde det været et behov for mere uddannelse eller oftere syn af trailere kan I være sikre på at Tyskerne havde erfaret det -og indført det.
Vi har jo allerede nu mulighed for bremse tjek på vores campingvogne når vi hvert andet år får tjekket hele campingvognen, også det ikke-køretekniske som gastest mm. hvilket jo ikke indgår i et "statsautoriseret" syn. Og så kunne man måske godt indføre et lille klistermærke, der i lighed med det tyske miljømærke på bilerne viser at campingvognen er testet. MEN IKKE mere syn med afgifter til staten.
.
I øvrigt er campingvogne og trailere blevet meget mere sikre og sjældnere mangler der lys bagpå med Jägerstik og modelspecifikke el sæt.

Ove Lund
11.02.2015 10:03

Dem der

Har taget et trailerkørekort ved sikkert også at de 4 timer ikke gør nogen til en bedre bilist, så at man forlanger at tempo 100 skal ledsages af et trailerkort er blot en ganske unødvendig fordyrelse, og dem er der vist nok af i samfundet.

venlig hilsen
Ove.

Flemming Udbjørg
11.02.2015 18:56

Jeg siger JA.....men

så skal vi samtidig se lidt på fartbøderne.

Vi demonstrerer lystigt på alle veje, at alt for mange bilister - med eller uden campingvogn - ikke har den fjerneste respekt for de gældende fartgrænser.

Man kører som det passer én selv - og kan finde på tusinde forklaringer på, hvorfor kommunen eller politiet har lagt en forkert hastighedsbegrænsning på et bestemt sted.

Så når vi sætter hastigheden med cv op til 100 km/t - så får vi en meget stor del campister, som suser af sted med 115-120 km/t. Præcis som de i dag kører 95-100 med nuværende lovgivning.

Tempo 100 er ikke kun en ret til at køre stærkere, men også et stort ansvar for, at køre mere ansvarligt. Og jeg har rigtig svært ved at tro, at dem, som i dag kører uansvarligt, ikke også vil fortsætte med det.

Jeg er ikke bagstræberisk, og går faktisk ind for Tempo 100 - men jeg er bekymret for dem, som med deres uansvarlighed, nu kan forvolde flere alvorlige ulykker pga den højere hastighed.

Derfor; Højere fartbøder til dem, som ikke kan holde sig på måtten - og gerne en fordobling af bøderne hvis man er involveret i et færdselsuheld, hvor det er ubestrideligt, at man har kørt for stærkt, uanset om det er farten som er direkte årsag. Men enhver højere fart har altid en betydning, også når det er modparten som svinger ud foran én.

Alle som hævder, at det ikke vil betyde flere uheld, har så intet at frygte, men dem som i praksis kører som de plejer med hastighedsgrænse + 20%, de må så løbe risikoen for en alvorlig bøde, ved at overtræde den nye grænse i Tempo 100.

Måske man endda skal indsætte i vilkårene for Tempo 100, at hvis man bliver stoppet for hastighedsoverskridelse med campingvognen påhægtet, så kan man miste sin Tempo 100-tilladelse.

50.-60.000 km. på vejene hvert år, heraf ca. 10.000 med CV, kommer aldrig til at overbevise mig om, at campisterne generelt er bedre bilister end andre. Og vi ser ofte helt håbløse campingtræk med vanvittige overhalinger og hastigheder, så man nogle gange undrer sig over, at der ikke sker flere alvorlige trafikuheld.

/Flemming U

Lars Peter K. Trillingsgaard
12.02.2015 16:43

JA til tempo 100 og 80 km

Ja vi skal følge med den øvrige trafik, ikke mindst lastbiler/busser,
det må selv politiker kunne forstå, er der så nogen der ikke vil køre
med denne hastighed ok, det er jo ingen lovkrav at de skal,og der vil
jo altid være nogen der l kører med hoved under armen også
med cv efter, de må så betale ved kasse 1.Kører selv ca. 80 på
alm. vej og mellem 90-100 på motor vej.
hilsen
Lars Peter

Carl Hansen
12.02.2015 17:17

Flemming Udbjørg

Det passer ikke hvad du skriver.
Netop den påstand at campisterne bare sætter hastigheden op til 115-120 km/t ved indførelse af Tempo 100 var et af argumenterne mod Tempo 100 i Tyskland under prøveperioden. Det viste sig at hastigheden ikke steg og ulykkestallet faktisk faldt. Det ville man dog ikke tilskrive Tempo 100 for men derimod flere tresporede auto Bahn.

Lidt lige som her i den hjemmelige andegård hvor argumenterne mod forøgelse af hastigheden til 130 km/t for personbiler ville resultere i at man bare satte hastigheden op til 150 km/t. Det viser sig at hastigheden faktisk ligger under de nu lovlige 130 og ulykkestallet er ikke stigende -tvært imod.

Med så mange km du kører med campingvogn er det jo ikke kun i sommerferien du kører og så må du også have bemærket at skinger-kasserne er ofte er en 25 år gammel Tysk campingvogn uden Tempo 100 som kun kører den ene gang om året til Lidoen i Italien. Nogle af dem har været ovre i campingbutikken over for Union Lido og købt et Tempo 100 klistermærke som sælges i stort tal. Det er drøn ulovligt og nogle har ikke engang en slingrekobling monteret. MEN det er fåtallet og de bliver stadig færre og færre.

Flemming Udbjørg
12.02.2015 18:47

Hm............

Carl Hansen - jeg har både læst og forstået undersøgelserne af trafikudvilingen i Tyskland - men der er en række forhold som gør, at man ikke bare tager en kopi af den og lægger ned over Danmark. Nogle af disse er:

Tyske motorveje har meget ofte betydeligt længere stræk mellem afkørslerne, hvilket giver et noget andet trafikmønster end her i landet , hvor man står på motorvejen for at køre af igen om 10-15 km.

Tysk politi er betydeligt mere til stede i trafikken på deres motorveje, end vi ser her på de danske motorveje.

Bøderne for hastighedsoverskridelser i Tyskland har i årevis været højere end i Danmark.

- og så er det den danske hastighedskultur jeg angiber, og da jeg ikke ser denne på samme måde i Tyskland, så kan man ikke bare lægge de tyske erfaringer til grund for noget som helst. Her i landet er der en betydelig ligegyldighed med trafikreglerne, som jeg synes man skal ret langt sydpå, for at få meget værre.

Om CV'er med høj hastighed; Nej dem jeg ser er ikke bestemte gamle biler eller CV'er. Det er såmænd hr og fru Danmark på tur, som tror de kan spare et par timer på køreturen fra Roskilde til Kolding, ved at speede op fra 80 km/t til 95 km/t straks hjulene rammer mortorvejen efter en travl arbejdsuge, så de lige skal skynde sig at komme til at slappe af.

Og det gælder såmænd alle bil- og vogntyper. Da vi kørte hjem fra et nytårstræf blev vi overhalet af 5 cv-vogntog - med den ene lange vogn efter den anden spændt bag fire-hjuls-trækkere, som så foran os på en lang strækning kunne ses, slingre ind og ud af overhalinger som en lang karavane-slange. Og vi kørte selv ml. 80 og 85 km/t, så når de nu forsvandt i horisonten efter at have kørt slangekørsel over vel 8-10 km. så har de bestemt ikke holdt sig langt under de 95.

Da vi kom til betalingsanlægget ved Storebælt var kortegen fanget af politiet og alle vinket ind til siden. Ærgerligt med de der anonyme politibiler tror jeg de tænkte. men vi smilte nu lidt over deres uheld.

Og en tidlig morgen (06.15) blev jeg, da jeg kørte på motorvejen ved Slagelse, overhalet af et cv-vogntog med en vældig hastighed. Der var som vanligt en del kolonne-kørsel med mange lastbiler, så alle vi andre havde kun venstre vognbane til rådighed. Afsted gik det - og campingvognen var hurtigt ude af syne - efter at have maset sig frem.

Da jeg 20-25 minutter senere nåede frem mellem Borup og Vemmedrup, så lå cv'en smadret og spredt over hele motorvejens bredde. 45 minutter fuldt stop på vejen, så redning kunne få ryddet op.

Jeg går ind for Tempo 100 og kan se mange fordele - men jeg tror det er nødvendigt at sætte lidt hårdt ind over for dem, som ikke vil overholde fartgrænserne. Så hvis man nu fordoblede bøderne for overskridelse med påhæng og samtidig inddrog Tempo-100 tilladelsen, så gætter jeg på, at flere vil tænke sig om.

Om det vil jo hverken ramme dig eller mig Carl Og sikkert ingen af dem som skriver i dette forum. Men kan det så bare knalde de andre tosser, så er det vel ok ? :-)

Peter Kofoed
12.02.2015 21:18

Flemming Udbjørg det er ikke sandt

Flemming Udbjørg det er ikke sandt når du skriver at de tyske bøder er større end de danske, f. eks. koster det 80 € at køre 30 km. for stærktuden for byzone, svarende til 600 kr. se link over bødetakster for 2015 http://www.bussgeld-info.de/bussgeldkatalog-geschwindigkeit/ den samme koster koster i Danmark 2500 kr. http://www.fartboeder.dk/ og er det med påhæng koster det 3000 kr. Jeg går her udfra at man kun må køre 80 km/h. Så bøden i Tyskland er i dette tilfælde på 20% af den danske.
mvh.
Peter Kofoed

Carl Hansen
12.02.2015 22:45

Jeg er stadig uenig med dig Flemming.
De tyske erfaringer kan, og bliver i høj grad brugt.
Afstandene mellem afkørslerne har ingen betydning i denne sammenhæng.
Bødestørrelserne bliver ændret hvis der er behov. Altså hvis folk ikke overholder dem.
Bøderne er jo ikke sat op for solobilisterne..Hvorfor? Fordi hastigheden ikke overskrides.
Og så har jeg ikke udtalt mig om gamle biler. Dem jeg talte om er de Tyskere i nyere store tunge Audier og Mercer men med en 25 år gammel bulet brunstribet Hobby efter.
Dem må du da have bemærket for vi DCUer taler da ofte om det er underligt at de kører i en bil som ville koste os 800.000 med en campingvogn i 20.000 kroners klassen efter.
Bortset fra dem og nogle enkelte Hollændere uden Tempo 100 ser vi slet ikke slinger som før hen. De nyere campingvogne er blevet bedre. Er meget mere sikre ved 100 km/t. og bør derfor også have lov til at køre med 100 km/t. .

-Og så er jeg fløjtende ligeglad med hvor mange km. du kører. Mine erfaringer er fra et lastbilførehus og der ser man slingervognene mere end fra noget andet sted.

Carl Hansen
13.02.2015 05:05

Jeg er stadig uenig med dig Flemming.
De tyske erfaringer kan, og bliver i høj grad brugt.
Afstandene mellem afkørslerne har ingen betydning i denne sammenhæng.
Bødestørrelserne bliver ændret hvis hastigheds grænserne overskrides.
Bøderne er jo ikke sat op for solobilisterne..Hvorfor? Fordi hastigheden ikke overskrides.
Og så har jeg ikke udtalt mig om gamle biler. Dem jeg talte om er de Tyskere i nyere store tunge Audier og Mercer men med en 25 år gammel bulet brunstribet Hobby efter.
Dem må du da have bemærket for vi DCUer taler da ofte om det er underligt at de kører i en bil som ville koste os 800.000 med en campingvogn i 20.000 kroners klassen efter.
Bortset fra dem og nogle enkelte Hollændere uden Tempo 100 ser vi slet ikke slinger som før hen. De nyere campingvogne er blevet bedre. Er meget mere sikre ved 100 km/t. og bør derfor også have lov til at køre med 100 km/t. .

-Og så er jeg fløjtende ligeglad med hvor mange km. du kører. Mine erfaringer er fra et lastbilførehus og der ser man slingervognene mere end fra noget andet sted.

Carl Hansen
13.02.2015 11:19

Jeg er stadig uenig med dig Flemming.
De tyske erfaringer kan, og bliver i høj grad brugt.
Afstandene mellem afkørslerne har ingen betydning i denne sammenhæng.
Bødestørrelserne bliver ændret hvis hastigheds grænserne overskrides.
Bøderne er jo ikke sat op for solobilisterne..Hvorfor? Fordi hastigheden ikke overskrides.
Hvorfor skulle danskere med campingvogn køre meget mere end 100 her hjemme når de ikke gør det i Tyskland og solo kører de under de tilladte 130 km/t her hjemme. Har du slet ikke tænkt på at måske er fordi de hastigheder passer til forholdene. Det er i hvert fald det myndighederne tænker når de nu anbefaler Tempo 100..

Og så har jeg ikke udtalt mig om gamle biler. Dem jeg talte om er de Tyskere i nyere store tunge Audier og Mercer med med en 25 år gammel bulet brunstribet Hobby efter.
Dem må du da have bemærket for vi DCUer taler da ofte om det er underligt at de kører i en bil som ville koste os 800.000 med en campingvogn i 20.000 kroners klassen efter. Det er dem der kun bliver luftet og affugtet lidt i sommerferien til og fra Lidoen. De gider nemlig ikke engang skifte dæk så hvorfor Tempo 100.
Bortset fra dem og nogle enkelte Hollændere med "cykelhjul" på campingvognen og uden Tempo 100 ser vi slet ikke slinger som før hen. De nyere campingvogne er blevet bedre. Er meget mere sikre ved 100 km/t. og bør derfor også have lov til at køre med 100 km/t. .

-Og så er jeg fløjtende ligeglad med hvor mange km. du kører. Mine erfaringer er fra et lastbilførehus og der ser man slingervognene mere end fra noget andet sted.

Flemming Udbjørg
13.02.2015 16:55

??? Carl

Du mener ikke i fuld alvor, at det er uden betydning om der på 30 km motorvej er 2 eller 10 af-og udkørsler - vel?? Enhver af-og indkørsel betyder noget for trafikken.

Og - jeg har ikke skrevet ét eneste ord om, hvor danskere kører i Tyskland - men om hvordan de kører i Danmark. Og her køres der til - og så med campingvogn. Det er bestemt ikke noget særsyn at se biler med CV som kører godt over de 90-95 km/t. Og så siger min logik mig, at når nu danskerne har et så afslappet forhold til reglerne, at de da vil have noget ud af at få Tempo 100. Så selvfølgelig vil de sætte hastigheden op over også denne grænse. Hvor al den ulejlighed for kun at køre 5-8 km/t hurtigere end man allerede gør det?

Jeg underkender ikke udsynet fra en lastvogn - men frontruden er jo kun alm. glas og giver jo ikke chaufføren særlige visdomsevner. Så mine iagttagelser kan jo sagtens være rigtige, selv om du aldrig har set mage.

Carl Hansen
13.02.2015 18:08

Flemming Udbjørg

Erfaringer Flemming
Erfaringer siger at danskerne på vej ned gennem Tyskland kører 95-100 km/t. At vi så siden fik Tempo 100 og det derved blev lovligt at køre 100 ÆNDREDE IKKE på hastigheden for den blev ikke bare sat 15-20 km/t op som du påstår.

Det samme mønster så du da hastigheden for sooi biler blev sat op fra 110 til 130 km/t.
Hastigheden er ikke forøget til 135-140 km/t. Tvært imod så ligger hastigheden nu et stykke under det tilladte.

Antallet af afkørsler betyder intet ud over det nok er lidt nemmere at flette ind på motorvejen med højere hastighed fordi der lidt længere afstand mellem bilerne. Modsat kender du jo godt når der er nedsat hastighed til f.eks. 80 km/t ved vejarbejde så køres der tættere og derved er indfletning lidt sværere.

Fra lastbil styre huset ser man det ikke kun. Man føler det når en overhalende campist kommer op på siden af styrehuset og kommer i slinger når han skal til at trække ind. Det betyder ofte at vi skal bremse ned for campisten -og igen indstille fartpiloten. De bagved kørende lastbiler skal samme øvelse igennem. Det er drøn irriterende MEN problemet er blevet mindre efter campingvognene er blevet bedre egnet til overhalingsfart ude i overhalingssporet. Nu glider de bare stille og roligt forbi med samme hastighed som busserne og det er meget mere behageligt end de efterhånden få slinger kasser som vi frygter at skulle katastrofe bremse for. Det giver altså et mere rolig og stabilt flow med Tempo 100 for os alle sammen.

Så kan det godt være at din logik siger dig noget andet men det jeg skriver er altså erfaringer som man har anerkendt ved Tempo 100 forsøgsperioden i Tyskland og for min skyld kan man også lave en lignende forsøgsperiode i Danmark. Vi er jo kendt for at ville opfinde den dybe tallerken én gang til.

Carl Hansen
13.02.2015 18:15

Erfaringer Flemming
Erfaringer siger at danskerne på vej ned gennem Tyskland kører 95-100 km/t. At vi så siden fik Tempo 100 og det derved blev lovligt at køre 100 ÆNDREDE IKKE på hastigheden for den blev ikke bare sat 15-20 km/t op som du påstår.

Det samme mønster så du da hastigheden for solo biler blev sat op fra 110 til 130 km/t.
Hastigheden er ikke forøget med 15-20 km/t. Tvært imod så ligger hastigheden nu et stykke under det tilladte.

Antallet af afkørsler betyder intet ud over det nok er lidt nemmere at flette ind på motorvejen med højere hastighed fordi der er større afstand mellem bilerne.
Modsat kender du jo godt når der er nedsat hastighed til f.eks. 80 km/t ved vejarbejde så køres der tættere og derved er indfletning lidt sværere.

Fra lastbil styre huset ser man det ikke kun. Man føler det når en overhalende campist kommer op på siden af styrehuset og kommer i slinger når han skal til at trække ind. Det betyder ofte at vi skal bremse ned for campisten -og igen indstille fartpiloten. De bagved kørende lastbiler skal samme øvelse igennem. Det er drøn irriterende MEN problemet er blevet mindre efter campingvognene er blevet bedre egnet til overhalingsfart ude i overhalingssporet. Nu glider de bare stille og roligt forbi med samme hastighed som busserne og det er meget mere behageligt end de efterhånden få slinger kasser som vi frygter at skulle katastrofe bremse for. Det giver altså et mere rolig og stabilt flow med Tempo 100 for os alle sammen.

Så kan det godt være at din logik siger dig noget andet men det jeg skriver er altså erfaringer som man har anerkendt ved Tempo 100 forsøgsperioden i Tyskland og for min skyld kan man også lave en lignende forsøgsperiode i Danmark. Vi er jo kendt for at ville opfinde den dybe tallerken én gang til. -og bruge de samme argumenter imod.

Side:

1

2

Poul Erik Thomsen
16.02.2015 18:24

Tempo 100.ft.
Lad alle de fartglade køre 100 +
men så må vi håbe at de også skal betale mere i afgift.
P.E.Thomsen

16.02.2015 19:26

Det korte svar

Nej.

Niels Lodberg Pedersen
17.02.2015 08:53

Det endnu kortere svar

Ja.

Carl Hansen
17.02.2015 09:23

Poul Erik Thomsen

Jeg syntes faktisk du er uforskammet med udtalelsen : "Fartglade" om os der har lyttet og forstået den sikkerhedsmæssige fordel ved Tempo 100.

17.02.2015 10:13

Forståelse?

Carl Hansen
Kan du forklare mig hvordan endnu flere overhalinger på de tosporede danske landeveje kan give større sikkerhed.
Samt hvordan solobilister vil kunne opleve en mere glidende trafik når endnu flere "jumbo" overhalinger skal ske.

17.02.2015 14:00

Overhalinger på de tosporede danske landeveje

Kjeld L. Kristensen 17. februar 2015 Kl. 10:13

Mange steder er der allerede HER forbud mod overhalinger for både lastbiler og personbiler med trailere/campingvogne på tider, hvor der er chance for trængsel.

Antallet af "jumbo"-overhalinger vil nok ikke stige med Tempo100 i Danmark, tværtimod!

Forskellen bliver sandsynligvis, at det med Tempo 100 bliver personbiler med trailere/campingvogne, der, med en højere hastighed, overhaler lastvogne, end det er tilfældet, når lastbiler overhaler personbiler med trailere/campingvogne.

17.02.2015 15:11

Overhalinger på de tosporede danske landeveje (MOTORVEJE??)

Kjeld L. Kristensen 17. februar 2015 Kl. 10:13

Mange steder er der allerede HER forbud mod overhalinger for både lastbiler og personbiler med trailere/campingvogne på tider, hvor der er chance for trængsel.

Antallet af "jumbo"-overhalinger vil nok ikke stige med Tempo100 i Danmark, tværtimod!

Forskellen bliver sandsynligvis, at det med Tempo 100 bliver personbiler med trailere/campingvogne, der, med en højere hastighed, overhaler lastvogne, end det er tilfældet, når lastbiler overhaler personbiler med trailere/campingvogne.

17.02.2015 15:58

Tempo 100

Lotte Withen

Citat "Antallet af "jumbo"-overhalinger vil nok ikke stige med Tempo100 i Danmark, tværtimod! "

Selvfølgelig vil de da det!
Alle CV køretøjer som vil køre hurtigere end lastbilerne og de CV køretøjer som følger dem, vil da overhale disse,

Om overhalingsforbud
De fleste overhalingsforbud gælder jo i dag kun lastbiler, men vil da også på grund af ovenstående blive påbudt CV køretøjer altså status qua på disse strækninger

Citat "Forskellen bliver sandsynligvis, at det med Tempo 100 bliver personbiler med trailere/campingvogne, der, med en højere hastighed, overhaler lastvogne, end det er tilfældet, når lastbiler overhaler personbiler med trailere/campingvogne"

Jo men dette antal overhalinger formindsker da ikke antallet af overhalinger, og du kan da ikke fortælle mig at lastbilerne ikke som i dag vil holde op med at overhale langsommere
kørende, på grund af at det bliver tilladt for et udvalgt udsnit af campingvogne at køre hurtigere

Jeg ved godt at visse politikere og "kloge" DCU folk har sagt at det vil få trafikken til at "glide bedre" og være mere moderne.
For hvem kunne man fristes til at spørge? og svaret kan kun blive: For de campister som kan få lov og vil udnytte en øget hastighed.

Herudover er det da vistnok en hel gratis udtalelse uden bund i virkelighedens verden.
For solobilister er det da en forringelse at skulle reducere sin fart oftere end tilfældet er i dag, så alt i alt en langsommere trafikafvikling for disse som jo trods alt er den største gruppe på vore veje

Carl Peter Østerby
17.02.2015 16:47

Temmpo 100 ... Ja tak :)

Ja til tempo 100 kørsel, selvom jeg nok ikke selv vil benytte mig af den.

17.02.2015 16:51

OK!

Kjeld L. Kristensen 17. februar 2015 Kl. 15:58

Jeg må give op overfor den alvidende debatform, som omfatter både fortiden, nutiden og fremtiden.

Gunnar Scherrebeck
17.02.2015 17:09

Tempo 100

Ja selvfølgelig skal vi have indført tempo 100 på motorveje.

Til de debatører der taler om elefantoverhalinger ect. Tror I ikke at al den modstand nogle har og argumenterer for ikke er afprøvet i Tyskland.

Jeg vil ikke tro at de i Tyskland efter flere år med test indfører tempo 100.

Selvfølgelig skal de regler som i tyskland mht. til vognens beskaffenhed/det trækkende køretøj overholdes også her i DK

Som sagt tror jeg ikke at tyskerne havde indført tempo 100 hvis alle de meninger der her er fremkommet ville forekomme.

17.02.2015 18:20

tempo 100

Lotte Withen
Ja men det er da også fint
men læg mærke til at jeg jo havde argumenter og ikke bare udsagn og tro i mt indlæg, og endvidere ingen fnidder

Gunnar Scherrebeck
Jeg har respekt for hvad tyskere, frankmænd og andre mener er rigtige love for deres lande,
Kun må jeg jo henholde mig til, hvor tyske franske og andre forhold for landeveje adskiller sig fra DK.

På tyske to sporede motorveje er overhaling også ofte forbudt for campingkøretøjer og da er der jo ingen gevindst at hente
I Frankrig ligeså og farten bliver herudover også ofte nedsat til 80 km/t for campingkøretøjer alene

Vi er derfor i DK med de fordele og ulemper dette indebærer

Gunnar Scherrebeck
17.02.2015 18:49

tempo 100

Keld l. Kristensen

Du har ret i at der flere steder i tyskland på 2 scorede motorveje er overhaling forbud for lastbiler/Køretøjer med cv.
Men du opnår jo dette at langt de fleste med cv følger den tunge trafik(Lastbiler) der er der derfor lovligt at køre med samme hastighed uden at overskride fartgrænsen på 80 km/t.
dog skal hastigheden altid tilpasses de trafikforholdede på dette tidspunkt.
Det ville da ærge mig at modtage et fartbøde for at køre 87-89 km/t ved at køre samme hastighed som lastbilerne

17.02.2015 19:38

tempo 100

Gunnar Scherrebeck
Ja men det er jo et ganske andet argument, for her er vi jo nok enige. Det er jo latterligt at have fartgrænse ved 80 km/t og så tillade at de trafikerende kører op mod 90 km/timre uden nogen griber ind.

Derfor hvis hastighedsgrænserne for busser, lastbiler og alle campingvogne sættes ens vil der jo kun være 2 grænser, hvilket vil minimere "overhalingscirkuset" en del, og hvis vi samtidig får fortalt campister som smølende kører for langsomt,at farten såvidt muligt bør tilpasses trafikflowet

Dette vil med de ord som nu udøses fra 100 km/t tilhængerne give en mere glidende trafik med en bedre total gennemkørselstid for alle trafikanter på motorvejen

Det samme vil jo herudover ske på vore landeveje hvis lastbilernes og CV køretøjernes hastigheder gøres ens.

Carl Hansen
17.02.2015 20:23

selvfølgelig skal vi have Tempo 100

Modstandernes forudsætningerne er ikke rigtige.
Hvad er en overhaling ? Uden Tempo 100 er det ud og ind – ud og ind igen og igen,
MEN med Tempo 100 er det at overhale som busserne kører og de går jo ikke ustandseligt ud og ind igen.. DET øger sikkerheden. Det er bevist under Tempo 100 prøveperioden i Tyskland -så den ged er barberet.

Det vil ikke være anderledes i Danmark.
Hvis de flere tilkørsler i Danmark har nogen betydning så er Tempo 100 da en øget sikkerhedsfaktor fordi campisterne bliver derude i overhalingssporet som busserne. . Det øger sikkerheden fordi det jo er inde mellem lastbilerne man mødes med indkørende trafik på motorveje. Er det helt umuligt at se I modsiger jer selv !

Tempo 100 har ikke noget med Jumbo overhalinger at gøre.
Jumbo overhalingsbegrebet har noget med MÆNGDEN at gøre.
Forklaring:
Det er ikke et problem at et overhalende køretøj kommer ud foran en hurtig personbil. Den nedsætter hastigheden til den forankørende trækker ind igen. Men med Jumbo begrebet er det ikke kun en enkelt lastbil der skal ud og ind igen. NEJ der sker det at når lastbilen er trukket ud i overhaling så lukkes sporet for bagfra kommende personbiler. Sporet tømmes hurtigt for personbiler og så begynder forankørende lastbiler at trække ud i det tomme spor og på kort tid er hele venstre spor fyldt med lastbiler.
Når den bagerste lastbil trækker ind igen kan personbilerne igen komme fremad, Men kun til den næste lastbil. Når den så trækker ind igen er det igen frem til den næste bagsmæk, og den næste, og den næste Altså køkørsel i en uendelighed.
Jumbo problemet forekommer ikke med campingvogne fordi vi er ikke så mange at det kan give det problem.
Derfor ser vi også mere og mere at skiltene med overhaling forbudt med alt påhæng erstattes af overhaling forbudt med. kun lastbiler. Det er selvfølgelig fordi campingvognene er blevet bedre og mere sikre til at køre med bus-hastighed.

Carl Hansen
17.02.2015 20:29

Modstandernes forudsætningerne er ikke rigtige

Hvad er en overhaling ? Uden Tempo 100 er det ud og ind – ud og ind igen og igen,
MEN med Tempo 100 er det at overhale som busserne kører og de går jo ikke ustandseligt ud og ind igen.. DET øger sikkerheden. Det er bevist under Tempo 100 prøveperioden i Tyskland -så den ged er barberet.

Det vil ikke være anderledes i Danmark.
Hvis de flere tilkørsler i Danmark har nogen betydning så er Tempo 100 da en øget sikkerhedsfaktor fordi campisterne bliver derude i overhalingssporet som busserne. . Det øger sikkerheden, fordi det jo er inde mellem lastbilerne man mødes med indkørende trafik på motorveje.

Tempo 100 har ikke noget med Jumbo overhalinger at gøre.
Jumbo overhalingsbegrebet har noget med MÆNGDEN at gøre.
Forklaring:
Det er ikke et problem at et overhalende køretøj kommer ud foran en hurtig personbil. Den nedsætter hastigheden til den forankørende trækker ind igen.
Men med Jumbo begrebet er det ikke kun en enkelt lastbil der skal ud og ind igen. NEJ der sker det at når lastbilen er trukket ud i overhaling så lukkes sporet for bagfra kommende personbiler. Sporet tømmes hurtigt for personbiler og så begynder forankørende lastbiler at trække ud i det tomme spor og på kort tid er hele venstre spor fyldt med lastbiler.
Når den bagerste lastbil trækker ind igen kan personbilerne igen komme fremad, Men kun til den næste lastbil. Når den så trækker ind igen er det igen frem til den næste bagsmæk, og den næste, og den næste Altså køkørsel i en uendelighed.
Jumbo problemet forekommer ikke med campingvogne fordi vi er ikke så mange at det kan give det problem.
Derfor ser vi også mere og mere at skiltene med overhaling forbudt med alt påhæng erstattes af overhaling forbudt med. kun lastbiler. Det er selvfølgelig fordi campingvognene er blevet bedre og mere sikre til at køre med bus-hastighed.
Det er den vej vi skal.

Side:

1

2

3

Flemming Udbjørg
17.02.2015 20:33

Undskyld, men......

jeg har jo nok misforstået emnet. Jeg troede det handlede om, hvorvidt vi skulle have Tempo 100 i Danmark.

Men debatten går så i retning af at kloge sig på, hvordan Tempo 100 virker i Tyskland - og det var vel slet ikke emnet??? Og uanset, hvad hvem mener, så ser jeg altså forskel på dansk og tysk trafikkultur, på den måde motorvejene er indrettet på og hvor lange strækninger man kører, i Danmark og i Tyskland.

Jeg går ind for Tempo 100 - fordi jeg synes det giver mening og fordi jeg tror det kan hjælpe på trafikafviklingen. Men jeg har svært ved at ro, at nogen kommer ret meget hurtigere frem fra A til B - fordi det handler både om hastighedsgænsen, trafikmængden, køer, vejarbejder o.s.v. Og når vi skal på langfart med CV'en, så er vi da på ferie og ikke på flugt, så vi skal vel også nyde turen i stedet for at stresses af den. Og jeg tror man kan bruge Tempo 100 til at få en mere glidende trafik - i stedet for en generelt hurtigere tur.

Men jeg er samtidig helt sikker på, at det vil være nødvendigt, at indføre nogle regler for dem, som så også overtræder Tempo 100 - sådan som de overtræder de øvrige danske hastighedsregler.

Så for mig må det gerne koste dobbelt fartbøde at blive taget for overskridelse af Tempo 100 - og for mig må overtrædelse nr. 2 gerne betyde at man mister sin Tempo 100 tilladelse.

Alle som siger, at Tempo 100 ikke vil betyde vildere kørsel kan så sove trygt - og dem, som ikke kan styre sig, kommer til at betale for det.

Carl Hansen
18.02.2015 08:27

Hvor svært kan det være

Det er da utroligt som du kan blive ved Flemming.

Selvfølgelig handler emnet om Tempo 100 i Danmark men vi har altså kun Tyskernes erfaringer. Derfor er det da naturligt at bruge deres erfaringer i stedet for at ”selv skulle opfinde den dybe tallerken en gang til”

Når du så kommer ind på forskellene mellem Danmark og Tyskland så har jeg jo påvist at med de flere tilkørsler vi har til motorvejene er Tempo 100 endnu mere nødvendigt fordi campingvognene ikke trækker ind foran hver eneste overhalet lastbil. Det er jo der inde mellem lastbilerne man mødes med trafik fra motorvejsindkørslerne.

Så kan du også godt pakke den fart djævel snak af vejen for Tempo 100 har ikke noget med flugt at gøre. Tempo 100 er for at få et bedre trafik flow og ikke de mange vognbaneskift i forbindelse med overhalinger for det er netop det der stresser når vi nu også skal tage den faktor med i vurderingen.

Fartbøde diskutionen er irrelevant og der kan vi jo kun bruge tyskernes erfaringer når vi taler Tempo 100. Og her siger Tyskerne at hastigheden overskrides slet ikke, heller ikke for danskere på vej syd på, i samme omfang som førhen .

Den samme erfaring har vi her hjemme med solobilisterne der fik hastigheden sat op fra 110 til 130 km/t.
Argumentet med, at når man overskred hastigheden til 125 km/t førhen så ville man med 130 bare overskride hastigheden til 145 Holder ikke. Hastigheden overskrides ikke –tvært imod ligger den under 130 km/t.
Det viser jo at det drejer sig om at finde den rette hastigheds grænse for at få et bedre og mere sikkert trafik flow –det gælder også for campingvogne.

Og nu syntes jeg at argumenterne mod Tempo 100 er skudt ned – flere gange, så nu gider jeg ikke at gentage mere.

18.02.2015 09:11

Tempo 100

Carl Hansen
Kan du ikke forklare denne sætning nærmere:

"Når du så kommer ind på forskellene mellem Danmark og Tyskland så har jeg jo påvist at med de flere tilkørsler vi har til motorvejene er Tempo 100 endnu mere nødvendigt fordi campingvognene ikke trækker ind foran hver eneste overhalet lastbil. Det er jo der inde mellem lastbilerne man mødes med trafik fra motorvejsindkørslerne"

Jeg er måske lidt tung i det, men mener du virkelig at cv køretøjerne skal ligge i venstre spor og ikke trække ind foran lastbilerne?
Som jeg ser det, nedsætter du jo hastigheden til max 100 km for alle som sædvanlig benytter dette spor og "max lastbilsfart" for højre spor

Hvis det er tilfældet har du jo faktisk ret! Trafikken bliver "glidende" men hvad siger solobilisterne til denne hastighedsnedsættelse ?

Herudover forstår jeg, at du som lastbilchaufør vil finde tanken udmærket.
men det forekommer mig at "geden" er meget dårligt barberet når vi ser på den samlede trafikafvikling

Jørgen Winther Johansen
18.02.2015 11:41

tempo 100

jeg har lige fået en bøde på1500 for at køre for stærkt når jeg skal ud med trieiler og cv vil jeg køre 70 på alm veje og 80 på motorvej . Det går nok gnidningsløst på motorveje men der vil nok blive en hale efter mig på alm veje men jeg vil ikke betale flere bøder hilsen jørgen

Jørgen Winther Johansen
18.02.2015 11:49

tempo 100

Jeg har lige fået en bøde på 1500 kr for at køre for stærkt når jeg skal ud at køre med cv her til foråret vil jeg overholde de 70 km på alm veje og 80 på motorveje så jeg trækker nok en hale efter mig på alm veje men sådan er reglerne og jeg gider ikke flere bøder hilsen jørgen

Carl Hansen
18.02.2015 12:47

Ja jeg vidste den ville komme. Jeg gider ikke pindehugge i pilikatesser og jeg er sikker på at de fleste campister forstår hvad jeg mener med: KØR SOM BUSSERNE..
Træk ind og giv plads for bagfrakommende men tag så vidt muligt så mange lastbiler som muligt når du er ude i overhaling. Med 80 km/t er "så mange som muligt" altså kun én enkelt lastbil ad gangen. Personbiler man sænker med 80 km/t får kraftigere opbremsninger når vi går ud i overhaling med campingvogn og det øger risikoen for uheld, man er mere stresset og det koster brændstof. Derfor Tempo 100 for et bedre trafik flow.

Bent Hulsrøj
18.02.2015 13:54

med kraftige opbremsninger......

Citat:
Personbiler man sænker med 80 km/t får kraftigere opbremsninger når vi går ud i overhaling med campingvogn og det øger risikoen for uheld, man er mere stresset og det koster brændstof. Derfor Tempo 100 for et bedre trafik flow.

Det ser ud til, at der vil være god fornuft i, at man samtidig med tempo 100, også indfører et tvungent B+E-kørekort - ovenstående citat tyder da på det.

Mvh Bent

Mona Inger Hansen
18.02.2015 15:20

tempo 100 nej tak.

på de danske motorveje er der idag 3 hastiheder 80 110 130 kom ikke og sig det bliver mere sikkert at man infører en 4 hastighed og jeg troer ikke det bliver bedre med campingvogne i to hastig heder

jan hansen

Claus Nicolaisen
18.02.2015 15:54

Tempo 100 ja eller nej

Nu må denne debat snart være udtømt.
Det største problem er jo nok, at det mere eller mindre er blevet accepteret af politiet at lastbiler køre 90 km/t. jeg køre 70000 km på vejene om året og disse jumbo overhalinger som ind imellem sker af lastbiler som bremser hele trafikken i nogen gange langtid er helt uacceptabelt. Hvis alle lastbiler nu køre de 80 som er tilladt også CV som vil trafikken glide fint i højre spor, og alt den trafik som lovligt må køre 110 eller 130 kan overhale og kan køre frit i venstre bane og trække ind efter overhaling.
Problemet er jo at der er ingen lastbiler og mange CV som ikke overholder reglerne, det er totalt annaki.
Den eneste fordel ved tempo 100 vil være at når en CV overhaler en lastbil vil de gå ganske stærkt og det vil ikke blive en jumbo overhaling.
Men vi har jo på ferie og at the end of the day handler det jo kun om få minutter.
Jeg tror vi når det vi skal.

Claus

Gert Tambo Buhl
18.02.2015 15:57

Ja tak

Få farten op på 80 på landevej og 100 på motervej.

Flemming Udbjørg
18.02.2015 16:14

Kom igen Carl!!

Jeps - jeg fortsætter lidt! Ikke for at genere dig, men fordi jeg har samme ret som dig og andre til at debattere emnet.

Og så synes jeg du måske skulle læse mine indlæg i stedet for bare at sætte autopiloten til at svare mig - fordi du er uenig med mig.

Du skriver i dit seneste indlæg rettet til mig, at du understreger at alle indvendinger imod Tempo 100 nu må være udtømt, så denne debat må slutte.

1) Debatten slutter vel ikke fordi du ønsker den sluttet.

2) Hvis du læser mine indlæg - indholdet altså - så vil du se, at jeg GÅR IND for Tempo 100. Surpise - ikke ??

/Flemming U

Carl Hansen
18.02.2015 17:01

xxx

Ja men Flemming.
Både du og andre må da fortsætte så længe I har lyst.
Jeg gider bare ikke fortsætte for nu bliver det noget pindehuggeri og skulle jeg svare på de sidste par indlæg vil det bare være gentagelser. igen igen.

Du og andre kan da bare gå tilbage i tråden og prøve at sætte sig ind i det eller kunne de måske fundere over hvorfor Tyskerne har vedtaget Tempo 100. først på prøve og nu permanent. Man kan jo også se FDM og DCU hvad de skriver og tænke lidt over om det er dem eller mig der er helt fra den.

18.02.2015 17:28

tempo 100 ?

Carl Hansen
Nej det kan da godt være du ikke vil hugge pinde, men!
For eller imod tempo 100 gælder om hastigheden lovligt skal sættes op. og ikke hvad de som bryder loven gør eller vil gøre. Dem har man helt andre muligheder overfor så det er slet ikke emnet.

Derfor når du skriver: "Med 80 km/t er "så mange som muligt" altså kun én enkelt lastbil ad gangen."
Kan der jo siges:

Med 80 km/time overhaler slet ingen lastbiler i dag, Farten på lastbilerne er jo nærmere 90 km/t end 80 og bortset fra enkelte store fartsyndere blandt campisterne, er der jo nok ikke andre campister som overgår lastbilsfarten.

Indføres tempo 100 vil mange campister med loven i hånd overhale lastbilerne og hvem siger det bliver med 100 km/t.? Det kan jo af brændstofhensyn ligeså godt ske med 92-95 km/t
Selv om det er dine egne intensioner er at komme udenom i en fart ,kan dine argumenter om mere glidende trafik ikke tåle vand det er trafikanterne alt for forskellige til

Flemming Udbjørg
18.02.2015 19:46

Tak Carl.....

- jeg fortsætter så med din tilladelse, så længe emnet er interessant i debatten.

Men tag nu lige fat i spejlet; Det er jo ikke mig, som skriver indlæg imod mig - vel?
Jeg skriver ikke om dig eller imod dig - jeg debatterer Tempo 100. Måske du skulle gøre det samme i dine indlæg??

Og jeg går generelt ind for Tempo 100 - men tror det vil gavne trafiksikkerheden, hvis det så blev fulgt op af nye regler så det koster mere at overtræde Tempo 100-reglerne - og kan koste en inddragelse af tilladelsen.

Og som erfaren og lovlydig bilist, kan jeg ikke tro, at du kan have noget imod dette.

Og dette SKAL du ikke svare på.

Carl Hansen
19.02.2015 06:42

Keld L. Kristensen
Du ved jo godt at det er en gang pindehuggeri du nu kommer med.
Sådan som du beskriver trafikken i det virkelige liv ser jo ikke sådan ud -vel
-Og kom så tilbage til virkeligheden for alt det vrøvl gider jeg ikke.

Tove Møller Nielsen
19.02.2015 09:09

Tempo 100 JA

Selvfølgelig skal der indføres tempo 100 i DK. Den der syntes det er for hurtig, at køre 100 km på motorveje, kan jo bare køre det de vil. Syntes personligt at trafikken glider bedre, hvis man følger med busser og lastbiler, i stedet for at blive overhalet hele tiden af disse. Dem der har autopilot, kan jo bare stille autopiloten på netop den hastighed der nu passer ind til forholdene.

Hilsen Tove

PS. Har kørt med tempo 100 siden 2006 igennem Tyskland alle årene og har nydt denne hastighed, passer fint, når man nu har en campingvogn på krogen.

19.02.2015 09:55

tempo 100 ?

Carl Hansen
Nej Carl Hansen det ved jeg det ikke er, og har du lagt mærke til at jeg begrunder mine indlæg, og ikke bare fremsætter ubegrundede floskler

Carl Hansen
19.02.2015 11:23

Stol på Bjarne -Nej ikke den Bjarne. Jeg taler om Jensen og ikke Coridon.

Det må du undskylde Keld at jeg troede du som DCUer færdes på motorvejene med campingvogn og derfor vidste hvordan den virkelige verden ser ud der.

Uanset hvad hastigheden med campingvogn og lastbil er på de danske motorveje så overhales lastbilerne. Sådan er det.
Når campisten overhaler medfører det en vis nervøsitet, især i de mindre slinger faste campingvogne og så kan der jo være en fartbøde i sigte i spejlet. Derfor bliver de fleste overhalinger afbrudt efter en enkelt lastbil som campisten trækker ind foran. Kort efter ser man igen campisten trække ud og gøre samme øvelse igen og igen osv.

Det ses tydeligt fra lastbilførerhuset og det er drøn irriterende for man skal ofte bremse for campisten og især når det er lidt ældre campingvogne som ikke kan godkendes til Tempo 100 når de slingrer ind foran. Ofte ser vi, at når den overhalende campist slingrer ind foran, så kommer samtidig der én ud fra en tilkørsel og så er katastrofeopbremsningen tæt på når det ser ud til at de to mødes foran ens lastbil.

Dette som jeg her over beskriver var også hverdag førhen i Tyskland MEN efterhånden som de fleste campingvogne kører med Tempo 100 glider det meget bedre.
Campisterne kan med god samvittighed holde de 100 km/t og er af en sådan standard at de ikke slingrer. Uden frygt for hastighedsbøder kan de så også, (hvor trafikken bagfra tillader det), fortsætte ude i overhalingssporet og tage mange flere lastbiler i et roligt og sikkert tempo.
Fra lastbilen opleves på samme måde som når busserne bare glider forbi med 100 km/t. Det var også argumenterne for indførelse af Tempo 100 i Tyskland og for at sikre sig at dette ikke bare er en teori så indførte man en laaaang prøveperiode inden Tempo 100 her for nylig blev permanent.

Har man den erfaring, forstår argumenterne så forstår man også at vores DCU formand Bjarne Jensen er kommet i mål med at overbevise Rasmus Prehn (S) i folketinget om det rigtige i at indføre Tempo 100 i Danmark.

19.02.2015 13:45

tempo 100 ?

Carl Jeg opgiver
Jeg taler om lovlige forhold du taler om ulovlige, Jeg erkender at begge "lovligheder" hersker på vejene ,men ikke det er ensbetydende med at ulovligheder skal ophøjes til lov

FU i
I dine indlæg taler du om skærpede sanktionsmuligheder: Gælder de også de tusinder Campister som efter de regler vi kender i dag, slet ikke kan få en tempo 100 godkendelsel og som må køre efter de gamle regler? eller gælder det kun de som ikke finder at tempo 100 og andre love ikke vedkommer dem at overholde

Har"Bjarne" (nej ikke den Bjarne) mon tænkt på det,. eller mon han mener at dette nok giver mere omsætning i "branchen" når danske godkendelser for tempo 100 skal erhverves, samt lettere vogne eller tungere biler må anskaffes ( Godt udtrykt Carl "Nej ikke den Bjarne")

Herudover (Som du ikke behøver besvare FU))
Burde Bjarne ikke have kæmpet for at afskaffe 70 km/t på landeveje inden han kaster sig ud i emnet om at ophøje tempo 100 til lov ?

Niklas Wendt
19.02.2015 14:56

Tempo 100

Tempo 100, JA!
80 km. på landevej JA!
Hvis man ikke ønsker at køre de nævnte hastigheder, kan man jo bare lade være
Under alle omstændigheder skal man køre efter forholdene.
Skal vi så komme videre. Jeg er træt af at høre på al det fnidder i dette forum.
med ønsket om en god sommer og et godt campingliv, vi skal jo nok komme frem alle sammen.

Niklas

Carl Hansen
19.02.2015 18:55

Ordkløveri

Skudt ved siden af Keld. Du skriver:
"I dine indlæg taler du om skærpede sanktionsmuligheder"
Nej Keld -det er ikke det jeg taler om - tvært imod.

Carl Hansen
19.02.2015 19:02

Keld

Skudt ved siden af Keld. Du skriver:
"I dine indlæg taler du om skærpede sanktionsmuligheder"
Nej Keld -det er ikke det jeg taler om - tvært imod

Opgiv hellere som du siger Kelld. For jeg gider ikke blive ved at gentage.

Er du medlem af DCU og læser bladet ville du også vide noget om Bjarne og de 70 / 80 på landeveje

-

19.02.2015 19:22

tempo 100 ?

Carl Hansen
Inden du udtaler dig om et indlæg skal du læse det grundigt.
Jeg har ikke til dig talt om sanktioner til dig men ganske rigtigt stillet spørgsmål til FU Altså Flemming Udbjørg og dette vedrører ikke dig
Du har derfor slet ingen grund til fnidder herom. Og prøv så om ikke du kunne stave mit navn rigtigt en anden gang

Benny Hauge Jakobsen
19.02.2015 21:06

Stavekontrol

Av for en lektor blomme.
MVH bj.

Flemming Udbjørg
19.02.2015 22:32

Om højere fartbøder....

Til Kjeld; Jeg foreslår kun højere fartbøder for vogntog med Tempo 100. Denne ordning er en individuel tilladelse til at køre med højere hastighed end andre med samme vogntogs type - og så skal det koste dyrt at overtræde de forudsætninger der gælder for denne tilladelse.

Hvis man ikke kan overholde aftalen, må man risikere at miste den.

Om Bjarne og 70/80 km/t:................Hm, det ved jeg ikke rigtig. Jeg synes der er mange af vores almindelige veje, som langt fra er indrettet, så de store og klodsede vogntog vi kører rundt med, skal have lov til at køre hurtigere.

Hvis der kan findes en løsning, hvor der kan gives lov til 80 på de gode strækninger med god udsigt og plads, så kan det vel lade sig gøre. Men som en generel regel - det ror jeg ikke på.

20.02.2015 09:23

Sletning af indlæg

Carl Hansen har slettet sine indlæg, og da flere, heriblandt jeg, har været i dialog med ham, burde vi måske også slette de dialoger som er ført med ham.

Hvad mener I, der er jo ikke meget substans i dialoger som er ført når den anden parts ikke står der.

20.02.2015 09:41

Sletning af indlæg

Carl Hansen har slettet sine indlæg, og da flere, heriblandt jeg, har været i dialog med ham, burde vi måske også slette de dialoger som er ført med ham.

Hvad mener I, der er jo ikke meget substans i dialoger som er ført når den anden parts ikke står der.

20.02.2015 10:03

Sanktioner

Flemming Udbjørg

Tak for dit svar!. Jeg bryder mig ikke om i form af sanktioner at skulle betale for en udvidelse,
af hastighedsgrænserne
Man kan så sige om sanktioner, at så længe man holder sig på "måtten" sker der jo intet, men hvem har ikke mere eller mindre uforvarende opnået en "Sanktion" på vore veje.

Herudover er vi jo enige om fartnedsættelser ved skiltning kan forekomme på vore alm. veje. Dette gælder vel også i dag og måske mere hvis farten hæves.

Keld Nielsen
20.02.2015 21:47

Tempo 100

Igen Tempo 100 - ja tak : http://www.takeoff.dk/glaede-blandt-danske-campister/

Flemming Udbjørg
20.02.2015 22:18

Sanktioner - eller tabte rettigheder

Kjeld, jeg ser det en smule anderledes;

Man opnår med Tempo 100 en ret til at køre hurtigere end andre må, med samme type vogntog - så man kan kalde det sanktioner eller ophævelse af de rettigheder man har erhvervet sig - -men ikke evnet at overholde.

Hvis vogntoget bliver stoppet med 7 år gamle dæk, så ryger tilladelsen til Tempo 100 - og man skal have cv'en godkendt forfra. Og så en bøde oveni.

Derfor kan jeg ikke se forskellen på at miste Tempo 100, hvis man ikke kan overholde den udvidede hastighedsret. Og så en bøde oveni.

Sådan op til weekenden kan jeg måske bevæges til at være en smule flink, så tilladelsen først ryger anden gang man bliver taget for at have overskredet hastigheden på 100 km/ indenfor 5 år.

Og jeg kan vel foreslå alt mellem himmel og jord; Dem der bestemmer læser ikke med her :-) Men jeg synes tanken er god!

23.02.2015 18:04

Tempo 100 regler

Vi har en cv med en totalvægt på 1500 kg, som er tempo 100 godkendt. Vores bil er en ny Skoda Octavia. Men med bilens lave vægte, (gælder de fleste almindelige biler) må den ikke køre med tempo 100. Så med mindre man har en mindre (< 1500 kg) cv eller en stor bil, så glem alt om diskussionen.

23.02.2015 18:40

Årets Campingtrækker 2006: NR. 1 Skoda Octavia 1,9 TDI

Mogens Roy Nielsen 23. februar 2015 Kl. 18:04

Skoda Octavia er da ellers blevet præmieret som en god campingtrækker:

https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=skoda+octavia+og+campingvogn

SE:

PDF]campingtrækker
www.masterpiece.dk/uploadetfiles/403/68/058-066.pdf

24.02.2015 07:42

Til Lotte

Skodaen er også en særdeles god trækker.

Det vi har bemærket, da vi skulle have en ny bil, var at f. eks VW Golf, Skoda og Peugeot, alle har en lav vægt. Dette skyldes, ifølge forhandleren, at biler i dag konkurrerer om at køre længst på literen og skal derfor også veje så lidt som muligt.

Det betyder at de tre nævnte biler, ikke kunne godkendes som trækker med tempo 100.
Kravene til det trækkende køretøj, ved Tempo 100 er blandt andet :

Køretøjets egenvægt (Skodaens er 1320 kg), skal være mindst lige så stor som det Tempo 100 godkendte påhængskøretøjs tilladte totalvægt. (Vores hobby er 1500 kg)

Så medmindre at man har en større bil, eller en mindre CV, ja så er det ikke muligt at køre lovligt med tempo 100.

Men har man en 4 - 4,5 m cv som vel vejer omkring 1200 kg total, så kan det godt gå, hvis selvfølgelig bilen er derefter.

Men som børnefamilie, hvor vognene er 5 - 5,6 m, og cv har totalvægte på 1500 - 1800 kg, ja så er det en ret stor bil der skal til.

Det er selvfølgelig også i orden at sikkerheden skal overholdes. Men jeg tror ikke at alle de som kommenterer herinde, tænker over alle reglerne. Der er jo andre krav end dæk og affjedring ;)

Ove Lund
24.02.2015 09:42

Måske dette kan

give et lidt mere sikkert billede af resultatet af at indføre tempo 100 i Danmark, end tro.

Her er der dog givet et billede af at det er en fordel for trafikafvikling at indføre det i Danmark. Er helt på det rene med at der kommer et væld af argumenter om at det ikke passer hvad der står i linket, men det er dog bedre dokumentation end det argument at man tror at det ikke virker.

Venlig hilsen
Ove: Der går ind for at der indføres 100 kmt på motorvej, og 80 kmt på landevej med campingvogn på slæb.
http://www.altomcamping.dk/Abning-for-tempo-100-for-campingvogne-i-Danma...

24.02.2015 11:02

Skoda, VW Golf og Peugeot i konflikt med Tempo 100?

Mogens Roy Nielsen 24. februar 2015 Kl. 07:42

Mon ikke de danske myndigheder har taget hensyn til dette problem ved udstedelsen af registreringsattester for bilerne under punktet:

påhængskøretøjets største tilladte totalvægt m/bremser?

24.02.2015 11:46

Vægtforhold

Vægtforholdet Bil /Campingvogn er vel en af de afgørende faktorer som bestemmer om sikkerheden på et CV køretøj.
Motorens størrelse og trækkraft er her af mindre betydning,
Iøvrigt har vægtforholdet altid spillet ind. Er eller var totalvægten på CV'en større end end bilens egenvægt skulle/skal man have BE kort, og i gamle dage (70erne) måtte vægten på CV'en ikke overstige 80-90% ? af bilens vægt

Ser man på Towcars og andre udenlandske anbefalinger om vægtforholdet er de jo langt mere restriktive end dansk lovgivning på området

Er iøvrigt enig med Mogens Roy Nielsen! Masser af danske biler lever ikke op til de tyske tempo 100 krav om vægtforholdet. hvilket jo også kan skyldes den danske praksis med at opstemple bilernes normale godkendelser til en højere værdi.

Bla.a er det jo derfor jeg har postuleret at kun ca halvdelen af danske CV køretøjer kan opnå tempo 100 efter de tyske regler.

I M.R.N's tilfælde må SKODAEN jo være stemplet op fra de normale 1300- 1400kg til 1500kg som motoren jo sagtens kan trække.(samme motor sidder jo også i langt tungere biler)

PS Har slettet mine "dueller" med Carl Hansen. De har nu hvor han har slettet sine, ingen substans.

24.02.2015 15:30

Til Lotte

Du skriver :

"Mon ikke de danske myndigheder har taget hensyn til dette problem ved udstedelsen af registreringsattester for bilerne under punktet:

påhængskøretøjets største tilladte totalvægt m/bremser?"

Man skal lige skille tingene ad. Der er regler for bil + påhæng. regler for kørekort og regler for Tempo 100.

Påhængskøretøjets største tilladte totalvægt m/bremser fortæller alene, hvor tungt et påhængskøretøj, du må tilkoble den givne bil.

Min bil må som standard, trække med 1500 kg.
Min bils egenvægt er 1320 kg.
Min CVs totalvægt er 1500 kg..

Da kravene til tempo 100 er at bilens egenvægt skal være mindst lige så stor som min CVs totalvægt, vejer bilen altså 1500-1320 = 180 kg for lidt.

Selv en ny Golf, uanset model og motorstørrelse må ikke trække vores CV.
Men den store må trække op til 1700 kg, men ikke med Tempo 100.

Nu ynder vi jo at sammenligne os med Tyskland. Men bilerne er ikke sammenlignelige ! Familien Danmark kører ikke rundt i en stor (og tung) Mercedes.

24.02.2015 16:11

Til Ove Lund

Hej Ove.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om du er sikker på at din bil må trække din Tempo 100 godkendte CV ?

Det er ingen kritik af dit flotte træk, men jeg blev lidt nysgerrig, da jeg læste om din cv.
For ha jeg forstået det ret, vejer din CV total 1500 kg. Din bils egenvægt skal så være på mindst det samme, altså 1500 kg.

Jeg er ikke sikker, men det ligner en Kia Ceed i har. Så vidt jeg husker vejer sådan en ikke 1500 kg.

Erik Jensen
24.02.2015 16:46

tempo 100

vedrørende tempo 100 godkendelse

jeg har altid opfattet reglerne sådan at det er bilens køreklar vægt der ikke må være lavere end CP vognes totalvægt
jeg kan se at der bliver sammenlignet med bilens egenvægt det mener jeg ikke er det rette beregningsgrundlag

mvh, E-Jensen

24.02.2015 17:34

Krav til det trækkende køretøj

Mogens Roy Nielsen 24. februar 2015 Kl. 15:30

Køretøjet skal være forsynet med ABS-bremse

Skal have en køreklar vægt (se registreringsattesten punkt G) på mindst den anførte værdi i ”Bestätigung” under punktet: Leermasse des ziehende fahrzeug mind.

Hvis køreklar vægt ikke fremgår af registreringsattesten kan egenvægt + 125 kg anvendes.

http://www.applusbilsyn.dk/produkter/tempo_100_godkendelse/krav/

24.02.2015 17:34

Til Erik Jensen

Det er korrekt at det køreklar vægt regnes efter.
Beklager den lille fejl.

Men det ændrer nu ikke ved noget, da min Skoda Octavia
har en køreklar vægt på 1320 kg. Dvs. den vejer stadigvæk
180 kg. for at må trække min CV efter Tempo 100 reglerne.

Ove Lund
24.02.2015 17:42

Vores Kia

Har en køreklar vægt på 1484 kg, og vores campingvogn er vejet til 1484 kg, så der er ikke problemer med det, vi kører helt lovligt.

Venlig hilsen.
Ove.

24.02.2015 21:51

Til Ove Lund

Det lyder da godt Ove.

Vi kiggede selv efter en Kia Ceed, da vi skulle have ny bil i efteråret.
Men da kunne vi ikke finde vægtene på hjemmesiden.
Men det passer jo 100 % til jeres vogn ;)

17.07.2015 16:49

Skal vi have Tempo 100 i Danmark inden foråret 2016?

Hvad siger Transportminister Hans Christian Schmidt (V)

http://www.trm.dk/da/ministeren/ministerens-cv-hcs

Hvad siger Transportordførerne?

http://www.ft.dk/Folketinget/searchResults.aspx?spokesman=%7B7A9FE5E5-9F...

Benny Hauge Jakobsen
17.07.2015 19:56

Tempo 100 ??

Først og fremmest skal 70 km. reglen væk, den efterleves kun sjældent.
Lastbilerne kører almindelig vis 80 km/t - men deres trækkraft er jo med begrænser sat til 90 km/t og det bliver mere almindeligt at de så kører op mod denne fart.
Om vi skal have tempo 100 ? - det er jo noget man søger om og dernæst betaler for.
Har man tempo 100 er man jo ikke forpligtet til at køre den fart - det bliver et individuelt skøn - jeg har ikke behov for tempo 100, men det er for mig, i orden at andre har det.
MVH BJ.