Dæk på CV

Hans Skade
20.11.2015 11:17

Hvad skal størrelse på dæk være på cv`en når den har en totalvægt på 1800 Kg
Jeg tænker på vægt og hastighed.
Der sidder sommerdæk 102/100 Q på , og vognen er nysynet og tempo 100 godkendt.
Kan det være rigtig når skema siger mindst 104 - = 900 kg ?
Mvh Hans

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 25

Jan Nielsen
20.11.2015 11:34

Dæk på CV

Hej Hans.
Det er da bestemt en smutter i synshallen. Lastindeks til 1800 kg er ganske rigtigt, som du selv skriver 104.
Q er hastigheden og det er ok ( 160 km/t )

http://www.goodyear.eu/dk_dk/all-about-tires/understand-your-tire/readin...

På ovenstående link kan du i øvrigt finde alle de dækdata du skal bruge.

Vh
Jan Nielsen

20.11.2015 16:01

Belastningsindeks

"Manden i synshallen" har nok regnet med et "kugletryk" på 100 Kg.

https://www.daekleader.dk/daek-raadgivning/belastnings-og-hastighedsinde...

Alligevel er det "noget snært" med de dæk.

John Christoffersen
20.11.2015 20:17

dæk

Det er ikke en fejl hos synshallen, lasteindeks der er oplyst på dæksiden er beregnet til at klare vægten ved max. hastigheden så derfor må dækket bære 10% mere vægt ved de 100 km /t som campingvognen må køre da man ikke forventer den kommer op på 160 eller derover..

mvh John

Jan Nielsen
20.11.2015 20:25

Dæk på CV

Aaarh John.

Det tillader jeg mig nu at tvivle på er rigtigt. Tror ikke man skriver et og mener noget andet.
Men ok vi har da alle lov at blive klogere, men henvis lige til et sted hvor det står.

Vh
Jan Nielsen

20.11.2015 22:06

loadindex tempo 100

Det er jo rigtigt at den danske lovgivning for campingvogne tillader/ tillod + 10% i forhold til Dækkets load index på grund af den lave hastighed. Mange nye Campingvogne blev/bliver ? derfor leveret med dæk efter denne bestemmelse

Men for tempo 100 kræves at dækkenes totale loadindex skal være mindst lig med vognens max. akseltryk.og er dette angivet til 1800 kg må dækkene også skulle have et loadindeks svarende hertil.

Jørgen L. Nielsen
20.11.2015 22:16

10% reglen

I det her tilfælde dur 10% reglen ikke, idet at cven er godkendt til tempo100 dvs. dækkene skal mindst kunne bære totalvægten ved 120 km/t

Det er så heller et sted hvor jeg vil gå på kompromi med sikkerheden

Mvh Jørgen

21.11.2015 10:20

Forvirring dansk syn tysk tempo 100??

hej Jørgen
Som jeg læser tempo 100 bestemmelserne skal dækkene kun bære akseltrykket og ikke totalvægten, Mange vogne har dog anført totalvægt og akseltryk ens på registreringsattesten ,( her i blandt også min) men ved flittig læsning her på siderne, har jeg bemærket,, at nogen har forskel på totalvægt og akseltryk.

Er dette også tilfældet på Hans Skades registreringsattest og akseltrykket kun er 1700kg og totalvægten 1800 er de monterede dæk jo OK,efter Tempo 100 bestemmelserne, og Lottes formodning om kugletrykket er da rigtigt

Herudover skriver Hans Skade at hans vogn er nysynet, Men ved alm. dansk syn skal der ikke tages hensyn til den tyske tempo 100 godkendelse..idet dette jo er en selvstændig tysk
lovgivning.
Det er derfor ejerens ansvar hvis denne ikke er fulgt.og ikke det alm. danske syns godkendelse, som jo er rettet efter dansk lovgivning på området.

Carl Hansen
21.11.2015 12:10

Dette har intet med Tempo 100 at gøre men hvad campingvognen er godkendt til.
De fleste campingvogne er godkendt til 100 km/t. Er der lande hvor det er tilladt at køre mere eller mindre end hvad vognen fra fabrikken er godkendt til så er beregningsgrundlaget for dæk altid hvad vognen er godkendt til uanset om landets færdselslov tillader højere hastighed så må man aldrig køre stærkere end vad campingvognen er godkendt til.
Har man en gammel vogn som kun er fabriksgodkendt til Eks. 80 km/t så er dette tal hvad dækkene skal kunne holde til.

John O. Madsen
21.11.2015 12:54

Nysynet

Nu skriver Hans jo egentlig ikke hvorfor han spørger. Kan det være fordi han har købt en nysynet vogn som han har en mistanke er blevet synet med andre hjul/dæk end dem han har fået vognen leveret med??
Eller vil jeg som andre skriver anbefale dæk der har rigeligt med kapacitet til vognens vægt.
Mvh. John

21.11.2015 14:08

Forvirring Dansk- og Tysk lovgivning

Carl Hansen
Selvfølgeligelig har alder dækmontering load - og hastighedsindex noget med dansk lovgivning og med tysk tempo 100 godkendelser at gøre.
Og da der i tempo 100 kravene står at dækkene skal være godkendte til campingvognens akseltryk, er dette jo for så vidt i orden, hvis Hans Skades vogn ellers følger dette.
Og dette gælder hvilken mening du, jeg eller andre end har.

Noget helt andet er så om den enkelte tillægger disse krav en ringere betydning, og ønsker en højere load index, så.er dette jo en helt privat sag

John O Madsen
Hvad Du ,Jeg og andre mener om lovgivningen, har jo ingen betydning for denne. men det kan da selvfølgelig være en rettesnor for Hans Skade.om han vil opgraduere sine dæk eller ej

Steen Æbeløe
21.11.2015 16:21

Nysynet.

Nu har jeg aldrig opfattet "Nysynet" som noget troværdigt kvalitetsstempel.

Kan stadig huske den "nysynede" vogn vi købte i 2000, før jeg begyndte for alvor at sætte mig ind i tingene vedr campingvogne.

For det første var begge forreste markeringslygter/refleks fuldstændig matte.
Men det værste var dækmonteringen
Alm Sava personvognsdæk, der uanset hvor meget luft vi pumpede i, stadig så ud som de manglede luft. Det var dog, heldigvis, kun forneden :-)

Og når farten kom op imellem 70-80 begyndte vognen at blive ustabil.

Har haft en mistanke om, at enten har synsmanden haft en dårlig dag, eller vognen har været forsynet med andre hjul medens den var til syn.

21.11.2015 18:14

Syn Dansk Og Tysk tempo 100

Ja Steen
For et alm. dansk syn gælder lovens mindstekrav og er altså ikke noget
"Kvalitets kriterium" udover at minimumskravene er opfyldt.

Anser man dette for Ok er det selvfølgeligt lovligt,. og mange er da henrygte, når deres lig af en bil (eller CV) har passeret dette syn, idet der så er et par år til man igen skal til syn.
Dette fritager jo imidlertid ingen for deres ansvar om at bilen eller CV'en i mellemtiden også tilgodeser disse minimumskrav

Men Hans Skades sammenknytning af syn og tempo 100 har jo intet med dette at gøre, med mindre der er foretaget et tempo 100 syn i samme anledning

Jørgen L. Nielsen
21.11.2015 19:10

Aksel tryk = totalvægt

Hej Kjeld.

Da en cv har stiv træk stang betragtes maks akseltryk som værende = teknisk totalvægt.

Dvs. at akselen bestemer højeste totalvægt og i det her tilfælde er cven godkendt til 1800 kg og akslen er godkendt til 1800 kg.

og er cven er godkendt til tempo 100 (tysk lovgivning) skal dækkene have en bærevne totalt på mindst 1800 kg.

mvh. Jørgen

Jørgen L. Nielsen
21.11.2015 19:10

Aksel tryk = totalvægt

Hej Kjeld.

Da en cv har stiv træk stang betragtes maks akseltryk som værende = teknisk totalvægt.

Dvs. at akselen bestemer højeste totalvægt og i det her tilfælde er cven godkendt til 1800 kg og akslen er godkendt til 1800 kg.

og er cven er godkendt til tempo 100 (tysk lovgivning) skal dækkene have en bærevne totalt på mindst 1800 kg.

mvh. Jørgen

Henrik Erforth
21.11.2015 20:06

Tempo 100

Her er en kopi af, hvad der skal kontrolleres ved et Tempo 100 syn/godkendelse.

Stelnummer
Om påhængskøretøjet er forsynet med bremser
Om påhængskøretøjet er forsynet med støddæmpere
Hvor gamle er køretøjets dæk. De må maximalt være 6 år gamle
At dækkenes belastningstal (loadindex) svarer til køretøjest akseltryk
At dækkenes hastighedsmærkning er mindst L (120 km./t.)
Om påhængskøretøjet er forsynet med en ISO-godkendt stabiliseringsanordning?
Om køretøjet er egnet til at køre 100 km./t.
Herudover beregnes, den mindst tilladte køreklare vægt, det trækkende køretøj skal have

Mvh. Henrik

21.11.2015 20:16

forvirring

Hej Jørgen
Dit Citat:
Da en cv har stiv træk stang betragtes maks akseltryk som værende = teknisk totalvægt

Ovenstående sætning er for mig fuldstændig meningsløs
Enhver ved jo at netop med en stiv trækstang må en del af lasten jo fordeles på denne stang
Altså et akseltryk og et I denne forbindelse, et kugletryk
Den tekniske totalvægt må derfor være multiplum af begge.

Finn Munch Jørgensen
21.11.2015 22:46

Totalvægt

Hej Kjeld.
Ikke for at afspore debatten (ret meget), men jeg håber ikke, at totalvægten er et "multiplum", da de to vægte så skal multipliceres. Lad od nøjes med at addere dem:-))

mvh.
Finn

Finn Munch Jørgensen
21.11.2015 22:51

Totalvægt

Hej Kjeld.
Ikke for at afspore debatten (ret meget), men jeg håber ikke at "totalvægten" bliver et multiplum, da de to vægte så skal multipliceres. Jeg håber, at det er nok at addere dem.

mvh.
Finn

Finn Munch Jørgensen
21.11.2015 22:58

Totalvægt

Hej Kjeld
Ikke for at afspore debatten (ret meget), men jeg håber ikke, at "totalvægten" bliver et "multiplum", da de to vægte så skal multipliceres. Det burde være nok, at addere dem, så "totalvægten" bliver "summen"

mvh.
Finn

Jørgen L. Nielsen
22.11.2015 01:47
22.11.2015 11:19

Tysk tempo 100

Tak Finn Munch J
Flosklen burde jeg selvfølgelig selv have set , men dit indlæg er da bevis på nogen læser og forstår hvad man skriver.

Jørgen
Ja men vi er jo enige !
I DK kontrolvejes campingvognens akseltryk medens kugletrykket jo ligger på forvognen Totalvægten er derfor kun i specielle tilfælde interessant som politimanden siger,
Den samme konklusion er tyskerne nok også kommet til siden de har skrevet akseltryk

Som jeg skrev 21. november 2015 Kl. 10:20 har de fleste danske campingvogne samme vægt anført på registreringsattesten som akseltryk og totalvægt, men bladrer vi noget rundt i nye og gamle indlæg kan vi se at nogle har fået deres vogne vejet så akseltrykket er mindre end totalvægten,
Har Hans derfor denne kombination dvs akseltryk 1700 kg og kugletryk 100kg er det fuldt ud lovligt han kører med TÜV godkendelsens tempo 100 mærke

Har han det ikke, Skal der som jeg har skrevet nye dæk på for at følge den tyske tempo100 godkendelse.

Det ville imidlertid være belejligt om du Hans Skade gav os svar på
1 Var det et almindeligt dansk syn vognen har gennengået
2 Hvad står der som Akseltryk på din vogn

Hans Skade
22.11.2015 15:10

Dæk på CV

Tak for alle kommentarerne.

Lidt mere præcis info om vognen her.

CV har en totalvægt på 1800 kg og akseltryk på 1800 kg = det samme

Cv skal synes og reg. til mig og skal så samtidig tempo 100 godkendes.
det kræver at der kommer nye dæk på som sælger klarer sammen med klargøringen.

Jeg ser først at str. på dæk måske ikke passer til tempo 100 en uge efter ved hjemkomst.

Jeg afventer PT tilladelsen fra Tyskland

Det skal bemærkes at jeg nu er i god dialog med sælger som svarer mig igen mandag

Mvh. Hans

Erik Møller Christiansen
25.11.2015 10:51

Dækstørrelse

Hej Hans

Der findes størrelsen 195/75-14 104/106, det må være det du søger.

Prøv at gå ind på dækonline, de har flere fabrikater på siden.

Jeg tror ikke, der er så mange, der kender den størrelse.

MVH
Erik

Erik Jensen
26.11.2015 12:20

dæk

Hej Hans de dæk du ønsker kan ses på dækonline (set under let varevognsdæk ) de findes både som 14" & 15" hastighed > 120 last 104 men det vi sikkert alle er nysgerige efter er om du har fået din forhandler til at skifte de fejlmontrede dæk da vognen jo er godkendt i synshallen til tempo 100 er får du jo dine papirer fra tyskland selvom dækkene ikke opfylder de gældende regler mvh, Erik J

Hans Skade
27.11.2015 10:44

Dæk på CV

Hej og tak for interessen omkring dæk og tempo 100.

Alt er nu ved at komme på plads.
CV`en er godkendt med for små dæk , det er en fejl.
Sælger sender to nye dæk og han betaler skiftet.
Jeg afventer nu kun papirerne fra Tyskland som må komme en af de nærmeste dage.
Skulle cv`en blive afvist betaler sælger en ny tempo 100 med de rigtige dæk på.

Ros til Christian fra Brønderslev der er sit ansvar bevidst. Også efter salget.

En rigtig God Jul til alle

Mvh. Hans