Trailerkort til DCU-medlemmer

29.08.2003 14:45

Bare en ide. Jeg ved ikke hvad det koster at erhverve sig et sådan, men måske DCU ville gå i spidsen og lave kurser i samarbejde med køreskolerne. Der var måske ovenikøbet penge at spare for DCU-medlemmerne, da vi jo trods alt er nogle stykker der måske ville være interesseret.

campinghilsner

Nicolai Jensby

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 15

29.08.2003 19:36

Den er jeg med på, 3-4000 kr. syntes jeg er for dyrt for at jeg må køre med 50 kg. ekstra.
MVH
Henrik C.

29.08.2003 22:03

Det synes jeg ville være en rigtig god ide, jeg ville melde mig hvis der var penge at spare.

mvh

30.08.2003 07:27

En rigtig god idé. Jeg er med.

30.08.2003 08:14

Det er en god ide, men det er nok svært at få styr på.

Nu ved jeg ikke hvor i bor, men jeg skal have meget i besparelse hvis jeg skulle eks. kører fra Helsinge til københavn, og det tror jeg ikke er realistisk.
Problemmet er at der ikke er et fællessted forening eller lign hvor man kan lave en aftale med alle de kører lærere i dk. dvs. at DCU skulle ud og forhandle med et hav af k-lærere over hele landet, det har de slet ikke mandskab til.

jeg har dog et forslag til jer.
find en kører lærer i jeres område og hør om han er intereseret i at give jer rabat hvis i eks. tilmelder jer 10 personer på en gang.
Når i så har pris og område, så skriv det her i denne tråd og samtidig brug køb og salg under andet eller evt. mødestedet.
i kan skrive det i køb og salg under andet og så spørge om hvor mange der er intereseret inden i går i gang med at ringe rundt.

Jeg vil godt prøve at ringe rundt til kører lærere i nordøst sjælland
Omkring Hillerød.

Jeg har godt nok selv BE men giver gerne en hånd.

jeg har oprettet en annonce under andet som i kan melde ind på.
så kan vi se om det har interesse.

Hilsen Jørgen

30.08.2003 20:13

Ja men dog!!!! Alle danskere med et kørekort B har ret til kørsel med en Cvogn som vejer 50 kg mere end bilens egenvægt. Det &quote;nye&quote; kunstige BE kort er en EU bestemmelse som gav ret til at køre en tung C vogn med en let bil,
Efter min mening er sidstnævnte konstellation Ikke så sikker og komfortabel som førstnævnte, så ærlig talt, lad jer ikke ophidse af den &quote;støj&quote; som på det sidste har rådet her på siden, til at gøre noget overilet.
Forslag om kurser afholdt af DCU eller andre motororganisationer om, hvordan den bedste håndtering af et vogntog finder sted, kan jeg selvfølgelig støtte, Men finder iøvrigt at kørelærere og stat nødvendigvis ikke behøver at få &quote;snablen&quote; med heri.

30.08.2003 20:50

Godt Kjeld.
Du har altså en viden som ikke alle EU's eksperter har.
Hvad bygger den viden på ?
Vil du ikke gerne dokumentere din påstand ?

30.08.2003 21:15

Hej Keld
Lyder interessant, men holder ikke helt vand.
Før i tiden kunne du også godt have en bil m f.eks egenvægt på 1000 kg og påhængsvægt på 1200 kg. Da måtte du også spænde en vogn på 1500 kg totalvægt efter, sålænge at du bare ikke læssede vognen til mere end 1200 kg. men efter de nye regler, skal man nu have trailerkort for at køre med den. Efter den nye regel kan du så få vejet bilens påhængsvægt ned til 1050kg og må så stadig køre med en c.vogn med tilladt totalvægt på 1500kg, vel og mærke hvis du kun læsser den til en faktisk vægt på 1050kg. Så alt i alt betyder be reglen at du må køre med mindre på b- kortet end før.
At det så er nogle helt åndsvage regler kan vi da alle blive enige om

30.08.2003 21:40

Jeg vil gerne forhøre mig hos kørelærene i Roskilde.

MVH
Henrik C.

31.08.2003 09:46

jeg er lige kommet hjem fra ferie i tyskland.!
og læste camping bladet, det er hvist Mette Våbengård der har sovet i timen.
læs FDMs side om dette,dansk kørekort gælder også i tyskland,man er i følge Winnekonventionen og genevekonventionen forpligtede til at anderkende dansk indregistreret vogntog. Mvh.frank. h

31.08.2003 17:52

Til Steen Æbeløe
C vognens 50 kg mervægt i forhold til bilens egenvægt skal naturligvis opfattes som Cvognens totalvægt. Og masser af campister falder ind under denne regel.
Til Claus K
Jeg ved ikke om jeg har mere forstand end EU s eksperter, Men mit indlæg med ovenstående tilføjelse dækker efter min mening ganske godt.

01.09.2003 18:41

Keld !
Din sidste forklaring retter jo ikke op på at dit første indlæg er grundlæggende forkert. Det er ikke noget med at man med BE-kortet kan køre med tungere campingvogn end før da der kun fandtes B-kort. Både før og nu, må du kun køre med det som bilen er godkendt til at trække. Eneste forskel er så, at hvis du har en kombination hvor både bilens tilladte påhængsvægt og campingvognens tilladte totalvægt overstiger bilens egenvægt med mere end 50 kg, kræves der BE-kort. Før måtte du også gerne køre med denne kombination, men måtte selvfølgelig ikke læsse campingvognen til højere vægt, end bilen måtte trække.

Altså kan vi konkludere at med hensyn til hvad bilen må trække er der ikke flyttet et kilo.

02.09.2003 09:05

Vægt er da een ting, som EU er skyld i. Jeg synes eet eller andet sted, at det er OK at kræve et B/E kort, bare man trækker en campingvogn. Det er noget andet. Stor fortaler er jeg ikke for det, men jeg kan da godt forstå tankegangen bag det. Men EU er jo også skyld i, at vi nu må køre med campignvogne med en bredde på 2,5 m, så det er nok ikke så tosset. Jeg er da glad for, at min bil må trække helt op til 2,4 meter, da min bil kun er 1,7 bred, men før måtte jeg &quote;nøjes&quote; med 2,3.

03.09.2003 21:01

Det kan da godt være det er en god ide med BE-kortet men er det ikke lidt urealistisk at trække rundt med en brænderuptrailer efter en skolevogn for at få lov til at køre med en stor campingvogn. Det er næsten som dengang man kunne tage motorcykelkort på en Vespa for at få lov til at køre på en Yamaha 1000.

06.09.2003 15:18

Hej Carl
Nu slipper du altså ikke med at trække rundt med en lille Brenderuptrailer når du skal have BE kort. Vogtoget der bruges til skolevogn skal opfylde de vægtgrænser der er gældende for at der kræves trailerkort. Altså køres der f.eks med 2tons hestetrailer eller anden stor lukket trailer. Men faktisk er det jo også lettere at køre og særdeles at bakke med en stor trailer

07.09.2003 18:42

Hej Steen
Nu er det jo ikke kun vægten der afgør om en trailer er stor eller lille. Mange af de skader vi ser på campingvognene opstår jo ved at bagenden svinger ud ved skarpe drej og mange glemmer højden. I øvrigt kører jeg med lastvogn med påhæng så jeg ved godt hvad der er lettest at køre med og det er jo også grunden til at jeg slipper for alt det BE-bøvl som tilsydenladende er sværere end lastbilkortet.