Vogne og udstyr

Mover vedligeholdelse?

Har netop hjulpet en bekendt med hans Powr Mover, der var holdt op med at virke. Da der stadig er reklamationsret, rettede han henvendelse til firmaet der har leveret/monteret moveren og beskrev problemet. Værkstedet mente at et af kullene måske ikke havde kontakt med kommutatoren, en almindelig forekommende fejl.
Ved afmontering af kulholder / terminal viste det sig, at det ikke var kullet der var årsag til fejlen. Det viste sig at være fladstikket som var knækket.
Det viste sig ved afmontering af kullet, at det var drivende vådt. Altså må motoren være fyldt med vand, noget der med garanti vil give problemer fremover.
Jeg kan se at min egen Enduromover er opbygget næsten identisk. Hvordan forebygger/vedligeholder vi vores movere så vi undgår sådanne problemer?
eh

Posted by , 02/25/2009 - 15:03

Tjae! nogle konkrete spørgsmål kan jo på nogle virke provokerende. og afskækkende, og man kan så? sende &quote;sorteper&quote; tilbage.
Men Ok!:
Min egen mover, en Euromover som går ind i sin 5 eller også er det 6 sæson, har jeg hidtil serviceret ved at holde drivrullerne rene samt justere fritolerancerne på grund af slid på såvel dæk som drivhjul.
Jeg er hidtil gået ud fra reglen om at f. ekspl veldimensionerede kuglelejer under normale omstændigheder har en levetid på ca 20.000 driftstimer hvis det f. eks. er Z, RS eller ordentlig smurte og forseglede kuglelejer, med andre ord: antagelig aldrig for en mover.
En lukket og oliesmurt kæde- eller gearkasse kræver i dette tilfælde heller ingen vedligehold, men findes andre lejringer som bør/ skal smøres må en professional leverandør selvfølgelig da have angivet dette.

Min egen mover benyttes kun når temperatur og dermed dugpunkt burde være uskadelige
Imidlertid har der jo været rejst spørgsmål og påvist vand i nogle motorer. Hvorfra er dette kommet og hvad gør man?
Her har jeg, i kraft af mange års erfaringer med netop elmotorer, påpeget at en årsag kan være utætte motorer eller kondensvand som ofte opstår på motorer ved korttidsdrift. og lavere temperaturer.
Imødegåelse af dette fænomen er selvfølgelig at skaffe det pågældende vand væk fra motorerne .
Dette gøres bedst ved at forsyne motorerne med drænhuller så det opståede eller indtrængende vand kan ledes bort inden det anretter korrosionsskader på motorens kuglelejer, kul og kommutator.

Hvis vandet i motorerne skyldes indtrængende vand må der derfor etableres beskyttelse her imod. Er det kondens er løsningen som nævnt drænhuller.
Og hvem skal så gøre alt dette?
Er moveren under garanti skal man selvfølgelig henvende sig til sin leverandør. og evt give ovenstående løsningsforslag. Men! aldrig acceptere at motorerne blot skal have nogle hammerslag. Kul og kulholdere, er dimensioneret til at fungere uden &quote;tæsk&quote;

Er tingene udenfor garanti, er det jeg har sagt jo en god rettesnor. Man kan tæske,hvis dette er ens temperament, eller demontere og undersøge hvad er galt som &quote;eh&quote; gjorde og så få fejlene afhjulpet efter ovenstående.

Som nævnt i en anden tråd vil jeg på grund af &quote;trådenes&quote; indhold underkaste min egen mover et lidt større eftersyn end sædvanlig når min vogn om en månedstid kommer ud af sit vinterhi.

Til fam Larsen og Poul Halle beklager jeg mine indlæg som jeg egentlig skrev med den bedste hensigt, Det er forhåbentlig ikke mine problemer, jeg har kastet mig ud i, så det var dog dumt af mig at prøve at give forklaringer,på fænomenet.

Posted by , 02/25/2009 - 12:20

Nu er det jo lidt synd hvis Danny skulle blive skræmt væk fra tråden. Der er nok flere end Kjeld på denne tråd. Jeg er en af dem, og selv om jeg ikke tidliger har skrevet på tråden, er jeg da også interesseret i, at høre om vedligeholdelse / smørring af moveren.
Der er jo nok mange der følger med fra sidelinien.

Med venlig hilsen Poul

Posted by , 02/25/2009 - 10:40

Hej Kjeld

Du ønsker Danni går seriøst ind i debatten, og når Danni endelig går ind i debatten bliver du useriøs - Jeg forstår godt hvis Danni ikke gider, at bruge sin tid på useriøse debatter.

Du kender selv svarene på dine spørgsmål, derfor vil det være passende, hvis du selv skriver svarene.

Posted by , 02/25/2009 - 09:52

Hej Kjeld

Den tråd er da vist løbet totalt af sporet.

Med den tekniske viden du bør beside siden du stiller mig de spørgsmål så ved du allerede hvilke dele der skal smøres og jeg kan høre på dit let negative tonelege at det ikke nytter at gå ind i en diskussion.

Ærgeligt for spørgsmålet var reelt nok jo.

Mvh

Danni

Posted by , 02/24/2009 - 20:44

Hej Danni
Mine oplysninger går ikke på i garantiperioden at bore,(den fornøjelse kan måske overlades til leverandøren hvis han iøvrigt ved hvordan) Nej det er kun den helt objektive og informative oplysning om at der måske mangler drænhuller, ( for dem udenfor garantitiden måske et godt tip) og det er altså bedre end forslag om at &quote;tæske&quote; på motorerne,

Lad mig derfor spørge dig: når en hammer af og til har løst problemet, hvad kan årsagen til at kulholderfjereden ikke har det rigtige tryk på kullene da være? og
hvad er årsagen til vand i motorerne?

Spam eller ikke spam der er jo altså nogle som har problemer, hvad gør de/ eller I ved dette? ( tæske og dermed Tisse i Bukserne for at holde varmen eller hur)
Med dit sidste forslag vil du dermed sige at moverne hvert år skal adskilles og smøres, eller vil du fortælle hvor smøremulighederne er

Posted by , 02/24/2009 - 16:07

Hej Kjeld og andre

Jeg tror ikke i kan finde det movermærke der ikke har oplevet problemet med vand men det sker altså ikke særligt tit. Det er ikke et generelt problem. Det KAN sjældent forekomme så på sin vis har i ret. Jeg vil dog fraråde jer at lave nogen som helst konstruktive ændringer da garantien ryger. Får i vand i motoren så må det være op til producenten at tage action og få det udbedret i en ruf.

Hvis det var fordi kontruktionen på movere var for ringe så burde disse fora jo være spammet til med indlæg om det.

En kommentar til at &quote;Daske&quote; moveren. Det har ikke noget med vand at gøre. Motor kullene kan sætte sig ved længere tids opbevaring og det er rigtigt at vi har opfordret enkle af vores kunder til det. Fakta er at det har virket.

Mht. vedligeholdelse. Alle mekaniske dele bør smøres/fedtes mindst en gang om året. Moveren rengøres sammen med vognen. Dog IKKE med højtryk.

Den enkelte models vedligeholdelse bør omtales i manualen.

Mvh

Danni Pedersen
Powrwheel

Posted by , 02/16/2009 - 21:37

Min bekendtes mover sidder som omtalt foran hjulene. Da jeg demonterede kulholderen dryppede vandet ligefrem fra kullet, selv om cv. havde stået stille i tørvejr i flere dage, så der må trods alt være ophobet en del vand i motorhuset.
Det ville være rimeligt at div. moverproducenter/ forhandlere kom på banen vedrørende vedligeholdelse og forebyggelse af fejl. I det medfølgende skriftlige materiale til min selvmonterede Enduro, står der intet om vedligeholdelse/ forebyggelse. Der er jo trods alt en del bevægelige mekaniske og elektriske dele som kræver et minimum af service. Især hvis cv benyttes om vinteren, og specielt hvis moveren er monteret bag akslen, som det er tilfældet med min.
Mvh. eh

Posted by , 02/16/2009 - 14:50

For god ordens skyld !
Det med kondens relaterer sig sædvanligvis til lave temperaturer ( det der med dugpunkt osv)
Ved temperaturer i sommerhalvåret eller andre tempeperedee årstider kan man vel se bort fra fænomenet,
men benyttes moveren udenfor disse områder kan varmepåvirkning ved motorernes relativ korte driftstid danne kondens med korrosion af indvendige dele til følge. derfor er Utæthed/Drænhuller de r i g t i g e steder en god foranstaltning

Posted by , 02/16/2009 - 14:24

Kurt: placeringen foran hjulene er rigtig, herved undgår du nemlig snavs og vand, der sprøjter op fra cv'ens hjul når du kører.
Mvh. Poul

Posted by , 02/16/2009 - 14:22

EH: hvor kommer det vand fra, du taler om?
Jeg har en Enduro mover monteret foran hjulene. Den sidder da godt og tørt inde under vognen, bag vognens skørter.
Mvh. Poul

Posted by , 02/16/2009 - 08:30

For at klare begreberne er der i mit indlæg tale om en Powrmover fra firmaet
Powrwheel, ikke at forveksle med Pover Mover. Som sagt er Enduroen konstrueret på samme måde, hvilket jeg tror flere andre også er!
Den omtalte mover er monteret foran hjulene.
Med hensyn til teorien om kondensvand forholder jeg mig tvivlende. Jeg mener at konstruktionen er for ringe, gummimanchetten er ikke nok til at holde vandet ude fra tilslutningsterminalerne. Hvis problemer som de omtalte skal undgås, skal der foretages en yderligere tætning, disse movere skal jo arbejde under ekstremt våde forhold, men ser ud til at være til indendørsbrug.
Mvh. eh

Posted by , 02/16/2009 - 00:05

Tillæg til mit første indlæg.
min Mover er monteret foran hjulene, men er det så rigtig.
Jeg har netop købt en ny Fend hvor den skal overflyttes til og så er det rart at få den monteret rigtig.
MVH
kurt nielsen

Posted by , 02/15/2009 - 14:22

Kjeld L.
Det er Danni fra Pover Mower jeg tænkte på, det lyder ikke godt det du skriver.
Men i og med det er importørenaf Power Mower vi tale om, så må de da kende til problemet , ellers høre alting op.
Jeg har en stærk fornemelse af, at Danni læser med her i debatten så lad os give ham en chance - kom så på banen Danni!
M.v.h.
Ole J.

Posted by , 02/15/2009 - 13:35

Hej Ole JR
Nu ved jeg ikke om Danni ved noget om el-motorer, men hvis det er ham som foreslår at &quote;tæske&quote; motoren med en hammer for at frigøre spændingerne i kulholderne så har jeg mine tvivl.

Posted by , 02/15/2009 - 13:19

Så skal vi vist have Danni fra Power Mover på banen.
Du må have en mening om dette?
Og er det en god ide at bore hul, og hvordan og hvor, så man undgår at ødelægge noget.
M.v.h.
Ole J.

Posted by , 02/15/2009 - 10:56

Hejsa.
Skal rullerne smøre og i såfal hvor?
MVH
Preben.

Posted by , 02/15/2009 - 10:41

Korttidsdrift af Elmotorer kan give anledning til dannelsen af kondensvand.
En god regel er derfor at bore to kondendsvandshuller i bunden af motorerne ( ca 5 mm lad være med at bore ind i viklingen ) Dette vil udover afvanding også give anledning til udluftning
Kondens kan samtidig være årsag til at korrosion af kulholderne således kullenes anlægningsfjedre får begrændset virkning.

Posted by , 02/15/2009 - 10:12

Er den omtalte mover placeret foran eller bag ved hjulene?
Mvh. Poul

Posted by , 02/15/2009 - 09:08

Hej EH
Skriv endelig hvis der kommer nyt i dette indlæg jeg har samme Power Mover
MH
Kurt Nielsen