Kampa fortelt Kampa er blevet opkøbt af Dometic for 50 mio. pund. Foto: Torben Brandt
Campingnyhed

Dometic opkøber Kampa

Kampa blev 3. december opkøbt af Dometic. Kampa som brand fortsætter uændret.

Af Torben Brandt
 

Kampa har på rekordtid fået så meget vind i sejlene, at den engelske producent af lufttelte netop er blevet opkøbt af Dometic.

– Denne ejerændring er i sig selv en anerkendelse af, hvordan Kampa har gennemgået en positiv udvikling, fra iværksættervirksomhed til et internationalt brand, hedder det i et informationsbrev, der tikkede ind på DCU-redaktionen tirsdag eftermiddag 4. december 2018.

Dometic er markedsledende inden for områderne klima, hygiejne og sanitet, mad og drikkevarer, strøm og kontrol samt tryghed og sikkerhed. Ud over caravanindustrien sælger Dometic også til blandt andet lastbiler og luksusbiler samt lyst- og industribåde.

 

De store smil fremme

Hos Dometic glæder President og administrerende direktør, Juan Vargues, sig over overtagelsen og byder Kampa og dets medarbejdere velkommen til Dometic.

– Kampa komplementerer vores produktportefølje og styrker vores globale tilbud, så Dometic kan blive endnu mere relevant for vores nuværende og kommende kunder, siger Juan Vargues blandt andet om overtagelsen.

Også hos Kampa er de store smil fremme.

– Vi er nu markedsførende i oppustelige fortelte og teltteknologi i Storbritannien med klart fokus på brugervenlighed for vores kunder. Hos Dometic har vi fundet et utrolig godt hjem, hvor vi kan opbygge og fremskynde vores internationale ekspansion, siger Myles Salmon, administrerende direktør hos Kampa.

Opkøbet betyder, at Kampa UK Ltd  skifter navn til Dometic UK Awnings. Kampa som mærke vil fortsætte uændret og stadig operere under den nuværende ledelse.

I Danmark har Camping Agenten i Nibe agenturet for Kampa, hvilket opkøbet ikke ændrer på.

 

Succes på rekordtid

Camping Agentens indehaver, Peter Outzen, siger, at det er gået over al forventning for Kampa, siden firmaet blev grundlagt i 2006 i engelske Essex.

– Da Kampa blev etableret, var det slet ikke Marks (Kampa-grundlægger Mark Lawless, red.) ambition at bygge et selskab på det her niveau, hvor det på kort tid er blevet en verdensvirksomhed. Derfor har man i et stykke tid overvejet, hvordan man bedst kunne drive forretningen videre, fortæller Peter Outzen.

I ledelsen diskuterede man forskellige scenarier og blev enige om, at det optimale var at blive opkøbt. Der var flere interesserede købere i forløbet, men valget faldt på Dometic, der både havde de rette visioner og den fornødne størrelse til at drive Kampa fremad.

– Mark ville ikke sælge til hvem som helst. Han krævede blandt andet, at Kampa skulle fortsætte i et selvstændigt selskab i selskabet. Dometic vil lade Kampa køre videre, som det hele tiden har gjort, men det er klart, at overtagelsen giver nogle andre muligheder, fordi Kampa nu får en langt større organisation i ryggen. Bare sådan noget som juridisk bistand er et område, som Kampa hidtil har skullet købe sig til. Der har man i Dometic sin egen juridiske afdeling, siger Peter Outzen.

Han føler sig overbevist om, at salget vil styrke Kampas position de kommende år.

– Det giver noget arbejdsro, og det betyder, at Kampa kan koncentrere sig om at drive salg og udvikle produkterne. Jeg tror, forbrugerne vil se, at der kommer endnu mere udvikling, og forhandlerne vil opleve, at der kommer mere og bedre sparring og service, for det får man råd og tid til at gøre nu, vurderer Peter Outzen.


Købsprisen er opgivet til 50 mio. britiske pund. Det svarer til cirka 441 mio. danske kr.