Dethleffs Coco Lounge campingvogn Coco Lounge er 2,20 meter bred, så den er let at komme omkring med. Foto: Torben Brandt
Campingvogne

Dethleffs – fra idé til virkelighed

Prototypen Coco bliver nu sat i produktion, og der kommer en ny Generation fra Dethleffs til 2019-sæsonen.

Sidste år blev Dethleffs Coco præsenteret som en prototype, der endnu ikke var klar til produktion. Tilbagemeldingerne var imidlertid så positive, at den tyske producent gik videre med projektet, og resultatet af de anstrengelser kan til 2019-sæsonen ses i Coco Lounge, der indtil videre er den eneste model i serien.

Den køreklare vægt er holdt nede på blot 733 kg, mens totalvægten i standardversionen er på 900 kg, hvilket efterlader en lasteevne på 167 kg. Synes man, det er til den skrabede side, er det muligt at få forhøjet totalvægten til 1.100 kg.

For at holde den lave vægt har Dethleffs benyttet et letvægtschassis, ligesom der er tænkt i lette materialer til f.eks. møbler, madrasser og hynder. Interiøret skal så vidt muligt ikke kun være let, men også multifunktionelt. Loungen kan bruges til både at sidde og sove i, bordet kan flyttes eller fjernes, og håndvasken i hjørnebadeværelset kan klappes op.

Ligesom i prototypen er der også i den producerede vogn et køkken helt i front, badeværelse ved siden af køkkenet, og en lille sidedinette lige til venstre for indgangsdøren. Helt bagest er den store lounge. Selvom vognen ikke er stor, føles den alligevel rummelig, fordi Dethleffs har tegnet vognen klogt og udnyttet hver en kvadratcentimeter fornuftigt.

Udenpå er Coco usædvanlig harmonisk med hvide og grå farver. Bagpartiet er mere firkantet, end det normalt ses på campingvogne, men det ser godt ud og bidrager til at give vognen stivhed og stabilitet, som er godt for køreegenskaberne.

Det er muligt at sætte solsejl både på side og bagende, hvilket giver et samlet udeområde på næsten 25 kvadratmeter.

 

Helt ny Generation

Dethleffs er desuden på banen med en helt ny og veludstyret indstigningsserie, der har fået navnet Generation. Den fås i fem planløsninger, hvor der både er enkelt-, dobbelt- og køjesenge at vælge imellem, men derudover fås den også i tre grundrids i en Generation Scandinavia-version beregnet til vintercamping. Alle Scandinavia-vogne har gulv- og centralvarme, men det gør som bekendt ikke i sig selv en campingvogn til en vintervogn.

Mindst lige så væsentligt er, at Scandinavia-vognene har opvarmede og isolerede afløbsrør, indvendig spildevandstank, og at vognene er udstyret med den effektive XPS-isolering både i front, bagende, på taget, gulvet og siderne.  

Scandinavia-vognene fås som 545 QMK med køjer og fransk seng i front, 655 RFK med køjer og dobbeltseng i forlængelse af hinanden samt 695 BQT, der har fritstående dobbeltseng på tværs.

Dethleffs Generation Scandinavia 655 RFK campingvogn
Dethleffs Generation Scandinavia 655 RFK på billedet har en totalvægt på 2.500 kg. Det samme har 695 BQT, mens 545 QMK ligger på 2.000 kg.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen