Det bøhmiske paradis, Tjekkiet, Malá Skála, mountainbike På vej ned mod Malá Skála på mountainbiken. Foto: Jónas Thor Björnsson
Aktiv ferie

Det bøhmiske paradis på mountainbike

I det nordlige Tjekkiet ligger et område kaldet Det bøhmiske paradis. En nationalpark med de flotteste klippeformationer, hvor man kan vandre og ikke mindst køre mountainbike. Vi havde tre dage her og kørte tre forskellige ture rundt i området. Det bød på mange højdemeter, lækre nedkørsler og naturoplevelser ud over det sædvanlige, og så ligger det ikke langt fra Danmark.

Tekst & foto: Jónas Thor Björnsson

Jónas Thor Björnsson er redaktør og skribent på det danske mountainbike-magasin MTBX.dk​.

I det nordlige Tjekkiet, kun halvanden times kørsel fra Prag, ligger der et område, man i Tjekkiet kalder for Det bøhmiske paradis – på tjekkisk Český ráj. Český ráj er en national park med et areal på 181 kvm. Området er kendt for sine meget spektakulære klippeformationer, der rejser sig fra dybet og står som fritstående klippestøtter. Jo længere man bevæger sig ind i nationalparken, jo flere af disse prominente kæmper oplever man. Der er flere steder, hvor man kan nyde disse klippeformationer, både mens man kører på cyklen og fra de forskellige udsigtspunkter. Det her er et område med gode muligheder for at vandre, men med lige så gode muligheder for at køre mountainbike.

Vi var nogle stykker, der tog turen til Český ráj på mountainbikes, en tur vi sent glemmer, og som bare kalder på at blive gjort igen. Vi havde fået Aktiv Ferie til at planlægge turen for os, da de har gode kontakter og erfaringer med området og kender guides.

Det bøhmiske paradis, Tjekkiet, mountainbike, jernkort
Ved flere udsigtspunkter kan man orientere sig om omgivelserne på opsatte jernkort. Disse jernkort viser bjerge med navne og højde.
Foto: Jónas Thor Björnsson



Området byder på mountainbiking for alle aldre og alle niveauer. Der er lige så mange højdemeter, man vil have, og der er nogle helt utrolige nedkørsler på naturlige spor, hvor klippestykker er spredt vilkårligt som forhindringer, og hvor vandrerne står i siderne og kommer med opmuntrende tilråb og store grin.

Vi havde base i Malá Skála, men Turnov kunne lige så vel være base for en tur til Det bøhmiske paradis – Český ráj. Vi var ikke interesseret i så meget andet end at komme af sted på cyklen, se naturen og opleve sporerne, så at området omkring Turnov skulle være kendt for granat-smykker, opdagede vi slet ikke. Turnov er den store by i området, og den har de faciliteter og indkøbsmuligheder, der er brug for.

Tre dage tre ture
Vi havde tre dage på cykel i området med en guide. Det betød tre ture tre forskellige steder i området, dog med udgangspunkt i Hrubá Skála og Malá Skála. Se kortet, hvor hver tur er markeret med dag 1 til dag 3. Derudover kan man også på kortet se den tur, vi tog på kickbikes den sidste dag.

Området byder på rigtig mange muligheder for at køre på mountainbike, og flere steder, hvor man kan få sig et hvil, drikke noget koldt, kaffe eller spise en traditionel tjekkisk frokost. 

Det bøhmiske paradis, Tjekkiet, mountainbike, ruter på kort
De tre ruter tegnet ind på kort.


Dag 1 – Hrubá Skála
Hrubá Skála er slottet, der ligger i området af samme navn. Området kaldes også Hruboskalské skalní město – frit oversat til dansk den hruboskalske sten-by. Området ligger få kilometer fra Turnov, og man kan derfor sagtens cykle distancen fra Turnov til Hrubá Skála. På slottet kan man dog også overnatte, og ved siden af slottet ligger et lille hyggeligt, men gammelt hotel. 

I området foran hotellet og slottet er der mulighed for at parkere sin bil, mod betaling vel at mærke. Derved kan man bruge stedet som udgangspunkt for sin tur rundt i Hrubá Skála på mountainbiken. For dem med vandrestøvler er dette også et super sted at bruge som udgangspunkt for turen. Hrubá Skála ligger oppe i og på disse specielle klippeformationer, som Det bøhmiske paradis består af. Med dette udgangspunkt for turen vil man på få kilometer få adgang til flotte udsigter og klippestøtter i alle højder. 

De anlagte spor med fede berms (volde, red.) og velfriserede drops finder man ikke her. Her er formålet at få motion og opleve og befinde sig midt i den natur, man er kommet for at se. Der er forskellige ruter i området, man kan tage, hvilket afhænger af længden og tiden man vil bruge på det. Det er også muligt at få en guide, og så komme til nogle af de steder, som måske ikke ligger på alfarvej.

Vi havde en guide på, som tog os rundt i området. Dette var rejsens første tur, og vi tog den på dagen, vi ankom. Turen gik af grusstier med mountainbike-lignende spor, op ad bakker og ned ad gode nedkørsler. Ruterne er godt opmærket, men man skal bruge lidt tid på at sætte sig ind i systemet. Flere steder på turen kørte vi nede mellem klippeformationerne, og på et tidspunkt var det som at køre i en labyrint. Sporet slingrede sig mellem de mægtige støtter, svingene var skarpe, flere steder var der drops, og så sluttede det af med en lang nedkørsel, hvor vi kunne give fuld gas. Den videre tur gik så op mod Hrubá Skála igen, hvilket gav lidt sved på panden. Flere gange på turen rundt stoppede vi ved udsigtsposterne og nød den spektakulære udsigt. 

Turen foregik for vores vedkommende i skovene omkring Hrubá Skála-slottet, og det var en rigtig god måde at starte vores rejse i dette bøhmiske paradis. Allerede på førstedagen fik vi nogle uforglemmelige oplevelser, som har brændt sig fast i hukommelsen. For eksempel nedkørslen mellem klipperne er en nedkørsel, man gerne vil køre igen og igen. Vi kørte en tur på 22 kilometer og fik udfordringer på flere niveauer. 

Det bøhmiske paradis, Tjekkiet, mountainbike, udsigt over klipper
Udsigt ud over de spektakulære klippeformationer, som man ser overalt i området.
Foto: Jónas Thor Björnsson


Dag 2 – Kozákov
Kozákov er områdets største bakke, som tjekkerne selv kalder den. Den er 744 meter høj, og i Danmark må det karakteriseres som et bjerg. Turen til Kozákov startede i byen Malá Skála, og for vores vedkommende uden nåde, de første seks kilometer gik nemlig lige op i himlen med en samlet stigning på ca. 700 højdemeter. Det var en drøj start, men hvad gør det, når udsigten på vej op bare bliver bedre og bedre. Derudover gav det varmen på en kold aprilmorgen, så i bund og grund en god måde at starte dagen på. 

Turens mål var udsigtstårnet på toppen af Kozákovbjerget. Kigger man på højdeprofilen, så er det én lang stigning op til Kozákov. Vi kørte selvfølgelig ikke ad de asfalterede veje, men ad små spor, hvor bakkerne til tider blev noget stejle. På vej mod Kozákov gik turen over enge forbi de underligste klippeformationer, ned ad lækre nedkørsler, over de såkaldte ”rockgardens”, altså spor, hvor man passerer klipper, der ikke altid ligger i køreretningen. For til sidst på vejen op ad Kozákov at opleve nogle meget stejle højdemeter, hvor benene fik lov at arbejde. Har man kørt op ad Brocken i Harzen, kan dette sammenlignes med Kozákov.

På toppen af Kozákov ligger der en restaurant, hvor man kan nyde en god traditionel tjekkisk frokost, eller bare få en alkoholfri øl, som vi gjorde. Derefter går turen ned igen, for når det er gået op, ja, så skal det også gå ned igen. Vores guide var dog rigtig god til at give os oplevelsen af lange opkørsler, oven på de lange nedkørsler. 

Fra Kozákovbjerget kan man køre den lige vej tilbage til Malá Skála, hvor de tekniske udfordringer er små, eller man kan køre ad de noget mere sjove spor – det gjorde vi. Det første, man rammer efter tårnet på toppen af Kozákov, er en lang og noget drabelig nedkørsel. Den kan anbefales, hvis man er til den slags. Den er ikke anlagt, men er formet af vandrere gennem tiden, og har både nemme passager med fast underlag, men også segmenter med de såkaldte ”rockgardens”, der er drops med store fald, og steder hvor man kan hoppe droppet. Her skal man have fokus på, hvor man sætter forhjulet, man skal have den rigtige balance, og så skal man bare slippe bremserne så meget, det er muligt. Det var igen en af de nedkørsler, der bare har lagret sig i hukommelsen. 

På nedkørslen skal man være opmærksom på vandrere, og selvfølgelig tage farten af, når man møder dem. Vandrerne er dog rigtig gode til at gå til side, og flere steder mødte vi vandrere, der stod og klappede os ned. Så her er plads til alle, men husk stadig at udvise respekt for og passe på hinanden. 

Turen tilbage til Malá Skála kan udbygges, alt efter hvor meget tid og energi man har, og med en guide, så kan denne helt sikkert komme med gode forslag til mere sjov. Den sidste del af turen ned til Malá Skála gik ad en blanding af anlagte spor, vandrestier og asfaltvej. 

Det bøhmiske paradis, Tjekkiet, mountainbike
Sværhedsgraden er meget varieret. Her kommer vi forbi et spor med lidt teknik, og alle er i den syvende himmel.
Foto: Jónas Thor Björnsson


Dag 3 – Fra Hrubá Skála til Malá Skála
På vores sidste dag i Český ráj gik turen fra slottet ved Hrubá Skála til byen Malá Skála. Denne tur bød på lidt af det, vi havde været igennem de to dage forinden. Men igen med nye og spændende spor, som ikke var anlagte, men spor som blev brugt af alle skovens brugere. Turen gik igennem Turnov, hvor vi kørte langs floden Jizera.

Turen bød på flere mountainbike-lignende spor, lange grusveje, og turen gennem Turnov foregik på cykelstier og ad veje gennem byens centrum. En spændende måde at se byen på, hvor vi oplevede de gamle bygninger og så det daglige liv i byen.
Vi kom igen op at køre på de meget karakteristiske klippeformationer, og flere steder på turen blev der kørt direkte på klipperne. Det skal siges, at vi igen havde en lokal guide med, som vidste, hvor vi måtte køre. 

På slutningen af turen gik ruten ned mod Malá Skála, som er omgivet af bjerge, og derfor ligger der flere anlagte mountainbikespor af flere sværhedsgrader. Vi var trætte efter tre dage i sadlen, men vi kunne ikke dy os for at fræse ned mod Malá Skála, på spor af ganske god kvalitet. I Malá Skála sluttede vi turen med at spise frokost på den lokale italienske restaurant. 

Det bøhmiske paradis, Tjekkiet, mountainbike
Der er skøn natur og spændende tracks i Det bøhmiske paradis.
Foto: Jónas Thor Björnsson


Kickbike
Vi brugte som skrevet tidligere AktivFerie.dk som rejsearrangør, og efter vi havde spist frokost, bød de os på en tur på kickbikes. Kickbikes er et robust løbehjul med gode bremser, og dermed mulighed for at komme op i en god fart. Vi blev kørt 3,5 kilometer op i bjergene, og så var det ellers at give fuld gas ned mod Malá Skála. Det tog knapt syv minutter med en topfart på 50 km/t. Det kan klart anbefales, både hvis man ikke vil køre så stærkt, men også hvis man kan lide at køre lidt stærkt.

Det bøhmiske paradis, Tjekkiet, mountainbike, Kickbikes
Kickbikes er et forstørret løbehjul, som voksne også kan køre på. Vores rejsearrangør Aktivferie.dk har disse, og de er enormt sjove at køre på. Vi opnåede en fart på 50 km/t.
Foto: Jónas Thor Björnsson


Guide 
Vi brugte en guide fra Outdoor Discovery, som Aktiv Ferie havde booket for os. Han kendte området og boede selv i Malá Skála. Inden vi kom, havde vi forventningsafstemt, hvad vi ville, og på hvilket niveau vi gerne ville opleve området. Indtrykket af guiden er meget positivt, og Outdoor Discovery kan klart anbefales. De udbyder også mulighed for at leje cykler. De cykler, vi fik, var af ældre dato. De fungerede fint, og de ville være fine til turkørsel, men vil man bare have lidt komfort, f.eks. skivebremser og andet, som ikke er at betegne som luksus, så tag din egen cykel med. Vi gav cyklerne en ordentlig tur, og det kunne også ses bagefter. 

Generelt om området
Turnov ligger i det nordlige Tjekkiet og grænser op mod Polen. Der er rigtig mange muligheder i området, både for familien, motionisterne og for den erfarne mountainbiker. Når man har kørt området tyndt og vil have mere mountainbike, så ligger Singltrek pod Smrkem ikke langt fra Turnov, som er et af Tjekkiets top 5 mountainbikeområder. 

Derudover ligger Prag kun halvanden times kørsel mod syd, hvilket giver mulighed for at tage sig en fridag fra cyklerne og køre en tur til storbyen.
Det er klart anbefalelsesværdigt at lægge sin ferie forbi denne del af Tjekkiet. Prisniveauet er fint, alt er inden for cykelafstand, og så ligger det ikke længere end 10 timers kørsel fra den danske grænse.