Svenske Alde har mere end 50 år erfaring i varmeproduktion til både campingvogne og autocampere. Foto: Rasmus Schønning

DCU tester: Hold varmen med Dethleffs og Alde

Det er en kold tid, vi lever i, så gode venner til at holde varmen med er i høj kurs. Det har tyske Dethleffs og svenske Alde, der producerer centralvarmeanlæg, også fundet ud af. Det nye venskab gør, at alle Dethleffs campister nu kan holde varmen endnu bedre på kommende campingferier

Af: Anne-Vibeke Isaksen

Det helt særlige ved Alde-fabrikken i Färlöv i Sverige, der blev grundlagt af Alde Rask i 1949, er et helt specielt kuldekammer, hvor campingvogne og autocampere kan testes for de ekstreme kuldeforhold, som også kan forefindes i naturen. En sådan kuldetest blev en Dethleffs Beduin VIP 760 udsat for i flere dage, hvor avanceret måleudstyr målte alle reaktioner og resultater overalt i vognen i forhold til temperaturudsvingene udenfor og varmegenereringen fra Alde-centralvarmen inde i vognen.

– Vi gør dette, fordi vi vil være helt sikre på, at Dethleffs er klar til at gå linen ud i forhold til vintercamping og helårscamping. Både Dethleffs autocampere og campingvogne har gennem årene haft optimerede varmesystemer, men nu går vi hele vejen, og det fine er, at selvom man ikke er hardcore vintercampist, så får man stadig væsentligt øget komfort med Alde, når det er lidt køligt i vejret, siger Lars Saaby fra Caravan Nord, der er importør af Dethleffs i Danmark.

Mellem de forskellige tests lukkes alt kulde ud af kuldekammeret og temperaturer nulstilles, før en ny test påbegyndes.
Foto: Rasmus Schønning

 

De tests, der foretages i kuldekammeret hos Alde, er meget tekniske, men handler i bund og grund om, hvorvidt man kan holde en acceptabel og komfortabel varme i vognen, når det er ekstremt koldt, og hvor meget varme der skal til for at holde den varme, man ønsker. Man måler fx hvor meget energi, der skal til for at holde en stuetemperatur på 22 grader, når der er 15 minus grader uden for vognen. Når dette gøres i kuldekammer, kan resultaterne sammenlignes. Gjorde man det udenfor, kunne man ikke styre temperaturerne på samme måde, lige som vindfaktoren ville spille ind.

– Det her er så tæt på virkeligheden, som vi kan komme, og vigtigt for Dethleffs er resultaterne på testene. Virker det, eller virker det ikke. Vi er yderst tilfredse med de resultater, vi har fået fra Alde, og de beviser for os, at Dethleffs er fuldt ud på højde med de mærker, der også slår på vinter- og helårscamping, siger Lars Saaby.

Fra et simpelt lille display styres alt varmen.
Foto: Rasmus Schønning

 

Komfort på vinter- og helårscamping er alfa og omega. Gennem årene har mange mærker slået sig op på at være helårsvogne, og det er i og for sig heller ikke forkert, hvis udgangspunktet er, at du kan campere hele året i alt. Men hvis komforten er vigtig, så er der systemer, der fungerer bedre end andre, og jo koldere det er udenfor, jo mere kræver det af campingvognen eller autocamperen. Cirkulation er et af nøgleordene. Jo mere varmen kan cirkulere rundt og modvirke, at fx vandslanger, vandtank og spildevandstank ikke fryser til, jo bedre. Endelig er det også interessant, hvor meget energi, gas eller strøm du kan bruge for at varme din vogn op til den ønskede temperatur. Det kan blive dyrt, hvis ikke din campingvogn eller autocamper er skabt til vinter- og helårscamping.

Info:

Dethleffs tilbyder ALDE i alle sine modeller fra og med 470 og op til 760, indenfor serierne Camper, Normad, Beduin samt Beduin VIP.