Vogne og udstyr

Valg af vogn: Vægt / størrelse

Vi er førstegangskøbere og ønsker en større vogn med plads til alle fire (2 voksne+2 børn). Vi regner med / håber på at bruge vognen i 4-7 uger i sommerperioden samt nogle weekender, for det meste inden for landets grænser, men hvem ved, måske også en tur mod syd eller nord engang. Jeg har kig på en brugt Hobby 560KMFe med egenvægt 1275kg, totalvægt 1500kg og totallængde ca. 7,5m. Det skal ikke nødvendigvis være denne model, men jeg har fundet en, som virker rimelig i pris i forhold til nyvognspris. Størrelsen / vægten bekymrer dog mig!
Mine spørgsmål til mere erfarne campister er:
Kan størrelsen af sådan en vogn være problematisk på nogle campingpladser?
Vil den virke for tung og &quote;træls&quote; at køre med bag ved vores Mondeo 1.8 (jeg har B/E kørekort)?
Andre forslag til modelvalg?

Skrevet af , 29-01-2004 - 17:03

MCB Tester

Skrevet af , 05-01-2001 - 16:26

Hej dalle!
Tillykke med vognen, vi glæder os da til at se jer
med venlig hilsen
Niels Lund

Skrevet af , 03-01-2001 - 21:49

hurra ,endelig fik vi råd til en hobby 520 fam.classis, som vi skal hente imorgen hos hilmars camping vi ses på pladserne.hejhej
hilsen dalle.

Skrevet af , 02-01-2001 - 22:28

Jeg har tidligere skrevet - se ovenfor.

Når vi kører sydpå kører vi langt størstedelen af turen i 5. gear.

Hvis man ikke er tilfreds med det - så skal man naturligvis købe en bil med 6 gear.

Skrevet af , 01-01-2001 - 15:08

Til Bent Jeppesen
Jeg er ikke helt klar over, hvad det er for en vogn, du kigger på, men egenvægt på 1275 kg. til en Mondeo 1,8 er under alle omstændigheder for meget. Vi kører selv med en Hobby 545, med en egenvægt på 1060 kg. og en totalvægt på 1300 kg efter en passat 2,3 ltr. med 150 hk og en moment på 205 newtonmeter ved ca 3200 omdr.. Det kører selvfølgelig fint. men vi har også kørt med en 2,0 ltr. Camry med ca 180 newtonm, ved 4400 omdr., det gik også meget fint, men mindre kan ikke gøre det. Vi har kørt i 5 år med denne vogn både i Østrig, Italien, Frankrig og Sverige og det er rigtigt som flere har skrevet, at der er meget stor forskel på standpladsernes størelse, uden medcampisternes hjælp, ville vi flere gange have haft problemer. Vores vogn er 7,25 m total til knoppen, rent køremæssigt ingen problemer, men med en mindre bil end 2,0, ville jeg nødigt med så stor en camgingvogn køre, det er selvfølgelig afhængig ag drejningsmoment, men de fleste 1,8 ltr. ligger nede på omkring 160, ved ca 4000 omdr, og det er for lidt til så stor en vogn.
Men jeg forståt godt I er blevet bidt af det, det er en dejlig ferieform
Held og lykke med købet, men find en mindre campinvogn eller en større bil
med venlig hilsen
Niels Lund

Skrevet af , 01-01-2001 - 12:38

Allerførst, Rigtig Godt Nytår til os alle sammen...

Jeg sidder og bliver lidt misundelig - og alligevel ikke.

Vi - to voksne og et barn på 8 samt 4 små hunde - lånte en kollegas LMC 450 (825/1000 Kg) forrige sommer. Vi overtog vognen på Kruså Camping, blev et par dage og så videre i 2 1/2 uge op gennem Jylland, på tre forskellige pladser - for at slutte hjemme på Sjælland, med et par dage ved nordkysten. En pragtfuld ferie, og vi var solgt - vi måtte eje en campingvogn! Det havde vist sig, at vi kunne li' det lige så meget, som vi havde håbet - og bilen bestod prøven med glans.

Det er en Skoda Felicia med bare 75 heste til de 1000 Kg på krogen, samt alle 7 passagerer! Bilen har selvfølgelig ikke det store overskud i 5. gearet, med det var ikke værre, end at turen fra Nordjylland til Sydsjælland i et stræk ikke var uudholdelig. Enkelte stigninger krævede 3. gear, men det var ikke noget problem, at holde en marchfart, som de andre biler med campingvogn vi mødte på turen. Til somer har vi planer om en tur sydpå - og det uden bange anelser. Det handler, så vidt jeg kan se, om ikke at have for store forventninger til marchfarten, og regne med at det går langsommere når bakkerne er der, eller når man har kraftig modvind.

Det hele endte med, at vi købte vognen, da kollegaen skulle have en større, og prisen var bare rigtig.

Men, det er da ikke nogen hemmelighed, at jeg drømmer om en TDi fra VW, om der så står Skoda, SEAT eller VW på bagsmækken gør ikke så meget...

Hilsen,
--
Carsten Stage
Tai-Vong Lhasa Apsos - og det er ikke en kampsport!
http://www.image.dk/~cstage/
uin # 4483272

Skrevet af , 31-12-2000 - 11:36

Til Bent

Den Hobby du har kik på, er den ikke med en bredde på 2,50M.!!, og så kan du ikke køre lovligt i DK med den efter Mondeoen.

Umildbart syntes jeg at 1500 kg. efter en 1,8 Mondeo lyder af meget, Jeg har selv tidligere kørt Xantia 1,8, med 1100 kg efter, og det var meget passende til lange ture uden at der skulle skiftes gear hele tiden.

Skrevet af , 31-12-2000 - 00:23

Jeg har haft en bil med 1,8 ltr. motor, 103 hk og et drejningsmoment på 145 nmt. Campingvognen, en solifer 450, havde en egenvægt 825 kg og på total på 1000 kg. Meget mere end 1000 kg total ville jeg nødig byde den motor men jeg vil også gerne gå 100 km/t og helst i femte gear.
Valg af campingvogn, størelse og vægt afhænger af temperament. Hvilket kørselsmønster har du det bedst med lave gear og lav hastighed eller høje gear og høj hastighed.
Til en 1,8 ltr. motor ville jeg finde en vogn på max 900 kg i egenvægt. Så kan du læsse 200 kg men det vil jeg også mene bør være max for en 1,8.
Med hensyn til størelse vil jeg ikke gå under den 530 jeg har idag og vi er trods alt kun 3 men igen er det et spørgsmål hvilken bo komfort du ønsker. En familie på 5 kan have det udemærket i en 450. Et par på 2 kan synes 560 er for lidt.
Jeg vil tro en 1500 kg vogn efter en 1,8 vil være for tung og træls men har i først fået kig på en 560 vil jeg ikke gå under 530 i størelse. Mit råd er at finde en lidt lettere vogn
med venlig hilsen

Skrevet af , 30-12-2000 - 20:31

Vi har en Mondeo 1,8 St.car og en 1.500 kg´s campingvogn. Det er vores første campingvogn.

Størrelsen på campingvognen er ingen problem for din Mondeo. Vi kører 8,8 km/liter når vi kører langt. Vil man holde de (ægte) 80 er det kun Kasselbakkerne og Brenner Pas der kræver 2. gear og fulde omdrejninger.

Du skal være opmærksom på at de 250 kg du i dit eksempel har til rådighed til læsning af campingvogn kan være for lidt. Det hele vejer mere end du regner med, også fordi efterhånden som årene går får du mere og mere udstyr: gasgrill (lad være med at købe de billige stengrill, de koger kødet i stedet for at stege det), TV, underholdning, cykler(!) - vægten på dit samlede udstyr falder ikke!

Cykler - ja, jeg har grint en del af tyskerne som kommer på ferie i Blåvand/Vejers området af deres cykler - men det er faktisk meget rart at man ikke behøver starte en varm bil op hver gang man vil ud at opleve livet uden for campingpladsen.

Nogle pladser sydpå er for små for så stor en vogn (Rubicone har kun få store pladser uden irriterende træer). Men de fleste steder går det med medcampisters hjælp. Og hvis du så ofrer et par timer på at øve dig med at køre med trailer, så vil du finde det det nemmeste i hele verden at bakke med en stor campingvogn.

DCK´s årlige manøvrekørsel første weekend i september hver år kan anbefales.

Skrevet af , 29-12-2000 - 12:07

Vi har Detleff 510 og har haft Vektra 1,8 vi var på en tur rundt Nord Kap 8000 km det foregik mest
i 3-4 gear og 7,5 km. pr. l. ingen problemer, men
skift af gear hele tiden. Har nu omsat til 2,0 Disel fra grænsen til Skagen genemsnit 10,5 km pr.l. og det meste af tiden 4 gear. m.v.h. PKS.

Skrevet af , 29-12-2000 - 09:39

Jeg kører selv med Peugeot 406 2.0 138 HK med et momment på 198 Nm ved 4000 omdr./min. og en Burstner 530 på total 1350 kg. Vi har kørt sydpå et par gange og det er min erfaring at forholdet mellem bil og vogn ikke må være ringere end det vi kører med. Der kan også være problemer med nogle pladser sydpå da standpladserne nogle steder er meget små. Jeg vil ikke have større vogn hvis jeg skal køre sydpå.

Skrevet af , 29-12-2000 - 09:28

Kombinationen Mazda 626 1,8 og Eifelland 500TKM (køjevogn med 5 sovepladser) er også en mulighed. Vi har været 3 gange sydpå (bl.a. Alperne) og har ikke haft de store problemer med stigninger. Eifelland er en let vogn (egenvægt 950kg), men 'hænger' rigtig på, også ved overhalinger.
Pas på med at købe en for tung campingvogn i.f.t. Mondeo 1,8. Det skal nok gå i Danmark, men beslutter i engang at tage vejen sydpå (eller nord) kommer i måske at fortryde den tunge læs!
En stor vogn er normalt ikke et problem på pladserne hvor man kan skubbe den på sin plads. På campingpldser med niveauer kan det være meget besværlig, ikke kun med størrelsen, men også vægten og især når man flytter sig meget rund i Europa.
Vi er 4 i familien (med 2 teens), og vores Eifelland er stor nok til mange ugers rundrejse. Nyvognsprisen er rimeligt...

Skrevet af , 28-12-2000 - 22:41

Hej Bent Vi har en Mondeo 2,0 130hk monent på 174 en Detlef 510 db på 1350 kg & er 2v-2 b og har kørt i 6 år nu
mit forslag til dig er vælg en mindre vogn du får
en meget stor vind side ved overhalinger fra lastbiler og du bliver trat af at rode i de lave
gear 2,3,påtænker du en tur syd på er 1,8 til sådan en stor vogn ved at være for lidt ikke sagt at du ikke kan køre med den men bilen mangler
moment når det gård op af bakke de næste 10 klm så skal du ned i 2,3 gear ved 5000 omd og det er meget en vogn på ca 495. 510 er pasende og der er mange men det er dit valg Venlig hilsen BW
& Godt Nytår