
Tekst: Anne-Vibeke Isaksen
2020 sæsonen står for døren, når det gælder nyheder fra de europæiske campingproducenter.
Franske Caravelair melder om 18 % fremgang på verdensplan og ser dermed lyst på fremtiden. Det er der også god grund til, for det er et spændende modelprogram, som præsenteres, og der er noget for alle typer campingvognsejere.
Til børnefamilien
Børnefamilier kræver plads, når der skal være køjer til børnene og fast dobbeltseng til mor og far, men kunsten er også, at campingvognen ikke bliver for stor. Det har Caravelair ramt rigtig godt i Caravelair Alba 486, som netop har plads til hele familien.

I hele serien er der otte forskellige indretninger mod fire sidste år, men fordi serien er så populær, produceres den nu i fire yderligere indretninger – 386, 400, 466 og 486. Alba 390 var en af Caravelairs mest solgte i 2019.
Alba serien er ligeledes et godt alternativ til at købe brugt campingvogn.
Til den rejsende

Det giver en enorm frihed og utrolig meget ro på bagsmækken, at man ikke skal sidde og bekymre sig om at komme frem.
Caravelair Style 410 er sammen med 390 helt nye i serien, og her er det også værd at holde øje med udstyrsniveauet – især på 410, som bliver en kampagnevogn.
Til den prisbevidste

Caravelair Artica er serien, der kan tilfredsstille de fleste. Den har været en bestseller med model 492 med enkeltsenge og model 490 med fritstående dobbeltseng som årets kampagnemodeller. Der er ekstra udstyr for over 35.000 kr.
Artica-serien har fem forskellige indretninger fra model 465 til 516, alle med nyt udvendigt design og nyt lys.
Til den kræsne

Caravelair Allegra Optima 560 har fritstående seng, og model 562 har enkeltsenge. Der er endnu ikke en model med køjer til børnefamilier, men det er der planer om til foråret 2020.
Disse to modeller er virkelig gennemførte, produceret i høj kvalitet og med en omfangsrig udstyrspakke, så man ikke skal ud og supplere med ekstraudstyr. Sikkerhed, komfort og helårsbrug er i fokus.
Mindre fremgang i Danmark
På det danske marked er fremgangen markant mindre end på både europæisk og globalt plan, men det er der en forklaring på.
– Vi mangler et par forhandlere, når man kigger på Danmarkskortet, men det er en udfordring i disse tider med et trængt dansk marked med to store dominerende mærker (Adria/Hobby, red.). Men vi kan se, at de forhandlere, som har taget mærket ind i deres butikker, gør det rigtig godt, og danskerne bliver mere og mere nysgerrige på Caravelair, som på ingen måde er ”typisk fransk”, men rent faktisk meget skandinavisk inspireret, og hvor kunden får utrolig meget campingvogn for pengene, siger den danske agent Peter Outzen fra Camping Agenten, der også sælger bl.a. Kampa og Silver.