Adria Alpina 903 HT, Adria, Alpina, luksusmodeller, 2017 I Adria Alpina 903 HT kan den tværstillede dobbeltseng 'skubbes sammen', så hovedgærdet løftes, og sengen gøres kortere. Dermed bliver gangarealet mod badeværelse bredere. Foto: Adria
Campingvogn

Adria-luksusmodeller sælger bedst

Hos det mest solgte mærke i Danmark er en håndfuld indretninger ekstra populære hos campisterne. Fælles for dem er, at de alle er indrettet til ”to på tur”.

Campisterne vælger større campingvogne og mere luksus. Trenden er ganske tydelig, hvis man kigger på salget af Adria-campingvogne – her er især topserien Alpina gået kraftigt frem, stærkt efterfulgt af Adora-serien der igennem mange år har været mest populær blandt campisterne. 

– Trenden har ændret sig markant gennem de seneste to år, for i dag køber campisterne større og mere luksuriøse campingvogne, forklarer Per Højgaard fra Adria Danmark. 

Luksusserien går frem med 64 %
Fra 2015 til 2017 er salget af Alpina, der er Adria’s luksuriøse helårsvogn, steget med 64 % og ligger nu placeret som den anden bedst sælgende serie i Adria’s program, når modelstatistikkerne gøres op.
På førstepladsen er fortsat den populære Adora-serie, som flere og flere campister også vælger at forfine, ved at udstyre den med ALDE-centralvarme – en pakke, som campisterne kan tilvælge for knap 19.000 kr. 

– Årsagen til den ændrede trend, tror vi, skal findes i, at campisterne har holdt sig tilbage i kriseårene og har sparet op til bedre tider. Vores timing med præsentation af den nye Alpina i 2016 – og før det, den nye Adora med skylight-vindue, medvirker til, at man nu, efter krisen for alvor er afblæst, er klar til at investere feriepengene i ny campingvogn. Og så sigter man efter en vogn, hvor man virkelig kan mærke udviklingen, forklarer Per Højgaard.

Aviva går 20 % frem
Også den helt nydesignede og prisstærke Aviva-serie går frem. Til sæson 2017 er den blevet gennemgribende nydesignet, og designteamet har tænkt rigtigt praktisk, da serien blev videreudviklet. Ud over at præsentere nye smarte opbevaringsløsninger, har man også reduceret vægten med gennemsnitligt 50 kilo, og prismæssigt starter man stadig i underkanten af 100.000 kr. for en helt ny campingvogn. Aviva går frem med 20 % over de seneste 2 år, og specielt køjevognene har vundet campisternes gunst.

Egoistvognene topper listen
Tager man et kig på top 5 over Adria-indretninger, er det den forholdsvis nye indretning Alpina 663 HT, som løber med sejren. Adria er eneste mærke med indretningen – et stort vinkelkøkken, stor lounge med sofa, stort soveværelse med separate skabe til ham/hende og fritstående dobbeltseng samt stort badeværelse med separat bruseniche.

På de efterfølgende pladser i top 5 finder man den velkendte Adora 522 UP-indretning og enkeltsengs-indretningen Adora 482 LU, som er den mest solgte indretning i Adora-serien nogensinde.

– Selv om det stadig er egoistvognene til seniorerne, som topper listerne, kan vi med glæde konstatere, at børnefamilierne er ved at vende tilbage til campingbutikkerne efter kriseårene. Sådan er det aktuelle billede, hvis du spørger vort forhandlernet, slutter Per Højgaard fra Adria Danmark. 

Adria Top 5 – sæson 2017
1. Alpina 663 HT
2. Adora 522 UP
3. Adora 482 LU
4. Alpina 573 UP
5. Action 361 LH