Biltest: Nissan Qashqai 2019 I 2017 undergik Qashqai et omfattende facelift med ny front. Nu følges det op af en ny benzinmotor med 140 eller 160 hk. Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Biltest

DCU tester Nissan Qashqai (2019): Danskernes favorit-SUV overbeviser

Den populære SUV Nissan Qashqai overbeviser i testen som campingtrækker med en ny benzinmotor med 160 hk og en smartere gearkasse.

August 2019

 

Hvordan bliver en bilmodel populær i Danmark? Den skal levere det forventede eller lidt til over hele linjen, være med på moden - og komme til en pris, der giver øjeblikkelig interesse.

Nissan har ramt lige i hjertet af markedet med Qashqai, som i anden generation ikke bare er den absolut bedst sælgende SUV i Danmark, men også generelt set en af de mest solgte biler.

En ting er for en bilproducent og den danske importør at gøre en bilmodel populær i starten. Noget andet er det lange løb, og det klarer Nissan ved at holde skarpe priser og introducere forbedringer med jævne mellemrum.

 

En helt ny benzinmotor

De største ændringer for denne anden generation Qashqai kom i 2017 med en opgradering hele vejen rundt: mere udstyr, højere komfort og forbedrede køreegenskaber. Med andre ord blev opskriften for en typisk modelopstramning i bilindustrien fulgt til punkt og prikke.

Biltest: Nissan Qashqai 2019
Med den nye benzinmotor med 160 hk viser Qashqai sig som en kompetent campingtrækker.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Så hvorfor tager vi så Qashqai til test i DCU-regi to år senere? Forklaringen er to store nyheder, som gør det oplagt at teste, hvordan den gør det med en campingvogn på krogen.

For det første har den japanske producent her i 2019 introduceret en helt ny benzinmotor på 1,3 liter, udviklet sammen med Renault og Mercedes-Benz, som afløser de to tidligere benzinmotorer. De gamle motorer var på 1,2 liter (115 hk) og 1,6 liter (163 hk), mens afløseren på 1,3 liter kommer med enten 140 eller 160 hk.

En lige så stor nyhed i Nissans gevaldigt populære SUV er en ny automatisk gearkasse af typen med dobbelt kobling. Den hurtigt skiftende gearkasse fås til den stærkere udgave af benzinmotoren med 160 hk, og det er Qashqai i den udgave, vi spænder en campingvogn efter.

 

Opgraderingen kan mærkes

Nissan har hidtil ikke gjort det nemt for folk med behov for at køre med campingvogn at vælge Qashqai med benzinmotor.

Kun den momentsvage 1,2-liters motor med 115 hk kom med automatisk gearkasse, og det var tilmed en trinløs CVT-gearkasse, altså uden rigtige gearskift, som under selv mild acceleration holdt motoren på pinebænken ved meget høje omdrejninger.

Den stærkere 1,6’er fandtes kun med manuel gearkasse.

Den nye motor lyder alene på sin størrelse svagbrystet - den er jo på kun 1,3 liter. I virkeligheden har man med 160 hk mærkbart mere overskud fra lave omdrejninger end med den gamle 1,6-liters motor med 163 hk.

Uden vægt på krogen føles motoren ivrig, spontan og kraftig, og dobbeltkoblingsgearkassen med 7 trin er harmonisk og hurtig til at skifte ved både igangsætning og under pres. Imponerende meget bedre end før, Nissan.

 

Gearkassen løfter køreoplevelsen

Med mulighed for at trække 1.500 kilo på krogen er mulighederne med Qashqai 1,3 gode, og med en campingvogn spændt på kører vi ud i et lettere blæsevejr.

Biltest: Nissan Quashqai
I den testede variant, topmodellen Tekna+, er indbygget navigationssystem standard.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Det positive indtryk er øjeblikkeligt: den lille motor er i den grad opgaven voksen. Op til landevejsfart går det stabilt og uden anstrengelse, og der er mere at hente af, når man vil hurtigt op i fart.

Gearkassen løfter køreoplevelsen og harmonien til et imponerende niveau. Det lader til, at gearkassen får besked på, at Qashqai nu kører med vægt, og den derfor skal holde geartrinene længere - alt efter hvor tung speederfoden er i et givent øjeblik.

Det er noget ganske andet, end når en trinløs CVT-gearkasse får omdrejningerne til at eksplodere og lydniveauet til at blive øredøvende.

 

Stabil også på motorvejen

Ved den store opgradering i 2017 fik Nissan i nogen grad sat skik på en affjedring, der især med hjul og dæk så store som testbilens (19”) var mere kontant og fast, end godt var.

Også styretøjet blev strammet op, uden at Qashqai er blevet en spændende køreoplevelse. I vores karakterbog får den bemærkninger som “stabil”, “sikker” og “forudsigelig”.

For hovedparten af danske bilister, med eller uden behov for at trække en campingvogn, er det lig med en god karakter. Qashqai formår at være stabil, om der er campingvogn på eller ej.

Der er ingen væsentlige ændringer at mærke i styretøjet, affjedringen eller følelsen af sikkerhed og stabilitet med campingvognen på. Den lette sidevind på testdagen mærkes ikke i den kompakte SUV, og en kort tur på motorvej giver indtrykket af, at denne stabilitet er en konstant ved bilen.

Det er langt, langt vigtigere at have ro og følelsen af sikkerhed end skarpe køreegenskaber i de små sving på landevejen.

 

Qashqai giver meget for pengene

Vi må være ærlige og sige, at mens det ydre design af Qashqai holder sig fortrinligt, kan alderen i nogen grad mærkes i kabinen.

Biltest: Nissan Quashqai
Over bakspejlet sidder knappen, der styrer afblændingen over det store soltag.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Nissan har produceret så mange udgaver af SUV’en på fabrikken i England, at samlekvaliteten ikke giver anledning til anmærkninger, så det er mere design, funktionalitet og materialekvalitet, hvor de bedste konkurrenter er netop det. Bedre. Men så er det, man skal huske prisniveauet.

Biler i klasse med Qashqai er oftest dyrere eller har mindre sikkerheds- eller komfortudstyr som standard, og med 300.-350.000 kr. kommer man langt hos Nissan-forhandleren.

Vi har helt specifikt at gøre med den dyreste Qashqai med benzinmotor, forhandlerne kan levere. Ikke kun på grund af den stærke motor og den automatiske gearkasse, for udstyrsniveauet kan heller ikke blive højere.

 

Ny motor og gearkasse overbeviser

Udstyrsversionen hedder Tekna+, og i denne udgave er det svært at finde “huller” i udstyret: lysstærke LED-forlygter, 19” alufælge, stort panoramatag i glas, meget komfortable sæder med blødt læder, infotainmentsystem med navigation, fire kameraer, som giver et 360 graders overblik, lydanlæg fra amerikanske Bose og sikkerhedssystemer som blind vinkel-alarm og adaptiv fartpilot, som automatisk holder afstand til bilen foran.

Et lavere udstyrsniveau kan bestemt også gøre det, uden at det føles som et kompromis. Udstyrsniveauerne Tekna og N-Connecta kommer med rigtig meget udstyr, og priserne er cirka 35.-55.000 kr. lavere end for topmodellen Tekna+.

Om udstyrsversionen hedder det ene eller det andet, så overbeviser den nye motor og den nye gearkasse i Qashqai, og det gør absolut også den meget populære SUV’s øvrige evner som campingtrækker.

 

Ny model senere på året

Biltest: Nissan Quashqai
Læderindtræk og meget andet er standard i Tekna+, den dyreste udgave.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Qashqai fås også med dieselmotor. Der er lige nu en dieselmotor på programmet, og også den har Nissan givet en overhaling. 1,5 dCi med 115 hk og 285 Nm hk fås med enten manuel gearkasse eller den nye dobbeltkoblingsgearkasse - priserne starter ved henholdsvis 251.990 kr. og 301.190 kr.

En ny 1,7-liters dieselmotor med 150 hk afløser en 1,6-liters med 130 hk, og den ventes introduceret senere på året. Den fås dog i versionen med automatgear kun med den trinløse CVT-gearkasse, som Nissan kalder Xtronic. Denne motor er den eneste i modelprogrammet, der vil kunne fås med firehjulstræk. Alle andre Qashqai har forhjulstræk.

Om Nissan Qashqai 1,3 DIG-T DCT Tekna+

Testbilens grundpris

Uden ekstraudstyr: 391.690 kr.

Inkl. ekstraudstyr: 318.390 kr.

På gule plader inkl. moms: 193.083 kr.

 

Dyreste variant 

dci 150. Xtronic 4WD: 440.490 kr. 

 

Andet økonomi

Beskatningsgrundlag for firmabilister

Eksklusiv ekstraudstyr: 310.946 kr.

Qashqai fås til en førstegangsbetaling på 7.495 kr. og en månedlig ydelse på 2.995 kr. med 15.000 kilometer om året og en løbetid på 36 måneder. 

 

Ekstraudstyr priser

Afmonterbart anhængertræk

(eftermonteret): 7.500 kr.

Metallak: 7.000 kr.

 

Motor og gearkasse

1,3-liters benzinmotor med turbo

160 hk og 270 Nm

7-trins aut. Dobbeltkobling

 

Præstationer 

Topfart: 198 km/t.

0-100 km/t.: 9,9 sekunder 

 

Forbrug 

Blandet kørsel: 13,9 km/l

CO2-udslip ved blandet kørsel: 162 g/km

 

Mål og vægt

Længde/bredde/højde: 439/181/159 cm

Bagagerum: 430-1.598 liter

Totalvægt: 1.885 kg

Køreklar vægt: 1.445 kg

Lasteevne: 440 kg

Påhængsvægt: 1.500 kg

Vogntogsvægt: 3.385 kg