DCUs tekniske rådgiver, Stefan Rosendal, banker misinformation om 13-polet stik til campingvogne i jorden DCUs tekniske rådgiver, Stefan Rosendal, maner misinformation i jorden: Det er stadig lovligt at køre med 7-polsstik til campingvognen. Foto: Rasmus Schønning
Nyheder

DCU banker misinformation i jorden: 7-polet stik er fuldt lovligt

DCUs tekniske rådgiver, Stefan Rosendal, har kæmpet en nidkær kamp for at mane misinformation om krav om 13-polet stik til campingvogne i jorden. Danske campister kan fortsat køre med 7-polet stik i fremtiden - fuldt lovligt.
Annonce

Tekst af Kim Basse

Juli 2019

 

I Danmark kan du vælge mellem enten et 7-polet stik eller et 13-polet stik til dit anhængertræk som eksempelvis campingvogne.

Desværre er der blevet spredt misinformation om, at man i udlandet pludselig kun må køre med 13-polsstik.

13-polsstik giver strøm til køleskab og andet elektronik i campingvognen som eksempelvis baklys og tågelys.

Det fortæller Stefan Rosendal fra DCUs tekniske afdeling.

 - Det, der angiveligt skulle være problemet ved at køre med et 7-polsstik, er, at man derved mangler baklys og tågelys. Men jeg har aldrig nogensinde oplevet grænsevagter, der har været så detailorienteret, at de har set på stikkene. Uanset hvad er det stadig tilladt at køre med 7-polsstik i resten af EU, siger Stefan Rosendal.

 

Dansk lov gælder i udlandet

På lygteområdet har Danmark lempeligere krav end andre steder i udlandet. Her stilles der således ikke krav om hverken tågebaglygte eller baklygte på campingvogne eller andre anhængertræk.  

Normen, der er skabt blæst om, er ECE R 48-normen, som tillades i EU-direktiv 2007/46/EU om krav til både tågebaglygte og baklygte. Her stilles der krav om de to lygter.

Men Wienerkonventionens bestemmelser af 1968 siger noget andet.

Wienerkonventionens bestemmelser omfatter nemlig tekniske krav til køretøjet og førerens ret til at føre køretøjet med det kørekort, vedkommende gyldigt har erhvervet.

Dermed må de enkelte lande acceptere, at et dansk køretøj er lovligt indrettet med et 7-polsstik, og at føreren har ret til at føre det, hvis det altså er lovligt indrettet.

Dermed gælder den omtalte EU-norm altså ikke for danske køretøjer i resten af EU.

- Hvis et EU land alligevel havde ophøjet normen, vil det stadig være de krav, vi i Danmark stiller, der er gældende, blot montering sker efter fabrikantens anvisninger, siger Stefan Rosendal.

 

Trækker misinformation tilbage

Westfalia Danmark, der producerer anhængertræk og cykelholdere til personbiler og varevogne, og opererer i otte europæiske lande, startede misinformationen om krav til 13-polet stik til danske campister.

De har ikke direkte beklaget situationen, men har på opfordring fra DCU fået kædeværkstederne Autopartner og Teknicar til at trække deres udsagn tilbage.

- Alt i alt er baklygte-sagen landet tilfredsstillende. Men herfra Dansk Camping Union er vi rigtig kede af al den blæst, der er skabt i kølvandet af misinformationen, siger Stefan Rosendal.

Stefan Rosendal kan træffes i DCUs tekniske center alle ugens dage mellem klokken 10.00. og 14.00.