1963: Campingvognene vinder frem

Villatelte, primusser og teltstænger af træ. Det med campingvogne startede først rigtigt herhjemme i Danmark med Svalereden og Savværket i 1963. Hidtil havde campister i manges øjne været nogle løjerlige fattiglus, der sov på hø under imprægnerede lagner.

Det kan lyde, som om vi skal en menneskealder tilbage for at forestille os denne tid. Men når det samtidig siges, at 1963 også var året, hvor den amerikanske præsident John F. Kennedy blev skudt i Dallas, bliver 1963 pludselig nutidshistorie for mange. Har man ikke selv oplevet Kennedy, så lever myten i hvert fald i bedste velgående.

8.450 kroner for en campingvogn

Dengang i 1963 rullede de første forsøg på at skabe en campingfolkevogn ud fra Helmut Knaus' lille virksomhed i Marktbreit i Sydtyskland. Den fik navnet Schwalbennest, på dansk Svalereden, og i dag er et svalepar på vej til reden stadig Knaus-fabrikkens bomærke. Knaus Schwalbennest var efter datidens målestok en utroligt velfungerende lille sag.

En gasvandvarmer – som mange i forvejen kendte hjemme fra lejligheden – sørgede for komforten, og hvis familien kunne lide at ligge tæt, var det i Svalereden, det foregik: tre personer (eller måske flere) på 134 gange 176 centimeter. Temmelig imponerende ud af en totallængde på mindre end tre meter. I dag er campingvogne oftest tre gange så lange. Prisen var dengang 8.450 kroner.

Hjul på sommerhuset

Blandt de første, der kom på banen med en dansk udgave af Svalerede, var den daværende ejer af Hinshøj Savværk i Alum ved Randers, Holger Jacobsen. Der var byggestop i Danmark, og det var nærmest umuligt for ham at få afsat de mange sommerhuse, der dannede fundamentet for hans savværk.

Og hvad gør en driftig jyde så ved det? Han satte hjul under sommerhuset og kaldte produktet en ’caravan’. Hinshøj Junior på sølle 1,90 gange 2,50 meter var beregnet til tre personer, og med en egenvægt på 410 kilo var det også nogenlunde, hvad en Ford Anglia eller Volvo P-18 kunne trække.

Ingen campingvogn uden et trækdyr

I 1960'erne var der imidlertid kun få, som spåede campingvognene nogen chance. Kun hver ottende danske familie havde bil mod USA’s hver tredje, og hvad skulle man med en campingvogn uden et trækdyr? Alligevel var der fremsynede forretningsfolk og såkaldte lejrsportsfolk, der hurtigt indså mulighederne i det rullende sommerhus. De satte alle sejl til for at udbrede kendskabet til ’dette nye’.

Det var engelske Sprite, som var i førertrøjen dengang. Hinshøj i Ålum, Dantra i Store Merløse, Eccles fra England og MKP fra Kolding var også kvalificerede bud på fornuftige campingvogne, som dengang kostede det samme som en Folkevogn - cirka 15.000 kroner. Flere danske campingvognsfabrikker opnåede pæne salgstal. Den sidste danske serieproducent af campingvogne, RC i Løkken, måtte dog opgive som selvstændig virksomhed i 1992.

1986: Den populære landsformand