846 europæiske
Rabatpladser i 24 lande







 
 


Bremsning med CV imod lastbil


28. december 2009 Kl. 20:23

På side 107 i DCU-bladet for december 2009 er der en længere skriv om slipstrømskørsel bag lastbiler.

Konklusionen - og jeg citerer: Af ovenstående tal kan udledes, at med en kun lige akkurat lovlig bremsende CV bagefter kan man faktisk have en dårligere bremseevne end et forankørende lastvognstog, som kan vise sig at være ubelastet. I mange tilfælde er bremseevnen for CV-vogntoget på linje med lastvognstogets. Konklusionen er, at et CV-vogntog absolut ikke bremser som en personbil og ikke nødvendigvis bedre end et lastvognstog.

Følgende link - http://dindebat.dk/trafik-transport/672145-bremselaengde-mb-actros-vs-vw-t4.html (start filmen) viser, at en VW transporter bremser lige op med et moderne lastvognstog. Ja, når der er læs på lastbilen, så bremser den endog bedre end transporteren.

Bulli er det tyske ord for VW rugbrød.

Så ovenstående konklusion vil i fremtiden være - hold afstand til lastbilerne. De bremser (sgu) bedre end dit vogntog!

Side: 1 2

Kommentarer pr. side: Sortering:

Kommentarer (viser 1 - 25 af 30)


28. december 2009 Kl. 20:39

Bravo Per
Det var et godt indlæg du er kommet med der.
Der er jo også den forskel, at du i de feste tilfælde, kun har to hjul til at bremse de fra 1000 til 1500 kg ned du har på jydekrogen.


28. december 2009 Kl. 22:13

bremsning

ja, perfekt dokumentation.
Den bør udbredes til lastbilchaufførerne, så de ved, at det er hensynsløst og kan blive farligt, når de ved motorvejsindkørsler møver ind kort foran et (langsomt) campingvognstræk.

Kører selv Peugeot 807 2.2 HDI uden de allerbedste bremser. De findes nemlig på 3.0 benzinmotormodellen. Jeg spurgte Peugeot Danmark om mulig udskiftning, men fik et kort ligegyldigt svar!
Godt Nytår


29. december 2009 Kl. 06:44

Ved indkørsel på motorvej er der noget der hedder flette regel. Det vil sige man skal vise gensidig hensyn under indkørslen, og det møder jeg oftere fra lastbiler end fra personbiler.
Men dokumentationen viser da mere tydeligt at man ikke skal øge hastigheden på CV på motorvejen.


29. december 2009 Kl. 09:38

Carsten.

Den viser da intet omkring risikoen ved øget hastighed på motorvejen.
Det den derimod viser er, at der er meget stor forskel på bilernes bremseevne, og nu er det jo en helt ny lastbil og en gl. T4 transporter der er oppe i test mod hinanden.
Har tempo 100 i Tyskland ikke bare gjort at campingvognene nu kan følge lastbiltrafikken, og ikke være en stopklods som i Danmark.


29. december 2009 Kl. 18:02

Hej Niels.

Mig bekendt er fartgrænsen for lastbiler og biler med campingvogn ens på de danske motorveje og landeveje.

mvh Carsten


29. december 2009 Kl. 20:42

Bremsning

Hej alle sammen.

Det at vi har fået skiltet bag på cv-en hvor der står TEMPO 100. er da ikke ensbetydende med, at vi absolut skal lægge os op på de 100 i fart. Lad dog de stakler lægge sig i slipstrømmen og så ynk dem ikke når det går galt. For hvad er det egentligt vi har fået lov til, med det skilt der står 100 på.
Vi har fået lov til, at overholde visse regler.
Nemlig; at kommer vi over 80 km. som herhjemme i DK, så er det ikke strafbart, hvis ellers ikke skiltningen fobyder andet. Men vi skal dog stadig overholde hastighed og afstand til forankørende. At der så er en flok idioter som kører så tæt, at man nærmest med det samme tænker at det vil gå galt.
Men hvad er det vi ser i trafikken idag at også den der har tid nok fræser afsted og ind imellem enda praler af, at de har kørt så og så langt i læ af en lastbvogn.
Tænker de på resten af familien eller køre de på ferien alene.?

For uanset hvilket vogntog man kører med så er bremseaftanden og ens reaktionstid afhængighed af andre faktorer nemlig også vejens beskaffenhed.

Man siger at kun tåber ikke frygter havet, kan man ikke også finde et ordsprog for de vejfarende der ikke holder afstand.

Godt nytår ønskes i alle fra Østbirk.
ole


30. december 2009 Kl. 09:29

Hej Carsten.

Du finder ikke en lastbil der kun kan køre 80km/t, men holder du den hastighed med campingvogn, så er du en stopklods for trafikken, idet lastbilerne overhaler hele tiden.
Disse overhalinger er mere risikofyldte end hvis farten for campingvogne blev sat op til f.eks. 90km/t så vi kunne følge lastbilerne.


30. december 2009 Kl. 10:39

Hej
Af debatten synes det, at der er nogle der tager på ferie for at nyde synet af den forankørende lastvogns bagsmæk. I håb om at man sparer på brændstoffet.
Det er for mig at se helt tåbeligt, farligt - og vel også stressende -færdselsloven m.v. siger 2 sekunders afstand til den forankørende - eller den halve speedometervisning. Hvis man kører 90 km/t så en afstand på min. 45 m. På den afstand tror jeg ikke at der er nogen fordel af slipstrømmen - men jeg ved det ikke.
Kører man tættere på spiller man en slags "russisk roulette" med sin og familiens helbred.
VH BJ.


30. december 2009 Kl. 15:01

Jeg har igennem flere år bemærket, at jeg sommetider kan mærke underlige slangebevægelser i mine skiftende vogntog, når der er et køretøj op til 100 meter bag mig (afhængig af vindretning, naturligvis). Det må afgjort koste mig brændstof og måske være en fordel for den bagvedkørende. Men jeg tror det skal måles i mindre end 1 km/l. Noget andet er så når man kører (for) tæt på en lastbil med cv bagefter.


3. januar 2010 Kl. 13:41

Hej Niels

Ifølge loven må lastbiler ikke kører over 80 km/t ligesom biler med CV, og fordi der er nogle interesse grupper, synes at loven er tåbelig og bryder den, skal man vel ikke ændre den.
Hvis det skulle være tilfældet, ville hele lovgivningen ende i anarki.
Og med hensyn til min egen personlige kørerstil og valg af hastighed til farer for den anden trafik, så mener jeg ikke at jeg er til så stor fare for de andre trafikanter, som f. eks den CV jeg blev overhalet af på motorvejen med 130 km/t (jeg kørte selv ca. 125 km/t solo).
Du må ikke tro at jeg altid er så lovlydig, at jeg kun overholder de fastsatte hastigheder. Men derfor bør det jo ikke betyde at jeg finder hastighedsgrænserne tåbelige.


3. januar 2010 Kl. 20:07

HASTIGHEDSGRÆNSERNE ER TÅBELIGE.
Nu var tråden jo ikke om hastighed men om bremser og kørsels afstand, og ingen personbil, lastbil eller personbil med cv eller varevogne overholder afstanden til forankørende i dette land, så om bil og cv ligger i læ eller ej kan squ gøre lige fedt. Godt nytår til alle. Vh.


3. januar 2010 Kl. 22:44

Det er da lige nøjagtig der, den røde tråd i indlæget er Søren.
Øger du hastigheden på kørertøjet, øger du også standselængden.
Øger du vægten på vogntoget og hastigheden samtidig, bliver det da endnu mere problematisk.
Jeg har ikke kendskab til at der er nogen personbiler der har et bremsesystem, der er konstrueret til at modsvare det samlede vogntogs øgede vægt, det vil sige bil 1675 kg + CV 1400 kg minus CV bremseevne under en ned bremsning, det kan være der er andre her inde der har.
Men du glemmer stadig at der kun er tre aksler til en næsten dobbelt så stor vægt, ved en nedbremsning.
Og iøvrigt med hensyn til at holde afstand, så er problemet jo netop, at bliver der den på krævede afstand, er der en der automatisk enten drejer ind eller trækker ud.
Men har man oplevet en ulykke pga. manglende afstand, lærer man hurtigt af det.


3. januar 2010 Kl. 23:06

bremsning

Helt enig med Carsten Bryld. Hverken bremseevne eller undvigemanøvremuligheder er som ved solokørsel.
Og så min private kæphest:
De "forbandede" Lkw-fahrere, der ved indkørsel på Autobahn stjæler min sikkerhedsafstand. De ser et campingvognstræk og tænker formodentlig, han kører langsomt og viger nok tilbage for et sammenstød med en tung fyr som mig


4. januar 2010 Kl. 08:11

Gug,

Der er fletteregel ved indkørsel på dansk motorvej, så også den der kører på motorvejen har pligt til at justere hastigheden når der kommer en "tilkørende".

Snakker vi Tyskland er der vigepligt - men så skal du i et tysk forum for at brokke dig :)


4. januar 2010 Kl. 23:00

Hej Carsten Bryld.
Jeg mener kun du har delvis ret med hensyn til vægt kontra 3 aksler.
Du glemmer, at når cv. kommer på, og bagagerum/lastrum fyldes kan der let komme en forøgelse af vægten på bagakslen på anslået 150 - 200 kg. dette bevirker, at bagakslens bremsekraftregulering ændres p.g.a. nedtrykning af bagenden hvilket giver
en forøget bremsevirkning på bilens bagaksel, så for at bruge din vending så er det måske 3 1/2 aksel der er til rådighed til den forøgede vægt.
Jeg har ingen udregning for min påstand, men almindelig sund fornuft siger mig at der er er en positiv effekt.
Og! For god ordens skyld, jeg påstår ikke at jeg får en kortere bremselængde med cv. på
end ved bremsning uden cv.
M.v.h.
Ole J.


5. januar 2010 Kl. 08:42

Jeg vil også godt give dig delvis ret Ole, med hensyn til påvirkningen af bremsekraftregulatoren (hvis den er monteret).
Men du skal tænke på, bilen kan sagtens bremse sin egen vægt på 1600 kg. ned på de to aksler med en hastighed på 100 km/t. Men CVèn der vejer 1400 kg. med påløbs bremse, har jo ikke verdens bedste bremse system, og den overskydende enerti (vægt X hastighed), skal nu optages af bilens bremsesystem.


5. januar 2010 Kl. 11:23

Ingen moderne bil har bremsekraftregulator.

Og den vægt der kommer ekstra på bagakslen, den kan kun komme et sted fra - forakslen.

Og det er vægten på forakslen der er vigtig ved en nedbremsning.

Nogle skal vist ud at eksperimentere med nødbremsning, når man kører med campingvogn! Nogle får sig en overraskelse!


5. januar 2010 Kl. 11:41


Per H. Kristensen Oprettet: 05/01-2010 - 11:23 skriver bl.a.:

"Ingen moderne bil har bremsekraftregulator."


Man kan vel godt sige, at ABS (eng. Anti Blocking System) er en bremsekraftregulator.


5. januar 2010 Kl. 14:20

Det rigtige i denne sag er jo at det viste eksempel giver stof til eftertanke.
Påstande fremføres derefter for vore køretøjer. Selv synes jeg der er noget rigtigt i dem.

Det er rigtigt at bremseegenskaberne ved solokørsel er størst på forhjulene, og en baghjulsudskridning ved blokerede baghjulsbremser er en alvorlig sag.
Blokering af disse vil imidlertid jo være afhængig af lasten bagpå i bagagerum og af kugletryk. hertil kommer at kugletrykket jo øges ved CVens opbremsning
Men! eksakte prøver vil jo kunne påvise om påstandene er rigtige. og her var det for DCU måske et bedre initiativ at kende bremseegenskaberne i et CV træk.set i forhold til lastbilerne inden man går ud og anbefaler højere hastigheder
Herudover kunne det jo være et vigtig punkt ved udnævnelsen af årets campingtrækker, at forhold omkring dette emne også blev belyst


5. januar 2010 Kl. 15:38

Hej Per H. Kristensen.
Bremsekraftregulator er i dag ikke bygget som en ventil monteret på undervognen med en forbindelsesstang til bagakslen.
Det er som Flemming C. skriver ABS der klare problemet idet den registrerer ændring i forbindelse med belastning og regulere bremsetrykket til bagakslen.
Hvor har jeg så det fra? jo en dag på
værkstedet spurgte jeg min Hyundaimekaniker hvorfor der ikke var en regulator på bagakslen og fik ovennævnte svar, men selvfølgelig, han kan jo ikke vide alt,
Din påstand vedr. hvor vægtforøgelsen kommer fra den forstår jeg simpelthen ikke. Jeg bøjer mig i støvet.
M.v.h.
Ole J.


5. januar 2010 Kl. 15:57



Hvor meget eller hvor lidt bilen og campingvognen "dykker" med forenden under en opbremsning er i bund og grund en funktion af tyngdepunkternes placering i henholdsvis bilen og campingvognen.


5. januar 2010 Kl. 16:11

De fleste ulykker sker jo ofte fordi køretøjets evner, overgår førerens evner.


5. januar 2010 Kl. 18:27



Ja, det bliver rart, når alle biler bliver udstyret med

AFSTANDSRADAR.

Så undgår vi alle disse harmonikasammenstød på især motorvejene.


11. januar 2010 Kl. 12:52

bremsning

Det var fint med det tyske forsøg. Nu har nordmændene vist, at det også kan være farligt at have en lastbil lige bag sig. Se:

http://www.naf.no/Forbrukertester/Utstyr/Tester-av-utstyr/Bremsetest/

Mon det også er et krav i DK/EU, at lastbilanhængere skal have abs?

mvh Gug


11. januar 2010 Kl. 14:17


P. Gug-Kjeldsen Oprettet: 11/01-2010 - 12:52

Flere af disse punkter ville også være ønskelige set fra personbilførernes side med hensyn til vogntogførerenes kørestil:

Dette er vogntogførerenes ønskeliste til
Press deg aldri inn rett foran et vogntog. Det trenger lengre strekning for å stoppe.

Ligg aldri tett på støtfangeren til et vogntog. Sjåføren ser deg ikke og du mister selv oversikten over trafikken.

På høyre side av førerhytta er sjåførens største blindsone. Spesielt syklister må unngå å legge seg her.

Press deg ikke på innsiden av et vogntog eller semitrailer i en liten rundkjøring.


Side: 1 2





DCU-Kalender

Alle begivenheder    ●    Kredsenes kalender    ●    Campingpladsernes kalender




Seneste forumindlæg

EmneSvarSeneste kommentar
Letvægt Rejsetelt Ventura Basic. 0 25. oktober 2014 Kl. 20:07
Transfagarasan Highway Rumænien 3 25. oktober 2014 Kl. 17:41
Gode råd campister imellem. 0 25. oktober 2014 Kl. 15:42
Dæktryksmåler fra Jepo Tech 8 25. oktober 2014 Kl. 14:02

Bliv medlem af DCU

  • Rabat på DCUs campingpladser
  • Adgang til indhold på dcu.dk
  • 8 numre af Camping-fritid

Brugerne anbefaler på www.icamp.dk

Himmerland Camping & Feriecenter

Snavset hytte

Bad- og toiletforhold

Pladsens omgivelser

Personale og service

Øvrige faciliteter - fx swimmingpool, strand, sport

DCU-Camping Hesselhus

Overvurderet

Bad- og toiletforhold

Pladsens omgivelser

Personale og service

Øvrige faciliteter - fx swimmingpool, strand, sport

Krakær Camping

Super hyggeligt og rart sted

Bad- og toiletforhold

Pladsens omgivelser

Personale og service

Øvrige faciliteter - fx swimmingpool, strand, sport