846 europæiske
Rabatpladser i 24 lande







 
 


B/E - kørekort og vægtgrænser: SPAR PENGE


18. januar 2001 Kl. 20:35

De danske regler om B/E kørekort er helt til grin.

Hvis man f.eks. har en campingvogn med en egenvægt på 1150 kg og en tilladt totalvægt på 1500 kg, har man lasteplads til 350 kg. (temmelig meget til almindelig brug)

Hvis man så har f.eks. en Ford Mondeo 2.0 Stationcar med en egenvægt på
1325 kg og en tilladt slæbevægt (med bremser) på 1425 kg kræves der for at føre vogntoget at man har B/E kørekort. Sådan et koster knap 4000 kr hvis man kan nøjes med de lovbefalede timer og en enkelt prøve.

MEN: Hvis man kan nøjes med at læsse 225 kg på Campingvognen, (og hvem kan ikke klare sig med det?) kan man med et enkelt lille GRATIS kunstgreb LOVLIGT føre vogntoget med det normale B kørekort.

Man skal bare gå på motorkontoret og få ændret slæbevægten på Mondeoen til 1375 kg. Nemlig egenvægten + 50 kg. Ændringen er gratis!!

Og så kører du pludselig fuldstændig lovligt med vogntoget, når bare du ikke har over 225 kg læsset på campingvognen. (Man kan f.eks. tømme vandtanken inden man kører, det sparer 45 kg.)

Med venlig hilsen
FruBi

Side: 1 2

Kommentarer pr. side: Sortering:

Kommentarer (viser 1 - 25 af 48)


18. januar 2001 Kl. 21:20

Akkeja, de vægtgrænser er ikke nemme at kloges af.
Jeg er nu ret sikker på at du ikke skal have ændret din bils vægtgrænse på motorkontoret, for du kan, som du selv skriver, nøjes med at laste campingvognen så den kun vejer bilens egenvægt + 50 kg. og køre lovligt med det. Det er den FAKTISKE vægt på der gælder. Jeg ved det for jeg forskede ret grundigt i emnet i efteråret. Altså: sålænge man ikke laster campingvognen tungere end bilens egenvægt + 50 kg. skal der ikke noget trailerkort til.
Rådet for større færdselssikkerhed har udgivet en pjece om emnet, den hedder: Påhængskøretøjer, synsfri sammenkobling, vægtgrænser og kørekort. Jeg fik min pjece hos landbetjenten, og den er rigtig god, skrevet i et sprog så det er til at forstå.
Venlig hilsen Jan W. Jensen


18. januar 2001 Kl. 22:58

Det er ikke rigtigt hvad Jan skriver, det er de 2 totalvægte som gælder for kørekortet mens det de faktiske vægte der gælder for vogntoget, altså 2 forskelige regler. så Frubi har ret.

Hilsen Jørgen, den heldige indehaver af B+E kort mens det var billigt, 1150 kr.


18. januar 2001 Kl. 23:35

Som supplement til Jørgen.
Man kan faktisk også lære noget ved undervisningen til B/E kørekort, selv om 4.ooo Kr er mange penge oven i købet af bil og campingvogn?
Egentlig kunne man også gøre sig den tanke at vi alle burde have B/E kort for at måtte køre med trailer over 750 Kg.


19. januar 2001 Kl. 13:30

Alle burde have B/E kørekort for at køre med trailer over 750kg?

Hvorfor det?

Det er de små trailere der er svære at bakke med. Har man først lært at bakke med en lille trailer er det småting at bakke med en campingvogn.

Næh, man burde hellere spørge sig selv hvorfor den regel med B/E kørekort er der - jeg anser den for at være aldeles unødvendig.

For mit eget vedkommende: Mondeo + 1500 kg campingvogn - kræver B/E kørekort. Løsning: At købe en bil der vejer 200 kg mere. Så behøver jeg ikke B/E kørekort.

Hvad er lissom logikken i det?

Det er nogle klamphuggere der har lavet den lov. Egentlig troede jeg det var køreskolelobbyarbejde, og det er det måske også, men det er tilsyneladende noget EU-bestemmelser man har adapteret.


19. januar 2001 Kl. 16:50

Til PHK: Jeg er enig med dig i at reglerne for B/E kørelort er ulogiske og uforståelige, som du beskriver. Men du skriver også at når man har lært noget er det nemt nok - helt enig. Men man oplever ret ofte at der er nogle som endnu ikke har lært tingene godt nok, hvorfor det måske var en idé med tvungen undervisning - ja, som du skriver også til de små trailere.


19. januar 2001 Kl. 18:44

Jeg ser heller ingen logik i disse regler eks.
Jeg køre ofte med trailer hvor jeg ikke kommer i konflikt med vægten men med totallængden af det samlede vogntog mangler mellem 35 til40 cm før det overskrides.
Men her er det ikke vægten for jeg har oficielle vejer og måler papire med, men jeg bliver stoppet hver år, ofte flere gange på samme tur, men der kræves ikke B/E kørekort, rekorden er 4 gange på 90 km.
hver gang må politiet akseptere vægtgrænserne er overholdt, har ikkie B/E kort.


19. januar 2001 Kl. 21:59

Hallo Hallo
Nu er jeg forvirret..!
Som ren amatørcampist (har ikke engang en campingvogn..endnu), må jeg lige spørge panelet:
Jeg har en Mondeo 1.8,med en egenvægt på 1250 kg.
I følge registreringsattesten må jeg trække 1500 kg.
med påløbsbremser...eller hva`?
Skal det ikke forstås sådan at min campingvogn må ha` en totalvægt på 1500 kg.?
Jeg har kun B kørekort.


19. januar 2001 Kl. 22:08

Jo, det er rigtigt, men det du trækker, må samtidigt ikke veje mere end din bils egenvægt + 50 kg. Bilens egenvægt står på registreringsattesten. Hvis den f.eks er 1200 kg, må du trække en totalvægt på 1250 kg med alm. kørekort, ikke EET kilo mere.


19. januar 2001 Kl. 22:10

Se f.eks på siden: http://www.faerdselssikkerhed.dk/index1f.htm
der kan du let finde ud af, hvad du må, og ikke må.


19. januar 2001 Kl. 22:17

Skåret ud i pap..
Min bils egenvægt er 1250 kg.
1250 + 50kg. =1300kg.
Altså må min nye campingvogn ikke ha`en totalvægt på mere end 1300 kg....korrekt??
F.eks en Eifelland 500TK som har en egenvægt på 975 og en totalvægt på 1300 kg.
Har jeg fattet det ...?


19. januar 2001 Kl. 22:32

til morten
ja!!!
det du skriver er korekt.

jeremiassen


20. januar 2001 Kl. 00:40

Der har i tråden været et par modstridende oplysninger. Der er to problemstillinger:
1 - hvad kan man lovligt koble på bilen og
2 - hvad giver et B kort ret til at køre og hvornår skal der et B/E til?

Først bil/anhænger: Reglerne for synsfri sammenkobling er: Bilen må aldrig trække en anhænger, som har en "faktisk totalvægt", der er større end den "største totalvægt" på anhængeren. "Største totalvægt" aflæses på bilens registreringsattest, og er det tungeste bilen må trække. Anhængerens "Faktiske totalvægt" er anhængerens egenvægt + det man læsser i den. Vogntogets samlede "tilladte totalvægt" må ikke overstige 3500 kg - for så vidt at anhængerens tilladte totalvægt er over 750 kg.

Det vil sige, at hvis der på bilens registreringsattest står "største totalvægt" 1000 kg, så må du trække en anhænger hvis egenvægt + læs vejer maksimalt 1000 kg - hvis anhængeren har en egenvægt på 800 kg (og for eksempel en totalvægt på 1200 kg) kan du læsse 200 kg på anhængeren, så den vejer 1000 kg (800+200).

Dertil gælder følgende regler, som altid skal overholdes, for anhængerens "største totalvægt":
1 - En anhængers største totalvægt må aldrig overstige de vægtgrænser, bil- og træktøjsfabrikanterne har fastsat.
2 - Vægten af en anhænger uden bremse må aldrig være mere end 50% af trækkøretøjets tjenestevægt og maksimalt 750 kg.
3 - Vægten af en anhænger med bremse må aldrig overstige trækkøretøjets tilladte totalvægt. Dog gælder andre regler for tærrængående køretøjer!

Så er der almindeligt B kørekort:
1 - Du må altid køre med en anhænger med en tilladt totalvægt indtil 750 kg.
2 - Her er der to krav, som begge skal opfyldes:
a - Anhængerens tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt + 50 kg. Her kan du vælge, om du vil bruge tallet på bilens eller anhængerens registreringsattest.
b - Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3500 kg. Her kan du ligeledes vælge, om du vil bruge tallet på bilens eller anhængerens registreringsattest.

Her er det oftest reglen om bilens egenvægt + 50 kg som overskrides, hvilket udløser krav om B/E kort.

Iøvrigt kan jeg anbefale folderen, udgivet af Rådet for større færdselssikkerhed, som kan hentes på de fleste politistationer. Hav folderen med i bilen, det kan løse problemer hvis du bliver stoppet - for, forståeligt nok, ikke engang politiet kender reglerne til bunds.

Hilsen,
--
Carsten Stage
Tai-Vong Lhasa Apsos
http://www.image.dk/~cstage/


21. januar 2001 Kl. 21:48

MINDRE TOTALVÆGT ??
Min bil Peugot MI16 egenvægt = 1125 kg
Campingvogn Hobby TQM totalvægt= 1200 kg.
Dermed har jeg et 25 kg`s problem.
Kan jeg blot lade være med at fylde de sidste kg
i campingvognen.(blot fylde i bilen istedet)
Eller kan det lade sig gøre at få ændret campingvognens totalvægt på reg.atesten til 1175??
Nogen erfaringer???

MVH TWC



21. januar 2001 Kl. 22:44

Du nøjes ganske rigtigt bare med ikke at undytte campingvognens lasteevne, således at campingvognens faktiske totalvægt er maksimalt 1175 kg.

Find dine registreringsattester frem, og chek tallene på denne side:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/index1f.htm

Hilsen,
--
Carsten Stage


21. januar 2001 Kl. 23:12

Hov-hov Carsten, det kommer da an på hvad Peugeotens må trække på krogen ifølge bilens registreringsattest. For hvis der her står mere end 1175kg (egenvægt + 50kg), kræves der B/E kørekort for at trække en vogn med tilladt totalvægt 1200kg uanset hvor mange kilo man laster. (Kilde: Køreskolens teorihæfte til Kategori B/E).

Mvh.
Bent


21. januar 2001 Kl. 23:41

Jeg har oplevet noget andet,først de korekte tal for min vogn og Campingvogn .
Bil vægt 1300 kg. Total 1965 Camping vogn 1300 kg.
Jeg forsøgte at få Campingvognen (Dethleffs) opvejet til 1350kg så kunne min hustru også køre på almindelig kørekort.
Synshallen bad mig hendvende sig til forhandleren
der kunne fortælle mig at bilen højst måtte trække
3265kg ifølge fabrikanten.
bilens og Campingvognens totalvægte så selv om jeg gerne ville have 50kg mere med så bestemmer
fabrikanten.
Når jeg læser om dem der må trække størrer læs
med en letter bil så forstår jeg ikke logikken,
jeg har en 2,0 Vektra disel.
Ps. jeg taler ikke om kørekort.
v.h. PKS


21. januar 2001 Kl. 23:43

Det er rigtigt - fik jeg sneget mig udenom den...

Fra: Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1675 fra Færdselsstyrelsen, den 3. marts 1995:

"Det bemærkes, at forøgelse af »påhængskøretøjs største totalvægt med bremser« til mere end 50 kg over bilens egenvægt, vil betyde, at der kræves B + E
kørekort, når påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger bilens egenvægt med mere end 50 kg, uanset den faktiske totalvægt ikke overstiger bilens egenvægt
med mere end 50 kg."

Alle lovinformationer kan i øvrigt findes (når man har lært at bruge søgefunktionen effektivt) på denne adresse:

http://www.retsinfo.dk/


Hilsen,
--
Carsten Stage


22. januar 2001 Kl. 12:01

Hvis man er medlem af FDM kan man på www.fdm.dk under CAMPING læse om reglerne for kørekort.
Der er også et skema som gør det nemt at se om man har det rigtige kørekort.
Hilsen S.C.


22. januar 2001 Kl. 13:55

Linket til Færdselsstyrelsens udregninger er vel også værd at kigge på. http://www.faerdselssikkerhed.dk/faa_svar/synsfri.htm

Da jeg tog trailerkørekort lærte vi følgende

Kørekort kategori B:
Trailerens MAX TILLADTE totalvægt må ikke overstige bilens EGENVÆGT med mere end 50 kg.

Kørekort kategori B/E:
Trailerens FAKTISKE totalvægt må ikke overstige bilens maksimale påhængsvægt iflg. bilens reg.attest.

Det vil sige, at en bil med en egenvægt på 1025 kg og en max tilladt påhængskøretøjsvægt iflg. reg. attesten må trække en trailer MAX TILLADT totalvægt på 1075 kg på kørekort B og en trailer med FAKTISK totalvægt på 1200 kg med kørekort kategori B/E.

Hvis man som FruBi i indlæg 1 har en Mondeo med en egenvægt på 1325 kg må man altså maks trække en campingvogn med en tilladt totalvægt på 1350 kg. Hvis man som FruBi har en campingvogn på 1500 kg, kan man ikke nøjes med at læsse mindre i, men må få vejet campingvognen ned til 1350 kg.

Jeg har checket ovennævnte med færdselsstyrelsens hjemmeside, og det bekræfter ovennævnte.

Hilsen
Jørgen Christensen


22. januar 2001 Kl. 13:58

Ups, Der skal naturligvis stå 1375 og ikke 1350 kg i sidste eksempel.

Jørgen Christensen


22. januar 2001 Kl. 14:29

Ifølge motorkontoret og statens biltilsyn er det ikke nødvendigt at veje campingvognen ned. Det er IKKE den TILLADTE totalvægt, der gælder i reglerne vedr. B/E-kørekort men den FAKTISKE total vægt.

Man kan selvfølgelig godt gøre det, det er stadig gratis, men altså unødvendigt.
mvh/FruBi


22. januar 2001 Kl. 14:29

Det er tilsyneladende mindre nemt at forstå, end det måske burde være. Derfor vil jeg lige bidrage med link til den side, hvor jeg synes det er forklaret på forståelig vis. Det er hos danske kørelærere på adressen:
http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/synsfri5.htm

Derudover:
Er der nogle, der kan forklare logikken i de meget forskellige "max.anhængervægt", der er på forskellige biler.
Vi kører selv i en relativt lille bil med en 1,5 motor og egenvægt på 1050kg, men alligevel må den trække et påhængskøretøj på 1350kg. (Om den kan er noget helt andet).
Jeg har set mange noget større biler, der må trække en del mindre (især franske biler).
Hvordan i alverden opgøres grænsen?
Jens Corneliussen


22. januar 2001 Kl. 16:30

Det er faktisk folderen fra Rådet for Større Færdselssikkerhed, som er lagt på nettet! En rigtig god ide - og den side kendte jeg ikke engang.

Vedrørende logikken... Du har helt ret, det er ikke alle vægtgrænser som bunder i fornuft. Så vidt jeg ved, er det bilproducenterne som sætter vægtgrænserne - eller som i ethvert tilfælde skal godkende, hvis noget skal vejes op i forhold til standardreglerne.

Hilsen,
--
Carsten Stage


22. januar 2001 Kl. 19:28

Det kan se mærkelig ud hvorfor en en bil med en kraftig motor, mange gange må trække mindre, end en bil med en mindre kraftig motor,man fokucerer i disse indlæg kun på motorkraft. Dette skyldes et EU direktiv,hvor man både opererer med motorkraft, men endnumere med med bremser og nødbremse på forvognen, man har afprøvninger, henholdsvis på en 8% stigning og en 12% stigning.Deraf kommer den til tider sjove forskel på slæbevægten,på en bil med kraftig motor og en bil med mindre motorkraft, da det mere er bremser og nødbremse på bilen man intereserer sig for. Det er da også vigtigere at kunne bremse vogntoget i en nødsituation på en 12% stigning end at kunne trække op af den samme stigning.
Ps. man oppererer både med slæbevægt og vogntogsvægt ved disse afprøvninger.


22. januar 2001 Kl. 21:31

FruBi, er du sikker på, at Statens biltilsyn og motorkontoret ved hvad de taler om. De er formodentlig ligeså forvirrede over reglerne som alle andre. Hvis man på færdselsstyrelsens hjemmeside indtaster en totalvægt "fra påhængskøretøjets REGISTRERINGSATTEST", der er 50 kg højere end bilens egenvægt, får man svaret at B/E kørekort er nødvendigt. Da jeg går ud fra, at færdselsstyrelsen har haft en finger med i spillet under udformningen af reglerne må de vel i det mindste vide, hvad de taler om.

Da der åbentbart hersker så meget usikkerhed om reglerne, var det så ikke en idé om DCU undersøgte reglerne til bunds og belyste dem på deres hjemmeside.

Jørgen Christensen


Side: 1 2





DCU-Kalender

Alle begivenheder    ●    Kredsenes kalender    ●    Campingpladsernes kalender




Seneste forumindlæg

EmneSvarSeneste kommentar
Mangel på camping gæster 25 31. juli 2014 Kl. 22:16
Sælges Koblingslås 2 31. juli 2014 Kl. 21:36
Ny Mover, manuel eller automatisk 12 31. juli 2014 Kl. 20:59
Erfaringer med køb af TomTom GO LIVE C&C 5 31. juli 2014 Kl. 19:58

Bliv medlem af DCU

  • Rabat på DCUs campingpladser
  • Adgang til indhold på dcu.dk
  • 8 numre af Camping-fritid

Brugerne anbefaler på www.icamp.dk

DCU-Camping Vorbasse

lækker plads, kort afstand til badesø, meget børne vendlig

Bad- og toiletforhold

Pladsens omgivelser

Personale og service

Øvrige faciliteter - fx swimmingpool, strand, sport

Birkhede Camping

En plads der lover mere end den holder

Bad- og toiletforhold

Pladsens omgivelser

Personale og service

Øvrige faciliteter - fx swimmingpool, strand, sport

Vesterlund Camping

Fantastisk hyggelig lille plads med super service

Bad- og toiletforhold

Pladsens omgivelser

Personale og service

Øvrige faciliteter - fx swimmingpool, strand, sport