846 europæiske
Rabatpladser i 24 lande

forskellige spørgsmål ang. Knaus Südwind 1989

23. april 2010 Kl. 14:56

hej folkens, jeg er helt ny i det her campinghalløj, så håber på noget hjælp herinde :)
jeg har anskaffet mig ovenstående vogn, og har lige et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med..

1. er der nogen der ved hvad hulafstanden er på fælgene?

2. hvor meget tryk skal der være i dækkene??

det var alt for denne gang, men mon ikke der kommer mere på et tidspunkt.

pft..
vh dan

Kommentarer pr. side: Sortering:

Kommentarer (16)

23. april 2010 Kl. 15:03

Det er lettest at måle hulafstanden selv, f.eks fra forkant til forkant. Pas på, der er både 110mm og 112mm, og de passer ikke sammen.
Er den 4-huls er det diagonalt, er den 5-huls, fra "1" til "3"

Maksimalt tryk står på dine dæk, men jeg kører med ca. 40-45Psi (3bar) afhængig af hvor tungt den er lastet

Velkommen som campist

23. april 2010 Kl. 15:13

okay, super.. havde bar håbet på der var en www et sted med alt info på vognen, hvor man ku se det..
men mange tak for hjælpen..
tak

23. april 2010 Kl. 15:46

Hej
Tillykke med din vogn.
Vi havde en Sydvind af samme årgang.
På dæksiden står der formentlig 33 psi, men jeg kørte altid med 50 psi, fordi det øger stabiliteten.
VH BJ.

23. april 2010 Kl. 16:22

okay, mange tak :)

24. april 2010 Kl. 11:47

Hej Dan

Tillykke med din nye vogn, håber i får mange fornøjelige timer med den :-)

En ting du skal kigge efter er dækkenes alder, da der ikke er det store slid på dækkene, kan alderen på campingvognsdæk godt være udover de anbefalede 6 år.
Jeg har selv lige købt ny campingvogn, og får sat nye dæk på i samme moment, da det viste sig at dækkene var 10 år gamle på vognen.
Det er ikke sjovt når et dæk springer, vi prøvede det for 3 år siden i Tyskland, både bil og campingvogn blev totalskadede.

Med venlig hilsen

Bo

25. april 2010 Kl. 17:46

Hej Dan
Tillykke med vognen, det er en dejlig vogn.Hvor stor er vognen og er det den med det gule og lysegrå striber..? Kan du evt lægge et billed ind?
,, har selv en Sudwind 485 tu fra 1991/92. jeg har monteret 185x14C 8lags varevognsdæk og kører med et tryk på 65 psi
Fælgene hedder 5,5x14 boltafstand 4x100 ET mål 30, navhul 57mm.
Du kan bruge 14 tommer fælge fra en Golf 2,3.
mvh
Martin

26. april 2010 Kl. 20:50

Hej Martin, mange tak..
ligner også en fin vogn du har dig!!
kommer lig et par billeder her..
det er i hvert fald ikk 4x100, da det er 5-huls :)

26. april 2010 Kl. 20:51

her er lig et mere..

26. april 2010 Kl. 20:52

indvendig::

26. april 2010 Kl. 20:53

indvendig:(bordet er lig flyttet, men har et :)

27. april 2010 Kl. 12:36

hey hey...

Ved ikke om det var netop det her du efterspurgte, men på denne hjemmeside finder du en hel røvfuld af brochurer på ældre Knaus vogne

Din årgang burde også være der....

http://www.norskcaravanclub.no/campingvogner.cfm?pArticleId=12623&pArticleCollectionId=1654

Held og lykke med vognen

Dan P & Lene S

27. april 2010 Kl. 17:24

Hej Dan M

Den ser fin ud,,, det er jo den særlige model 500 TSK, hvor indretning er specielt indrettet til det skandinaviske marked, med den store siddegruppe foran i vognen, og klapkøje i bag.. En rigtig smart planløsning,, det var den model jeg gerne ville have haft da vi skulle købe en Knaus for 3,5 år siden..
Jeg kan ikke forstå at den har 5 bolthuller i fælgene, der må næsten være kommet en ny aksel på , på et tidspunkt...

mvh
Martin

27. april 2010 Kl. 18:29

Dan P & Lene S

tak for siden, men sys desværre ikk rigtig der er noget brugbart info :(

Martin:
ja, det er skam en helt fin model :)
okay, mærkeligt, ville være lækkert at finde ud af om man ku få nogle alu magen til dem jeg har på min bil..
men må prøve at få det målt på en måde..

tak for hjælpen indtil videre folkens..

lig et bonusspørgsmål:
må man gå på taget af såen fanden??
så jeg kan få det gjort rent også..

endnu et bonusspørgsmål:
er der nogen der ved om man kan få en kasse el.lign til at montere bagpå under ruden, så man kan ha lidt mere bagage med(ØL ;)

vh Dan

27. april 2010 Kl. 19:52

Disse Knaus'er er ofte rådden i bunden, helt ude i hjørnerne. På fastliggervogne dog kun i venstre side.
Årsag: De er ikke tætnet i teltskinnerne med det grimme udflydende tætningskit som vi ser hænge i gardiner på de fleste vogne. Nej Knaus'en er tætnet med en gummiliste som desværre bliver hård med tiden så den ikke slutter helt tæt mod den bølgede aluplade. Det sker der ikke noget ved oppe ved taget og ned langs siderne men på de nederste ca. 30 cm hvor vognen buger ind kan regnvand løbe ind og give råd i bunden.

28. april 2010 Kl. 10:46

hej Carl

Tak for info, det er desværre en svaghed, som den også deler med andre mærker i samme årgange.
Da vi købte vognen i sin tid, fik vi forhandleren til at skifte alle 4 hjørnebundplader, u/b inden vi fik vognen, da den var begyndt lidt i venstre side.
I vinteres skulle frontpladen skiftes, i forbindelse med en skade. og jeg kan se at de har brugt der der sorte klister snask, så problemet burde ikke opstå på min vogn igen. Samtidig fik jeg at vide at det indvendige træværk var lissom nyt..

2. maj 2010 Kl. 18:17

Ved du hvilke andre vogne der har den svaghed. Jeg har haft 1 Wilk 2LMCér og en Hobby og de har alle været snasket godt til ved hjørnelisterne og dermed fri for råd i bunden.
I Wilken var der råd ved i hjørnerne i bagenden men det skyldes at Wilkfabrikken ikke udførte isolationen korekt og det gav kondens. Man havde skåret 18 mm dybe riller i en 2 cm isoleringsplade for hver 2 cm for at kunne bøje pladen hvor vognen rundede i bag og forende. Man skulle selvfølgelig have brugt 2 stk 10 mm isoleringsplade fordi de jo ikke er tykkere end de kan bøjes uden at knække.

DCU-Kalender

Alle begivenheder    ●    Kredsenes kalender    ●    Campingpladsernes kalender

Seneste forumindlæg

EmneSvarSeneste kommentar
Letvægt Rejsetelt Ventura Basic. 0 25. oktober 2014 Kl. 20:07
Transfagarasan Highway Rumænien 3 25. oktober 2014 Kl. 17:41
Gode råd campister imellem. 0 25. oktober 2014 Kl. 15:42
Dæktryksmåler fra Jepo Tech 8 25. oktober 2014 Kl. 14:02

Bliv medlem af DCU

• Rabat på DCUs campingpladser
  • Adgang til indhold på dcu.dk
  • 8 numre af Camping-fritid