Citroen C5

12. december 2007 Kl. 22:57

Vi har tænkt os at anskaffe en Citroen C5. Vores cv er en Adria Adora 472 (total 1300kg). Er der nogle venlige mennesker der vil dele deres erfaringer med os, både gode og mindre gode.
Så vil vi være meget taknemmelige.

Kommentarer pr. side: Sortering:

Kommentarer (67)

12. december 2007 Kl. 23:16

Hej Gitte!
Jeg har stort set kun godt at sige om C5. Vi har nu nr. 2. Den første fik vi i 2002 og kørte 105000 km i den i 5 år. nr. 2 fik vi i april i år. Vi har kørt både til Italien og Frankrig med den gamle uden nogen som helst problemer. Med den nye her, har vi bl.a. været i Norge, alle ture med Adria 502 på krogen med en totalvgt på 1300 kg. Den "gamle" gik rigtig godt, men den nye går bare helt fantastisk med campingvognen, hvilket jo nok skyldes lidt flere HK. Det skal siges begge biler er diesel. Funktionsmæssigt i det daglige er der overhovedet ingen problemer, jeg har dog indtryk af, at den nye er lavet lidt bedre end den gamle, hvor der var et par "skønhedsfejl", et sæde der var problemer med, lidt rust som kun blev dækket 50% efter nogen tovtrækkeri. Men du gør ikke noget forkert ved at købe en C5, men køb for alt i verden en 2,0 Hdi (diesel), den er meget lækker at køre i, og så kører den jo 11 og 15 km/l hhv. med og uden campingvogn
held og lykke
hilsen Niels Lund

12. december 2007 Kl. 23:17

Du skal bare skrive C5 i søgefeldtet. Der er skrevet meget om den model.

Generelt er meningen, at det er en god trækker i dieselversion og at den kan vejes op til 1500 eller 1600 kg. Standart må den køre med en vogn på 248 cm i bredden.

Hvad kan man sige? Mange mennesker er rigtig glade for dem. Den er stor (som i enorm), det er ikke en Audi A6 men god til prisen. Ifølge fdm's brugttest er de fyldt med småfejl, men læs deres test selv evt på biblioteket i motorbladet.

Jeg vil ikke være nervøs for mærket idag, nogle har et billede at en gennemrusten BX'er - stående i en stor pøl af olie for det indre øje når man nævner Citroen. Men det gælder ikke de nyere biler som fx C5.

Jeg har selv overvejet en C5'er

12. december 2007 Kl. 23:27

Hej Gitte og Anders!
Anders, du skriver, den er stor, det synes jeg nu ikke. Den er endog meget handy, det eneste sted hvor den forekommer stor, er i de smalle parkeringsbåse, man har nu om dage. Men næsten alle nyere biler er jo 176-180 cm brede. Og fejlene, som du omtaler, har jeg oplevet lidt af, men ikke i en grad, så det forstyrrer helhedsindtrykket, og jeg er meget "pjattet" med min bil, siger min kone i hvert fald. Jeg kan ikke køre med noget, som ikke er helt i orden, og det er den nye i hvert fald. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvordan den er om 5 år, men jeg satser da på at beholde den udover 5 år. Vi har også haft en splinterny Passat, og vi har haft en del nye biler, men aldrig har vi haft en med så mange fejl som Passaten, som ellers har et godt navn. Men sådan er der jo så meget.
Venlig hilsen
Niels Lund

13. december 2007 Kl. 00:13

Citroen C5

Vi er meget glade for vores C5HDI 2,0.
som vi købte i 2004 og som nu har kørt 100.000.

Vi har adskillige gange siden camperet i Syditalien med vores cv og finder, at den er en super cv-trækker.

Vi har aldrig haft problemer med den og finder den meget komfortabel.

Da vi skiftede i sin tid var vi meget indstillet på at købe en Mondeo, men fandt, at vi fik meget mere for pengene ved at købe en C5 og indtil nu har vi været meget tilfredse med vort valg.

Mvh
Thomas

13. december 2007 Kl. 10:40

Jeg har haft 14 biler i alt, hvor jeg har kørt med CV på de fleste af dem. C5'eren er klart det ypperste jeg har kørt i både med og uden CV, jeg har en 2.0 HDI WEEKEND-model fra 2007, som på nuværende tidspunkt har kørt 22000 km. og hver en meter har været en fornøjelse. De gamle skrøner om Citroen er forlængst overgået af en helt uovertruffen kvalitet. Før C5 kørte vi TOYOTA og Ford; men efter denne C5 - kommer der yderligere en Citroen "et eller andet" - for denne her beholder vi sikert i mindst 5 år ( så er den betalt ) - så køb du helt roligt en C5 og jeg vil også anbefale dig en 2.0 HDI.
Venlig hilsen Kai

13. december 2007 Kl. 18:12

Jeg har også haft en C5, som du vil finde ud af hvis du søger indlæg der omhandler C5.

Havde bare en 3,0 V6 Aut.

Dejlig bil når der ikke var noget bagefter, men den kunne ikke finde ud af at trække campingvogn.

Gearkassen kunne slet ikke finde ud af det.. og så gik den 5 pr. L med en vogn på 1500kg.

så min erfaring med CV er ikke god, men måske var det heller ikke lige den optimale bil at trække cv med..

vi kommer fra sj. og en tur over fyn til skagen og ned til tønder og retur til sj over bøjden/fynshav kostede 4300 ni benzin på 2½ uge..

Jesper

13. december 2007 Kl. 18:25

Hej Jesper!
Ja, det var jo et noget stort forbrug, den bil har du vel ikke mere. I 2006 var vi i Italien med den "gamle" C5, vi kørte 3200 km for 2262,- kr. ca 10 km/l med Cv. I år var vi i Norge og kørte ca 3300 km for ca 3000,- kr. også ca 10 km/l. Så vi har ikke noget at klage over, hvis jeg er lidt god ved den kan vi sagtens holde 11 km/l med CV. Der må have været nogeti vejen med din, som jo formentlig er en benzinbil. Passaten vi havde var en 5 cyl. benzin, som også gik nogenlunde det på literen, som du skriver om. Så i fremtiden vil det altid hedde diesel for os.
Med venlig hilsen
Niels Lund

13. december 2007 Kl. 20:40

Hej Gitte

Vi er selv de glade ejere af en c5 for anden gang.
Har en 2.0 HDI station car årgang 2004

Har ladet mig høre at der kommer en ny c5 på gaden til april.
Så hvis det er en ny bil du vil købe vil jeg da bestemt vente og se hvad den nye 2008 model er.
se disse link

http://www.citroen.dk/nyhedsinfo.asp?tid=44998&mid=1012

eller
http://www.bilbasen.dk/NewsTestsGuides/ViewNews.aspx?NewsID=18252

eller
http://www.business.dk/article/20071027/fritid/310270002/

Lad mig også lige høre om der er nogen der har den nye Citroen C5 HDi 2.0. som evt har kunnet få den vejet op .
For mig bekendt kan den kun trække omkring 1100 kg.

Hvorimod den gamle kan trække 1400. uden opvejning.
Vi har selv fået vores vejet op til 1600 kg.

de bedste julehilsner
Peter

13. december 2007 Kl. 20:58

Tusind tak for jeres svar.
Det er ikke en ny vi vil købe, men en 2003/2004 model, med små 100.000km på bagen.
I taler alle sammen varmt for Diesel.
Men de fleste km. køres jo trods alt uden cv på krogen. Når man tager det i betragtning, er der så vundet så meget økonomisk ?
Skal man ikke køre en hulens masse km om året, førend det tjener sig hjem.

Fortsat god aften til alle

13. december 2007 Kl. 22:15

Hej Gitte
Dejligt at møde andre piger som også gerne vil snakke biler. :o)
Vi har en C5 2,0 benzin fra 2003. Den kører fint med en 1200 kg vogn. Jeg vil faktisk påstå, at vi ikke mærker den er bagefter. Jeg er enig med dig i at det ikke kan betale sig at købe diesel, hvis ikke man har et stort kørselsbehov til daglig. Den årlige sommerferie sydpå+de små weekendture kan også sagtens klares med en benzin´er. Held og lykke med købet :o)

13. december 2007 Kl. 22:35

Hej Charlotte

Det er lige præcis det jeg mener.

Jeg syntes det er et spændende, at følge med her på dette Forum. Sjovt og lærerigt at høre om andres erfaringer.
Her hos os er det der for øvrigt "Mutter" der holder MOTOR :-))

13. december 2007 Kl. 22:47

Charlotte
Om det kan betale sig at køre diesel. Altså om merprisen på en ny diesel kan tjenes hjem ved den lavere brændstofpris --- tja min søn købte en ny Peugeot diesel der var ca. 5000.- billigere end tilsvarende benzinbil så mon ikke det kan betale sig også at spare en krone pr. ltr brændstof.

13. december 2007 Kl. 23:44

Hej Peter
Vi har en C5 HDI årg. 03, og den er vejet op til 1900 kg på krogen.
Så vidt jeg har hørt, så kan den nuværende model vejes op til 1700, og det håber jeg fortsætter med den nye model. Vi har nemlig en Tabbert som vi har vejet op til 1700 kg. :o)

M.v. Julehilsen

Jan

13. december 2007 Kl. 23:54

Hej Gitte
Ja. Det er da dejligt at der er også piger der intereser sig for biler. Nu har vi haft tre forskellige af slagsen, og den bedste er den vi har nu C5 week -end 2,0 HDI 138 HK , 340 i moment den trækker bare, i skal lige tage det næste spring til 2005, og tag for guds skyld en diesil med den nye motor 138 HK ellers vil i fortryde det, og til Peter og de andre så har vi fået vejet vores op til 1800 kg da vi har en campingvogn der er på 1700 kg og har ikke nogle problemer, vi køre mellem 10-11 km/l, afh. af hastigheden.
PS. Det er ikke dyre at køre diesel når man har campingvogn, men en fornøjdelse.

Mvh Jørgen

14. december 2007 Kl. 07:53

Citroen C5

Hej Gitte

Det lyder nøjagtig som om den C5 du vil købe er nogenlunde samme årgang og med samme antal kørte km som vores(se brevet længere oppe), Jeg vil stærkt anbefale dig en diesel, Den er en rigtig god motor og et godt køb. Vi undersøgte markedet grundigt inden vi købte.
Det er vores første dieselbil og for eftertiden vil vi kun bruge diesel foran vore campingvogn, Det er de bare bedre til.

venlig hilsen
Thomas

14. december 2007 Kl. 09:59

Hej Gitte!
Du spørger om det kan betale sig at køre diesel. Så vidt jeg husker. har FDM lavet en beregning, der viser det balancerer ved 12000 km, hvis man beholder bilen i så vidt jeg husker 4 år.
Jeg kan fortælle, at vores forrige C5 diesel, som vi altså kørte 105000 km i, i 5 år, kostede os 1.19 kr. pr. kørt km incl. ALLE omkostninger, bortset fra afskrivning, som var ca 100 000 kr. på 5 år. Det er der ikke mange benzin biler der kan slå. Desuden er det dejligt, at når man har tanket ,kan køre ca 1000 km inden næste tankning. Det er jo ikke blot literprisen, der er billigere, en diesel bil går jo som regel også en halv gang længere på literen. Hvis du er interesseret kan jeg sende dig komplet regnskab over udgifterne til vores C5 årgang 2002. som nu er byttet med en ny.
Du skal nok holde dig til mindst en 2,0. 1,6'eren i den nye model kan ikke lovligt køre med så stor en vægt
Med venlig hilsen
Niels Lund

14. december 2007 Kl. 20:04

Hej Thomas og Niels.
Den vi har i kikkerten er en benzin. Vi skal til Jylland på fredag og så må vi se om den kommer med hjem:-). Vores 'udsendte' (min bror) har dog sagt god for den.
Niels, TAK for dit tilbud, det er utrolig venligt af dig, men det er ikke aktuelt, da det er benzin udgaven.
God weekend :-)

14. december 2007 Kl. 22:20

Citroen C5

- OK, Jeg må så også lige sige, at jeg ikke ved meget om C5 med benzinmotor da vi målrettet gik efter en dieselvogn.
Held og lykke med det eventuelle køb.

God weekend selv.

Mvh
Thomas

15. december 2007 Kl. 11:55

Hej Gitte!

Held og lykke med handelen, en benzin bil kører sikkert også på samme måde som en diesel, bortset fra trækkaften. Men hvis det er et godt køb, skal man selvfølgelig slå til, når den er der. Håber I bliver tilfredse.
God jul
Niels Lund

15. december 2007 Kl. 16:14

Sad lige og læste januar 07 nummeret af FDM bladet "MOTOR". Har også læste andre steder om C5. Ikke ligefrem rosende ord, kvaliteten får med på vejen. Det er måske også værd at have med i overvejelserne. Det er vel immervæk de færreste km der bliver kørt med campingvogn.

15. december 2007 Kl. 16:29

Til Cyrano!
Nu er det vel ikke altid FDM har ret i alt, men selvfølgelig har de forstand på biler, jeg har stor respekt for FDM, som jeg selv har været medlem af i over 30 år. Men som det fremgår af ovenst. indlæg, har jeg haft meget dårlige erfaringer, sammen med mange andre, med en Passat, men du har aldrig set, at FDM har sagt noget negativt om WV på trods af alle de fejl, der har været med både Golf og Passat sidst i 90'erne og først i år 2000'erne. Derimod har jeg nu kørt 120000 km i Citroën uden en mislyd. Jeg kender godt problemerne med Citroën, som mange har været udsat for, men jeg tror på, de er løst nu. Jeg har ikke hørt om så forfærdelig mange efter år 2003. For 12 år siden kunne jeg ikke drømme om at købe andet end Toyota, men andre biler er altså også gode og stabile. Også som brugte.
Med venlig hilsen
niels Lund

15. december 2007 Kl. 16:30

Endnu et surt opstød fra Cyrano - puha, det klær' dig ikke

15. december 2007 Kl. 16:52

Nu kan jeg personligt være ligeglad med, hvilken type vogn folk køber. Men de er flere opgørelser, der viser, at der er problemer med den vogn. Det var bare ment som en advarsel.

Det er noget, der kan have betydning for den daglige drift, værdiforringelsen.

Og det er selvfølgelig ikke alle biler, der har problemerne. Men det er da ærgeligt at få de problemer, men man skal vel købe den bil, man føler sig bedst tilrette i. Det er kun ment som noget man skal tænke over.

Og Hansen, jeg synes ærlig talt ikke, at dine opstød er meget bedre. De klæ'r da heller ikke dig.

15. december 2007 Kl. 17:39

Selvfølge er der problemer med Peugeot & Citroen når de skal være først med det sidste nye. Jeg tror også at de fleste sagtens kan leve med de få el-fejl den nye elektronik giver når bare fejlene bliver rettet på en tilfredsstillende måde.

VW´s problem er at bilerne er væsentlige dyrere og det er også ok når nu produktet er bedre. MEN er det nu også det? Når vi ser på FDM´s debatside viser tråden "holder VW´s ry for kvalitet" at der i vid udstrækning også er problemer med kvaliteten og så er det folk bliver sure - ikke fordi der er fejl men fordi man har betalt væsentligt mere netop for at få et kvalitetsprodukt ud over det sædvanlige.

Jeg er ikke enig med Cyrano i at fejlene betyder værdiforringelse. Det der sætter prisen er udbud og efterspørgsel - og folk vil have Peugeot & Citroen så de skal nok blive solgt. Men er der solgt mange nye de foregående år ja så stiger udbudet jo også på brugte biler og prisen trykkes.

15. december 2007 Kl. 17:47

Cyrano, jeg opfatter ikke dit indlæg negativt - forstået på den måde, at jeg jo netop har spurgt om folks erfaringer med C5.
Mange kan jo have læst et og andet, men de som kører i C5, syntes jeg da lyder som om de i det store og hele er godt tilfredse med bilen.

15. december 2007 Kl. 18:08

Til Gitte!

Du har bare så ret. Min kone siger, at købe bil er som at købe jakke. Man ved det, når man tager den på, at den bare passer og det skal være den. Det samme når man sætter sig ind og prøvekører en bil. Passer den?

Jeg har heller ikke en bil, der er fejlfri. Langt fra. En Ford, oven i købet en Mondeo fra 96. Den skal snart skiftes, og der har da været problemer med den. Jeg vil købe Ford igen, og det er ikke fordi de rykker i forskellige test. Men jeg føler mig hjemme i den. Ser lidt på en Mondeo fra 01 - 02, men kigger også lidt på en ældre Scorpio, som en kammerat har. Ikke just noget kvalitetsprodukt, men jeg har kørt i min kammerats med campingvogn efter. Den er fabelagtig i stationcar. Den trækker uden at blinke og uden man kan mærke det. Ret overbevisende. Vel er der færre kræfter når man hægter den på, men der er intet at mærke med ekstra vægt. Så det overvejer jeg.

Skulle jeg gå efter kvalitet udelukkende, ville det ikke være Ford. Men jeg ville da blive glad, hvis jeg ikke kendte til problemet, at blive gjort opmærksom på det. Mere mente jeg ikke med det.

15. december 2007 Kl. 18:22

Hej Gitte

Da vi i 2003 så på C5, var jeg inde på en side hos FDM, hvor man kunne lave en sammenligning i økonomiske omkostninger. Der lavede jeg en sammenligning mellem C5 i 2 motorvarianter, nemlig: 2,0 Hdi og 2,0 benzin, - derudover ens biler i udstyrsvariant. Vores årlige kørte km. var ca 18.000, og ifølge FDM´s beregningsmodel kunne det godt "betale sig" for os at købe Hdi´en. Når jeg skriver "betale sig" på den måde er det fordi det ikke var med udsigt til en stor forskel, men dog en positiv forskel for os, og det sammenholdt med ønsket om Hdi´ens gode trækegenskaber gjorde udslaget.
Engang imelem høre man også folk sige: "diesel !! , nej ikke hos mig, de larmer, og er sløve i optrækket".. Det er jo ikke rigtigt, - der laves fantastiske dieselmotorer i dag, som ikke larmer, og som sagtens kan følge med ved lyskrydset, hvis det er det man vil.
De moderne dieselmotorer er også meget økonomiske, som det også er nævnt i tidligere indlæg.
Desuden har C5´eren jo et genialt affjedringssystem som gør at bilen ikke kommer til at hænge med "*****", når cv´en er koblet på.
Kører ikke selv C5 mere, men vil ikke være nervøs for på et senere tidspunkt at købe en C5, eller anden Citroën i den størrelse.

Hilsen
Arly

15. december 2007 Kl. 18:38

Hej Gitte!
Det kunne være interessant at få en melding på, om I har købt den, I så på, eller det er belevet tilnoget helt andet.
Med venlig hilsen
Niels Lund
P.S.: Jeg opfattede nu heller ikke Cyrano's indlæg som et surt opstød

15. december 2007 Kl. 18:58

Hej Niels

Jamen om alt går vel, så skal vi til Søndejylland på fredag og hente den. Dog med det forbehold, at vi jo gerne lige vil bese automobilen med egne øjne først:-)
Min bror vil lige gå den efter i "sømmene" inden vi bestemmer os for at tager der over,. Men ja ..... vi tror på at det bliver den.
Jeg skal nok give en tilbagemelding.

Venlig hilsen
Gitte

15. december 2007 Kl. 19:21

Til Cyrano
Du har ret, der er nok ikke nogen bilmærker der er fejlfri.
Lige nu har vi dog en Liana 1,6, bare 1 1/2 år gammel og den har der intet været med :-))
Men vi vil gerne have en bil med lidt mere overskud i, når vi kører med cv og så har vi hørt, at hvis uheldet er ude - Gud forbyde det - så skulle Citroën være rigmelig sikker. Dette er jo bestemt ikke uvæsenligt.

Til Arly
Dejligt at du ville turde at anskaffe en Citroën igen, så har den ikke været "helt skæv".

16. december 2007 Kl. 01:14

Hej Gitte, jeg kører nu i min Citroën nr. 14 ! dog ikke en C5. Men stig i blot på "Citroën vognen" det kan godt være at de har nogle små finurligheder ind i mellem, men sjældent noget alvorligt hvis service intervallerne er overholdt.
Og der er noget specielt over en en Citroën, der gør at man glæder sig til selv en lille køretur - hver gang!

Jeg plejer at sige: livet er for kort, til at køre Ford ;-)

Har ud over Citroën haft 2 stk Opel Kadett, 2 stk Peugeot 405, 1 Audi 100 st.car og suk... 1 Ford Sierra!

Mvh Flemming Andersen

16. december 2007 Kl. 17:24

Citroen C5

Hej Gitte

Citroen har altid været et forkættret bilmærke - især blandt de, som ikke har ejet en. Nuvel, så kan der selvfølgelig have været nogle, som har haft uheldige oplevelser med deres Citroen.
Jeg har haft 2 brugte BX'ere, 2 nye Xantia'ere, som alle kørte uden problemer samt 3 nye C5'ere, hvoraf den første årg. 01 var en "mandagsbil". Men samtlige fejl og mangler blev udbedret på hhv. garanti 1 år og 2. år pr. kulance. Den anden C5 årg. 03 var uden problemer dog med en tendens til hurtig nedslidning af bremseklodser. Min nuværende C5 II årg. 05 er en 1,6 Hdi FAP, og den er en sand fornøjelse at køre i. Den er godkendt til 1500 kg påhæng (Ja, den der god nok!) og trækker vores Dethleffs 510 DB fuldstændig problemfrit. Især kan man se mig med et smil fra øre til øre, når bilens brændstofsforbruget udregnes.
Mht. service er Citroen blandt de allerbilligste at holde kørende.
Jeg venter spændt på den nye C5 :-)Glædelig jul til alle

Med venlig hilsen
KV

16. december 2007 Kl. 19:01

Citroen C5

Hej Gitte
Sidder og læser de gode indlæg ang dit spørgsmål mht C5.
Har med biler at gøre til hverdag og ved at der altid er nogle der er til Ford andre Audi osv osv.
Kan kun sige rosende ord om en C5 til cv brug (og alm brug) da jeg selv har en C5 st.car til cv brug.
Har solgt flere til campister og de har kun godt at sige om dem specielt mht affjedringen.
Held og lykke med dit køb og god jul.
Mvh DVL

17. december 2007 Kl. 16:31

C5

Hej Gitte
I forbindelse med jeres forestående køb af C5 som cv trækker skal du være opmærksom på at benzin-udgaven er noget problematisk ved START på "stejl bjergvej".
Jeg har 2 gange været ved at få koblingen brændt af ved opkørsel fra campingpladser i Italien.
Du kan teste dit kommende vogntog via Hanses-campingsider, hvor der er adgang til et testprogram. Konklusionen ved mit vogntog var netop som ovenfor beskrevet - og det kan jeg jo bekræfte - i den grad. Der er ikke noget problem når vogntoget er kommet i gang - Kasselbakkerne er overhovedet ikke noget problem - det er kun ved starten problemet opstår.
P.g.a. ovennævnte får vi leveret en dieseludgave i januer.
Det er lidt ødelæggende for min feriefornemmelse at køre NED på en Italiensk campingplads og samtidig tæn ke på om vi kommer op igen med koblingen intakt. Det er jo også problematisk ved start i kryds i byer med stejle gader.
Vores vogntog er C5 2,0 benzin 2003 og Cv med totalvægt 1500 kg.
(Det må være et generelt problem for benzinbiler)

Med venlig hilsen
Bjarne Toft
Campist på 2. år og efterlønner og pensionist på 3. år.

17. december 2007 Kl. 18:12

Stor TAK til alle, som har bidraget til denne tråd, med erfaringer/meninger.
Det er jo da en større beslutning, at anskaffe et "nyt" køretøj - så det har været dejligt med de mange indlæg.

Er der andre som kan nikke genkendende til det problem som Bjarne Toft beskriver ??

Venlig hilsen Gitte

17. december 2007 Kl. 20:02

Hej Gitte. Jeg tror problematikken er lidt generel med forhjulstrukne biler. Der vil aldrig være ret meget vægt på forhjulene når man holder på en stejl opkørsel, og slet ikke med en cv på krogen, og gir man for meget gas, spinner hjulene bare, ergo der fires lidt på koblingen. Så vidt muligt skal vogntoget holdes igang, ligesom når du ser lastbiler der "kryber" hen til et lyskryds, derved skåner de både drivlinien og sparer brændstof. Mvh Flemming

17. december 2007 Kl. 22:41

Jo Gitte - jeg kan nikke genkendende til det som Bjarne Toft beskriver.

For mange år siden kunne man ikke aflægge køreprøve i en diesel-personbil netop fordi eleven slap for at vise at han beherskede forholdet mellem speder og kobling. Jeg tog kort til diesel-lastbil og der kunne man jo ved igangsætning bare slippe bremsepedalen og bilen tøffede langsomt frem i tomgang, også op ad bakke, og så kunne man derefter betræde gaspedalen og derved undgik man at bilen gik i stå med et hop.

Så Flemming jeg vil påstå det har mere med trækkraft end forhjulstræk at gøre og det mærker jeg da også tydeligt i min Peugeot diesel i forhold til mine tidligere benzinbiler. Alle med samme størelse motor og forhjulstræk.

18. december 2007 Kl. 00:39

Det er gearingen. Hvis den er for høj i første gear, kan man komme i problemer ved igangsætning på stigninger. Derfor er det også vigtigt at tjekke gearingen på netop den model, som man køber. Du skal undersøge, hvor hurtigt bilen kører ved 1000 o/m i 1. gear. Det tal er vigtigt. Ved ikke, om C5 skulle have et problem med dette i benzinudgaven, men min tanke vil da være, at det så også vil være i dieseludgaven, da den kva sit meget større moment ville have en større gearing. Men spørg forhandleren.

18. december 2007 Kl. 08:46

Grunden til at en diesel bil har lettere ved at sætte igang på en stejl bakke er naturligvis det meget højere dejningsmoment kombineret med en fornuftig gearing. Jeg vil sige, at gearingen i 1. gear i den første udgave af C5 2,0 diesel var for høj, men det er fulstændig iorden her på 2. "aftapning", som vel kom i 2005. Den kører meget bedre og har også 30 HK mere samt et dejningsmoment på 320 Nm, hvor den "gamle" var på 250 Nm. Det er en forskel, der kan mærkes.
Med venlig hilsen
Niels Lund

18. december 2007 Kl. 10:39

Det er alligevel lidt imponerende - 40 indlæg hvoraf langt over 90% er gode tilkendegivelser og rosende ord om C5'eren - dette var ikke hændt for 5 - 6 år siden; men man må indrømme at franskmændende har gjort det hamrende godt med denne bil siden, og at det er en fantastisk trækker hersker der jo ingen tvivl om, når vi taler om 2.0 Hdi modellen - jeg hopper med på vognen næste gang.
Hilsen Lundquist - Jylland

18. december 2007 Kl. 18:30

hej igen
Kan da bestemt kun være enig i Lundquist... dejligt at man kan få så mange svare uden man bliver sablet ned.

God Jul

19. december 2007 Kl. 22:09

Citroen C5

Hej Gitte.
Vdr alle disse seriøse indlæg om C5 kan der kun tilføjes at man får utroligt meget bil for pengene, den hydrauliske affjedring er en gave cv-folket og problemfrit (2008 modellen vil også komme med alm fjedre støddæmpere) Problemet med hjulspin gælder for alle kraftige biler med standard monterede dæk og forhjulstræk dette løses ved at "give far 4 aluer med 225 50 x 17 dæk på af god kvalitet" Med denne montering er 17% stigninger intet problem ved start.

God jul
Niels

20. december 2007 Kl. 09:10

Til Flemming.
Hvad er der nu galt med Ford.Hallo Hallo
nu må du gerne vågne op.Vi skriver snart 2008 og ikke 1993 hvor de sidste Ford Sierra rullede ud.Hvis du vil have en bil som taber meget i afskrivning så skal du købe Fransk.
Franske biler fra PSA gruppen jeg har selv kørt i en.er de biler som er flest gange på værksted de første 3 år.
Det er gerne el fejl som værkstedet bøvler med.Hvis du der imod vil have biler som holder prisen ja så skal du ud over BMW og AUDI købe VW og Ford mondeo gerne i st. car udgaven.
Men som du selv siger så er livet for kort til Fransk gyngehest.

20. december 2007 Kl. 10:46

Hej Niels Nielsen
Ja det lyder godt med alle de positive indlæg.
I dag får vi en -forhåbentlig god- tilbagemelding om den omtalte C5.
Så det bliver spændende om vi skal afsted til Jylland i morgen :-)
Din løsningsmodel, med fælge samt dæk........... den må overvejes :-))

God jul til dig
Gitte

20. december 2007 Kl. 15:16

C 5

Hej Erling

Med fare for at starte en religionskrig, tillader jeg mig dog at opdatere din viden omkring franske nye biler og værkstedsbesøg indenfor de 3 første år.
Den liden flatterende 1. plads indtager Volvo S40 og V50 skarpt efterfulgt af VW Passat.
Nu ved jeg ikke, hvornår du har kørt på fransk, men jeg ved, at kvaliteten på franske biler er steget gevaldigt igennem de sidste 20 år. Mht. til rustmodstandsdygtighed er franskmændene helt i top.
Alle biler fra Trabant til Rolls Royce er brugsgenstande, som køres og slides individuelt af brugerne og ja, alle biler går i stykker, jo ældre de bliver - også BMW og AUDI. Her kan jeg, som kører af Citroen og andre PSA ejere glæde mig over at prisen på at holde bilen kørende med service til meget fornuftige priser sammelignet med ex tyske mærker.
Med venlig hilsen
KV

20. december 2007 Kl. 17:31

Hej KV.
Det er muligt at jeg har set forkert i tv,
Det ændre bare ikke at BMW Audi VW og ikke mindst Ford Mondeo er de mest besøgte biler på bilbasen.Folk ved jo godt hvad de vil have..

20. december 2007 Kl. 23:05

Hej Erling!
Fordi de evt. er de mest besøgte på bilbasen, er det jo ikke sikkert, det er dem folk køber.
Jeg har erfaring fra både tyske, franske og japanske mærker, men aldrig har jeg haft så meget bøvl med en bil som Passaten VR5 årg. 98. Da den var et halvt år gammel, havde jeg været på værksted 45 gange, men derimod er jeg i gang med den anden Citroën C5, uden der har været det mindste vrøvl.
Det er en erfaring, jeg synes om. Ford er selvfølgelig også en udmærket bil, jeg bryder mig bare ikke om den, uden nogen særlig grund.
Med venlig hilsen
Niels Lund

20. december 2007 Kl. 23:25

Hej Erling Larsen, det jeg mener når jeg skriver i spøg "livet er for kort til at køre Ford" er ikke at Ford eller for den sags skyld andre gode biler, at de nødvendigvis er noget skrammel, slet ikke! Men, der ER et eller andet svært definerbart spændende ved Franske biler, i særdeleshed Citroen, noget der gør dem mindre kedelige, og du må uanset DIN smag for biler, give mig ret i at, ALLE har en mening om netop Citroen! Jeg må slutte her, er på nettet på mobiltlf, holder oppe i Sverige, mvh Flemming

21. december 2007 Kl. 22:22

Så fik vi hentet vores "nye" C5 i Jylland.
Vi fik kørt ca. 300km, så vi havde god mulighed for at fornemme køreegenskaberne.
Den er fra 2002 benzin - MEGET velholdt og har bare kørt 85.000km. Så vi forventer at der er mange kilometer i den endnu ;-)

Nu glæder vi os til at tage en weekendtur med campingvognen i januar måned.
Endnu en gang TAK til alle, som har bidraget med deres erfaringer,meniniger og gode råd.
Rigtig glædelig Jul til alle
Gitte

22. december 2007 Kl. 00:28

Hej Gitte!
Tillykke med handelen, den skal I nok blive glade for, det er en "kanonbil"
Med venlig hilsen
Niels Lund
Og glædelig jul

22. december 2007 Kl. 00:29

Hej Gitte, tillykke med jeres nye vogn. Skulle i få nogle spørgsmål eller problemer med bilen, er der masser af hjælp at hente på www.citronik.dk

God jul, Mvh Flemming

22. december 2007 Kl. 09:09

Hej Flemming.
Sådan er det jo altid nogle er til det ene andre til det andet.Men lad os holde os til fakta.Det tyske ADAC som er vores FDM holder styr på mange data på deres biler,og her viser det sig at Toyota og senest Mazda 6 er de biler med færrest fejl. Stop på AUTOBANN synshaller mm.Og her ligger franske biler sammen med Hyundai helt i bund kedelige eller ej.Og ang motorerne ja så er det ikke dem man skal være bange for.Men alt det andet på bilen.Så med en god motor olie ikke den fra brugsen ja så skulle en moderne motor gerne kunne køre en 3 til 400000 km.
Men du og din familie må have en god Jul...MVH Erling larsen

22. december 2007 Kl. 09:35

Hej Erling - måske har du lidt ret i dine påstande; men det drejer sig ikke om hvad der bliver spurgt om - der bliver nemlig spurgt om Citroen C5, og hvis du ellers har kikket efter i sømmene også hos ADAC, vil du se ar C5 fra 2004 og fremad er en af de mest fejlfri biler der er på markedet, jeg arbejder med biler til dagligt og ved hvad jeg taler om.

22. december 2007 Kl. 17:30

Citroen C5

Hej

Tillykke med jeres nye bil. Måske mødes vi en dag med C5`en pænt parkeret ved siden af campingvognen et sted på en campingplads.

Med sådan en bil kan I som os køre til de allersydligste steder i Europa.

God tur!

Venlig hilsen
Thomas

22. december 2007 Kl. 18:08

C5

Hej Gitte
Jeg vil også tillade mig at ønske jer tillykke med C5'eren. En fremragende bil. Mine betænkeligheder/dårlige erfaringer vedr. "stejle bjergveje" kan formentlig håndteres ved betydelig forsigtighed ved start/opkørsel.

I øvrigt vil jeg gerne oplyse at vi udelukkende har kørt Citroen fra vores første bil i 1974. En Dyane som blev efterfulgt af: Gs - Dspecial - Bx gt- Bx gti - 2 stk. Xantia - 1 stk C5.

Vi har aldrig haft de problemer som er beskrevet af en Erling Larsen.

Vi har kørt på ferie i Sydfrankrig/Italien/England stort set hvert år i 32 år. De sidste par år med campingvogn.

Kun een gang har vi været på værksted - i Italien for 2 år siden med C5'eren på grund af en mindre fejl.

Jeg vil da gerne anbefale denne Erling Larsen, at hvis han ønsker at fortsætte viderebringelsen af private "husmandsbetragtninger" kunne det måske være en ide at vælge et forum eller tråd for "husmandsbiler".

Med venlig hilsen
Bjarne

22. december 2007 Kl. 20:31

Til Niels Lund, tusind tak, vi håber også at vi bliver glade, denne tråd har da gjort, at vi er tror på at vi har gjort et godt valg.

Til Flemming Andersen (Djursland), tak skal du have og tak for henvisningen, jeg er sikker på at www.citronik.dk vil blive studeret flittigt - vi må jo suge viden til os :-)
Til Gade, du kan liiiige tro at vi skal syd på (Toscana men først til sept. da vi ikke er så glade for "hedebølger"). Du har ret - hvem ved om vi pludselig mødes som du skriver, det kunne være hyggeligt. Du må prøve at holde øje med os, både min mand og jeg bære briller, så ved du hvad du skal kigge efter ;-))
Til Bjarne Toft, vi klarer nok stigningerne, vi må jo være opmærksomme. Ja man kan da ikke sige andet end du må have et godt øje til Citroen. Det er da betryggende at læse.
Nu glæder vi os til at prøve at køre med cv. Vi kan ikke vente, så vi tager en weekendtur efter Nytår :-)

Glædelig Jul og Godt Nytår til jer alle

17. januar 2008 Kl. 00:18

c5 og igangsætning med cv

hej til jer der har problemer med hjulspin så er en c5 med aut.gear super har aldrig hjulspin med 1400 på krogen men den er hvis også udstyret med antispin.
mvh.john

17. januar 2008 Kl. 08:24

citroen c5

jeg følger spændt med i debatten her. Godt nok handler det om citroen c5.
Vi har lige skiftet fra ford til citroen c4 disel med automatgear. Den er helt ny og har 110 hk
Nu håber jeg da ikke vi skal så meget på værksted, som der her skrives?
Tillykke til Gitte. Jeg håber i bliver glad for bilen.
mvh marianne

17. januar 2008 Kl. 08:48

Vi har tænkt os at anskaffe en Citroen C5.Er der nogle venlige mennesker der vil dele deres erfaringer med os, både gode og mindre gode.
Så vil vi være meget taknemmelige.

Med sådan et indlæg til debat er der fare for at starte en religionskrig, men ikke et ondt ord til Gitte, da det ikke er hendes hensigt.

Og Gitte skriver jo også at hun gerne vil have både gode og mindre gode erfaringer med bilen dejligt at man kan få så mange svare uden man bliver sablet ned.

mvh
fam/Jensen

17. januar 2008 Kl. 09:31

Hej fam. Jensen!
Hvis ovenst. ikke er nok, kan du prøve at skrive C5 i søgefeltet, så vil jeg tro, du får alle de oplysninger, du har behov for.
Med venlig hilsen
og held og lykke med dit køb.
Niels Lund

17. januar 2008 Kl. 09:31

Hej fam. Jensen!
Hvis ovenst. ikke er nok, kan du prøve at skrive C5 i søgefeltet, så vil jeg tro, du får alle de oplysninger, du har behov for.
Med venlig hilsen
og held og lykke med dit køb.
Niels Lund

17. januar 2008 Kl. 10:09

Hej Marianne, tak skal du have. Vi er rigtig meget glade for vores "nye" bil. Ud fra indlægene i denne tråd,så syntes jeg nu ikke der er noget som taler for mange værksteds besøg - sådan læser jeg det i hvert tilfælde ikke.
Held og lykke med den nye bil :o)

Fam.Jensen
Jeg har læst alle indlægene igennem og glædes over den sobre tone der er brugt, uanset hvilken menig man har om C5.

Venlig hilsen
Gitte

17. januar 2008 Kl. 10:59

Citroen C5

Hej Niels og gitte, det første i mit indlæg/indledning er en en kopi af Gittes indlæg, jeg undskylder mange gange, det kan jo også meget nemt misforståes som om at jeg også gerne vil have en Citroen C5,jeg har haft en Citroen GS som på to år kostede os ca. 20.000kr i rep. rust og hydr, så nej jeg har har fået kørt det jeg skal i en Citroen, men de er selfølelig meget bedrer i dag end da jeg havde min gamle GSer.

mvh
fam/Jensen lige et foto af den gamle citron.

17. januar 2008 Kl. 11:08

Citroen C5

her skulle være et foto

17. januar 2008 Kl. 12:53

Hej fam. Jensen!
Ja, hvis det er så mange år siden, som ovenst. billede viser, at I havde en Citroën, forstår jeg godt din antipati. På det tidspunkt kunne jeg heller ikke drømme om at købe en Citroën, men i dag er kvaliteten væsentlig forbedret. Hvilket antallet af solgte biler, der kører på gaden, jo egentlig også vidner om. Men den slags forbehold er svære at få bugt med, der er jo ingen tvivl om, at de i sin tid var velbegrundede.
Mvh.
Niels Lund

12. april 2008 Kl. 21:34

Hej
Da lige sidder her og kigger lidt på siden
,så stødte jeg på dette emne C5 også kan jeg ikke lade være med at skrive om vores oplevelse med sådan en bil.
Den første vi købte var en 2,0 HDI Weekend i 2004 Den var meget på værksted hjullejer- kobling-svinghjul-bagrude 4 stk.- plus mange små ting men alt som garantien dækkede men da den var ca. to og et halvt år og havde kørt 62000 km stod motoren af
men efter halvanden måned og en god behandling fra citroen Danmark og vores værksted i Haderslev fik vi en ny motor , hvor vi selv skulle betale 5600 kr. som vi synes var ok.
Men efter vi fik bilen igen gik klimaanlæget i stykker to gange inden for 14 dage så var det nok.
Men vi købte så en C5 igen men denne gang med 140 heste og diesel igen og den kørte bare godt,men men den brugte vand det gik over et år med mange besøg på værkstedet inden man
fandt ud af at toppakningen var defekt.
Den blev udskiftet 3 gange og så brugte den ikke vand mere men havde så en metallisk lyd fra toppen så var den igen flere gange på værksted til sidst fik den nyt top på så var det ok.
men nu drypper den så med olie og har igen været på værksted flere gange.
Det skal lige siges at vi har gratis lånebil hver gang så vi prøver da at køre mange forskellige biler .
Nå undskyld men skulle lige af med det
ellers er det en dejlig bil og den trækker campingvognen godt
Go´sommer til alle

12. april 2008 Kl. 21:37

Hej
Da jeg lige sidder her og kigger lidt på siden
,så stødte jeg på dette emne C5 også kan jeg ikke lade være med at skrive om vores oplevelse med sådan en bil.
Den første vi købte var en 2,0 HDI Weekend i 2004 Den var meget på værksted hjullejer- kobling-svinghjul-bagrude 4 stk.- plus mange små ting men alt som garantien dækkede men da den var ca. to og et halvt år og havde kørt 62000 km stod motoren af
men efter halvanden måned og en god behandling fra citroen Danmark og vores værksted i Haderslev fik vi en ny motor , hvor vi selv skulle betale 5600 kr. som vi synes var ok.
Men efter vi fik bilen igen gik klimaanlæget i stykker to gange inden for 14 dage så var det nok.
Men vi købte så en C5 igen men denne gang med 140 heste og diesel igen og den kørte bare godt,men men den brugte vand det gik over et år med mange besøg på værkstedet inden man
fandt ud af at toppakningen var defekt.
Den blev udskiftet 3 gange og så brugte den ikke vand mere men havde så en metallisk lyd fra toppen så var den igen flere gange på værksted til sidst fik den nyt top på så var det ok.
men nu drypper den så med olie og har igen været på værksted flere gange.
Det skal lige siges at vi har gratis lånebil hver gang så vi prøver da at køre mange forskellige biler .
Nå undskyld men skulle lige af med det
ellers er det en dejlig bil og den trækker campingvognen godt
Go´sommer til alle

DCU-Kalender

Alle begivenheder    ●    Kredsenes kalender    ●    Campingpladsernes kalender

Seneste forumindlæg

EmneSvarSeneste kommentar
Totalvægt 7 21. april 2014 Kl. 14:57
Meget velholdt Isabella Snowbog sælges 1 21. april 2014 Kl. 14:33
Er det muligt at nedveje en alm. personbil 1 21. april 2014 Kl. 14:26
Vår- eller døgnfluer i campingvognen 1 21. april 2014 Kl. 14:23

Bliv medlem af DCU