Danmark rundt i autocamper med børn

En børnefamilie havde planlagt at køre et halvt år rundt i Europa i autocamper, men med corona blev det i stedet seks måneder i Danmark.

Tekst og foto Louise Mortensen

En børnefamilie med forældre og to tvillingepiger på syv år havde planlagt at køre et halvt år rundt i Europa i autocamper og derpå sælge camperen igen. Da coronapandemien kom, blev Europa-planerne droppet til fordel for seks måneder i Danmark, og familien blev så glad for livet i autocamper, at camperen nu er deres eneste bil.

Vi havde et stort ønske om at tage en pause fra hverdagen og bruge tid sammen som familie, inden børnene skulle starte i skole. Derfor havde vi begge fået orlov fra vores jobs og havde oprindeligt planer om at køre Europa tyndt, men coronaen ville det anderledes, og vi valgte derfor at blive i Danmark.

Kort om os, vi er en familie på fire. Mor Louise, far Morten samt tvillingepigerne Julie og Sofie på syv år.

Familien Mortensen

Vi har #Campihygge, der er vores autocamper, og som var vores hjem i seks måneder, da vi kørte rundt i Danmark i perioden fra februar til august 2021.

Turen rundt i Danmark

Vores tur var ikke planlagt på forhånd, og det gav os en stor frihed til at gøre lige, hvad vi havde lyst til på dagen. De fleste steder blev vi længere tid, end vi havde regnet med, for der er mange små, skønne steder rundt omkring i Danmark, når man kigger efter dem, og så går dagene hurtigt.

Vi havde faktisk forventet, at vi ville nå hele Danmark rundt på de seks måneder, men det viste sig langt fra at være tilfældet.

Vi startede vores seks måneders rejse på Fanø d. 1. februar 2021. De fleste forbinder Fanø med sol, sommer og store is, men vi oplevede hård frost, snestorm og gigantiske naturlige skøjtebaner på strandene, en meget anderledes, men også helt fantastisk oplevelse.

Vi var helt nye autocamperturister, og ingen af os havde haft hverken autocamper eller campingvogn før, og da temperaturen udenfor sagde minus 15 grader, var læringskurven høj, særligt i forhold til at få vores Truma duo control varmeanlæg op at køre.

Det gik imidlertid fint, og vi løb kun tør for gas en enkelt nat, hvor det var lidt småkoldt at stå op om morgenen.

Ingen bjørne på Bjørnø

Efter et par uger på Fanø tog vi videre for at udforske det sydlige danske øhav. Vi startede i Middelfart og kørte derefter langs kysten mod Svendborg med en masse smukke stop undervejs, blandt andet Assens, en sejltur til Bogø og derefter omkring Helnæs på vej til Falsled. Så fulgte Fåborg, hvor vi også havde en dagstur til Bjørnø.

På trods af vi gik hele øen rundt, så vi dog ikke nogen bjørne, selvom pigerne ihærdigt holdt udkig.

Fra Svendborg sejlede vi til Ærø, hvor vi egentlig kun havde regnet med at være fire dage, men hvor vi endte med at være i 2½ uge, det meste af tiden på Søby Camping som er en fantastisk lille plads, hvor vi virkeligt følte os hjemme.

Fra Ærø gik turen over Langeland, videre til Lolland og Falster, hvor vi blandt andet havde overnatninger i Knuthenborg Safaripark. Det var en utrolig oplevelse at vågne op med udsigt til Savannen, hvor der gik giraffer og zebraer lige foran vores altan.

Vi nåede også til Møns Klint, hvor vi så den smukkeste stjernehimmel med supermåne og var tidligt oppe og så solen stå op ved klinten. Efterfølgende var det tid til lidt storbyferie i København, hvor dagene gik med besøg i Tivoli, Københavns Zoo, Eksperimentariet, hovedbiblioteket og Rundetårn, inden turen gik til Bornholm.

På Bornholm startede vi ud på DCU-Camping Rønne Strand, hvor vi tilbragte en lille uge og havde en god base til at udforske Rønne by, men også cykle på tur til den hyggelige lille Arnager havn, hvor der var masser af folk, som fiskede hornfisk, og hvor der var mulighed for at finde fossiler på stranden.

Vi groede næsten fast på Bornholm og endte med at være der i otte uger, hvor vi oplevede det lokale liv, inden turistsæsonen startede, sad på første række til folkemødet og på alle måder nød alt det, denne skønne ø kan byde på. Der er en fantastisk natur, som er meget forskelligartet inden for korte afstande.

Nordøen ligner mere Sverige end resten af Danmark, og vores piger Julie og Sofie var også forundrede over, at vi stadig var i Danmark, når de legede på de mange store klipper.

Vi har stadig nærmest hele Sjælland og Jylland til gode. På Sjælland nåede vi kun København og en enkelt overnatning på Sjællands Odde, inden turen gik til Ebeltoft, hvor vi var en uge på DCU Camping, og hvor vi lå med cykelafstand ind til byen med fantastiske krabbefangst-muligheder, strand, restauranter og gode is.

Familien Mortensen

Udbyttet og læring af turen

Vores primære grund til at tage på denne tur var at få masser af tid sammen med børnene, mens de er i en alder, hvor de stadig gerne vil være sammen med deres forældre.

Det lykkedes til fulde, og vi kom alle helt ned i gear og nød den langsommelighed, det giver ikke at skulle nå noget og kunne være et sted så længe, vi havde lyst.

Set i bakspejlet er vi glade for, at vi blev i Danmark, da det betød, at køreturene blev meget kortere, og samtidig kunne pigerne forstå og følge med i alt, der skete, og deltage i samtalerne.

De fik hurtigt styr på, hvad der var vigtigt, når man tjekker ind på en campingplads, hvor man kan købe gas, og de fik utallige venner på diverse hoppepuder rundt omkring i hele Danmark. Vi voksne fik også øjnene op for glæden ved campinglivet og det fællesskab, der følger med.

Samtidig er Danmark så lille, at det var nemt for bedsteforældre og venner at komme på besøg, og vi kunne besøge familie og venner undervejs på vores tur.

Vores prioriteringer på turen har været kvalitet frem for kvantitet, naturoplevelser, familietid og nærvær.

Om vores Camper

#Campihygge er en Hymer Grand Canyon med hævetag, som er bygget på en Fiat Ducato 2,3 med 150 hk.

Vi havde et ønske om at få lille en autocamper, som nemt kunne komme rundt i byerne og kunne parkeres på en almindelig p-plads. Udfordringen var, at der også skulle være fire sovepladser, plads til alle vores ting og gerne mulighed for lidt privatliv til de voksne om natten.

Derfor faldt valget på denne model på seks meter, og det har vi ikke et øjeblik fortrudt. Vi valgte selv at importere den fra Tyskland, hvor udvalget var langt større end i Danmark, og som en ekstra bonus endte vi med at købe en tidligere udlejningsvogn, som havde alt i service og andet udstyr, vi ikke selv vidste, vi havde brug for.

Familien Mortensens camper

Oprindeligt var planen at sælge camperen efter vores tur, men vi endte med at blive så glad for den, at vi nu har den som vores eneste bil, da vi begge cykler på arbejde i hverdagene.

Efter turen

Vi beholdt jo camperen, og det er vi rigtig glade for. Uden for ferier bruger vi den som gæsteværelse hos venner og familie, så vi er nemme gæster at have på besøg. Vi tager også ofte på weekendture i nærområdet.

Desuden har vi allerede planlagt vores næste ture i den, i påsken tager vi retur til Ærø og Søby Camping, som vi glæder os til at gense.

Til sommer tager vi til Island, hvor vi skal være i fire uger, så må vi se, om vi når Island rundt, jeg tvivler med det snegletempo, vi normalt lægger for dagen, men det vigtigste for os er ikke at se en masse, men at opleve det sted, vi er, fuldt ud til vi er mætte og klar til at rejse videre.

Hvis du vil følge vores rejser og #campihygge, kan du gøre det på Instagram på soerensen.louise og på www.louisep.dkHer kan du også se mere om, hvordan vi importerede vores camper fra Tyskland.

Familien Mortensen ved vandet

Gode råd til andre børnefamilier som vil udforske Danmark i autocamper

• Lad være med at have for travlt og planlægge for meget på forhånd. Ofte kommer de bedste oplevelser, når man mindst venter det.
  • Sørg for at have det rigtige tøj og fodtøj med. Vi tilbragte de fleste af vores vågne timer udenfor, og så er det alfa og omega, at man ikke kommer til at fryse, selv i frostvejr og blæst, hvis det skal være en god oplevelse.
  • Uldtøj og flere lag gør, at man nemt kan tilpasse sig temperaturene i løbet af dagen. Derudover er gode vandrestøvler et must, gerne et nummer for store, så der også kan være plads til uldsokker.
  • Vi gik ofte over 15.000 skridt om dagen, og de små ben gik formentlig langt over det dobbelte, og indtil sommeren ramte, var vandrestøvlerne vores foretrukne fodtøj.
  • Desuden sparede DCU-medlemskabet os for mange penge i løbet af turen.